Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:07

Klinkt goed, [***]! *\o/*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:11

Sorry dames, ik moest nog met vriendin bellen en daarna widm kijken en op tijd naar bed :D Maar via Pb vertel ik alles hoor ;)

9 april is endurance in Ruinen, dat is waar ik jarenlang met de moeder van Kyra heb gereden, en voordat Kyra echt van mij was ook met Kyra. Dus heb besloten dat het erg mooi is om daar ons debuut te rijden :) Nog meer van jullie dan dan gaan? Vind wel leuk om wat echte gezien te zien!

Sure_lee, dat ziet er leuk uit met de slee, heerlijk!!

Wat fijn dat karev zich beter voelt! Wel lastig te beoordelen zo inderdaad. Ik hoop dat de spat snel stabiel is, dan schijnen ze nagenoeg pijnvrij en met redelijk wat mogelijkheden nog gewoon vrij veel te kunnen en mogen doen!

Antheman, haha, ik onthou niet alles hoor, sorry. Maar gewoon vaker foto's plaatsen want ik vind het elke dag wel prachtig hoor!

hypos, oppervlakte is makkelijk te achterhalen! http://www.kilometerafstanden.nl/opperv ... ekenen.htm

Heerlijke Tinker Anke, dat is een echte zeggen ze dan he. Ik heb allemaal nepperds, gisteren met buurvrouw stukje buiten wezen rijden, alleen maar rem erop. "Nee, we gaan niet in galop", "Nee, we gaan ook niet draven, het is hier glad" :+

Wel mooie plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Dat klinkt luxe Joyce, rij je dan ook de duurde klasse paarden zeg maar? :+

Welkom Monmaster!

Ik heb al 2 dagen niet uitgemest, kan die drollen niet weer vinden door de sneeuw :D

Ik ben ook fan van fleece, en softshell <3

Daan, ik zou ze gewoon laten staan, als ik zie hoe lekker die van mij lag te slapen vanochtend :+: Als het regent dan hebben ze het zwaarder, dan liggen ze echt niet.
Afbeelding
Kyra lag ernaast, maar die stond op door de flits van Lola haar foto

CIL hoef ik me dan wellicht met de sokkenpaarden minder snel zorgen over te maken?

[***], niks terug krijgen op sollicitatie vind ik ook stom en niet netjes, maar is vaak wel doorgaans en normaal. Men heeft tegenwoordig gewoon geen tijd meer om iedereen te beantwoorden, en ze hebben geen baadt bij je :n

Anke, boomloos, barefoot, ik heb de cheyenne gehad voor mijn vergelijkbare Tinker. Meer richting dressuur zijn de London en de Cherokee. Daar is de London echt hét dressuurmodel, en cherokee een beetje meer veelzijdigheid. Ik zit met boomzadels liever op een dressuur dan op een vzh. Maar heb wel liever de cherokee dan de london. Je hebt ook nog een lexigton model, maar die ligt vaak minder mooi, zou ik je niet aanraden. En tegenwoordig heb je ook de barrydale, die vind persoonlijk tof maar moet je smaak net zijn. http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/, rechts in het menu staat nog veel info. Even heet water over de kruiwagenband gooien?

Ik heb wel een gevoelig paard mbt HB/IR. Maar heb weides tot nu toe altijd 24/7 open gehad sinds de zomer, gras is inmiddels wel op, er ligt een fikse laag sneeuw en daarbij voer ik onbeperkt hooi, dus ik maak me weinig zorgen.

Fijn nieuws [***], duimen draaien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:13

@Tcm62 : ik heb tapijt bij de Kwantum vandaan. Niet het allergoedkoopste maar deze
TAPIJT OXFORD in diverse kleuren leverbaar :D
Iets dikker zou nog wel mogen, maar dan vond ik het te duur worden. Het beste is als je grote stukken 2e hands tapijt op de kop kunt tikken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:19

Ha thanks! Rot het niet snel weg door het natte steeds?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:20

[***] schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* Ik krijg net een mailtje dat er binnenkort een vervolgafspraak wordt gemaakt. Pffff mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

Super!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:24

Goed bericht [***], duimen maar weer!

Caily dat zijn zeker mooie plaatjes! Jammer dat ik niet thuis ben, het is prachtig weer voor foto's (ook al ligt er geen sneeuw hier :P )

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:25

Gefeliciteerd met de vervolgafspraak!

Die barefoot London lijkt me wel wat.
Dunya heeft de kids lily versie ervan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:25

Caily schreef:
9 april is endurance in Ruinen, dat is waar ik jarenlang met de moeder van Kyra heb gereden, en voordat Kyra echt van mij was ook met Kyra. Dus heb besloten dat het erg mooi is om daar ons debuut te rijden :) Nog meer van jullie dan dan gaan? Vind wel leuk om wat echte gezien te zien!

Nou, klinkt wel aantrekkelijk, eigenlijk. Maar Ruinen is vrij ver voor ons, dus ik zou dan niet op dezelfde dag heen-en-weer willen rijden. En even kijken of we tegen die tijd 24 km zonder problemen kunnen rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:29

Tcm62 schreef:
Ha thanks! Rot het niet snel weg door het natte steeds?

Nee, het droogt tussendoor genoeg op. Maar op zandgrond zal het dat eerder doen dan op klei !!

In het zonnetje is het best lekker (zeker achter glas) :D

Drinken jullie paarden nu ook beduidend minder ?
Ik heb ze hier vanochtend een bak van 10 liter water gegeven en die hangt er nog net zo.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:35

Gefeliciteerd!

Hier staat de pony binnen ;(. Het weiland is met grote gaten opgevroren en hoewel de stalhouder een poging heeft gedaan de ingang los te trekken gisteravond zie ik weinig verschil.
Ik wil heel graag een paar zonder gebroken benen, dus nu stalarrest.
We hebben vanmorgen gelukkig wel een uur gewandeld in het zonnetje, vanmiddag nog een rondje.
Ik kan niet wachten tot het weer gaat dooien -O- en tot we straks de paarden bij ons huisje hebben, dan kan ik er zelf voor zorgen dat ie lekker naar buiten kan blijven gaan.

Ik ben nu aan het kijken wie de paardenbak bij ons gaat aanleggen en het weiland bewerken. Het gaat om het keren (of afschrapen van de bovenlaag en opvullen met zand van een ander gedeelte van het perceel) van een 20x40m stuk en het frezen? van een weilandje van 0.4 hectare. Hoeveel denken jullie dat dat zal kosten?
Ik kreeg via werkspot een voorstel van 5200 euro, dat leek me rijkelijk overdreven :o. Mijn vriend zei dat ie voor dat bedrag wel zelf met zijn kruiwagentje aan de slag ging....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:36

Hier is 10 x 25 m voor 2500,- met drainage en 10 cm m3c zand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:38

@ilse: ik denk dat ie daar na een dag hard werken van terug komt :D
Vraag gewoon een loonwerker in de buurt eens te komen kijken en een prijsopgave maken.
Overigens als je van bouw/gras-land een paddock/bak wilt maken zou ik het niet laten keren, maar afschrapen. Wat ik hier heb laten keren is nooit een fijne bak geworden, alleen als het licht geregend had. Verder was en bleef hij veel te zwaar.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 18-01-16 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:42

Hier drinken de paarden ook veel minder met dit weer, maar dat was ook al het geval tijdens de regenperiode.

Ilsje balen dat ze binnen moet blijven, hopelijk straks aan huis beter :)
De loonwerkkosten voor de aanleg van mijn bak waren nog een flink stuk hoger, en daarin is het materiaal niet meegenomen want dat hebben we zelf geregeld. Maar mijn bak is wel opgebouwd uit verschillende lagen incl dranaige.

Anke

Ja mijn vriend en ik wilden de kleine paddocks ook uitgraven met schep en kruiwagen. Toch maar drie dagen een minigraver gehuurd!

Daan_O

hahaa ja dat kan ik me voorstellen Anke :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:54

Hilary schreef:
Caily schreef:

Nou, klinkt wel aantrekkelijk, eigenlijk. Maar Ruinen is vrij ver voor ons, dus ik zou dan niet op dezelfde dag heen-en-weer willen rijden. En even kijken of we tegen die tijd 24 km zonder problemen kunnen rijden.

Er zitten daar leuke paardencampings! Sowieso in Lhee zit een leuke!

Hier drinken ze met zn drieen ca 50 L per 24 uur, aardig stabiel. Als het veel regent eten ze meer hooi en drinken ze meer. Als het hard waait willen ze ook wel meer drinken soms.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:57

Voor tapijt kun je ook kijken bij bouwmarkten. Hier staan er iig vaak wat stukken die verkeerd gesneden zijn, die dan met korting verkocht worden.
Maar dat zijn vaak niet hele grote stukken, maar het kan net genoeg zijn om bijvoorbeeld je hooibak op te zetten met daaromheen nog wat tapijt zodat ze droog kunnen staan tijdens het eten.

Drinken in de winter heb ik echt geen idee van.
In de zomer deed ik met dat warme weer net 6 dagen met 1000 liter, voor 4 paarden die wel 24/7 gras kunnen eten.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:01

Haha Anke, dat kan ik me voorstellen!
Dubbeldun, dat afschrapen stelde mijn schoonvader ook al voor, zweert hier ook bij. Ik hoef geen drainage, pure zandgrond hier, op 200m afstand beginnen de duinen van het Maasduinengebied.
Bovendien rijd ik vooral buiten, dus heb ik de bak maar 1-2x per week nodig voor longeren en een keertje dressuur rijden. En in de toekomst voor dit soort weer.... dan kan ik van te voren slepen en hebben de paardjes een mooie ondergrond.

Cailey, wat leuk dat je gaat meedoen met endurance Ruinen. Als je meer wedstrijden gaat meedoen is het misschien leuk om je in te schrijven bij de koudbloed en kruisingencompetitie!!! (even een beetje promotie :-)), een nieuwe competitie in de endurance speciaal voor koudbloedrassen. Ik kan niet wachten tot ik weer kan gaan trainen, eerst had mijn pony een lichte blessure en nu kan ik eindelijk weer aan de slag, gaat het vriezen :-(

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:05

Ilsje is het juist niet prettig drainage te hebben als je het wil gebruiken bij slechte weersomstandigheden? Of is bij zandgrond drainage gewoon echt overbodige luxe? Ik heb alleen ervaring met veengrond en daar is drainage een must..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:07

Wij zitten ook op zandgrond. Als ik drainage in onze paddock zou leggen, wordt ie volgens mij loeizwaar omdat het zand dan zandverstuiving-mul wordt :=

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:07

Super [***]! *\o/* wat fijn.

Ik ga zo kijken voor hooi. Dringend nieuwe nodig want ze hebben net hun laatste baaltje gekregen(stress!!). Ze hebben nog veel gras maar met die sneeuw steeds ging het opeens heel hard met het hooi. Ook geen verstand van hb. "Onze" ( niet echt van ons) tinker is 150 kilo te zwaar en dat lijkt me risicovol.. Maar staat altijd op het gras en is al minstens 20. Zal me er eens in verdiepen. Mijn eigen pony is niet hb gevoelig verwacht ik, maar zal me toch inlezen. Ze staan hier altijd op het gras. Volgend jaar een track maken met een paddock, beter voor de tinker denk ik. Die staat ALTIJD de hele dag te eten.. :j strookbegrazing werkt ook niet want ze gaat gewoon over/onder het draad. Voelt de stroom niet door de deken denk ik.

Nog iemand tips waar ik op moet letten? Nog weinig verstand van hooi:
-droog
-Eerder groen dan bruin?
- liefst van onbemest of licht bemest land?
-liefst grofstengelig
-ruikt lekker

Verder kom ik niet ;)

Ik wil ruinen ook graag starten! Alleen nog even afwachten of we op tijd fit zijn. Ik kan/durf nu nog niet te rijden ivm extreem stuiterende pony, ben al blij al ik er op kom. Zou heel graag een rijmaatje vinden, moet echt even gaan zoeken. Met een ander erbij is ze namelijk wel heel braaf. Alleen is het elke keer weer een strijd en daar heb ik niet altijd zin/puf voor. Hoop nog dat het bijtrekt :p ik weet wel, de volgende keer dat ik een paard koop is het een extreem brave.. Wil ook graag lessen, maar ja dat weer he..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:17

Super [***]!
Hier drinken ze ook bijna niets. Gisteravond de bakken in de stallen gevuld en daar was niets uit vanmorgen. Buiten maar een heel klein beetje tot nu toe.
Het is heerlijk zo met de zon erbij, ziet er al heel anders uit.

Ik wil altijd 1ste snee hooi en het liefst licht bemest land, mijn keuze zo omdat ze in de winter geen gras krijgen en op de paddock staan, zo hou ik ze mooi op gewicht de winter door en het is lekker grof stengelig waardoor ze goed moet kauwen.
Ik nam altijd 1 proefbaaltje af als ik naar een nieuwe leverancier ging, eerst kijken of ze het willen eten. Nu doe ik dat niet meer, haal al jaren bij dezelfde adressen mijn hooi. Bij 1 kies ik mijn eigen perceel uit waar ik het van gehooid wil hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:20

_O- hoe was het ookalweer?

Zien, voelen en ruiken :)

Kijk naar kleur, grofheid, zit er stof of schimmel op
Voel de textuur, hoe zwaar zijn de balen, zitten er niet teveel prikkels in, voelt het warm
Trek er een pluk uit en ruik er aan, ruikt het "fris" of muf, ruikt het naar schimmel

Ik moet er zelf een goed gevoel bij hebben. Een beetje grof strengelig vind ik niet zo erg, dan hebben de paarden wat te doen, maar het moet weer niet te erg zijn want dan eten ze het weer niet.
Heel groen gras heb je hier bijna niet omdat ze de balen vaak een aantal weken buiten laten liggen op de wei.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:20

Wow moet weer meer dan 10 pagina's inhalen.
Paddock gelukkig 90% vlak, dus daar kunnen ze elke dag een paar uurtjes op.

Uitloopjes aan stal hadden we gisteren gelijk gemaakt, dus die zijn vlak genoeg dus ze kunnen altijd uit stal.
Zaterdag nog een heerlijk ritje gemaakt, van de zon in de hagelbollen. Maar paard heeft zich heerlijk kunnen uitleven op de velden.Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:23

@zapje, in welke regio zit je?