Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:00

spatter schreef:
Je hebt speciaal spul om kokers te reinigen, dat heb ik wel staan en gebruikte ik bij mijn welshcob.

Verder is het beste moment na de rijden met warm weer.
Dan is alles bezweet en nat en laat de vuiligheid gemakkelijk los.

Weet je toevallig hoe dat spul heet spatter?

Rijden doe ik niet meer met mijn ruin, dus nat en bezweet wordt hij niet :D .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:13

Zal straks even kijken in de schuur, kwam het laatst nog tegen.

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:55

Brrr, gelukkig heb ik mijn ruin verkocht :P :D

@malootje, ziet er goed uit!!

De inloopstal krijgt vandaag de betonplaten erin, de stal mag nu 4,5 x 6,5 worden! Zo fijn als we er toch mee bezig kunnen! Volgende week de paarden in het land, als dan de nieuwe inloop klaar is (kan het veulentje daar ook heen, helaas nog steeds niet geboren), dan kunnen we het dak van de andere stal afhalen. Hopelijk zet dit weer door, heerlijk buiten bezig!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:19

@dd jup, bij het paardengevang de nieuwe heuvel...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 13:30

Mijn oudste heeft altijd een heel vieze piemel maar no way dat je hel kan aanraken. We hebben hem wel eens schoongemaakt toen ie verdoofd was voor de tandarts maar zelfs toen was het een hele klus, dus sindsdien laten we het maar zo..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:50

Ik meen dat het spul Excalibur heet :)

Ja met ruinen zul je dat regelmatig moeten checken en schoonmaken. Bij de ene is 1x per jaar voldoende, bij de ander maandelijks. Iets heel persoonlijks dus.
En ze kunnen er idd flink last van hebben.
Gelukkig hier alleen merries, maar die moeten ook regelmatig even tussen de uiers geragd worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:51

DubbelDun schreef:
Ik meen dat het spul Excalibur heet :)

Ja met ruinen zul je dat regelmatig moeten checken en schoonmaken. Bij de ene is 1x per jaar voldoende, bij de ander maandelijks. Iets heel persoonlijks dus.
En ze kunnen er idd flink last van hebben.
Gelukkig hier alleen merries, maar die moeten ook regelmatig even tussen de uiers geragd worden :D

En dat vindt mijn merrie heeeeerlijk! Trekt helemaal 1 achterbeen op.....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:53

Ik heb dit bij mijn ruin nog nooit gedaan.
Die plast redelijk veel en heeft nooit ergens last van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:01

@yontheke; dan nog is het zaak om af en toe eens te kontroleren of er geen boon zit.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 15:31

Maar dan moet je er wel bij kunnen.. Elke keer verdoven is toch ook geen werk :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:43

Ik ga er ook niet in liggen peuteren. Ik hou de boel er rond en waar ik normaal bij kan wel proper. Af en toe zelfs de waterstraal er op.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:07

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:11

Tja, totdat je een onsteking hebt met alle ellende van dien.
Heb je een ruin, moet je gewoon schoonmaken, klaar en ja bij sommige vergt dat training, heel veel training maar rijden gaat toch ook niet van vandaag op morgen, daar steek je toch ook werk in.

Ik snap dat nooit, gezondheid van je dier is belangrijk en een schone koker hoort daar bij.

Mijn welsh cob en mijn paint zouden me beiden het liefste de hemel intrappen toen ik begon.
Welsh cob had een snel achterbeen en kon je zelfs nog raken als je voor de schouder stond dus dat werd engelen geduld.
Blue maaide je gewoon aan de kant met zijn achterbeen , was er ook totaal niet van gediend.
Steeds blijven oefenen en dus vooral in de zomer, niet met koude handen in de winter proberen, wordt niet gewaardeerd.

Na een jaar en de nodige prut verder kon ik het zonder problemen bij de cob doen, die besefte dat het jeuk scheelde.
Bij Blue duurde het ook een behoorlijke tijd en leuk vindt hij het nog niet, maar hij gedoogd me.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:14

Spreek me niet van de gezondheid van mijn dier. Beest kost me klauwen vol met geld aan zijn gezondheid en daar ben ik dus ook continu mee bezig. Op die 6 jaar tijd heb ik er nog nooit problemen mee gehad en zal dat dus ook mijn minste zorg zijn. De 2 sarcoïden die hij op zijn koker heeft, hebben op dat moment toch echt prioriteit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:19

@spatter: er zijn genoeg experts die het niet met je eens zijn. Ken genoeg dierenartsen e.d. die vinden dat je er af moet blijven als er niks aan de hand is.
Wel is het slim om het te trainen zodat je er wel bij kan als er iets aan de hand is. Ik heb twee ruinen staan en zelden tot nooit schoongemaakt. De fjord wel eens in het verleden, dan had hij zn achterbenen onder de troep. Maar hoe vaker ik schoonmaakte, hoe erger het werd en hoe sneller het terug kwam. Nu doe ik het alleen nog als ie er last van zou krijgen. Zolang hij prima uitschacht en plast is er dus niks aan de hand. Laatst gewoon even gecontroleerd (heb er al 3 jaar niks aan gedaan) en niks aan de hand hoor, geen boon te bekennen.
Mn andere paard sloeg idd het licht uit je ogen als je er aan kwam. Vind het nog niet leuk en trekt heeeeeel erg terug, maar controleren lukt tenminste en ik zie echt geen reden om iets schoon te maken wat niet 'vies' is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:29

Wat dat betreft ben ik het met koeke en zwerte eens :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:25

Hmm de meningen lopen uiteen dus?! Ik vroeg me ook al af hoe het in de natuur gaat dan... Daar is toch ook niemand om het schoon te maken? Maar die bonen zijn zo groot. Dat lijkt me niet lekker zitten... Ben er dus nog niet over uit of ik het regelmatig ga bekijken of er niets aan doe verder...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:27

In de natuur heb je geen ruinen ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:30

Oh ik dacht dat hengsten het ook wel zouden hebben :o?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:30

DubbelDun schreef:
In de natuur heb je geen ruinen ;)

Hihi, hier moest ik wel even om gniffelen :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:34

Kan iemand me vertellen hoe die bonen ontstaan dan bij een ruin? Of stel ik dan weer een hele blonde vraag?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:37

Die van mij tilt zijn achterbeen op zodat je er wat beter bij kunt :+
Toen ze op stal stonden,maakte ik regelmatig de koker schoon,anders zaten hun achterbenen onder.Nu niet meer,denk dat meer bewegen invloed heeft en andere voeding.Nu niet meer nodig.
Boontjes doppen wel...zo af en toe als er een uitschacht controleer ik dat.

Toen ik dat de 1e keer deed,was zonder voorbereiding.Stond mij aan te kijken en schachte snel in maar was nog niet klaar.Blijkbaar was het wel prettig want even later schachtte hij weer uit zodat ik rustig de rest schoon kon maken.

Jongens van mij zijn makkelijk,zet ze niet eens vast...

Is geen blonde vraag ;) Die "bonen"zijn smegma...een ophoping van epitheelcellen en vocht.Zit onder de voorhuid,als je dat flapje omklapt kun je het zo zien en evt schoonmaken.Komt trouwens bij alle zoogdieren voor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:39

En een hengst in de natuur dekt dus die houdt zichzelf schoon :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:45

Sorry lees altijd mee maar reageer nauwelijks maar wil dat nu toch even doen... Ik kijk/keek elke maand alle piemels na op vieze dingen en bonen en zit nooit met iets chemisch of rare schoonmaakmiddelen of glijmiddel aan hun ding. Onze ruin deed op een gegeven moment nogal raar... Niet plassen maar wel de drang tot? Dus ik de dierenarts laten komen en die vroeg of er iets was voorgevallen? Euh nee? Heb het schoongemaakt en gecontroleerd op viezigheden? Het eerste wat ze zei was "afblijven en nooit meer aanzitten" ik had blijkbaar de viezigheid naar binnen gespoeld met het water en met het zoeken naar de boon bacterien naar binnen gebracht en daar heeft hij een ontsteking van gekregen dus ook ik zit er echt nooit meer aan! Onze nieuwe dierenarts gevraagt wat te dien en geeft ook aan meer fout te kunnen doen dan goed...
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 13-04-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:45

Ehm ja die logica snap ik. Maar mijn ruinen kruipen ook op mijn merrie....