Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:21

Ik heb vanmorgen mijn eerste pallet strokorrels van Zeolite ontvangen. Maar... de paarden denken dat ze in een wahallah terecht zijn gekomen en staan, ondanks dat ze buiten onbeperkt hooi hebben, de godganse dag met hun dikke neus strokorrels te vreten.
Ik heb er al azijn en anti vlieg over gespoten maar niets werkt.
De strokorrels heb ik gemengt door de oude laag hennep wat al in de stal lag.
Wat nu te doen? Kan het kwaad dat ze korrels vreten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:47

Net als die van mij dus :D
Het kan geen kwaad in die zin dat ze er koliek van krijgen oid, maar ze krijgen wel meer 'voer' binnen als je als baas soms hebben wilt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:25

Ligt aan de samenstelling van je korrels.
Als je er wat in een bekertje doet en heet water over gooit, kun je heel goed ruiken wat erin zit. Bindmiddelen als klei en petroleum kun je er direct uithalen qua geur. Dan moet je oppassen. Anders zal het wel meevallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:33

Nou die van Strovan zitten dan zeker met suiker aan elkaar :+
Paardjes vonden ze (te) heerlijk en kwamen er ook teveel van aan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

Nee, geen toevoegingen in Strovan. Zuivere tarwe.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:44

Kaspar schreef:
Ik heb vanmorgen mijn eerste pallet strokorrels van Zeolite ontvangen. Maar... de paarden denken dat ze in een wahallah terecht zijn gekomen en staan, ondanks dat ze buiten onbeperkt hooi hebben, de godganse dag met hun dikke neus strokorrels te vreten.
Ik heb er al azijn en anti vlieg over gespoten maar niets werkt.
De strokorrels heb ik gemengt door de oude laag hennep wat al in de stal lag.
Wat nu te doen? Kan het kwaad dat ze korrels vreten?

Als je warm water tot je beschikking hebt dan zou ik de zak met strokorrels daarmee mengen. De korrels vallen alleen uiteen bij warm water (wat logisch is, urine is ook warm). Wij hebben ook paarden die de korreltjes gerust opeten, maar als de korrels al uiteengevallen zijn eten ze er niet meer van. Enne.. Natuurlijk goed blijven mengen met de oude bodembedekking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:48

Zou Tarwe dan van zichzelf zoet smaken ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:51

Niet zo zoet als gerstestro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:13

Heet water over de korrels laat ze snel uit elkaar vallen en dan stopt het eten er van.
Mijn Zeolite korrels bevatten écht geen petroleum maar zijn soms wel errughh lekker :9

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

Hoor je mij dat ergens beweren dan?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:49

Wanneer ik mijn stal weer met korrels in strooi, zorg ik er eerst voor dat de paarden totaal ergens anders op de wei staan en de korrels niet zien. Dan strooi ik in en daarover heen echt heel veel vlas. Wanneer ze echter zien dat ik het erin gooi dan krijg ik ze de stal niet meer uit en blijven ze ervan eten. En het feit dat er hooi is en zelfs wortels kan ze daar dan niet van weerhouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:53

Hier maakt dat niet uit. Ze ruiken ze en graven de boel gewoon op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:58

Gewoon zorgen dat de korrels uit elkaar vallen / tussen veel andere rommel liggen , dan zijn ze niet interessant meer.

Hier deed ik nieuwe korrels goed mengen met de oudere laag , dan stal even dicht om de Fjord buiten te houden (die vreet ze anders met bekken vol , Rena gelukkkig niet) en als de nieuwe korrels zacht geworden zijn en omsloten worden door "zaagsel" dan wordt het onbeperkte hooi toch snel interessanter dan het er tussenuit snubbiken van de korrels , zelfs voor de Fjord :P

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:34

Gelukkig ben ik dus niet de enige met vreet grage strokorrel monsters. En gelukkig kan het dus geen kwaad dat ze er wat van eten.

Ik heb de korrels al besproeid met warm water, de pisplek er doorheen gemengt en nog steeds smaken ze erg lekker. Mijn paarden hebben een stal met vrije uitloop en staan normaal zelden binnen. Maar nu staan ze zowat de hele dag op stal en schijten ook nog eens het hele hok vol (normaliter doen ze dit buiten in de paddock).
Maar verder zien de, nu inmiddels aardig geplette, korrels er comfortabel uit. Het is al een aardig dik zacht bedje geworden.

Hoe onderhouden jullie nu de stal? Of beter gezegt, wat is nu de beste methode?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:20

Dat scheelt per paard en het beste is gewoon het uittesten van verschillende methodes.
Ieder heeft zijn voorkeuren: natte plek omzetten, natte plek eruit, na 6 weken helemaal leeghalen, oppotten, het is echt een kwestie van uitproberen, net zoals bij iedere andere bodemsoort waar je mee begint.

Elise89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:35

Mijn paard is een echte vreetzak, maar na een paar happen had hij het gezien:P
Zal inderdaad echt aan het paard liggen.

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:51

Net het hele forum doorgelezen... zit ook na te denken om over te stappen. Voor een particulier met 3 paardjes is vlas op het moment zo duur geworden. Mijn vlasleverancier levert niet meer aan particulieren en ik wil het wel graag bezorgd hebben. Dus op zoek naar alternatieven en kwam via bokt op de strokorrel. Op internet verder gezocht en prijsopgaves gevraagd bij Strovan (http://www.strokorrels.nl) via importeur equi'n Motion, bij groeinatuurlijk.nl en bij Andy's dierensuper (scheelt erg in prijs!). Geprobeerd een kosten overzicht te maken, maar wat ik heel belangrijk vindt is hoe de ervaringen van de bokkers zijn en wat zouden jullie mij adviseren (mag natuurlijk ook in PB!). Als ik het zo lees zijn er veel verschillende manieren. Ik heb 3 tinkers die in de winter de beschikking hebben over 3 stallen (2 van 5x2,5 en 1 van 3x4,5) en een zandpaddock. In de zomer komt daar de weide ook nog bij. Ze kunnen overal doorlopen, de stallen zijn nooit dicht. De ondergrond van de stallen is beton. Ik heb er dus nu Vlas liggen, op zich gaat dat prima, maar vanwege de onstabiele levering ga ik een alternatief te zoeken.. Ben nog wel een beetje huiverig voor het eventueel opeten.. 2 van de 3 tinkers zijn echte veelvraten... Dus tips op dat gebied zijn ook erg welkom! Ik lees wel overgeiten met water en azijn? Doe je dat dan allleen bij het vullen van de stal of ook bij het bijstrooien?
Kortom een echte beginnen die even door bomen het bos niet meer ziet en toch het beste wil voor de paarden. Ben benieuwd naar jullie reacties!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:55

@tinkermurphy : ik zou iig niet meteen een hele pallet bestellen, maar beginnen met 1a 2 zakken, puur om te kijken of ze het veel eten.
Als je de stallen de hele dag opent hebt zou de aanschaf van enkele HIT-matrassen/Softbedden misschien een optie zijn. De uitgave ineens is wel hoog, maar je bespaart enorm op bedding.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:20

@ tinkermurphy : ik heb vorige week mijn eerste pallet strokorrels geleverd gekregen via Zeolite products (snelle levering goede communicatie). Ik ben altijd heel sceptisch over strokorrels geweest, maar moet bekennen dat het me tot nu toe goed bevalt.
Ik houd mijn paarden in een zelfde situatie als jou (loopstal met paddock en weide). Er is vrij weinig uitloop en het plakt niet zo erg aan de hoeven.
Toen ik de korrels voor het eerst in het hok gooide (gemengd met de hennep die er nog in lag) dachten mijn paarden in een waar wahallah terecht gekomen te zijn. Ze bleven vreten. Ik heb de oude bodem bedeking door de korrel gemixt en deze wat vochtig gemaakt met warm water (dan vallen de korrels sneller uit elkaar). De volgende dag waren heel veel korrels al goed geplet omdat ze erop hebben geslapen. Ik heb toen de natte plek er nog even flink doorheen staan roeren en nu eten ze er geen hap meer van.
Oze hond is ook gek op de korrels, en zodra die ziet dat er een zak open is probeerd ze er wat uit te jatten en op te vreten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:26

Ik heb ook de korrels van andy's dierensuper.. Mooi spul hoor.
Mijn dikke heeft er de eerste dag ook een beetje van gegeten, heb er toen azijn op gegooid. en
toen was hij daar ook wel klaar mee. :+

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:28

Bedankt voor de tips allemaal!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:12

Ik heb mijn korrels sinds gisteren in gebruik. Heb het flink nat gemaakt, zodat het al goed uit elkaar viel. Toch aten ze er wel wat van. Gelukkig niet heel veel, maar ben toch voorzichtig. Bijzonder hoe snel het uit elkaar valt en vocht opneemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:16

Toch zo jammer dat ze dan al voor de helft verzadigd zijn en geen urine meer kunnen opnemen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:49

Ik strooi mijn korrels altijd bij als de paarden niet in de box zijn. ALs ze binnenkomen, ligt er dan een flinke hoeveelheid ruwvoer. Daarbij meng ik de strokorrels even met wat oude uitelkaar gevallen korrels en vaak zit daar wel wat urinelucht aan of een paar mestballen in. Daardoor vreten ze er niet van. Ik maak ook nooit de strokorrels nat. Dat worden ze vanzelf wel als ze moeten plassen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:59

Voor mij was het de eerste keer dat ze op strokorrels gingen. Ze kennen het fenomeen niet, dus better safe than sorry. We zien wel hoe het gaat als ze eraan gewend zijn en of ik ze dan nog moet natmaken. Zelf een flinke berg hooi en kuil weerhield ze er niet van om ervan te eten, dus ben blij dat het al snel uit elkaar viel omdat het al week geworden was.