Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:49

Fabster schreef:
dynamiek schreef:
Fabster al wat gehoord van je baantje?

Ik hoef geen baantje, hoor. Ik denk dat je [***] bedoeld. Maar onze voornamen zullen wel op elkaar lijken, vermoed ik :D

Bedoel ook [***] haal jullie namen ook door elkaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:51

Ik was blij dat ik gister de paddock had aangeveegt en ont-sneeuwt...wel bolletjes gebikt maar dat is fluitje van een cent met mijn mini-koevoet :D

Voor degene die hem nog niet konden...ligt vaak ik de E5,- bak van de bouwmarkt...

Afbeelding

Echt onmisbaar bij het bolletjes bikken :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:58

DubbelDun schreef:
Ik zag dat de fructaanindex nu l op 21 = hoog) stond, dus ik ben benieuwd waar hij eindigt vandaag..

Dat is al echt hoog zo vroeg in de morgen dat belooft wat voor de middag idd, mij benieuwen.

heb een paar jaar elke dag meerdere keren per dag due index bijgehoudenerd erg gek van.
heb nog een tik eraan overgehouden betrap dat ik grote paard ook elke dag aan zijn pols en hoeven voel. Check check

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:59

Thanks DD! Ken onderhand toch al aardig wat varianten van hb, maar van deze had ik ook nog nooit gehoord, weer iets om mij zorgen om te maken, maar ben erg blij met de informatie!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:04

Ik kon gistermidsag nog een beetje longeren mijn bodem was zacht smiddags daarna gelijk weer vlak geharkt. Hoop dat ie vanmiddag weer ontdooit is zodat ik wat kan doen met het paard. Ik moet me echt behelpen zo het liefst had ik gewoon nu op de jachtstal willen staan met de binnenbak. Maar kan ik niet betalen dus geen optie.

zo maar eens kijken wat ik ga doen verveel me stierlijk, had van de week ook veel open sollicitaties eruit gegooid.. maar zo niet motiverend als je niks hoort en telkens afgewezen wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:09

dynamiek schreef:
Ik kon gistermidsag nog een beetje longeren mijn bodem was zacht smiddags daarna gelijk weer vlak geharkt. Hoop dat ie vanmiddag weer ontdooit is zodat ik wat kan doen met het paard. Ik moet me echt behelpen zo het liefst had ik gewoon nu op de jachtstal willen staan met de binnenbak. Maar kan ik niet betalen dus geen optie.

zo maar eens kijken wat ik ga doen verveel me stierlijk, had van de week ook veel open sollicitaties eruit gegooid.. maar zo niet motiverend als je niks hoort en telkens afgewezen wordt..

Sterkte dynamiek. Weet hoe het voelt...... Ik ga straks nog even naar de binnenmanege om te rijden.

Ik heb verder ook nog heel wat sollicitaties verstuurd, maar er is niets frustrerender dan helemaal niets te horen. Ik vind het ook behoorlijk onbeschoft van bedrijven om helemaal niet te reageren. Al kan ik het mij bij open sollicitaties nog enigszins voorstellen. Die bedrijven hebben immers niet om je gegevens gevraagd, al zou ik het wel netjes vinden om even een kort berichtje te geven.

Onbeschoft vind ik het als ik men een vacature plaatst, dus vraagt of je wil reageren, je moeite doet om een goede brief te schrijven en je CV te sturen en je vervolgens helemaal niets hoort. Waardeloos.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:35

Bah zeg. Vanochtend een uur langer bezig geweest dan normaal.

Ben echt niet gemaakt voor kou. Vrieskou en alles doet pijn.

Moet nog wel ff wennen aan een bakje thuis en dus zorgen dat hij vlak is voordat het gaat vriezen.

Boomloos...wellicht zou dat een oplossing kunnen zijn.
Moet dan wel iets dressuurmatigs zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:43

Ik zag dat de fructaanindex nu al op 25 staat, met een beetje 'geluk' gaat ie de 30 halen.

Paarden die gevoelige/dunne zolen hebben zullen idd op hele vlakke ondergrond goed lopen, maar één kiezeltje en ze hinkepinken al.

Hier staan de meiden in de PP-gang, niet super groot maar ze kunnen iig bewegen en lopen van hoopje hooi naar hoopje hooi. Ik hoop alleen dat de bonte niet op een onbenullige plek (te smal) gaat rollen.
De oude had iig de breedste plek al uitgezocht en die rolt nooit om.

Verder brak het wiel van mijn hooikliko en lijmen lukte niet, dus op zoek naar een nieuw wiel.
De zak om het hooi te stomen vielen de gaten in, dus die ook gemaakt en nu staat de boel weer klaar voor de volgende lading.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:47

Kruiwagenband zat vast gevroren. Bah zeg. Op en neer lopen met het hooi.

Fructaan daar weet ik niets vanaf. Heb me er nog nooit in verdiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:49

Jeetje dat gaat echt heel hard met die index. Dat is voor mij in de winter 1 ding waar ik mij geen zorgen over hoef te maken, want ze krijgen geen gras....

Bij mijn merrie denk ik dat de zolen gevoelig zijn. Dun zijn ze niet, heb ze vorig jaar nog op de foto gehad (alle 4) en ze zijn redelijk dik zelfs. Wel zijn ze vrij flexibel, misschien dat het daar in zit. Nou ja, ik doe gewoon een schoentje om. Net zo makkelijk.

Hoop dat je ergens een nieuw wiel kan vinden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:50

Ik kijk eigenlijk ook nooit naar het fructaangehalte al ben ik er wel van op de hoogte dat het niet goed is om bij vriesweer met zon de paarden opeens op de weide te gooien.
Moet zeggen dat ze bij ons in de buurt gewoon allemaal 24/7 op de weide staan. Allemaal.
Buiten de mijne :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:56

Wat ben ik dan blij dat ik hier geen paardjes heb lopen die gevoelig zijn voor HB. En dan heb ik nog allemaal mini's ook. Grootste deel loopt gewoon nog 24/7 op de wei en krijgen wel bijgevoerd maar hebben ook nog gras om te eten.
Ze doen nu wel voorzichtig op de plekken waar de wei nu ongelijk is opgevroren maar bij de hooibak is het echt een heel stuk vlakker nu door het tapijt *\o/*
Paddocks mesten lukt hier nu amper met de sneeuw en vorst. Dat wordt een ochtendje scheppen als het dooit :=

Vanmorgen al vroeg alles buiten gezet en stallen gemest, daarna wilde de auto met een hulpaccu nog starten ook dus al naar de fysio geweest en net de merrie met pasgeboren veulen buiten gezet en de stal snel gedaan.
Nu even binnen opwarmen met een bakkie soep :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:58

Ik had ook nooit van CIL gehoord, maar ik ga wel goed opletten. Hier toch maar weer van het gras af. Vind het toch niet prettig met die hoge fructaanindex. Wel zielig voor de Belg. Die heeft t nu echt moeilijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:00

Ik heb net de koffie op, de benen zijn nog aan het bijwarmen, maar de handen voelen normaal en dat is wel héél prettig :D
Overigens zijn de wielen besteld, gewoon bij de firma Kliko in Veenendaal, daar komt het ding vandaan ook, dus grote kans dat die passen :). Eigenlijk zit het 'om de hoek', maar ik heb geen zin om er naar toe te rijden voor die paar euro. Morgen bezorgen is ook netjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:01

Zit ook ontzettend te balen nu hoor! Ik krijg ze niet in de bak op het moment, daar breken ze denk ik nu helemaal de benen op ook, dus op het kleine stukje wei, staat wel amper gras op, maar toch... Haal ze maar om 2 uur weer binnen, dan maar lang op stal...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:10

Fructaan kijken wij hier ook niet naar, weet ook niet of er hier een soort van index is eigenlijk.
Staan er 24/7 op en bewegen van zichzelf best veel.

Net wilde ik een baal hooi regelen, maar de trekker heeft het koud gehad schijnbaar en was de accu leeg na 2 pogingen om te starten. Meteen maar op de lader en einde van de middag een nieuwe poging, en anders moeten ze wachten tot morgen ochtend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:14

De fructaan-index is ook alleen interessant voor mensen met HB-IR paarden. Als een paard goed tegen gras kan en geen HB-probleem heeft dan kan die prima nu op het gras.
Helaas worden de signalen van HB niet altijd op tijd herkend en gaat men pas actie nemen als het paard die bekende gestrekte beenstand heeft.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:21

Bij ons krijgen de Shet en Quarter jeuk, en de Quarter mestvocht-plasjes na de mest bij te veel suiker; die mogen nu dus ook niet op de wei. Bij hun gaan we iets flexibeler met de fructaanindex om als bij de Welsh (hb'er).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:23

Hier net van het gras gegooid...onder protest >;)

Fructaanindex is idd alleen interessant voor gevoelige paarden,ik neem met mijn boys geen risico.Kjarni is ooit bevangen geweest voordat ik hem kreeg en daar ben ik voorzichtig mee.

Hier is de bodem ook niet vlak maar ze lopen rustig,scheeld dat ze in land van herkomst ook geen biljartlagenbodem hebben.Zolang het geen ijsbaan is zoals vorige keer,gaat het prima.

Net de brunch gehad,sprietje stro en nu tijd voor een soezeltukje in het zonnetje achterop,komt goed uit,ga ik ook even doen.4uur zijn ze weer aan de beurt.

Palousa...lastig is dat.Op mijn vorige stal hadden ze ook een oude trekker,die moest je met dit weer altijd in de fik steken om de boel te ontdooien en te kunnen starten :=

Geen reactie op een sollicitatie is idd niet erg netjes en erg frustrerend.sterkte Dynamiek :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:31

*\o/* *\o/* *\o/* Ik krijg net een mailtje dat er binnenkort een vervolgafspraak wordt gemaakt. Pffff mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:35

[***] schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* Ik krijg net een mailtje dat er binnenkort een vervolgafspraak wordt gemaakt. Pffff mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

*\o/* +:)+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:37

Gefeliciteerd, [***]!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:40

Spannend! [***], ik duim voor je mee in ieder geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:02

@[***]: klinkt positief :D
Alweer voertijd voor paarden en mezelf :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:03

DubbelDun schreef:
Dat is een flinke oppervlakte .
Van grastapijt kun je best de soort hebben met gaatjes in de onderkant en deze omgekeerd neerleggen. Maar ik vrees dat dit (veldkwaliteit) kunstgras juist de duurdere soort is.
Het soort wat wel op balkonnetjes gebruikt wordt is bedoeld om in de winter binnen te halen en niet geschikt.

Beweging is idd goed, maar wel op vlakke ondergrond en hb-gevoelige paarden lopen vaak ook niet graag op de weg, maar liever in de graskanten.

Wat heb jij voor tapijt?