Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:49

Ik heb er nog nooit van gehoord.. Dus hier niet.

De paarden hebben vandaag lekker in het zonnetje inde paddock staan dutten en liggen slapen. Mijn man heeft zelfs een selfie getrokken met de Shetlander toen die lag te slapen :D

Ipsilonka

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:00

Vriendin van mij voerde glucobalance kan mij niet herinneren dat ze stopte iedere 8 weken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:15

Ik ben eind nov begonnen
Eind jan gestopt. Dus zou begin april ong weer moeten stoppen. Maar juist nu is ze het "nodig" dus durf nu eigenlijk niet te stoppen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:27

Ik vraag het even na voor je aan haar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:43

Thanx!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:10

Ik gebruikte ook glucobalance met goed resultaat, Vanaf september tot gisteren. (de pot is nu leeg)
Ik ben 1 keer een week gestopt, en zag hem weer terug vallen, dus weer begonnen. Ben benieuwd hoe het nu gaat lopen, pony staat nu op hooi in een paddock omdat de weide op nieuw ingezaaid is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:51

Hier geen ervaring met glucobalance..

Vanmorgen is de zandleverancier van mijn bak langs geweest. Hij zag eigenlijk gelijk wel dat het niet is zoals het moet zijn, gaf dat ook direct eerlijk toe en zei dat hij het nooit eerder had meegemaakt. Hij denkt dat de korrel te rond is waardoor het blijft "rollen" en dus niet gaat zitten. Ze gaan intern in overleg hoe dit opgelost gaat worden. Hij gaf al aan eventueel een vracht nieuw zand kosteloos te leveren maar ja, wij hebben natuurlijk behoorlijk kosten van de loonwerker gehad en krijgen dat nu dan weer. Dus even zien hoe we daar dan uitkomen.

Baal dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken, maar ik dacht/hoopte dat het gewoon even tijd nodig had om te gaan zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:36

Heb even snel bijgelezen. Afgelopen weekend druk met onkruid spuiten, schilderen, nieuwe hekken teren en de nieuwe picknicktafel in de beits gezet. Tussendoor lekker bbq-en en paard gereden.

Wij hebben ook een Mc Cormick. Mijn vader kan daar zelf aan sleutelen.

Komende week wordt er bij ons kunstmest gestrooid en dan hoop ik dat ze over een dag of 10 het land op kunnen *\o/* . Glucobalance ken ik niet, dus kan er geen zinnig woord over zeggen.

De cursus natuurlijk bekappen heb ik 1,5 jaar geleden gedaan. Bij mijn paarden komt overigens elke 10 weken de hoefsmid, maar ik wilde gewoon wat extra kennis hebben van hoeven en daarbij heeft de cursus wel geholpen. Verder is het zoals Wendy al zegt, er is NIEMAND die zegt dat je "bekapper" bent na het doen van de cursus. Het zijn mijns inziens een beetje domme mensen die denken dat ze na 2 dgn cursus, bekapper zijn.....

Mijn huidige hoefsmid is overigens geen "natuurlijk bekapper" zoals de site "Paard Natuurlijk" voorhoudt, maar wel anti-ijzers.

Verder was mijn ruin opgegeven door zowel dierenarts als aan de kliniek verbonden hoefsmid, vanwege hoefbevangenheid. Hij zou de rest van zijn leven op het zand moeten staan met arm hooi en speciale aluminium ijzers. De afspraak om hem in te laten slapen was al gemaakt, omdat hij dienst doet als gezelschapspaard en ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om hem apart op een stukje zand te zetten. Dit zou op een woensdag gebeuren.

In mijn wanhoop heb ik toen een paar dagen op het internet gezocht en via via kwam ik bij mijn huidige smid terecht en ziedaar; ruin is springlevend, staat in de zomer gewoon 24/7 in het gras en is dus zeker NIET hoefbevangen. Wel heeft hij door jarenlang verkeerd bekappen en beslag een hoop problemen in zijn hoeven (gehad). Intussen is mijn merrie ook ijzerloos en echt ik wil er NOOIT meer een ijzer onder.

Volgens mijn smid wordt er over de kennis van hoeven en het bijbehorende mechanisme bij de dierenartsen en hoefsmeden te weinig aandacht besteed tijdens de opleidingen. Smeden leren vooral om een ijzer te smeden en de hoef zo aan te passen dat het ijzer er goed onder past. Persoonlijk heb ik zelf ook te weinig kennis, maar ik heb de ervaring dat mijn grote ruinenvriend nog steeds bij mij is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:46

@[***]: in dat verhaal van je ruin kan ik me helemaal vinden. De meeste smeden komen idd niet verder als ijzers en anders inslapen en hebben nooit echt meegekregen hoe de hoef écht werkt. En wat nog erger is ; ze staan ook niet open voor een andere visie. Dan nemen ze je niet serieus en wordt je als dierenmishandelaar bestempeld. Maar vinden het heel normaal dat ze een drachtig paard met een vijl hard op de buik mogen slaan als die eens niet mee werkt (uit pure angst) en vinden ze het gek als ze dan van het erf gestuurd worden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:48

Wat vervelend om dat mee te maken zeg. Mijn ene paard staat wel rondom op ijzers, maar daar kan ik echt niet zonder ivm over de weg moeten en wedstrijden. Overigens beslaat mijn smid warm en maakt een waar kunstwerk van de ijzers vind ik altijd. Niks 2 klappen en klaar. En ze gaat er net zo makkelijk ook weer vanaf in de winter.
Thuis niks gedaan dit weekend. Zaterdag centrale dag met theorie-examen in lunteren gehad. En gister wedstrijd dus weekend was zo voorbij .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:51

@ipsilonka: hé zat je bij mij 'om de hoek' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:00

DubbelDun schreef:
@[***]: in dat verhaal van je ruin kan ik me helemaal vinden. De meeste smeden komen idd niet verder als ijzers en anders inslapen en hebben nooit echt meegekregen hoe de hoef écht werkt. En wat nog erger is ; ze staan ook niet open voor een andere visie. Dan nemen ze je niet serieus en wordt je als dierenmishandelaar bestempeld. Maar vinden het heel normaal dat ze een drachtig paard met een vijl hard op de buik mogen slaan als die eens niet mee werkt (uit pure angst) en vinden ze het gek als ze dan van het erf gestuurd worden.

Het is gewoon heel erg jammer. Ik had een superfijne smid, maar hij nam mij inderdaad niet serieus. Ik heb hem gebeld om te zeggen dat ik mijn ruin een laatste kans ging geven bij een andere smid omdat ik immers niets te verliezen had. Hier reageerde hij een beetje lacherig op en zei inderdaad dat als ik mijn paard nog meer pijn wilde laten lijden, ik het op deze manier moest doen.....

Ik spreek mijn "oude" smid soms nog wel eens als ik op de kliniek kom, maar hij doet het een beetje af als "dom geluk". Mijn dierenarts vindt het wel bijzonder dat het mijn huidige smid gelukt is en is van mening dat je soms buiten de gebaande paden moet kijken.

Volgens oude smid zou mijn merrie ook nooit zonder ijzers kunnen ivm ondergeschoven hielen. Ze loopt nu bijna 2 jaar zonder ijzers en de ondergeschoven hielen zijn verdwenen. Het is een langdurig traject geweest, maar ik ben erg blij met mijn huidige smid. Ik wil zeker geen kwaad spreken over mijn oude smid, hij doet zeker goed werk, maar handelt vanuit zijn kennis en kunde. Vind het alleen jammer dat ze niet verder willen kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:01

Potverdorie, nu word ik er aan herinnerd dat ik gisteren vergeten ben de zuring te spuiten, dat plan had ik eigenlijk wel.
Zaterdag de hele dag op stap geweest naar Equiday met vriendinnen. Zondag kwam het oude baasje van mijn merrie kijken, de wei gesleept voor het eerst met de tractor (woehoe, ik kan het ook!) en was het vooral de zoete inval hier.

@[***]: fijn dat je bevestigt dat er nog steeds niet gezegd wordt dat je bekapper bent na de cursus. Want dat kun je ook gewoon niet zijn :n
Mijn eigen smid is niet per se anti ijzers, maar zal ze er niet onder slaan tenzij er een goede reden voor is. Mijn paarden hebben beide geen ijzers nodig, de ruin heeft ze nooit gehad (hele goede sterke voeten) en bij de merrie zijn de voorijzers verwijderd vlak voordat ze naar mij toe kwam.
Heftig verhaal van je ruin, fijn dat je een kundig iemand hebt gevonden!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:42

Je hoort zoveel slechte verhalen over dierenartsen, hoefsmeden, fysio's, dat je het op de duur niet meer zou weten... Ik ben tevreden over mijn smid maar anderzijds heb ik ook geen enkel idee of een ander het nog beter zou doen. Idem voor dierenarts, tandarts, .. ik weet er gewoon te weinig over en je kan je niet in alles verdiepen.

Nu de verhuis van de zaak ook rond is kunnen we rond huis stilaan wat beginnen afwerken. Gisteren een pad aangelegd naar de stallen, er moeten nog wat zakken parelgrind bij maar goed, het is al bruikbaar.

Voor en na:

Afbeelding
Afbeelding
We moesten de boordstenen helaas wat in een boog leggen omdat de oprit heel vreemd scheef loopt, anders kwam het helemaal niet meer uit.. Maar goed, dat is dan artistiek :P

Nu links en rechts nog gras inzaaien en het paardengedeelte met hekjes afzetten :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:00

Ziet er netjes uit Mallootje!

Ik ben gelukkig heel tevreden over mijn smid. Mijn oudje staat inmiddels al een jaar of 4/5 op voor ijzers en doet het daar super op. Ze heeft wel cushing en is hoefbevangen geweest. Ik durf haar niet meer van de ijzers te halen. De andere 2 hebben lekker blote voetjes.

Ik heb opleiding paardenhouderij gedaan en daarbij als keuzevak ook hoefsmederij gedaan. Vrij basic natuurlijk maar wel prettig om iets meer kennis te hebben. Ik vijl zelf regelmatig wat bij maar het echte werk laat ik aan mijn smid over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:01

@MALLOOTJE: Is het hout van de stal wel goed behandeld dat het zo koud op de grond staat ??
Ziet er nog heerlijk nieuw uit nu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:03

@mallootje, ik ben het met je eens hoor, als je het over alle wisselende verhalen hebt. Ik was ook super tevreden over mijn oude smid en als mijn ruin niet kreupel was geweest en ik mijn nieuwe smid niet had leren kennen dan had mijn oude smid mijn paarden nog steeds gedaan en stond mijn merrie nog rondom op ijzers.

Ik probeer mij wel zoveel mogelijk ergens in te verdiepen, maar de ervaring leert mij dat je niet alles kunt weten.....

Je foto's zien er goed uit! Mooi hoor en vooral heel erg artistiek +:)+ . Wij willen dat voor op ons pad ook nog gaan doen, maar dat loopt ook in allerlei bogen dus wordt het bij ons ook een kunstwerkje :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:05

Voor alles wat niet recht loopt zijn grind of houtsnippers dé oplossing :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:11

Gewoon leuk: krijg net een appje van mijn man, er zijn zwaluwen in de schuur gesignaleerd *\o/* . Toen we het gingen kopen hebben we de nesten wel gezien, maar nu zijn ze er! Hebben wel al uit voorzorg overal plankjes onder gemaakt omdat we ons hooi in de schuur opslaan.

En de katten kunnen er erg makkelijk bij als het hooi hoog opgestapeld ligt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:29

Hebben de mensen hier met mannelijke paarden weleens naar bonen gezocht?
Ik had er nog nooooooit van gehoord maar kwam het in een topic tegen. 1 van mijn ruinen had vanmorgen zijn ding eruit hangen. Dus ik even gekeken....
Heb er 2 weg kunnen halen. Schrok wel hoe groot ze waren. Lijkt me niet fijn met plassen! Het zit namelijk naast de plasbuis en je moet de ruimte daaromheen helemaal opentrekken om ze te vinden...
Ik heb er 1 op de foto gezet... :=
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:32

Het is best triest eigenlijk.
Er worden regelmatig hele intressante clinics gegeven voor hoefsmeden.
In november 2014 was er nog een uitgebreide dag in Burgers Zoo meen ik, nouja in een grote Dierentuin in ieder geval.
Kwamen professoren uit Amerika maar ook Nederlandse sprekers en hoefsmeden van naam, spreken over verschillende onderwerpen.
Je kon niet eens naar alles toe dus moest van de voren aangeven welke onderwerpen je wilde volgen.

En in januari was er nog een clinic bij Kerkheart, hoefijzerfabriek.

Je kunt als smid dus prima uptodate blijven als je dat wil en hoeft echt niet te blijven hangen in de stof zoals je dat ooit geleerd hebt op school of van je leermeester.
Probleem is dat veel smeden vooral van vroeger, boeren zonen zijn en nogal van de oude stempel.
Zo hebben ze het ooit geleerd en zo blijven ze dat doen ook al is de kennis achterhaald.
En een aantal denken dat ze er rijk van worden, zijn er bij die dat inderdaad kunnen, ons is het nooit gelukt want als een ijzer niet nodig is gaat hij er niet onder en van bekappen wordt je niet rijk.

Wij vragen ook eigenlijk te weinig maar mijn man wil zijn klanten niet kwijt en weet dat als hij meer vraagt mensen het langer gaan uitstellen en dat is alleen maar erger voor de paardjes of ze gaan zelf klooien en dat is lang niet altijd een goed idee.
Maar als hij sommige op een pensionstal dan ziet aankomen met weer nieuwe dekjes en beschermers, krapt hij zich wel eens op de kop.

stapt van krukje af :o

Mallootje ziet er mooi uit!

Gisteren heeft mijn man de taxishaag van de buren(staat op de grens) flink gesnoeid en we hebben al het snoeisel opgestookt, de fik er in.
Ik heb nog nooit een paard gehad dat er van at maar ik ben blij dat het aan onze kant dood bruin uitziet op het stukje grenzend aan onze wei.
Al met al een lengte van 100m haag waarvan een 5 m grenzend aan onze wei, de rest is grenzend aan onze tuin.
De kippenwei ligt speciaal 2 m van de haag af en eigenlijk wil ik die laatste 5 meter ook gaan afzetten zodat ook de wei taxisproef is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:33

[***] schreef:
Gewoon leuk: krijg net een appje van mijn man, er zijn zwaluwen in de schuur gesignaleerd *\o/* . Toen we het gingen kopen hebben we de nesten wel gezien, maar nu zijn ze er! Hebben wel al uit voorzorg overal plankjes onder gemaakt omdat we ons hooi in de schuur opslaan.

En de katten kunnen er erg makkelijk bij als het hooi hoog opgestapeld ligt.

Zo fijn!
Wij hebben elk jaar minimum 3 nesten in de stal hangen en hebben dit jaar voor het eerst planken onder de nesten gemaakt.
De kleintjes zien opgroeien en wegvliegen is zo fijn.
Al sneuvelt er bij ons elk jaar wel 1 kleintje onder de paardenhoeven wanneer ze uit het nest vallen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:39

sure lee :j :j :j
hier 1 viespeuk waaraan je als hij plast al kan zien dat er weer viezigheid zit
je ruikt het ook bij hem en het heeft best wat geduld gekost eer hij het toeliet

mijn appie heeft altijd een schone maar die schacht ook netjes uit en als je hem nakijkt schacht hij ook uit, wel zo makkelijk

mijn overleden welsh-cob ruin had heel vaak een vieze schacht
bleek dat zijn staartschuren al die tijd daardoor kwam
die trok zijn piemel helemaal omhoog als ik ging schoonmaken dus daar verdween mijn halve onderarm in eer ik uitkwam bij de boon
en ook al hield ik het bij, daar kwam altijd een hoop troep uit

slecht uitschachten is hier altijd een teken aan de wand en door het slechte uitschachten wordt het nog erger
verder merk ik dat paarden die snel zweten meer last hebben van talg, want dat is het natuurlijk gewoon en als het dan ook nog zandrollers zijn dan is het gauw een smeerboel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:46

Yep surelee, mijn grote ruin heeft er met regelmaat een! De pony heb ik nog maar een paar maanden, dus daar heb ik nog niet geprobeerd om ze weg te halen.

Mijn ruin heeft wel vaak een vieze piemel, veel korsten er op, maar die haal ik er niet af. Zitten soms behoorlijk vast en hij vindt het echt niet leuk. Verder moet ik net als bij de welsh cob van spatter ook met mijn halve onderarm in de koker om bij de boon te komen. Wat ik de laatste tijd wel eens doe om de piemel schoon te krijgen is gewoon een paar handen glijmiddel (bij de Welkoop) in de koker te smeren, door het in en uit schachten verdeelt het glijmiddel dan vanzelf en worden de korstjes wat zachter en vallen er vanzelf af. Ik ben geen voorstander van chemische middelen op die gevoelige huid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:56

Je hebt speciaal spul om kokers te reinigen, dat heb ik wel staan en gebruikte ik bij mijn welshcob.

Verder is het beste moment na de rijden met warm weer.
Dan is alles bezweet en nat en laat de vuiligheid gemakkelijk los.