Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:11

In rood hout zit veel meer stof dus lijkt me niet geschikt om korrels van te maken.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 26-12-11 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:12

het is zo klein dat het niet kan versplinteren, stoffig is het ook niet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:13

Ik heb hier wel eens zaagsel gehad van rood hout maar daar zat toch écht veel meer stof in dan in wit zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:15

Dan was het alleen maar rood hout en zaagsel is idd erg stoffig.

Je hebt nl zaagsel en houtvezel en houtvezel is voor stallen, zaagsel niet, dat is te stoffig

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:19

Klopt, vandaar dat ik snel ben overgestapt op korrels :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:21

Hebben ze geen houtvezel dan bij jullie?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:28

Ik zou jullie advies graag willen..
Ben nu 5 maanden met deze bodem bezig.. maar ik merk dat hij toch op begint te raken..
Ik heb altijd het nat eruit geschept 2x per week, en de drollen dagelijks.
Nu vraag ik me af.. zou hij helemaal leeg moeten, of kan ik het schone en droge spul als onderlaag gebruiken voor een nieuwe bodem?

Vind dat het in de zomer veel mooier ligt.. maar dan droogt het wss gewoon beter. Nu met dat vochtige weer vind ik hem er minder bij liggen..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:33

@Russel,
Eerlijk gezegd geen idee....(iig niet bij kleine zagerij waar ik het haalde).
We hebben hier in het oosten van de provincie wel de hennepvezelfabriek Hempflax.
Dit heb ik in het verleden ook wel gebruikt....

Mijn zus gebruikt vlas (heeft ook korrels gebruikt) maar stapt binnenkort (wegens het niet meer leveren aan particulieren) over op Hennepstro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:35

Hennep durf ik niet, dat eten veel paarden heb ik gehoord. Zaagsel van de houtzagerij is idd niet te doen, dat is zo verschrikkelijk stoffig. Hennepstro is dat hetzelfde als hemparade?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:36

@Olikea,
Als het restant droog en schoon is zou ik het mooi laten liggen en flink bijstrooien.
Ik zou het nat elke dag verwijderen.
In de droge periode hoef je inderdaad minder bij te strooien dan tijdens vochtig weer.
Tijdig bijstrooien en verwijderen van de natte plek is echter wel "het recept" voor een droge bodem.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:05

Ik ga met Diana mee, Olikea.
Je droge oude laag is uitstekend geschikt om te gebruiken als onderlaag. In de winter of natte periodes is het dagelijks verwijderen van één schep natte plek een hele goede zet.
Ik pak om de dag de natte plek mee.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:38

russel schreef:
welke zijn dat dan? Als ik kijk voor voergezond, zijn die duurder. Ik haal ze direkt bij plosplan en heb dus een afhaalprijs. Maar ben natuurlijk altijd geinteresseerd..

Mij is verteld dat rood hout minder snel composteert en idd minder snel vocht op neemt

Wat heet 'duurder'? Als je spul hebt wat geen vocht opneemt, met rood hout, dan ben je veel duurder uit....kwestie van rekenen; zoals ik al zei, je moet naar het totaal plaatje kijken, niet alleen naar aanschafprijs.
En bij voergezond kan je ook afhalen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:33

Ik dacht dat dit topic gaat over STRO korrels, misschien is het handiger om een apart topic te openen over hout korrels.

@ Olikea
Zelf heb ik een bodem liggen vanaf Augustus en die box ga ik nu half leegscheppen en dan weer eens goed met schone korrels bij vullen. Heb ook het idee dat de laatste tijd de schone korrels sneller weer vies zijn.
Ik hoop dat ik er dan weer een flinke tijd tegenaan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:33

Het neemt gewoon ook vocht op, maar ik zag dat bij een test de kattenbakkorrels stukken sneller het vocht op zoog...je moet heel goed kijken om te zien dat er ook een percentage rood hout door zit bij de paardenkorrels, maar dat is misschien ook niet elke keer..

Maar zoals het er nu uit ziet, denk ik dat ik wellicht wel overstap op de kattenbakkorrels van hout..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:12

Oh Russel ben benieuwd. Want met de huidige prijzen en smerige paarden is een goedkoper of beter alternatief altijd prettiger.;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:12

Ben met houtvezel en houtkorrels begonnen omdat het geld de pan uit steeg...

Ik weet niet wat die kattenbakkorrels kosten...maar ik deed een handje korrels op een schotel en een beetje water en binnen een paar seconden hadden ze al het water opgenomen. Maar dat is de moeite, want ik roer het door het vochtige zaagsel en krijg er een droge losse massa van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:51

Bij de Welkoop zag ik vandeweek een proefopstelling met verschillende soorten korrels (voro katten), kon je zelf water bij gooien en zien hoe dat absorbeerde.
Ik merk idd ook dat houtkrul tegenwoordig veel sneller nat wordt (en echt goed vocht opnemen deed het toch al niet). Dus korrels er door is wel een optie.
Maar eten ze het niet?? Want met houtkorrels zit ik daar écht niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:03

die van mij eten het niet..het smaakt helemaal nergens naar...de stro korrels daarentegen dus wel ...hele gele lippen en ook geel lijf.......het enige voordeel van houtkorrels tov strokorrels vind ik dat ik ze niet nat hoef te maken en dat ze uiteindelijk geen koek vormen.

Maar ik moet nog even vragen hoeveel de kattenkorrels zijn..want kan zijn dat dat weer een andere prijs is, want wie koopt er nu 20 zakken kattenkorrels, toch????daar doe je dan een heel kattenleven mee.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:38

Zoals ik al zei; die zijn duurder.
Goedkoopste zijn die van voergezond.nl (hebben ook een extra behandeling gehad)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:39

Strokorrels hoef je ook niet nat te maken als je paard ze kent. Als ik mijn stallen opnieuw (vers) instrooi met een aantal zakken, besproei ik ze niet en die van mij eten het ook niet. Ligt er maar net aan wat je paarden gewend zijn en welke korrels je gebruikt.

Verder lijkt het mij ook verstandig als er een apart houtkorrel-topic komt. Zo loopt dadelijk alles door elkaar heen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:46

Mijn paarden kennen echt wel strokorrels en ze eten er lustig op los. Een vreemd paard erbij en die begint ook gewoon er van te eten. Waar ik wel benieuwd naar ben is of paarden eerder stoppen met houtkorrels eten dan met strokorrels. Zie paarden eigenlijk ook nooit zaagsel eten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:40

Als mijn paarden de strokorrels nu nog niet kennen weet ik het niet meer :Y) ......maar ook hier vinden ze de korreltjes nog steeds errughhh lekker :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:43

Voergezond kan mij niet onder de 4,70 leveren..ik moet er helaas ook te ver voor rijden..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:56

Ligt ook aan het paard zelf, maar heb er nu zelfs een sh itlander op staan en die eet het ook niet.
Zaagsel heb ik ze wel eens zien eten, dat wil je écht niet hebben!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:01

Mijn pony eet ook zaagsel en vlas, hoewel het nu mee zou moeten vallen met onbeperkt hooi.. Strokorrels heeft ze een paar hapjes geprobeerd maar was daarna klaar
Maar waar ik benieuwd naar ben is hoe de houtkorrels het houden met het vochtige weer van nu? Ik merk met de strokorrels dat ze snel 'oud' worden nu de lucht zo vochtig is en dus sneller verzadigd zijn dan ze zouden zijn met droog weer.