het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:40

Het kan ook een Mechelaar zijn zag ik, geen Belgische herder. Ergens vast wel familie van elkaar :)

Boon haar jas maar uit gedaan, er komt nu ook af en toe een zonnetje door.
Beiden even lekker geborsteld en de manen/staart in de CM gezet.

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:00

Balen DF. Mechelaar is een België hè herder1 van de 4 soorten dier zijn.
Heel simpel. Stok terugbrengen, stok los, en af. Ik oké poging tot overeind komen blokkeren en pas de stok pakken als hij blijft liggen.
Ze zijn idd wat lomp.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:01

Au DF!

Hier hoor ik de merrie af en toe hoesten.

Dinsdag naar de kliniek voor kiesextractie.
Heb vervoer gehuurd.
Ben errg benieuwd hoe ze het gaat doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:44

@karin: spannende tijd dus. Sterkte!!
@belker: hij lag 'af' en ik maak een beweging om de stok weg te gooien en hij kwam overeind en wilde de stok uit mijn bewegende hand pakken en had toen mijn arm te pakken.

Volgens huisgenoot werkt een tetanusprik alleen om te voorkomen, niet als je het al hebt. Dus toch de HA maar even gebeld en moest foto's doorsturen ter overleg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:29

Ondertussen bij de HA geweest en een Tetanusprik gekregen, dus nu een stijve bovenarm :)
Als ik wilde had ik ook nog een antibioticum kunnen krijgen, maar dat was meer ter geruststelling :D
Dus ik wacht wel af of het gaat ontsteken, dan kan ik altijd nog wat gaan halen.
Voorlopig heb ik meer last van de prikplek dan van de beetwond :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:33

Net bedacht om de pony te scheren, beetje haasten want er kwam een donkere lucht aanzetten
Dochter wilde graag een hartje dus dat ook eruit geschoren en ik was nog steeds aan het stressen omdat ik het snel af wilde hebben.
Zaten vrij veel haren in dus even de mesjes los gemaakt om alles schoon te maken voordat ik verder ging en domme ik, pak de verkeerde mesjes ( korter)
Kon ik toen alles over doen omdat er dus strepen kwamen grrrr
Nu de pony dus onbedoeld heel kort geschoren ( wel weer mooi wit, dat is dan wel een voordeel)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:46

Boon wordt ook altijd zo mooi wit als ik de hals en zijkant buik scheer. Nadeel van kort is wel dat je met dekens in de weer moet. Jasmijn zou het ook best lekker vinden gezien al het huidvet wat ze produceert.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:04

Hij wordt als ik niet scheer een teddybeer, Had al een deken op, nu alleen een dikkere en moet er 1 bijhalen voor als het echt kouder word
morgen gaat hij voor het eerst mee naar de manege les, van te voren zijn wollige benen nog wassen ( heb het hoofd en de benen niet gedaan) Die zijn bruin ipv wit

Hebben jullie maatregelen genomen ivm de wind? Ik zit in het zuiden en betwijfel of het hier hard gaat waaien maar ik heb mij al vaker vergist

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:11

Ik moet morgen nog een rondje tuin doen of alles 'stormvast' ligt en verder krijg Boon haar staartkoord vast tegen het opwaaien. Normaliter heb ik die altijd los hangen omdat ie zo goor wordt door de mest.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:40

Df kijk maar uit met je wonden..

Heb bij Hera alleen dr hals uit geschoren, niet mooi maar wel effectief

Hera wilde weer niet. Dus kaat maar gepakt en die dacht leuk wat gaan we doen :') dus die liep zo de trailer op. Daarna vriendlief gevraagd of hij heel even wilde helpen

Afbeelding

Hera dr kop spreekt boekdelen _O- gaf dr een tik op dr kont en ze mept gewoon terug dat mocht ze dus niet

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:43

Ik heb alles binnengezet wat weg kan waaien. Ze geven voor hier windkracht 7 af en dat geeft toch altijd wel schade aan huis en schuur, dus we houden ons hart weer vast. Verder laat ik ze morgen een dagje op stal want mijn ene merrie raakt helemaal van de leg door veel wind en eet dan helemaal niks meer en dan is ze dagen later nog overstuur. Heel sneu, dus dan maar een dagje binnen en dan gooi ik ze morgen avond nog ff buiten, dan is het 'maar' windkracht 5.

Fijn dat ze toch de trailer op ging uiteindelijk..ze staat wel erg wijdbeens. Doet ze dat altijd op de trailer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:45

Hier is de wind al aardig aangetrokken. Buienradar zit hier al op 5 en langs de kust en IJsselmeer op 6.

@marjan: stoute Hera. Paardje met karakter :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:46

Zetten jullie de paarden morgen gewoon buiten of blijven ze binnen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:46

Oeh geen idee, zal de volgende keer ff op letten. Ze vind de hoogte heel eng bang om dr hoofd te stoten. Ze staat wel chill tijdens het rijden enz

Hier staan de paarden altijd buiten. Dus morgen niet anders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:47

Als het alleen waait gaan ze naar buiten, als het stortregent blijven ze binnen voor het ochtendhooi en dan later naar buiten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:50

Het waait hier wel, maar ze gaan gewoon naar buiten. Ze zullen niet wegwaaien. Ben ook niet thuis morgen.
Enige is dat ik stukje wei afsluit want staat een (zeer geliefde, dus baal echt als het gebeurt) oude boom die deels rot is. Is laatst al tak uitgescheurd en hoorde hem net ook aardig kraken. Wil niet dat de paarden daar lopen als hij omgaat (al dan niet door de omheining).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:55

Dat is idd eng.
Hier is het nu een bijkomend voordeel dat de track wegens blad is afgesloten, alhoewel áls er een boom deze kant op komt zetten zal hij wel de stallen kunnen raken zo hoog zijn ze ondertussen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:44

Ik ben net terug met de trailer en het valt nu nog mee. Bij mij lopen ze buiten. Keuze is of op de track of onder de bomen waarvan er 1 besmet is met de biefstukzwam dus ziek……. We zien wel wat er gebeurt. Ik ben morgen thuis.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:57

Hier blijven ze ook gewoon buiten. Ik zal lief zijn en ook een paar hooinetten in de stal ophangen.

Ben vanmorgen om 6.30 begonnen te werken en heb nú besloten dat het klaar is voor vandaag. We zitten net voor livegang van een nieuw systeem en er blijven onaangename verrassingen komen :(
Als dit achter de rug is, dan plan ik extra Quality time in voor de paarden.
Diekke en Mirtje boeit t volgens mij niet zo, maar Tess blijft maar naar me hinniken en me vol verwachting aankijken. Voel ik me helemaal schuldig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:17

Ze voorspellen windkracht 6 hier morgen dus dat valt wel mee.
Ze gaan gewoon de wei op.
Hopelijk waait het hooi niet weg :D

@boemel, jemig dat zijn wel hele lange dagen!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:19

boemel schreef:
Hier blijven ze ook gewoon buiten. Ik zal lief zijn en ook een paar hooinetten in de stal ophangen.

Ben vanmorgen om 6.30 begonnen te werken en heb nú besloten dat het klaar is voor vandaag. We zitten net voor livegang van een nieuw systeem en er blijven onaangename verrassingen komen :(
Als dit achter de rug is, dan plan ik extra Quality time in voor de paarden.
Diekke en Mirtje boeit t volgens mij niet zo, maar Tess blijft maar naar me hinniken en me vol verwachting aankijken. Voel ik me helemaal schuldig.

Herkenbaar! Ik doe ook net de laptop uit. Voel me mega schuldig naar de paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:09

Hier waait het al aardig, maar het ergste moet later op de dag komen en lang niet zo erg als er aan de kust verwacht wordt.
Ik had alleen gehoopt dat de wind meer westelijk zou zijn; nu komt er nog aardig wat blad mijn kant op. Vanochtend lag er al een klein laagje in de hooibakken en in bepaalde hoeken hoopt het zich ook op.
Wat dan wel weer makkelijk weghalen is :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:42

Vanmorgen al op stal geweest, wij hebben een automatisch hooi systeem maar 1 van de paarden is soms bang met storm en die bak klappert dan. Dus heb hooi verdeeld over de netten, verder lopen ze gewoon zoals altijd buiten.

Ga straks weer kijken bij ze en wellicht weer extra hooi verdelen.

Normaal wisselen we ook dekens maar ik heb een ziek kind thuis en mijn stalhouder heefg ook even andere prioriteiten.. geen nood verder want ze hebben goede kwaliteit dekens.

Dit gedeelte word wel makkelijker als we straks op 1 erf met de pony’s wonen, dan kan ik makkelijker even heen en weer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:53

Hier nu 6 en wat regen.

Mijn windscherm was van zijn plaats gekomen, dus daar staan nu 2 kliko's op :)
Ook bij de buren een paar dingen wat stormvaster gezet, hopelijk volstaat het.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:10

Hier in de straat alweer een boompje om.. waait wel flink hier :=
Maar paardjes zijn er niet anders onder, hebben wel de keuze gemaakt om binnen te gaan staan :D