Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:40

Ze gaan hier naar binnen, wordt mogelijk 41 graden. Heb ventilators gekocht voor de paarden :+ mijn zwarte heeft door de rapidex toch wel moeite met de warmte.

Gelukkig maar 1 dag zo warm.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:11

Op werk halen wij alles binnen al was het vorig jaar op stal ook benauwd, daar is het windstil en buiten voelde je nog iets van een briesje soms
Thuis heb ik een bos rondom het perceel, op alle rommel en ellende wat ik daarvan heb is de schaduw wel een groot +punt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:23

Wow die hoeven! Wat heftig!

Ben benieuwd naar de warmte. We gaan het meemaken. Mijn merrie loopt met vliegendeken. Zou het een probleem zijn om haar af te spuiten met deken om? Dan kan mijn vriend overdag eens extra de tuinslang erop zetten. Is een rambo protector, dus neemt geen water op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:25

Ik heb dr al een aantal keren natgespoten met dr deken op :+ en die van mij blijft wel ff nat. Tot nu toe gaat t prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:26

Nee hoor doen wij ook met de hitte. Sommigen komen zelf onder de straal staan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:40

Oh mooi! Want deken op en af is geen doen. Maar dan vraag ik of hij ze even paar keer goed doucht. Kan vaak thuis werken, maar uiteraard net deze 2 dagen niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:06

Tess is 2x hitte bevangen geweest toen ze nog in pension stond. Het gebeurde op stal en was echt wel heftig. Ze moest toen 20 minuten gekoeld worden.
Sinds ze mag kiezen tussen wei en stal gaat het gelukkig goed.

Hier een foto van het probleem met het stucwerk. Afbeelding
En dit is door het hele huis een probleem.
We hebben er echt ontzettend de balen van.
De hele dag lopen poetsen en nog niet klaar. Morgen weer een dag.
Maandag komt een stukadoor het werk opnemen.

Gelukkig is het buiten het huis wel leuk. De kozijnen zitten er mooi in. En er fladdert van alles in en om de tuin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 03:24

Oh das wel serieus een stukje stukwerk er af -O-

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:40

Oef Boemel, wat een ellende! Snap dat dat even flink tegen valt.
Maar wel prachtige fladderaars!

LN, Op zulke dagen zou ik ook blij zijn met een bos.

Wij zijn zelf ook thuis aan het werk die dagen, dus ik kan ze fijn in de gaten houden. Shetje vind de automatische drinkbak in de stal doodeng, dus we hebben weer een speciekuip staan. Verder kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten staan. We hebben geen bomen, maar de schuur geeft op verschillende plekken wel schaduw, dus ik hoop dat ze slim zijn.

Van Shetje heb ik een 6-tal dekens meegekregen. Zelfs een 300-grams winterdeken, staldeken etc. Ik heb ze allemaal in de wasmachine gehad en gisteravond alles gepast.
Ik hou er maar 2 van over, een zweetdeken en een gevoerde regendeken. 1 deken moet ik nog passen, die was nog niet droog.
De rest past gewoon niet; ze zitten om de hals te ruim, waardoor het borststuk veel te laag komt te zitten en de schouderbeweging blokkeert. Dat mag dus mooi allemaal op MP ( 300 grams deken zal nu vast veel interesse krijgen :+ ).
Jammer genoeg valt ook de lichtblauwe-vliegendeken daaronder. Misschien dat ik die zelf nog wat kan inkorten bij de hals, want verder zit deze wel netjes over de rug en kont...

Ik heb gelijk de dekenkist even leeggehaald. Daar zaten de dekens van mijn oudje nog in. Poeh he, hele stapel, grotendeels schoongewassen dekens. Ik weet dat het geen nut heeft om ze te bewaren, maar ik moet wel even een drempel over om die ook op MP te zetten....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:21

Ik heb in mijn hooiopslag op een stuk van 4.20 x 4.40/480 pallets liggen met daarop de zadelkasten, hooi stro en vlaspakken
Het perceel loopt wat schuin waardoor er vaker regenwater in mijn opslag komt, rechtstreeks op de grond zetten kan dus niet.
Het water ging in het begin toen de onderkant van pallets nog vrij lagen erdoorheen en liep netjes een drain in die bij de oprit ligt. Droogde dus snel op in de opslag. Nu zijn die ruimtes tussen de houten pallets vol en blijft er langer water staan en wordt het ondergelegen hooi en stro natter en wordt dus vies
Nu twijfel ik, mijn houten pallets zijn na 3 jaar aan vervanging toe en ik kwam kunststof tegen, maar ik kan kiezen uit dichte en open pallets ( met vakjes)

voordeel dicht:
geen rommel die door de gaatjes komt dus minder rommel onder de pallets, is nu een muizenparadijs daar met stro hooi en vlas en hoop dat dat water dan makkelijker wegkan bij een flinke regenbui

nadeel va de dichte?Minder luchtstroom, is het gladder? Ik voer mijn hooi vrij snel op, elke 10 dagen een nieuw pak en ik kan het losschudden, dus vraag mij af of die luchtstroom zo belangrijk is

prijs is gelijk, 144 euro. Is een hoop werk om alles uit de opslag te krijgen, op te ruimen en te vervangen en ook voor wat pallets een hoop geld dus ik wil niet achteraf spijt krijgen omdat ik iets niet wist bij die dichte pallets

wat zouden jullie kiezen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:23

Zonde van het stucwerk, jammer dat je weer extra werk hebt nu

Green dragon, dekens wassen en verkopen en van dat geld kun je weer leuke dingen doen. Nu kun je iemand anders er blij mee maken en ze liggen maar te liggen bewaar een halster of 1 deken voor het gevoel. Herinneringen blijven toch wel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:43

@lynn als je dichte pallets neemt dan zorgen dat er een oude laag hooi of stro op blijft liggen. Dan krijg je niet dat je pak wat je voert vies wordt. Wij hadden een laag tussen de 5/10 cm. Dat houdt het goed

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:15

Kun je achter de pellets komen? Ik blaas de omgeving schoon met de bladblazer. Dit doe ik elke keer als het hooi op is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:16

Lynn_Nikita schreef:
.. pallets ...wat zouden jullie kiezen?

Ik heb dichte (full deck) en ben daar erg tevreden over. Het gladde valt mee al moet je wel uitkijken dat het door kleine losse hooitjes gladder kan worden.
Citaat:
Nu zijn die ruimtes tussen de houten pallets vol en blijft er langer water staan...
Misschien is het mogelijk om daarvóór al een drain te maken. Ik heb deze liggen voor de ingang naar de paddocks
https://www.technim.nl/pvc/waterafvoer/ ... YsQAvD_BwE
Die zijn koppelbaar en door het verwijderbare rooster makkelijk leeg te scheppen.

@boemel: dat is idd een fikse beschadiging ;(
Mooie foto's en die ooievaars <3

@greendragon: de juiste maat deken voor een shet vinden is idd een ramp; zoveel verschil in maten (maat 80 cm bij Horseware was gewoon 110 cm p de rug!). De idd veel te ruime halsopening heb ik bij 2 dekens zelf maar ingenomen door een vouw op de halslijn vast te stikken.

De ruinen op de wei van de naburige pensionstal hebben het heen-en-weer :D het lijkt wel naderend onweer :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:18

Wij hebben een houten pallet en daar grote wielen onder geschroefd.
Die kunnen we makkelijk verrijden en dus daaronder vegen.
Zal dadelijk een foto maken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:19

Qua deken ben ik erg gecharmeerd van de QHP Falabella deken. Volgens mij heeft die ultieme pasvorm die ik zoek. Zoiets zoek ik ook in maat paard maar kom dan op de Rambo Optimo €€€€€€

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:23

@belker: die Horseware dekens zijn idd belachelijk duur en imo hun geld niet waard. Ik ben iig gestopt met het investeren in dure dekens.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:17

Oh ik heb precies omgekeerde ervaring. Nooit meer anders dan horseware, vooral rambo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:51

Greendragon, krijg je de dekens ook niet passend door een vouw in de halslijn te stikken? Wat DF ook aangeeft dus?
Niet al te beste foto, maar voor mijn merrie deed ik dat ook bij sommige dekens:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:58

manzano schreef:
Oh ik heb precies omgekeerde ervaring. Nooit meer anders dan horseware, vooral rambo.

Oh het zijn hele goede dekens hoor, maar wat ik nu aan meerdere goedkopere dekens kwijt ben haalt het nog niet bij één Horseware :) én geen gedoe met wassen en opnieuw waterdicht zien te krijgen. Ik haal nu gewoon wat ik nog zou kunnen gebruiken er af en gooi de deken weg.

@Hilary: precies zo heb ik een te grote hals ook opgelost.

De koeien lopen aardig te loeien achter, zou kunnen dat ze zien dat er hooi geleverd wordt :)

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:00

<waar is mijn naaimachine ook al weer?>
hele goeie tip, thanx!

Die Falabella ziet er ook heel mooi uit! Ik zag dat ie tot 115 gaat, heb ik natuurlijk net weer 120 of 125 nodig... Nou ja, zoveel dekens gebruik ik niet bij shetjes, maar het is wel fijn om iets te hebben in geval van.. Ze werd altijd geschoren ivm mennen in de winter en ik heb geen idee of ik dat ook ga doen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:31

Ik scheer Jasmijn juist altijd in het begin van de lente omdat die niet/moeilijk door het haar heen komt en ze zoveel jeuk heeft. Dan zit je altijd met nog een restant koude nachten.

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:28

DubbelFun schreef:
Ik scheer Jasmijn juist altijd in het begin van de lente omdat die niet/moeilijk door het haar heen komt en ze zoveel jeuk heeft. Dan zit je altijd met nog een restant koude nachten.

Doe ik inderdaad ook zo!

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:29

biancaaaa schreef:
Ze gaan hier naar binnen, wordt mogelijk 41 graden. Heb ventilators gekocht voor de paarden :+ mijn zwarte heeft door de rapidex toch wel moeite met de warmte.

Gelukkig maar 1 dag zo warm.

Jaaa, gelukkig wel! Ik smelt al bijna weg met die temperaturen. Laat staan onze paarden...

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:34

Robijntjah schreef:
Nee hoor doen wij ook met de hitte. Sommigen komen zelf onder de straal staan.

Hahaha bij ons ook inderdaad! Vinden ze heerlijk