[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:11

Oké, 't is hier weer een waterpartij. SSDesign, ik ga je een berichtje sturen om mss volgende week van de kerstvakantie eens bij jou te komen kijken om inspiratie op te doen, als je dat nog steeds ziet zitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:18

Hier ook, verschrikkelijk.

Hier grote pakken onverpakt hooi, super kwaliteit en 50 euro per pak betalen we. Ik voer per maand 70euro aan hooi, verder staan ze op strokorrel, net een pallet besteld van 1000kg voor 325euro, daar doe ik 2 maand mee in de winter.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:27

Jeetje wat een nette hooiprijzen.
Ik bestelde die grote via Louis Venhorst en betaalde €127,50 per pak. Dit jaar kwam er nog eens €20 bij. Nu heb ik kleine baaltjes voor €4,25. Ik heb via de mestboer nu 4 ronde balen staan. Zijn ook iets van 350 kg en kostten €60 per baal.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:30

neile schreef:
Oké, 't is hier weer een waterpartij. SSDesign, ik ga je een berichtje sturen om mss volgende week van de kerstvakantie eens bij jou te komen kijken om inspiratie op te doen, als je dat nog steeds ziet zitten.

Yes dat mag zeker! Het is hier helaas ook echt waterballet. Zelfs de rijbak is verzopen, terwijl die altijd zo goed blijft!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:35

Hier is ook veel gevallen en daardoor mooi het drainagezand in de roosters gelopen, begint een mooie stevige laag te worden. De bak is half nat, helaas net te weinig tijd gehad om hem los te trekken voor die buien..

Hier onverpakte en geanalyseerde balen van 420kg €95 pst, en 10% korting bij grote afname (10 ton), geleverd begin november, later in seizoen worden ze duurder. Hoop komend jaar eerder in te kunnen kopen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:41

Ik meld me hier ook :-) Sinds deze week 1 hectare in beheer. Er ligt een halve track met 2 schuilstallen om twee weides en we hebben een paddock. Helaas is het een grote modderpoel nu. Gelukkig nog wel wat droge plekken. Plan is van het voorjaar af laten graven, schoon puin erop en een laag van het zwarte zand terug erop. Op de voerplaatsen komen paddockplaten. Iemand ervaring met schoon puin?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:37

Belker schreef:
Ik bestelde die grote via Louis Venhorst en betaalde €127,50 per pak. Dit jaar kwam er nog eens €20 bij. Nu heb ik kleine baaltjes voor €4,25. Ik heb via de mestboer nu 4 ronde balen staan. Zijn ook iets van 350 kg en kostten €60 per baal.

Ik had eerder ook besteld bij Venhorst, maar spijt mij wel begrijp niet dat mensen dit nog doen.
Ik vond het hooi niet van kwaliteit.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:21

De beste wensen allemaal!

‘Mijn’ boer heeft geen winstoogmerk (nou ja hij is geen filantropische instelling natuurlijk), maar hij hoeft er niet gek veel op te verdienen. De prijs is nu voor het tweede jaar constant. Ik vind dit een fijne prijs om mee te rekenen. Al wordt het hooi goedkoper dan vind ik dit nog wel prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:35

De beste wensen allemaal!

Wij hebben leuke plannen voor aankomend jaar :D

- oprit en plaats asfalteren
- dichte poetsplaats betegelen en overkappen
- voortuin leeghalen en parkeerplaatsen maken
- terras in achtertuin maken
- grote voer / ligplek maken tussen container en carport in
- paddock met poel deels afgraven en keren en zand storten
- voerboom ophogen en heuvels maken en dan betegelen met rubberen matten
- waar mogelijk keren
- stroken doortrekken en verbeteren
- meer aanplant van wilgen etc
- overkappingen maken voor hooi en spullen bij de bak
- picknick tafels naar de bak
- kampvuur plek maken tussen bak en cirkel / wei

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:37

Dat zijn nog mooi veel plannen! Denk je dat je ze ook allemaal kan realiseren?

Ik heb van de week voor 130 euro 20 baaltjes hooi en 10 baaltjes stro op gehaald. Heel mooi stofvrij en grof spul. Hij had nog 5000 baaltjes liggen dus ik kan er nog wel ff terecht :+

Verder tijdelijke boxen neergezet en morgen komen de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:42

Yes, beetje afhankelijk van de opdrachten van mijn man en het weer komend jaar. Hebben zelf een loader dus kunnen veel zelf :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:41

Is er iemand die het leuk vindt om met mij mee te denken?
Ik wil mijn weides een beetje opnieuw gaan indelen, en liefst iets meer als paddock paradise.. Maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Zo is het nu:
Afbeelding
De paddock/rijbak is 35x20m groot.

We hebben nu onze moestuin achter in de wei, die ga ik verplaatsen naar de rijbak, waardoor die wat kleiner wordt, en omdat ik deze eigenlijk nauwelijks nog gebruik om te rijden wil ik deze inzaaien. De omheining rond de bak is een vaste omheining, die kan niet worden aangepast, en het enige poortje zit bij het verharde stuk.
Vanaf het huis/gazon moeten we naar de rechterschuur kunnen lopen, dus daar moet in ieder geval een paadje lopen.
Rondom het perceel staan veel bomen, waardoor het niet echt lukt om een track helemaal rondom het perceel te maken, dan blijft er nauwelijks weide over.
Maar er zijn vast mensen met betere ideeën dan ik :D

Dit was mijn enige idee tot nu toe :+
Afbeelding

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:55

8nnemiek schreef:
Is er iemand die het leuk vindt om met mij mee te denken?
Ik wil mijn weides een beetje opnieuw gaan indelen, en liefst iets meer als paddock paradise.. Maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Zo is het nu:
[ [url=m/AHo6n0.jpg]Afbeelding[/url] ]
De paddock/rijbak is 35x20m groot.

We hebben nu onze moestuin achter in de wei, die ga ik verplaatsen naar de rijbak, waardoor die wat kleiner wordt, en omdat ik deze eigenlijk nauwelijks nog gebruik om te rijden wil ik deze inzaaien. De omheining rond de bak is een vaste omheining, die kan niet worden aangepast, en het enige poortje zit bij het verharde stuk.
Vanaf het huis/gazon moeten we naar de rechterschuur kunnen lopen, dus daar moet in ieder geval een paadje lopen.
Rondom het perceel staan veel bomen, waardoor het niet echt lukt om een track helemaal rondom het perceel te maken, dan blijft er nauwelijks weide over.
Maar er zijn vast mensen met betere ideeën dan ik :D

Dit was mijn enige idee tot nu toe :+
[ [url=m/Jz2gEo.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bomen bij de track betrekken is natuurlijk eigenlijk heel leuk, tenzij het heel kwetsbaar jong spul is. Geeft lekker wat schaduw. Je zou eventueel ook nog een plek voor afwatering kunnen maken en lekker wat rolplekken.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:07

Dat was ook mijn eerste ingeving inderdaad, maar de bomen staan te dicht op de omheining en daar kunnen ze niet achter langs, dus het paadje zal er dan voor langs moeten lopen. De fruitbomen staan afgeschermd.. Dus dan houd je uiteindelijk bijna geen gras meer over :=
Maar misschien moet ik dat idee echt eens goed op schaal uittekenen met de juiste padbreedte, en kijken wat ik dan daadwerkelijk aan gras over houd.
Zoals ik de paden nu heb getekend zijn ze grof geschat zo'n 2 tot 3 meter breed, en dat is misschien al wat aan de krappe kant.
Afbeelding

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:17

Ja het is lastig inschatten zonder de meters. op zich als je de rijbak gaat inzaaien heb je wel weer wat extra land en als je het in vijf graslandjes verdeeld heb je wel de mogelijkheid stukken te laten groeien. In mijn ervaring is de belasting voor je gras veel lager, zeker als je kleine stukjes hebt, het rennen doen ze dan wel op de track. Maar je hebt een mooi stuk tot je beschikking, zijn vast genoeg mogelijkheden. Wat ook kam helpen is even wat prikpaaltjes prikken waar je de track ongeveer wil hebben, heb je even visueel hoeveel weiland er daadwerkelijk over blijft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:28

Waar zit dat hekje van de verharding naar de rijbak nu precies? Ik dacht dat je vanaf de verharding de rijbak in ging, dan zou je misschien een bocht om de moestuin kunnen doen, dan hoefslag volgen naar de hoek bij de fruitbomen en dan daar de omheining doorbreken en de bak uit. Dat pad sluit je aan op de ronde die je zelf getekend heeft, maar het pad dat nu net buiten de bak ligt haal je weg, dan heb je iets meer gras daar. Iets breder, met name. Maar zonder afmetingen wel lastig inschatten, en misschien kan mijn dwars door de rijbak-idee wel helemaal niet :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:46

Ben dit topic even uit het oog verloren!

Nog even terugkomend op de vraag wel geen pensionklant, mijn situatie is precies zoals die van Neile. Eén logeerpaard van een goede vriendin. Ik vind dat super gezellig. Maar wij hebben eerder een plek gedeeld en dat ging prima.

neile schreef:
Ik heb een pensionklant in de vorm van mijn beste vriendin die hier haar paard heeft staan. Ze betaald gewoon de onkosten van het hooi en haar eigen voer. Ik heb het overwogen om effectief een pensionplek aan te bieden, eventueel ook vreemden, maar ik heb geen zin in iedere keer volk over de vloer. Ik ben ook wel wat bang om belazerd te worden: pension dat niet betaald wordt, ook zien hoe andere mensen niet goed voor hun paard zorgen bij bvb dierenartskosten... Ik heb geen zin om op een paard te staan kijken waarvan ik écht vind dat het meer zorg nodig heeft.

Ik wil geen vreemden om bovenstaande redenen. En omdat je niet goed kunt inschatten hoe zij met paarden omgaan. Als je hier iets gaat doen met je eigen paard kom je ook onze paarden tegen. Ik ben een controlfreak en wil gewoon dat het op mijn manier gaat. Is geen redelijke verwachting daarom dus ook geen pensionpaarden hier. :D

Ons goede voornemen -als alles blijft gaan zoals het gaat-:
* slingerpad aanleggen dat onze grote weide in 2 delen splitst
* bult aanleggen
* onderhoud delen van de track (lostrekken, op 1 stuk zand bij storten)
* aanpakken bak, vorig jaar gekeerd maar dat is niet goed genoeg om te rijden
* stukjes van de omheining (draad) vervangen door hout incl mooie houten poorten

Verder zijn we op dit moment bezig met het maken van een extra box. En wordt er binnenkort automatische drinkbakken aangelegd, in de boxen kleine bakjes (ookal staan ze daar zelden een nacht in, als ze er staan is het handig) en in de loopstal een grote vlotterbak. Ik merk dat nu we 4 paarden hebben staan en werk toch wel is toegenomen. Daarom wat acties om dat te verminderen, zoals de automatische drinkbakken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:54

Marjo89 schreef:
Belker schreef:

Ik had eerder ook besteld bij Venhorst, maar spijt mij wel begrijp niet dat mensen dit nog doen.
Ik vond het hooi niet van kwaliteit.

Oh oh.. mijn eerste bestelling bij Venhorst komt volgende week binnen...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:55

Annemiek, Ik zou de paddock niet geheel laten vervallen, maar het stuk wat overblijft achter de moesten behouden. Lekkere speel/rol/ligplek. Hier maken ze veel gebruik van de bak.
En dan vanuit de bak een lus maken.

Hier de rijbak die zo was volgewoekerd eindelijk bladvrij. Dus kon dit weekend voor het eerst losgetrokken worden met de cultivator. Tegen de tijd dat ik zelf weer kan gaan rijden is het weer een rijbak te noemen ;)

Afbeelding
Voor

Afbeelding
Tijdens

Afbeelding
Helemaal blij met eind resultaat :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:01

Nice!

Ir111 ga je dit het lostrekken en zand storten zelf doen of laat je het doen? En in geval van het laatste: door wie? O:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:12

8nnemiek schreef:
Dat was ook mijn eerste ingeving inderdaad, maar de bomen staan te dicht op de omheining en daar kunnen ze niet achter langs, dus het paadje zal er dan voor langs moeten lopen. De fruitbomen staan afgeschermd.. Dus dan houd je uiteindelijk bijna geen gras meer over :=
Maar misschien moet ik dat idee echt eens goed op schaal uittekenen met de juiste padbreedte, en kijken wat ik dan daadwerkelijk aan gras over houd.
Zoals ik de paden nu heb getekend zijn ze grof geschat zo'n 2 tot 3 meter breed, en dat is misschien al wat aan de krappe kant.
[ [url=m/eWwq40.png]Afbeelding[/url] ]

Ik kan niet helemaal inschatten hoe groot alles is maar ik zou het zoals hieronder doen denk ik. Ook even afhankelijk van hoe groot je paarden zijn. Wij hebben voor paarden van 1.55-1.68 paden van 4 meter breed en smaller zou ik zelf niet willen.

Afbeelding
Ik weet niet hoe jou bodem is, kunnen ze jaarrond op het gras lopen of is het te nat? Ik ben van dat laatste een beetje uitgegaan. Ik zou ik dan de bak niet inzaaien maar zo laten en middenin een voerplek maken. Dan hebben ze altijd de ruimte om te rollen en liggen etc. Deze dan verbinden met het stuk dat je buitenom hebt, zo krijg je een lus en nodig je uit tot lopen. Edit: wat Ethelate zegt dus over het zand!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:14

Daihyo schreef:
Nice!

Ir111 ga je dit het lostrekken en zand storten zelf doen of laat je het doen? En in geval van het laatste: door wie? O:)

Ga ik in overleg met de loonwerker doen die hier altijd komt. Wat we zelf kunnen doen we zelf, de rest doen zij. Ik pb je even de naam, is echt een TOP bedrijf, super fijne service, meedenken en normale prijzen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:22

Ja zoals Ir111 het schets bedoelde ik, en dan zou ik het pad net van de bak af houden dat je een strook hebt voor eetbare haag/struiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:47

Bedankt voor de goede ideeën allemaal!
De bak/paddock is een beetje drama momenteel :)) En lag vroeger mooi rivierzand in, maar dat is inmiddels helemaal ondergelopen en nu ligt er vooral zwart zand bovenop.
Afbeelding
Het ziet er na het slepen altijd even netjes uit, maar binnen een paar dagen komt het onkruid alweer door.
Onze belg at dat helemaal kort waardoor het tot vorig jaar allemaal netjes bleef, maar helaas is hij toen overleden aan zandkoliek. Sindsdien wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van de bak, waardoor het nu een grote onkruidvlakte is. Vandaar dat ik het idee had om het in te zaaien, dan verdringt het gras het onkruid en wordt het hopelijk een mooie dichte grasmat met minder kans op zand binnenkrijgen.
De omheining is gemaakt van doorsteekpalen, maar ik zou eens kunnen zoeken of er nog hoekpalen te vinden zijn om een opening te maken.

En voor een idee qua grootte; de palen staan 3 meter uit elkaar, dus het pad zou iets breder worden dan dat.
Afbeelding

Een strook met eetbare struiken is ook een leuk idee.
Er wordt nu al dankbaar gebruik gemaakt van de druiven, maar daar komen ze binnenkort niet meer bij. De vlierbes, vlinderstruiken en rozen laten ze met rust. Tussen de appelbomen en pruimenbomen lopen ze alleen 's winters, die worden dan netjes gesnoeid :')
Welke eetbare struiken zijn aan te raden?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:42

Het is wel duidelijk waar de poel moet komen! :D Gelijk daarnaast dan mooi een heuvel. Twee lussen vanuit de voormalig bak. Een naar voren en een naar achteren. Met voerplekken in de uiterste hoeken en wellicht aan het stevige hek van de bak. Smalle stroken kun je beplanten met rozen, haagbeuk, meidoorn, wilg, linde etc.

Afbeelding

Afbeelding