Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:05

Schattig koppie, die Max. Welkom JudithM

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:18

Welkom!

Ik heb gisteren rubberen tegels (van 1 bij 1, mooi groot) gekocht om op Zanzi's chillplek te leggen. Die is namelijk zo vreselijk eigenwijs en wil per se de hele dag op het natste stukje van de paddock staan. Ik heb hele mooie droge stukken, maar die zijn niet leuk genoeg... Helaas heeft het gisteren in de middag zo doorgeregend dat het nu zo nat is dat ik die tegels niet meer kan leggen. Beetje jammer. Nu die hoek van de paddock maar afgezet zodat de grond een beetje kan bijkomen. Zanzi die er telkens doorheen ploegt lijkt me ook niet bevorderlijk.

(Het ergste is nog wel dat hij dus ook gewoon met deken en al een snoekduik in die modder neemt. Mijn mooie bruine pony is inmiddels moddergrijs.)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:17

Flew hij houd van moddermaskertjes, goed voor de huid hihi

Welkom Judith, en ook een max, wat leuk

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:27

Bedankt [***] :) ik heb eens 6000m2 gehooid en daar kwamen 240 pakjes van 20 kg af. Dat zou betekenen dat van 1,5 ha 60 grote balen zouden kunnen komen bij 2 sneeën. Dan heb ik veel te veel := ik ben benieuwd :)

Zoefie, volière is niet echt de bedoeling. We gaan eens kijken en anders krijgt de kat het hele huis, dubbele garage en stallen allemaal 2 verdiepingen dus dan mag ie alsnog niet klagen :)

Hoi JudithM, wat een schattig koppie heeft Max!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:38

Bedankt allemaal.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:42

Ben benieuwd hoe dat bevalt Flew. Lijkt mij ook een goede optie bij ons. Heb alleen in mijn hoofd dat ze die tegels makkelijk lostrekken. Heb jij met borg pinnen gehaald?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 13:50

Mooi koppie heeft Max, Judith !

Hier ook benieuwd of dat werkt met de tegels.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:42

Ik heb geen borgpinnen, maar heb dus wel bewust grote tegels gehaald. Je hebt ook tegels van 50 bij 50 cm en ik was daarbij wel bang dat ze die makkelijk zouden verplaatsen. Deze zijn behoorlijk zwaar, ik denk niet dat ze die makkelijk van hun plaats krijgen. Nou heb ik natuurlijk ook geen hele grote paarden, dat zal ook schelen. Ik houd jullie op de hoogte!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:04

:wave:

Ik lees de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar mee, maar heb nu toch een brandende vraag.

Sinds deze zomer huren wij 2 ha weiland bij, echt heel blij mee, stond mooi gras op, en was de afgelopen 15 jaar (of misschien wel 20?) zeker niet bemest, enkel alleen gehooid elk jaar. Ideaal voor mijn Tinkers.
- Nu ligt er natuurlijk paardenmest op, zouden jullie dat uitslepen aan het eind vh seizoen? Of gewoon laten verteren, kan ik er vanuit gaan dat het volgend jaar mei/juni helemaal weg is?
- We willen het liefste ook niet bemesten de komende jaren, echter krijg je dan natuurlijk meer onkruid, door de verzurende grond, dus dan kalken. Helpt dit afdoende om mooi gras te bewaren, en wanneer en hoe vaak kalk je dan? En wat kost dat ongeveer voor 2 ha? (oost groningen, kleigrond)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:03

Ik zou idd gewoon de mest over de wei slepen, als je dat met een echte weidesleep doet, dan zorg je ook meteen dat de grond een beetje opengetrokken word waardoor er weer een beetje lucht bij kan. Ook zijn er wat onkruiden die je er dan meteen mee lostrekt.
Zelf zou ik dan wel zorgen dat het gras allemaal kort is voordat je gaat slepen, dus eerst met een maaier eroverheen.

Gewoon laten verteren kan ook wel hoor maar verspreiden is beter.

Kalken hangt een beetje af van wat je er op wilt gooien, sommige soorten kalk hebben meer tijd nodig.
Wat je ook kunt doen is een paar ph test stripjes halen om de zuurgraad te meten om aan de hand daarvan met een loonwerker bijvoorbeeld een plan te maken hoeveel wat en wanneer er op moet.

Wil je ook nog blijven hooien?

Kwam ook nog een leuke pony voorbij, zoiets moet er hier ook nog eens komen voor de meiden :+

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:08

Waarom wil je niet mesten Caily ? Volgens mij is het dan juist zo dat je gestrest gras krijgt met hoger fructaangehalte. Zelf geef ik er de voorkeur aan om in ieder geval 1x per jaar licht te bemesten met natuurlijke mest.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:24

Even snel tussendoor fietsen. Vandaag fotoshoot gehad met Stef in vol ornaat. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan niet wachten tot de foto's klaar zijn. Had me geen mooier afscheid kunnen wensen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:39

Och wat gaaf <3

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:39

Flew schreef:
Ik heb geen borgpinnen, maar heb dus wel bewust grote tegels gehaald. Je hebt ook tegels van 50 bij 50 cm en ik was daarbij wel bang dat ze die makkelijk zouden verplaatsen. Deze zijn behoorlijk zwaar, ik denk niet dat ze die makkelijk van hun plaats krijgen. Nou heb ik natuurlijk ook geen hele grote paarden, dat zal ook schelen. Ik houd jullie op de hoogte!

Reken maar dat ze ook die enorm grote tegels van hun plaats krijgen hoor. Zo nu en dan wordt er hier door de stal heen gegalopeerd, altijd met vuurwerk helaas. En dan liggen ze echt niet meer op hun plek.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:46

Wat een gave foto.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:51

Gave foto's! Moest wel even gniffelen om het trapje :=

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:54

Hilary schreef:
Gave foto's! Moest wel even gniffelen om het trapje :=

Hij's best hoog :o
En opstappen met jurk is zo makkelijk nog niet :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:55

Ik vond het ook een erg logisch trapje, dat wel :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:17

Ik vond die trap ook grappig. Wel tof, Abby!

Heb van de boer een dik vilten kleed te leen om te kijken of dat beter gaat met liggen. Vannacht voorspellen ze weer regen, dus Beau moet weer in zijn hok. Vanaf dinsdag beter weer, gelukkig. Kan hij gewoon weer in de paddock.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:33

Welkom Judith

Zag de foto's al op FB. Wordt vast heeeel gaaf.

Slepen is altijd aan te raden.

Hier vandaag op de club enkele Centered Riding lessen gegeven. Erg leuk. En mooi om te zien hoe mensen ontdekken dat er 'meer' is en het anders kan. Met (meer) ontspanning en bewustwording.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:06

Prachtig AB!

Leuk Anke dat mensen zo enthousiast waren over de CR lessen. De paardjes waren er vast blij mee ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:40

Ik heb net twee keer hooien van 1,5 a 2 ha maximaal iets van 40 grote ronde balen. meestal heb je een grotere snee en een minder grote snee. Het wisselt of de eerste of tweede snee het grootst is. Bij erg lang koud en droog weer komt de eerste snee moeilijk op gang en bij erg droog weer na de eerste snee komt de tweede snee juist moeilijk op gang. Heel soms heb ik een derde snee.

Ik heb eerste snee wel eens 510 pakjes hooi gehad (ongeveer 15-17 kg) maar dit jaar twee weken eerder gemaaid en nu maar 125.

2e snee wel 26 grote ronde balen.

Selka schreef:
Bedankt [***] :) ik heb eens 6000m2 gehooid en daar kwamen 240 pakjes van 20 kg af. Dat zou betekenen dat van 1,5 ha 60 grote balen zouden kunnen komen bij 2 sneeën. Dan heb ik veel te veel := ik ben benieuwd :)

Zoefie, volière is niet echt de bedoeling. We gaan eens kijken en anders krijgt de kat het hele huis, dubbele garage en stallen allemaal 2 verdiepingen dus dan mag ie alsnog niet klagen :)

Hoi JudithM, wat een schattig koppie heeft Max!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:34

Mooi foto Abby!

Joyce, met 40 heb ik ook genoeg :) Ik heb er zo'n 28 per jaar nodig.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:41

Vilten doek heeft het vannacht goed gedaan met de plekjes op de hak. Dus dat is gunstig. Beau was vanmorgen wel ontsnapt. Stond gezellig bij zijn vrienden en vermaakte zich duidelijk prima. Arme jongen. Hij wil wel spelen met zijn maatjes. Maar goed, even volhouden nog.

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:06

rover_ schreef:
Leuk Anke dat mensen zo enthousiast waren over de CR lessen. De paardjes waren er vast blij mee ;)

Yep. Allemaal vroeg of laat lieten ze los en briesen. Zo mooi om te zien hoe de ontspanning overgedragen wordt.