Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:58

Dankjulliewel!
Ons nieuwe huis is fantastisch, maar ik moet echt wennen aan al het ongedierte in de vorm van enorme muggen en dazen. Paardje staat hier de hele dag ingepakt, anders wordt ie compleet lek gestoken. In eerste instantie heeft ie ook een tijdje een dikke schacht gehad, dat is nu gelukkig over.
Wij hebben een tijd terug een kleine weide ingezaaid en daar staat gelukkig veel gras, maar begint ook onkruid op te komen.
De andere weide moet nog: die staat compleet vol met onkruid inclusief kweekgras, dat schijn je alleen weg te krijgen met roundup spuiten... iemand daar nog tips over?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:59

Hier stikt t ook van t onkruid Lynn_Nikita. Ook ongeveer een maand geleden ingezaaid. Helaas vanwege omstandigheden zullen we het opnieuw moeten doen dis ik ga me er nog even niet druk over maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:10

ow ja, die zandberg ed, ook zonde zeg Abby

roundup maakt alles kapot, dan zul je opnieuw moeten inzaaien Ilsje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:13

@Sure_lee; horen die herten daar of kwamen die even buurten ??

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:32

@Lynn-Nikita: dat besef ik. Ik zit hier op superdroge zandgrond (300m vd zandduinen). Het weiland bestaat voor ongeveer 70% uit onkruid, door slepen en maaien is het gras iets meer geworden en het onkruid iets minder.
Het onkruid is met name kweekgras, maar ook brandnetels, stekjes van bomen en een soort waarvan ik nog niet weet wat het precies is. Het land is wat ongelijk qua bodem.
Er zijn meerdere opties:
1. kleine stukken wegspuiten en opnieuw inzaaien (dit wil mijn vriend graag proberen, financieel het meest aantrekkelijk, geen idee of dat gaat lukken).
2. het land omploegen, kalken (dat is al jaren niet gedaan) en opnieuw inzaaien, en hopen dat zonder spuiten het kweekgras niet terug komt.
3. optie 2, maar dan ook roundup spuiten.
Bij optie 2 en 3 kunnen paarden lange tijd niet op het land, maar heb ik volgend jaar waarschijnlijk wel weer een mooie weide.
Wat ik lastig vind is dat de paarden niet te veel gras tegeliijk mogen eten, wat er waarschijnlijk op neer komt dat ik heel strikt moet zijn met strookbegrazing en waarschijnlijk ook moet maaien tussendoor.
Ik ben er nog niet over uit.... lastig hoor die paarden aan huis ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:32

DubbelDun schreef:
@Sure_lee; horen die herten daar of kwamen die even buurten ??

ow ja nu zie ik ze ook, wel gave zeg. Wat een oplettendheid!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:33

Ik heb ook mega droge grond, ligt heel hoog. Ik zou voor optie 3 gaan, kapotspuiten en zaaien, anders heb je over paar jaar weer alles vol met zooi staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:41

Als grond al lang niet gekalkt is dan moet je eerst kalken voordat je gaat zaaien (tegelijkertijd is ook geen punt) Als het gras een paar cm hoog is,bemesten.

Wat spuiten betreft...vraag advies aan een loonwerker,ik meen dat je kunt spuiten als het gras zeker al een keer gemaaid is.
Zolang er geen dichte grasmat is,zul je onkruid krijgen.Beste is ook om in het najaar te zaaien omdat onkruid dan minder groeikracht heeft.

Ploegen zorgt ervoor dat alle zaadbanken weer omhoog gerommeld worden en dat wil je ook niet.

Welkom nieuwe :wave:

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:51

ohjajoh6 schreef:
@Palousa boy. Ik gebruik al jaren butox, maar het helpt geen 6 weken tegen de vliegen ben ik bang. Nu spuit ik het verdund op, ivm allergische reacties van mijn kleine, maar dat werkt hooguit 2 dagen en dan zitten ze er weer constant op het lijf. Tegen dazen doet het al helemaal niets. Het enige wat een beetje helpt zijn vliegendekens.
Heb nagenoeg geen last van teken met de butox en dat vind ik al heel wat eigenlijk....

De eerste keer zal ik toch proberen gewoon "puur" (volgens het etiket is het klaar voor gebruik) te gebruiken. Als er idd reacties zijn op de huid dan kunnen we het aanpassen.
Dazen hebben we hier gelukkig niet heel veel, maar wel weer veel teken.

We zullen zien. Als het bij de paarden niet werkt dan gaat het volgend jaar door naar de schapen :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:52

Megaveel onkruid op de nieuw ingezaaide wei. Heb hem vorige week helemaal gespoten. Binnenkort eens maaien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:53

Pour on. Heb ik wat van gekocht. Blauw loeiduur spul!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:55

Duur ja maar vliegendekens blijven hier echt niet heel en houden geen teken tegen dus schiet ook niet op.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:06

Bedankt voor de tips.
De loonwerker had al voorgesteld om eind juli te spuiten, dan 4 weken later het te frezen en daarna opnieuw in te zaaien. Misschien moeten we met de hand zaaien, want hij heeft zon grote tractor, die kan de draai naar het weiland niet goed maken. En dan zou het land tot het voorjaar niet worden gebruikt door de paarden...
Het kleine weilandje hebben we meteen na het inzaaien flink gekalkt en een beetje gemest en daar staat nu een serieuze grasmat op. Ik ga het binnenkort weer maaien met de benzinemaaier. Hopelijk kunnen de paarden er over 1-2 maanden op.
Hoevaak kalken jullie? Ik twijfel of het kleine weiland nog een keer moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:08

Daarom gebruik ik het ook nog steeds, tegen de teken! Daar werkt het dus verdund ook goed tegen.
Ik heb het de eerste jaren ook onverdund aangebracht op beide en dat ging prima (hoewel het ook maar een paar dagen werkte tegen de vliegen, sterker nog als je het wel verdund over het hele lijf aanbrengt, werkt het naar mijn beleving beter tegen de teken, dan die enkele streep), maar die kleine van mij is extreem gevoelig geworden de laatste jaren, dus vandaar nu maar verdunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:09

Even laten testen als je twijfelt,je kunt testmateriaal halen bij landbouwwinkel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:16

Anke schreef:
Die grote D's van mij hebben dekenmaat 185 (tinker en pinto).
Moet je bij de vliegenuitrijddeken een maat groter?

Ik denk t niet. Het zal wel aan de pasvorm liggen, denk ik. Mijn fjord heeft ook 185. Maar in de recenties van die specifieke uitrijdeken stond dat hij klein viel en dat je dus een maat groter moest nemen. Dat heb ik gedaan. Ik heb hem nog niet ontvangen, dus ben benieuwd hoe hij valt.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:22

Er biedt iemand hier uit de buurt baaltjes hooi aan voor 7,50 euro :wow: 8)7 die gast wil zeker rijk worden :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:24

Ligt eraan, hoe groot zijn de baaltjes. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:26

dynamiek schreef:
Er biedt iemand hier uit de buurt baaltjes hooi aan voor 7,50 euro :wow: 8)7 die gast wil zeker rijk worden :D

Met de hand geplukt en gebaald denk ik :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:42

Haha! Biologische weidemix zeker. Nou, ik sla m even over.

Hier is mijn mesthoop wat kleiner geworden en op het kale deel heel veel onkruid. Maar goed, ik zie in het najaar wel weer.

Hier heb ik 2 paarden (van de 5) onder een vliegendeken staan. De Belg heeft altijd zóveel last van dazen, dat ik echt bang was dat hij bloedarmoede zou krijgen. Sjaak is helemaal hysterisch met al dat ongedierte. Die komt in paniek van de wei af rennen om onder het afdak te gaan sippen. Laat staan dat ik nog iets met hem kan doen in het dazenseizoen. Dus die ook maar een dekentje. Wordt hij een stuk vrolijker van. En ik ook. Ze blijven inderdaad niet heel, zo met die paarden in een kudde. Maar dan naai ik t maar af en toe weer vast.

Hier vandaag ook een ritje gemaakt. Al expres niet naar het bos, want lekker zonnetje, dus veel dazen. Nou, zelfs langs de weg aardig wat dazen. Dus ik ben wel blij als die uitrijdeken aankomt. Anders wordt het inderdaad geen rijden meer. En we zijn net aardig op dreef.

Moet wel zeggen, dat het vandaag toch ook weer heel goed ging. De route genomen die ze echt moeilijk vindt. Het tempo was wel heul erg laag, maar wel zonder idioot gedoe, zweet op mijn rug en doodsangsten langs de weg. :+ Zou de vitamine E toch wat doen? Onderweg is dus een taluut tussen het bierenweggetje en de snelweg/spoor. Daar ging ik wel eens op met Caj. Vandaag haar daar niet heen gestuurd, maar haar laten kiezen. En ja hoor, hop het bergje op! Vindt ze echt leuk! Eens kijken of ik met haar eens heuveltjestraining kan doen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:48

Hier staan ze straks allemaal onder een vliegendeken gaat eigenlijk altijd gewoon goed.. en ik rij ook altijd met een vliegen uitrijdeken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:53

@ Tinky. er is alleen gefreesd, niet geploegd, kalk en mest zit erop, ik zaai alleen normaal in het najaar en heb ik geen last van onkruid, nu eerste keer in voorjaar gedaan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:54

Ilsje_007 schreef:
Bedankt voor de tips.
De loonwerker had al voorgesteld om eind juli te spuiten, dan 4 weken later het te frezen en daarna opnieuw in te zaaien. Misschien moeten we met de hand zaaien, want hij heeft zon grote tractor, die kan de draai naar het weiland niet goed maken. En dan zou het land tot het voorjaar niet worden gebruikt door de paarden...
Het kleine weilandje hebben we meteen na het inzaaien flink gekalkt en een beetje gemest en daar staat nu een serieuze grasmat op. Ik ga het binnenkort weer maaien met de benzinemaaier. Hopelijk kunnen de paarden er over 1-2 maanden op.
Hoevaak kalken jullie? Ik twijfel of het kleine weiland nog een keer moet.

1000 kg per hectare 1 keer per jaar, normaal in najaar, alleen nu ook in voorjaar ivm inzaaien

nergens iemand met zo`n kleine tractor die kan inzaaien?
hier in het dorp wel ( al moet ik die man niet dus daar maak ik gelukkig geen gebruik van) die dat ook bij mensen in tuinen doet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:58

Ik stond van de week nog met lucerne zaad in m'n handen om in de wei wat te zaaien. Maar daar is het eigenlijk een beetje laat voor dus dat komt volgend jaar wel.

De hooi wei staan bergen jkk. Maandag een klein beginnetje gemaakt met eruit trekken van die bende. Ik hoop dat ik op het ergste deel ben begonnen |o
Ben 2 uur bezig geweest en misschien net 20m2 gedaan en had 2 kruiwagens vol.
Hoop dat ik met de steker/trekker die we gehaald hebben toch de meeste wortels eruit krijg.
Dan mag het gras hun werk doen om de gaten weer op te vullen en hoop ik volgend jaar wat minder te hebben weer.

Na het maaien over een paar maanden nog een rondje voor het jonge spul.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:06

palousa_boy schreef:
Ik stond van de week nog met lucerne zaad in m'n handen om in de wei wat te zaaien. Maar daar is het eigenlijk een beetje laat voor dus dat komt volgend jaar wel.

De hooi wei staan bergen jkk. Maandag een klein beginnetje gemaakt met eruit trekken van die bende. Ik hoop dat ik op het ergste deel ben begonnen |o
Ben 2 uur bezig geweest en misschien net 20m2 gedaan en had 2 kruiwagens vol.
Hoop dat ik met de steker/trekker die we gehaald hebben toch de meeste wortels eruit krijg.
Dan mag het gras hun werk doen om de gaten weer op te vullen en hoop ik volgend jaar wat minder te hebben weer.

Na het maaien over een paar maanden nog een rondje voor het jonge spul.

rotklus he, meestal komen het jaar erop op dezelfde plek weer terug omdat er wortels in de grond blijven zitten.