Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:07

Hier ook -6!

De paarden staan op de wei want de paddock vriest op met diepe putten, goed om de benen te breken... maar op de wei is ook een gletsjer, mega plas water die nu gevroren is natuurlijk.

Ik moest om 6u al naar het werk, dus mijn vriend is zo lief geweest van de paarden te gaan checken. Gelukkig hebben ze hun verstand gebruikt en staan ze op het hoger gelegen stuk wei, daar ligt geen ijs *oef* Staan nu met een plakje hooi, lief vriendje <3

Fabster: fleece handschoenen werken echt goed, enig nadeel is dat er veel hooi aan blijft plakken :P

Fructaan in het gras nooit zorgen om moeten maken met de warmbloeden, nu met ijslander dame erbij toch maar gaan opletten.

kristelhans: Viola is echt net mijn grote bonte, Noah. Jouw verhalen en opmerkingen zijn ZO herkenbaar :')

Ben zelf totaal geen fjordenfan, maar de fjorden in dit topic zijn wel echt knappe exemplaren :D

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:16

Ik vind het moeilijk of ik de paarden nou op de wei last of niet, ivm fructaan. Aantal IR-ers erbij staan. Nog nooit hoefbevangen geweest, maar hoef t ook niet. Maar de paden zijn bijna niet te belopen. Vooral mijn belg heeft t moeilijk, met die grote voeten.

Voordeel van die hoeveelheid regen is dat de paarden bijna niet in de bak hebben gestaan, dus daar is het vrij vlak. Daar kunnen ze dus wel lopen.

Fleecehandschoenen dus. Ga ik onthouden. Moet toch nog ff naar de Action, dus wie weet hebben ze daar nog wat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:19

Fleece vind ik erg prettig, grote nadeel is dat alles er aan blijft hangen/plakken, haar-hooi enzovoort.
Vanmorgen mijn warme handschoenen toch maar aangetrokken, kreeg toch koude vingers met mesten rond 8.00 uur. Mesten ging super snel met die bevroren ballen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:27

Ik zag dat de fructaanindex nu l op 21 = hoog) stond, dus ik ben benieuwd waar hij eindigt vandaag.

Mijn bonte maar op stal hooi gegeven en het oudje buiten een bak bix, dan kan ik straks de hooistomer aanslingeren en vast de schoenen aan doen en ze opsluiten in de PP. Die is momenteel het best beloopbaar. Moet ik alleen wel met water slepen, maar dat is dan even niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:29

Fabster schreef:
dynamiek schreef:
Fabster al wat gehoord van je baantje?

Ik hoef geen baantje, hoor. Ik denk dat je [***] bedoeld. Maar onze voornamen zullen wel op elkaar lijken, vermoed ik :D

Hier ook alles bevroren, maar op de bestrating de drollen niet vast gevroren, dus dat scheelt al. Vannacht vriest het nog en daarna wordt het alweer minder. Maar wel droog, dus ik ben al blij.

Zo eens kijken of ik handschoenen kan vinden, want mijn toppen vroren eraf, net.

Denk ook dat je mij bedoeld dynamiek ;) , helaas nog niets gehoord...... Afgelopen donderdag aan het eind van de middag is de uitslag van de test officieel naar mijn potentiële nieuwe werkgever verstuurd. Nu kijk ik ongeveer 15x per dag op mijn mail of er al bericht is.

Ik zou ook graag moeten krabben om aan het werk te kunnen -O- . Ik heb nog goede hoop, dat dit iets wordt.

Hier heeft een graadje of 4/5 gevroren, gisteravond de bak nog even gesleept en de knollies konden er gelukkig zo op vanmorgen! Alleen de plekken waar sinds een paar dagen 2 plassen staan, zijn te hard om op de lopen, maar ik ga er vanuit dat ze die wel ontwijken.

Ik heb verleden week bij de paardendrogist, toch maar een paar nieuwe Sealskinz besteld, waren in de aanbieding en ik ben er wel weer super blij mee!

Verder zag ik een mega schattig veulentje voorbij komen <3 <3 <3 <3 .

Hier nu overigens prachtig mooi weer, koud, weinig wind en een lekker zonnetje.

Fleece vind ik echt een drama! Word er ook nog eens ontzettend statisch van en dat vinden de paarden en de katten niet grappig.

Ik zet mijzelf zo maar even aan het werk en ga mijn bed verschonen, stofzuigen en daarna maar eens kijken of ik nog even ga rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:30

Phoe ik loop weer 10 pagina’s achter, dit topic blijft snel gaan!

Ik zag nog wat over singes voorbij komen. Ik heb een volledig elastische singel van FRA en daar ben ik zo blij mee! Het is niet super elastisch zeg maar, wel gewoon lekker stevig. Ik vind het een top singel. Met name Ordeal had altijd snel last van kale plekjes doordat haar singelplek ver naar voren ligt, ze is rondgeribt en schouder ligt ver naar achteren. Als had ik een zachte neopreensingel met schaap er omheen, ze bleef kale plekjes houden. Met deze singel heeft ze daar geen last meer van, ik denk dat het vooral komt doordat hij zo dun is.

En ik heb veel mooie sneeuwfoto’s voorbij zien komen! Dat is wat mij betreft het enige leuke aan sneeuw; mooie foto momenten haha.

Wij hebben zaterdagnacht de eerste vorst gehad, gisteren een heerlijke winterse dag met zon. Gisteren eind van de middag de bak glad getrokken dus die ligt er nu egaal maar bevroren bij. Gelukkig geen sneeuw hier maar nog wel een paar dagen vorst volgens de voorspelling.

Toen ik gisteravond laat de paardjes nog even van vers hooi had voorzien realiseerde ik me ineens dat ze nu niet echt lekker kunnen liggen aangezien het zand is bevroren. In de schuilstal liggen matten maar daar gaan ze nooit op liggen, ze slapen altijd in het zand. Ik twijfelde om ze op stal te zetten zodat ze wel een zacht bedje hebben, maar het was zo'n mooie nacht dat ik het eigenlijk zonde vond om ze daar voor op stal te zetten. Wat vinden jullie?

Ik twijfel om ze komende nacht wel op stal te zetten. Lijkt me voor het lichaam niet echt goed om op een koude harde grond te liggen. Ze zijn overigens wel ingepakt met goede winterdekens incl hals.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:32

Oef,net 10 pagina's bijgelezen,ik kan in het weekend totaal niet volgen.

Knappe fjorden zag ik voorbij komen! Ik ben geen fjordenfan wat rijden betreft,liever paarden die wat hoger op hun benen staan. Maar vond ze wel mooi!

Hier -7 vanmorgen :brr: ! Moest dochter naar school brengen,had er gelykkig aan gedacht om de auto 10 minuten op voorhand te gaan starten. Ik gebruik altijd een plastiek kaartje (formaat bankkaart) als krabber, werkt perfect.
Hier geen sneeuw,zit er ook niet op te wachten. Geeft wel prachtige plaatjes,en zou graag met dochter in de sneeuw kunnen spelen,maar zie zo op tegen de blubber die er altijd op volgt als het begint te smelten.

Gisteren stonden de paarden ineens op de wei,na een week hadden ze toch ineens door dat er geen stroom op de draad stond. Het zijn twee warmbloeden,over HB heb ik me bij hen nog nooit zorgen moeten maken. Mijn oudje is wel echt rond en gezond momenteel,maar liever zo dan te mager. Heb vroeger nog een oudje gehad,die was eens een winter afgevallen,en is daarna nooit meer op gewicht gekomen.

Zaterdag eindelijk nog eens kunnen longeren,stukje paddock was toen net droog genoeg,en nog niet bevroren. Paardlief vond het wel ok,vooral de wortels die hij als beloning kreeg dan toch :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:34

@Daan: stukje vloerbedekking doet wonderen ;)

Hier gaan ze ook op stal hoor, maar dat is meer voor de voetjes om die op temperatuur te houden en de spieren 'rust' te geven van het krampachtige lopen. Ik heb bij de Bonte een keer CIL gehad en dat wil ik niet nog een keer.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:38

Wat is CIL?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:40

Wat is CIL? Ik heb mij ook wel eens afgevraagd of paarden last zouden krijgen van de kou op hun hoeven? Maar zoals jij schrijft is dat dus wel het geval DD?

Ik merk de laatste dagen aan mijn merrie, dat ze als ze van de bak op de stenen komt, ze even een paar passen wat krampachtig loopt, lijkt dan wel of de hoeven zich even moeten aanpassen. De stenen zijn overigens gewoon vlakke klinkers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:44

Cold Induced Laminitis
Ofwel HB worden door het koude weer.
Vaak zijn paarden met een achtergrond van IR/HB vatbaarder voor CIL. Het wordt ook wel Winter Laminitis genoemd.
Het is normaal dat als het koud is dat een paard zijn benen kouder zijn, dit om de temperatuur van het lichaam beter op pijl te houden. Normale paarden 'openen' de haarvaten op zijn tijd om de boel toch iets te laten doorstromen. Paarden die gevoelig zijn voor CIL doen dit dus niet. Het paard heeft dus net als wij kunnen hebben zeer pijnlijke voeten (net als ik dus in mijn handen heb).
Doordat ze geen gevoel meer in hun voeten hebben gaan ze erg verkrampt lopen en wordt het dus extra verergerd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:45

Bedankt voor de info, dat is goed om te weten met mijn cushing pownie met hb verleden. Denk toch maar een nachtje stal dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:48

Ik doe een extra dikke laag houtkrullen op stal en als ze op stal komen de voetjes met een handdoek goed droog rossen zodat de vaten extra geactiveerd worden om open te gaan.
In Amerika worden paarden met deze aandoening ook wel met wollen beenwarmers op stal gezet.
Meestal zijn de voorbenen/hoeven ook kouder dan de achterbenen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:49

Weet wat bijgeleerd. Van CIL had ik echt nog nooit gehoord.

Hier staan ze in de nacht op de rubber matten in stal hooi te eten en slapen ze (hopelijk, maar aan de vachten te zien die vol hangen wel) in de strostal die enkel in de nacht openstaat.
Overdag hangt het hooinet onder het afdak maar staan ze op de treinbilzen en dus niet in de modder of de koude.

Mijn paard heeft met zijn HKO net heel vaak warme voeten en ik spring een gat in de lucht als zijn hoeven net eens lekker koud zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:50

Té warm is natuurlijk ook niet goed, maar met dit weer liever warm dan koud :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:51

Ik ben echt blij met de info DD :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:59

Nooit van gehoord, dus deze paarden moeten juist veel beweging om te zorgen dat alles goed blijf stromen...dan denk ik de benen goed roskammen ook een optie? Ik denk dat ik ze niet buiten krijg, alles hard en puntig bobbelig en ook dat kan HB veroorzaken door zoolkneuzingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:01

Thanxx DD! Mijn merrie lijkt daar wel een klein beetje last van te hebben := . Veel beweging zou dan ook moeten helpen denk ik dan. Ik moet dus wel gaan rijden met deze kou :brr: .

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:02

Hier blijf het hele spul gewoon op de weide, (track)
Allemaal onder 400 gram. En ze hebben de grootste lol.
De weide is droog daar kunnen ze heerlijk nog sprintjes trekken, en stukken waar gladder is.
Daar doen ze wel rustig aan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:05

DD jouw vloerbedekking oplossing is de oplossing van de eeuw..... :D eindelijk een idee voor mijn modderellende.

Nu ben ik gaan zoeken naar goedkope gladde grastapijten omdat die ook buiten kunnen en de onderkant denk ik waterproef zijn en water doorlaten, welke hebben de bokkers?

Wij zullen toch wel zo 200m2 moeten hebben :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:13

Dat is een flinke oppervlakte .
Van grastapijt kun je best de soort hebben met gaatjes in de onderkant en deze omgekeerd neerleggen. Maar ik vrees dat dit (veldkwaliteit) kunstgras juist de duurdere soort is.
Het soort wat wel op balkonnetjes gebruikt wordt is bedoeld om in de winter binnen te halen en niet geschikt.

Beweging is idd goed, maar wel op vlakke ondergrond en hb-gevoelige paarden lopen vaak ook niet graag op de weg, maar liever in de graskanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:21

Dat vind ik dan weer zo vreemd aan mijn merrie. Die loopt liever op de harde vlakke weg dan in de berm, dat merkte ik gister ook weer toen ik lekker een buitenritje maakte. In mijn ogen is ze niet hb gevoelig, maar wel gevoelig o.a. op haar voeten. Het is sowieso een beetje een trut en ze kan kreupel lopen van een muggenbult :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:27

CIL had ik ook nooit van gehoord...thanks DD.

Ik doe de jongens van 08:00-11:30 op het gras,na 12 uur gaat het vaak hard met het fructaangehalte als de zon er lekker bij blijft schijnen.

Dat van het hobbelige bevroren zand...blijft moeilijk hoor maar uiteindelijk gaan ze wel ergens liggen waar het wat comfortabeler is,tenminste doen die van mij wel.

Hier was het trouwens -10gC :brr:

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:36

Brrrrrr koud Tinky!! Hier komende nacht -7 zag ik dus dat begint toch ook wel serieuze vorst te worden. Gelukkig gisteren nog wel bedacht de pomp van de beregeningsinstallatie leeg te laten lopen.

De bak is bij mij trouwens wel helemaal egaal opgevroren dus dat scheelt weer qua beweging, maar lekker liggen doet het denk nog steeds niet.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:46

meggiemeg schreef:
dynamiek schreef:
Ik ben ook moed aan het verzamelen om naar buiten te gaan, zouden de drollen al bevroren zijn :D

neemt nog maar effe een bak koffie

Bij mij wel bijna buuf!

De drollen in stal waren nog vers ik had gisteren alles dicht gedaan! Alleen de drollen die al in de kruiwagen zatten moest ik eruit bikken