Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:14

Vandaag weer een dagje mest geruimd.
Onder het afdak, de rijbak en de stallen zijn weer helemaal schoon.
Bak gesleept en een platte wagen die in het bos staat een stuk verzet.
Die wagen stond daar al jaren, wegens gebrek aan tractor konden we hem niet meer van zijn plek krijgen maar met de kniklader heb ik hem gewoon aangeduwd.
Maar eens kijken wat we met dat stuk oud ijzer doen.
Er ligt nu nog van alles op aan gaas, paaltjes enz waar de paarden niet in terecht mogen komen, soort van open air opslag.

zoefie

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:58

Hé bedankt voor de reacties over de tractor. Altijd lastig om tot een goede koop te kopen. (ben altijd bang voor een kat in de zak of dat iemand me wat wil wijsmaken ;-)
spatter jij bent nuttig bezig geweest!
Hier vandaag heeeel druk geweest, maar meer met de kids/kapper/zwemles.....en hooi voor de paarden laten komen. Ik betaal € 50 voor een pak, maar soms is het echt zwaar (krijg ik het amper binnen) en soms.....doe ik er slechts 1 week mee! zucht.... Verwacht ook met dit pak niet zo gek lang te doen.
Ik heb me trouwens opgegeven voor een cursus hoefbekappen bij paardnatuurlijk, en op voorhand 2 boeken ontvangen ivm theorie. Een boek gaat alleen over voeding/huisvesting ect. Ik moet zeggen, tot nu toe razend interessant!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:44

zoefie schreef:
Ik heb me trouwens opgegeven voor een cursus hoefbekappen bij paardnatuurlijk, en op voorhand 2 boeken ontvangen ivm theorie. Een boek gaat alleen over voeding/huisvesting ect. Ik moet zeggen, tot nu toe razend interessant!

Ik ben geen fan van deze cursus als ik eerlijk ben...teveel nadelige gevolgen gezien en gelezen.Een vriend van mij is professioneel hoefsmid en wij hebben het er vaak over gehad.Ook hij heeft de ellende op moeten knappen...
Binnen een paar dagen is de cursus klaar en men gaat dan volledig zelfstandig aan de slag zonder eigenlijk te weten hoe en wat....terwijl de smid-opleiding 2 jaar duurt,niet voor niets.

Als je zelfde voeten van je paarden wil doen,laat je dan evengoed begeleiden door een professionele smid.
Bij mij worden de paarden om de paar maanden gecheckt of de stand nog goed is en of er dingen moeten veranderen.Zelf doe ik de voeten om de paar weken,afhankelijk van de slijtage.Op deze manier is een stand-verandering minimaal.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -niet.html
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 11-04-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:48

@tinky: het kan ook andersom hoor... mijn merrie is het grootst deel van haar leven door een 'normale' smid bekapt en nu zijn we al jaren bezig om dat weer te herstellen. Er werd nooit iets aan de steunsels gedaan en het beest had konstant hoefzweren en liep kort/beroerd. Ze heeft zolang overgroeide steunsels gehad dat ze nu een dunne zool heeft en waarschijnlijk nooit meer zonder schoenen kan lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:00

Natuurlijk kan het ook andersom...ook tussen de reguliere smeden zitten miskleunen.Het gaat er mij om dat met na het lezen van wat lesmateriaal en een of 2 dagen cursus zelf aan de slag gaat,zonder controle.

Paardenvoeten zijn geen eenheidsworst om het maar zo te zeggen.Bij elk paard en elke voet moet goed bekeken worden zodat de stand optimaal wordt.
Veel hangt ook af van voeding maar ook van ondergrond...niet klakkeloos het opgedragen model willen krijgen.

Wat ik wil zeggen is...cursus is leuk maar zorg dat je wel begeleid wordt met het verdere bekappen/vijlen van de voeten.Laat minstens 2x per jaar de voeten checken,in het begin eerder zodat je paard geen problemen krijgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:01

@tinky: ik heb teveel ellende gezien de laatste tijd van hoefsmeden. Juist omdat ik die cursus heb gedaan een jaar of 10 geleden, weet ik waar ik op moet letten. Bovendien wordt nooit (!) gezegd na de cursus dat je zomaar zelfstandig aan de slag zou kunnen, altijd onder begeleiding!
Bovendien gaan ze helemaal niet uit van één model. Zelf ooit die cursus gedaan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:03

Tsja...zo zie je maar weer...ik heb de andere zijde gezien.Mensen die hun paard totaal verknald hebben... :(

Het zal enorm schelen wie de cursus geeft en wie hem neemt.

Wat ook zal schelen is dat hoefsmid een aantal jaar geleden een vrij beroep is geworden...bordje aan de deur en
prutsen maar.

Ik heb de cursus zelf nooit gedaan,was niet nodig met 2 hoefsmeden op het erf.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 11-04-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:06

Ik vind het persoonlijk veel ernstiger als je paard verknald wordt door een professional. Je huurt immers niet voor niets een hoefsmid in, beetje jammer als die dan niet blijkt te weten wat ie doet. Helaas gebeurt dat veel.
En wat doet de smid dan, als hij het verkloot heeft? Ah ja, gewoon een ijzertje er onder, zie je er niks meer van :+ Ook gechargeerd natuurlijk, maar dat is mijn frustratie dan weer :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:12

Wat ik al zei...hoefsmeden is een vrij beroep geworden.Er zitten er dus tussen die maar wat aankloten,papieren zijn niet meer nodig.
Ja is echt een drama voor zowel de goede hoefsmeden als de paarden.Het zou goed zijn als het weer een beschermd beroep zou worden.

Nogmaals...wij hadden 2 smeden op het erf en ook voor die tijd altijd goede gehad.Vanaf dat wij ons huis hebben doe ik het zelf maar onder begeleiding.Hier ook wel eens een "vreemde"smid op het erf gehad omdat er een hoefprobleem zich voordeed en mijn smid was geblesseerd.
Was er ook een van de oude stempel,goede smid...had hem via mensen uit de buurt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:17

De smeden waar ik het over heb waren gediplomeerd. Dat zegt écht helemaal niks over kennis en kunde.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:19

Dat blijkt...ook daar zitten prutsers tussen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:57

Er is niks mis mee als mensen zo'n cursus doen maar laten ze wel bedenken dat ze net een tipje geleerd hebben van de berg die een goede smid weet.
En ja wij kennen ook smeden die er geen hout van bakken, op bekap / beslag gebied, paarden behandeling en omgang met mensen.
Een smid moet van vele markten thuis zijn.

Maar ook wij hebben de ellende gezien van zelfkappers die meenden na een cursus hun eigen paarden wel te kunnen doen.
Op 1 adres moest mijn man nog wel het paard van de vrouw doen maar de man deed zijn eigen paard na het volgen van een cursus.
Op den duur kon de vrouw het niet meer aanzien en moest mijn man het andere paard ook weer doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:03

Is ook zo met paardentandartsen... en zelfs dierenartsen..
Zit een hoop rommel tussen, terwijl je er wel in sommige gevallen grof voor moet betalen.. ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:20

Ik doe onze paarden ook zelf, maar ik heb via Deurne de nodige kennis meegekregen.
Verder heb ik nog de nodige boeken liggen voor als ik er ff niet uit kom, en anders hebben we een smid in de buurt wonen waar ik met vragen heen kan.

Maar de bodem waar onze paarden op lopen is zo anders dan wat je in Nederland tegenkomt.. Ik laat de natuur lekker z'n gang gaan, en corrigeer hier en daar een klein beetje waar de nodig is.
Nee, de hoeven hebben geen mooie rondingen en zijn niet aan alle voeten gelijk, maar de paarden doen het super zo, het is nu denk 2 maanden geleden dat ik er wat aan gedaan heb en ze kunnen nog wel een maand vooruit.

Maar hier lopen ze in modder, over stenen, over grof zand.. En zelden een stukje over afvalt. En toch slijten ze voldoende.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:38

Ik haal er alleen ooit links of rechts een vijl langs om de voet recht en rond genoeg te houden. Als je goed kijkt naar de voet kom je daar zonder cursus zelfs wel aan uit.
Al is bij de shet al een jaar geen smid meer bij geweest. Die doet haar hoeven zelf denk ik.
De rest doet de smid.
En met een paard vierkant op ijzers in het buitenseizoen/crossseizoen komt die hier gewoon braaf iedere zoveel weken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:30

Ik doe het ook al 2 jaar zelf, nu 3 paarden zo bekapt, werden er allemaal beter van. Ieder zijn meug, toch?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:22

Lees soms eens mee. Zag nu iets staan over tractors. Wij hebben sinds vorig jaar een mc cormick d349. Een heerlijke simpele tractor. We hebben er ook een kleine cyclomaaier, schudder/hark, weidesleep en grondbak bij. Bedoeling is om dit jaar een half ha te maaien en hooien gewoonweg omdat we teveel gras hebben.
Nu heb ik 1 paard staan en in juli komt nr 2. Voor die tijd wil ik gehooid hebben.
Hier word gestrooid met kas in het voorjaar, als we niet strooien neemt het onkruid al snel de overhand.
Ryon staat nu sinds een week op het land, heerlijk!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:39

annelot ik ga eens googelen op mc cormick.
Enne wat betreft mijn cursus hoefbekappen. Ik vind mezelf in principe vrij kritisch eigenlijk. Ik vind van alles wel iets goed (en ook bij alles wel iets niet zo geweldig). Ik vind het lastig als mensen helemaal lyrisch ergens van zijn en totaal niet open staan voor iets anders. Ik was een beetje bang dat dit bij paardnatuurlijk een beetje zou zijn. Dus ik was nu aan het eerste boek begonnen, theorie over huisvesting e.d. en praktisch niets over hoefbekappen (dat staat in een ander boek ;-) Maarre, het klinkt toch wel erg logisch allemaal wat ze schrijven, niks geen geitenwollensokken gedoe (waar ik een beetje bang voor was...) Dus even afwachten, geen idee trouwens of ik zelf ga bekappen maar ik vind het altijd wel interessant om ergens wat meer over te weten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:10

Het gevaar van dingen uit een boekje leren (vind ik tenminste) is dat het nooit zo is zoals in het boekje :)
Zeker bij zaken als hoefverzorging is het vaak gewoon ervaring om te weten hoe je met bepaalde zaken om moet gaan.

Ik ben vrij makkelijk, en zolang de paarden er goed mee lopen vind ik het vaak wel snel goed. Maar ook daar moet je uiteraard mee uitkijken, en weten waar je op moet letten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:15

Mijn paard liep 'zoals een westernpaard hoort te lopen' volgens de kenners (en diverse hoefsmeden). Alleen had ze wel een dubbele zool van behoorlijke dikte en scheef ingegroeide steunsels. Die hadden 'de kenners' even gemist...

Ik vind dat iedereen een vijl moet kunnen hanteren om minimaal brokkels en flares weg te kunnen halen. Dat is het behoud van de hoef.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:22

Zijn er hier mensen die glucobalance gebruiken bij hun paard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:25

Heb ik wel gedaan (3 maanden) , maar geen effect kunnen waarnemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:34

:j Pony heeft glucobalance gehad, zeker effect kunnen bemerken. Alle jarenlang opgebouwde vetjes (staartaanzet, hals) zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook heeft het goed geholpen ter ondersteuning bij hoefbevangenheid.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:47

Je moet volgens de beschrijving na 8 weken een week stoppen ivm gewenning.

Die valt hier dus net in de periode dat ze weer de wei op mogen, wel opbouwend. Zouden jullie dan stoppen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:49

Nee, dan zou ik juist beginnen. En als je nu al begonnen bent, zou ik doorgaan. Eventueel kun je even bellen met Den Hoek (holistische praktijk); die werken veel met glucobalance en kunnen hier vast bij helpen. Volgens mij heeft mijn merrie er langer op gestaan dan die 8 weken (deels ook omdat je met een kleine pony de pot niet zo snel leeg krijgt :o)