[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:24

Ja die witte zijn het goedkoopst en ook snelst gaten erin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:29

Voor de nacht vul ik de bak buiten niet en zet ik hem op zijn kop. Ook als het regent, want het werd een vieze zooi steeds. Moest hem elke keer uitwassen.

Wij hebben nog van dat groene 2x2 net en wil die wel klaar maken voor straks. Zit erover te denken om ze misschien op canvas te naaien.

Onze ej netten zijn al 3jr oud en gaan nog steeds mee. De XL is wel erg uitgerekt en inmiddels xxxl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:34

Hij staat hier vast, anders gaan ze er mee aan de wandel :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:50

Oké thanks allemaal!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:11

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:29

Voor wie nog een stevige slowfeeder zoekt..

Afbeelding

:')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:47

Met al die scherpe punten... dat meen je niet :oo

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:50

DubbelDun schreef:
Met al die scherpe punten... dat meen je niet :oo

Die is voor haarzelf! Zodat ze niet zo snel bij het snoepgoed kan :')

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:06

Ik zag hem inderdaad voorbij komen op FB := _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:37

LOL... zou het helpen...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:06

Ik heb voor een paard en een Shetlander twee aanhanger netten buiten hangen.
Heb ik begin van de herfst opgehangen en doen het nog prima.
Nee heb ik ook twee rustig etende paarden.
Op stal heb ik netten van de paardendrogist hangen. Ze gaan al zeker 5 jaar mee.
En beginnen nu wat slijtage te vertonen aan de bovenkant.

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:23

Poeh netten die 5 jaar mee gaan kan ik alleen maar van dromen xD. Ik ben nu ook echt herstel en restauratiewerk aan het doen aan m'n huck net. Heb nog wel een stuk liggen dat ik in het frame kan spannen maar tot nu toe doen de strotouwtjes het nog :'). Ons bint zuunig hè :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:10

Mijn hooikussens van equiculinair (al verkopen ze ze niet meer, zij hadden ze van haystack) zijn ook bijna een jaar oud. Vind ze er nog keurig uitzien. Alle mazen zijn nog heel, enkel aan de bovenkant misschien een los stukje touw.
Alle musketonhaken zijn wel mega aan het roesten. Maar de netten worden ook elke dag in een bak water gelegd. Daarvoor heb ik nu nieuwe haken van goed RVS besteld (dankzij dit topic!).

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:19

pmarena- oh ja bij jou komen die netten vandaan...haha. Wil het toch overwegen voor in de paddock. Onze netten gaan al keurig 5 jaar mee, maar zijn grotere mazen en heb toch de stillen hoop dat ze er dan langer mee doen.

Miran, ik vind dit met dat rubber ook nog best grappig, maar niet erg flexibel. Die flexibele in de hoek is wel echt gaaf! En voor de zeker zekerheid kan je nog kijken of je het dichte gedeelte net iets over het net heen kan laten komen...dan kan er echt geen ijzer bij :) Zou dik parachuutstof iets kunnen zijn? Dat zou toch oersterk moeten zijn? Of het materiaal waar hooitassen van worden gemaakt? Canvas ofzo?

Jotoma...geniaal! Maar als je dan eenmaal het zakje naar de kant hebt getrokken kan het toch nog tricky worden :) :)

Tancreda- dat zou toch wel moeten met de 2x2 netten, dat ze alles eruit kan krijgen? Hopelijk went ze er snel aan en dan wordt ze misschien ook minder bozig?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:24

het is inderdaad meer een no-feeder :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:11

Ik heb dit net besteld. Ben erg benieuwd naar de kwaliteit.
Afbeelding
Net is 150x80 kan 12 kilo in.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:46

Dani_ schreef:
[ [url=m/cumMpp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard is het niet eens met slowfeeden. :')

Wij hebben drie netten van Epplejeck, allemaal vol met gaten. Ik rijg het dicht met strowtouwtjes en op zich werkt dat wel. Maar zijn de netten die worden verkocht als 'extra strong' echt zoveel sterker? Want dan vind ik dat misschien nog wel de moeite waard om te proberen.

Ik heb van heunetze.de de extra sterk versie.
En deze zijn echt VEEL sterker dan andere netten, kortom voor mij nooit meer wat anders.
Mijn fjord sloopte in 3 weken tijd alle 3 de netten waar mijn pony's al een jaar uit aten :')
Wellicht was hij lichtelijk wat gefrustreerd, hij eet nu wel rustiger.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:53

Ik val even hier met de deur in huis (eerste bericht sinds bijna een jaar op Bokt) en ik zie het niet zitten om het hele topic door te spitten op zoek naar antwoord(en) op mijn vragen.

Wij willen ook overstappen op slowfeeders. Nu krijgen de paarden 's ochtends en 's avonds hooi op stal, gewoon op de grond. Overdag staan ze buiten. Maar ik wil naar de hele dag hooi aanbieden (en ook straks als het mooier weer wordt en ze 24/7 buiten blijven, dan 24 uur hooi aanbieden). We hebben 3 grote pony's en we willen 2 bakken neer gaan zetten.

Zelf maken
Alleen nu heb ik een handige vader die de bakken voor mij gaat maken. Mijn plan: rechthoekige bak van hout (speciaal hout voor buiten wat niet rot), waar precies een baal hooi in kan (handig met vullen), rek erop, die via een sleufje erin kan worden gelegd (dus aan de bovenkant een randje zodat het rek er niet uit getrokken kan worden door de paarden). Onderkant gaatjes in de bodem vanwege het vocht, en de bak komt op pootjes zodat de bodem niet direct op de grond staat.

Vraag
Mijn vraag: is dit een mooi systeem, of mis ik nu iets? Ik verdiep me pas sinds kort hierin, vandaar mijn vraag. En wat is nu fijner: rek met spijlen of met een gaaswerk? Dus vierkantjes.

Geen net
Een net heeft niet mijn voorkeur. We hebben heel drassig land, kleigrond. En we willen zoveel mogelijk het morsen beperken, zodat er zo min mogelijk hooi in het land komt. We wonen in het westen en nadeel is gewoon de bodem hier. We zijn ook een van de weinigen die onze paarden jaarrond weidegang bieden met de bak als paddock voor droge voetjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:37

Belangrijkste : verhard ruim rond je ruif. Ze stampen er anders de grond kapot, mesten er veel en er zal hoe dan ook hooi gemorst worden (ook wind kan hooi uit mond pony waaien als die flinke pluk staat te eten). Aarde of zand kan je niet schoon houden en aarde + hoefmaat gaten + vorst is geen prettig scenario bij ruzie. Bij gewoon nat weer is de mix van mest, urine en hooi ook een super bodem voor mok, etc.

Spijlen geven niet genoeg slow/te veel verspilling voor wat jij aangeeft, zeker niet zodra de eerste plukken er uit zijn en de baal wat losser wordt.

Of je met bakken (niet aan te raden met schuurders/slopers) of met een ruif werkt hangt heel erg van je ruimte, paarden en indeling af. Ik heb hier bewust ivm seme pony en lompe ruin alles in de omheining geïntegreerd. Niks om tegen te schuren, niks om tegenaan/overheen te lopen of vriendje tegen klem te duwen (en nee dat is enkel spel, niks gemeens, enkel lomp). Bakken middenin een ruimte hebben voordelen, maar tegen een schurende of knagende (tandjes wisselen) pony kunnen ze niet. Er zijn heel mooie oplossingen te bedenken en te koop, maar maak een niet te dure en wel stevige proefversie om te kijken wat werkt voor jouw zelf en jouw kudde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:48

En al het hout rot uiteindelijk, alleen de zachte soorten iets sneller dan de harde ;)
Ik zou ook gaan voor een mazen iets en niet voor 'tralies' en zou nog graag eens iets maken met zo'n kunststof rooster
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:53

Ook kunststof schrapen tandjes over (zowel mijn ezgrazer als de voeremmers staan krassen in tot soms krullen die ik er zo af trek aan toe) en kunnen ze er dus stukjes van binnen krijgen. Voor mij is het grootste voordeel van metaal dat ze er voorzichtig mee zijn in combi met de tanden en dus niet de ruif samen met het hooi opeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:56

Dat is idd wel een ding ja, dat kunststof wil je idd niet in de maag/darmen hebben.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:32

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:40

Jeej! Bedankt voor deze fijne reacties! Kan ik wat mee!
Uiteraard wordt een stuk eronder en erbij betegeld, maar niet te ruim, want mijn land is al niet zo groot helaas.

Dus idd een rooster erop met niet al te grote gaten.

DubbelDun schreef:
En al het hout rot uiteindelijk, alleen de zachte soorten iets sneller dan de harde ;)
Ik zou ook gaan voor een mazen iets en niet voor 'tralies' en zou nog graag eens iets maken met zo'n kunststof rooster
[ Afbeelding ]

Dit vind ik er eng uitzien: die smalle ijzeren stroken waardoor het rek erin blijft. Zie dit al als gevaarlijk waar ze hun hoofd aan open kunnen halen.

Ja, maar je hebt hout wat snel rot en hout wat heel langzaam rot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:53

Ik zou die stroken ook niet willen, dan liever een touw/elastiek om het rek op zijn plaats te houden.
Ik heb nu een grote bak met een 7x7 rooster van metaal en dat ligt vast met binnenbanden.