Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:09

ja van die grote plastic opbergtassen (waar ik ook mijn dekjes en dekens in bewaar) gebruik ik om makkelijk mee te slepen.
door de sneeuw en met wind vind ik een kruiwagen niet handig dus gebruik ik van die tassen.
scoxxx schreef:
Ikea tassen?

soraya ik lees nu pas over je gebroken enkel en gescheurde banden, ben je mooi klaar mee zeg.
heel veel sterkte.
wel erg fijn dat je man/vriend het voor je wil en kan doen, dat zou hier lastiger gaan...

timokyana

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:28

hier ook een ikeatas gebruiker :+
gister bij fourage handel geweest,ze hebben hooi uit frankrijk (ruikt erg lekker ) en jawel ze hebben graszaadhooi.Ga van beide een pak halen vanavond om te proberen,ben erg benieuwd.
hij is wel erg duur,zei die zelf ook al,maar door het grote tekort moet het wel..ben al blij fatsoenlijk hooi te hebben gevonden :+

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:48

Dinopino schreef:
b485 heb je een foto van je hooikussen. Volgens mij is dat toch gewoon een hooinet ??? of snap ik het niet!

Heb geen foto, maar het is eigenlijk gewoon een heel klein hooinet (60 op 40cm). Dat ik op de grond aanbied.

Ik voer mijn welsh A en oude shetlander nu 2 keer per dag hooi. s'morgens 2 à 3 plakken. S'avonds 3 à 4 plakken. Mijn welsh zou gerust wat minder mogen hebben, maar de shetlander heeft het nodig. Zonder sneeuw, laten ze het hooi veel meer staan. Dan moet ik meestal enkel s'avonds hooi bijvullen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:09

krijg echt het idee dat ik veels te veel voer :+
Hier krijgen ze per paard 4 plakken overdags en 5 plakken voor de nacht.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:11

Wat voor plakken zijn dat, van kleine baaltjes? En hoe dik?
Ik voer bijna twee hooibalen op een dag (drie pony's). Meer moet ik ook echt niet doen, dan worden ze tonnetje rond.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:26

plakje van kleine baaltjes,gemiddelde dikte,dunne compenseer ik door een extra dunne bij te geven.
ik kom wel aardig in jou richting denk ik dyonne,iets meer maar hier staan ook paarden bij ;-)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:31

Dyonne schreef:
e_horse, heb je daar foto's van?
Ik voer gemiddeld nog iets meer per pony, maar hier kunnen ze echt niet dag en nacht eten, helaas.

Ja, die sneeuw maakt het wel heel licht buiten. Alleen is het hier nu mistig.

Zal eens een foto maken. Het is niet ideaal, omdat ze nu hoger eten. Liefst zou ik iets lagers hebben.
Ze scharrelen ook een paar uur per dag in de wei nu het vriest, dan gaat het hooi volgens mij ook iets minder hard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:45

Om zeker te weten hoeveel je voert moet je het eigenlijk wegen, liefst per voerbeurt, maar dat doe ik ook niet. Als ik dunne plakken heb (van 6 a 7 cm) dan krijgen ze ook meer, maar nu zijn die plakken zou idioot dik dat één voor 2 paarden echt genoeg is per voerbeurt.
Overigens maakt het ook uit of je grof of fijn hooi hebt. Fijn hooi blijft meer van binnen als van ruw hooi :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:38

na weken meelezen toch maar es reageren (heb vakantie, dus tijd ;) )

Ik heb geen paddock paradise maar gewoon een paddock en wat weiland,maar wel van mezelf,wat op zich al paradise is :D

Ik voer van die 300 kilo pakken voordroog, op dit moment 5 plakken per etmaal. 4 bij de 2 paarden: Morrie, Noriker, zwaar koudbloedpaard, staat in z'n blootje 24/7 buiten en een bejaard pensio(en)paard, die wel met dekens op staat en 2 x een halve plak binnen in de schuilstal voor de ezel en de pony (de grote paarden kunnen niet in de schuilstal).
Ezel en pony eten ook van de plakken van de grote paarden mee en als dat op is, vertrekken ze naar binnen en lachen ze de anderen uit :+

Ik voer het in aanhangwagennetten die ik aan de voorheen bakrand (bak mocht niet van de gemeente dus dat heet nu paddock) gehangen heb.

De pakken laten bezorgen is op dit moment een probleem: boeren durven het niet gestrooide, schuin naar de gracht aflopende zandpad niet meer te rijden met trekkers. Als het straks gaat dooien, kan ik er met de auto ook een poos niet meer komen.Lang leve de gemeente,die het pad van ons "gekocht" heeft voor een symbolisch bedrag en het zou onderhouden *not*.

Water is weer geen probleem: de vorige eigenaren hebben een verwarmde waterbak gemaakt buiten. Ik heb dus stroom, een pomp (binnen, met kachel, dus die doet het ook nog) en licht.

Verder heb ik een groot betegeld stuk, waar ik geen stroom omheen krijg,dat is dus loos en het enige wat ik daarmee doe, is vegen, wat niet mijn hobby is. Ik wil er nog iets mee,maar weet niet wat.
Volgend jaar koop ik in ieder geval minstens 10 pakken voordroog van het land, dan kunnen die daar mooi staan. Scheelt weer een stuk vegen iedere dag :+

Een pak voordroog voer ik in 1 week op. Sinds ik de boer heb gevraagd het plastic er meteen bij aflevering af te halen, heb ik geen schimmel meer. De pakken worden op pallets 'geparkeerd" door de boer en ik gooi er een los zeiltje overheen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:40

ik heb ze in het begin gewogen,haha maar het schiet er bij in het dagelijks te doen.Zal eens kijken hoeveel het weegt.
Had een mooi schematje op stal over hoeveel welk paard mag,alleen in de praktijk is het lastig omdat alles samen staat :+

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:51

Soraya ook vanaf hier beterschap gewenst! Fijn dat je vriend de paarden verzorgt :j !

Ik voer nu onbeperkt graszaadhooi (zo´n 5 volle kruiwagens per etmaal) en daarbij wat gewoon hooi (raai, wel mooie kwaliteit). [***] krijgt hier ´s ochtends en ´s avonds 1 plakje van (het zijn kleine pakken).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:54

Soraya, volgens mij heb ik helemaal niet op jou gereageerd. Veel sterkte. Ooit heb ik ook in het gips gezeten, gelukkig maar voor vijf weken. En het was midden zomer, dus ik had bij de pony's niet zoveel werk. Wel fijn dat je vriend het overneemt.

Hier lopen ze ook samen, dus is niet helemaal goed te delen natuurlijk. Maar ja, de jongste compenseer ik daarom met wat meer fastfood. ;)
Eigenlijk valt het me alles mee, want ze blijven alle drie zo heel redelijk op gewicht.
En klopt, wij voeren redelijk gelijk. Al wil ik straks weer naar een halve baal per pony, dus 1,5 baal per dag. Ik ben nu met het koudere weer toch iets coulanter qua hooi.

Morrie, ik heb ook geen echt PP hoor. Misschien dat ik van de zomer wat probeer met gewoon prikpaaltjes en stroomdraad in de weide. Maar in de winter kunnen/mogen ze toch niet op gras dus moeten ze het met de bak doen.
Maar ik lees en reageer hier graag mee, omdat het idee van slowfeeders etc mij wel aanstaat. Evenals veel buiten, dus ik kan veel met dit topic.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:57

ik voer 2 van die kleine balen hooi per dag voor 2 D- en 1 E-pony.
geen idee hoeveel dat in gewicht is, zou ik eens moeten wegen.
ik vul de hooinetten in het schuurtje en hang ze dan op in de pp.

als het regent doe ik ze een ongevoerde regendeken op omdat ik er van uit ga dat een natte vacht niet zo goed isoleert als een droge vacht.
de tinker heeft het bij droog weer nooit te koud, de andere 2 krijgen soms een fleece gevoerde deken op als ik merk dat ze last hebben van het koude weer.
vooral bij mijn 3-jarige kan ik dat goed merken, die gaat dat heel zielig staan kijken in een hoekje van de schuilstal.
zodra hij een deken op krijgt huppelt hij weer vrolijk rond.
momenteel staan ze allemaal bloot en lopen lekker te spelen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:41

Hier ook geen paddock paradise. maar in de loop van volgend jaar wel. Wat mij aanspreekt in dit topic zijn de slowfeeders en het zo veel mogelijk laten bewegen. Ook helpt dit topic mij met het uitdenken van mijn toekomstige weide (na de winter wordt ze ingezaait).

Vorig jaar had ik de oude shetlander ook onder een regendeken staan. Nu is het nog niet heel koud dus mag ze nog zonder staan. Als het echt lange tijd -10 wordt, krijgt ze er wel eentje op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:46

@dyonne : als je van de zomer een pad afzet en ze daar op laat dan heb je van de winter daar geen gras meer op staan en heb je dus een PP voor het hele jaar :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:48

Ach in feite heeft iedereen nu toch een sneeuw paddock paradise.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:57