Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:27

Ik spit juist wel iedere dag alles om, blijft de bodem veel fijner. Anders krijg je allemaal van die koeken, dan wordt het uitmesten veel zwaarder.

cocktail

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:32

uitmesten? alleen drollen scheppen doen wij de onder bodem met rust laten afentoe hark ik een beetje de bovenste laag aan en moet zeggen nu 3,5 week en het is echt nog heel schoon niet teveel aan prutsen denk ik

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:39

cocktail schreef:
uitmesten? alleen drollen scheppen doen wij de onder bodem met rust laten afentoe hark ik een beetje de bovenste laag aan en moet zeggen nu 3,5 week en het is echt nog heel schoon niet teveel aan prutsen denk ik

Sorry, ben ik niet met je eens. Ik vind het heel vies om een soort potstal te maken en alle urine in de stal te laten. En door het lopen door de stallen wordt alles aangestampt, door het allemaal los te houden, blijft de bodem veel beter. Ik doe dit al 2 jaar zo en bevalt me uitstekend. Voor de paarden ook veel fijner als ze gaan liggen, is veel zachter dan die aangestampte toestand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:41

Iedereen moet zijn stal gewoon bijhouden zoals het hem en het paard het beste bevalt :D
Bij mijn oudje maakte ik het altijd los en fluffy. Die liep de bodem ook gewon onaangeroerd liggen.
De ander liep de boel altijd aan gort en dus hield ik de bodem in stand en af en toe de natte zooi wegscheppen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:38

Even een ander vraagje, waar hebben jullie de korrels besteld? Gewoon via internet of bij een verkooppunt in de buurt? Want ik zat bijv. op de site van strovan te kijken, maar die hebben in Zuid-Holland geen leveranciers. Dan kun je het vast wel ergens anders bestellen, maar ik heb geen zin (en tijd) om half NL af te gaan rijden om het op te halen, dus is het wel weer van belang dat het bezorgd wordt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:52

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:23

wij laten de onderste lag met rust, de bovenste laag houden we los

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:16

@diana1 : bedoel je dat jij Strovan korrels via de regiodealer van Zeolite Products hebt ??
Want daar vroeg Jibbel nl specifiek naar ;)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-11-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:17

Jibbel heeft al een PB van me ontvangen met daar uitleg over levering in.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:19

O....sorry, ik dacht dat Jibbel "in het algemeen" bedoelde.

Ik heb de chopped versie van Zeolite via de regiodealer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:26

Klopt, ik doelde ook op het bestellen in het algemeen, maar ik neig vanaf het begin al naar Strovan, daarom dat ik die noemde. Maar ook bedankt voor je reactie hoor!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:30

Ik heb sinds enkele weken stro-korrels in de stallen en het valt me op dat bij een stal de kleur als niet meer zo fris is als bij de andere stallen waar het nog mooi oogt met een losse toplaag.
Het paard van de stal die viezer oog is ook wel druk in stal en zal dus de bodem meer belasten.

Nog goede tips hoe ik deze stal ook schoon kan houden? Ik wil niet zomaar lukraak bijstrooien want de dikte van de strokorrellaag is meer dan voldoende.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:36

Ik heb bij mijn pony ze er nu een week inliggen en er hoeft nog lang niks nieuws bij. Het blijft echt heel mooi schoon. Elke dag twee natte donkere plekken, die meng ik weer met de rest en heb nog nergens echt verkleurde plekken. Ze ligt elke nacht en poept overal, maar loopt het gelukkig niet echt door de stal.
Ben echt tevreden!
Overigens heb ik wel een flink hooinet hangen en dat scheelt ook in de rotzooi. Al zitten er wel gaatjes in de bodem op een bepaald punt dat is wel jammer want daar zakt alles in weg en kost me een hoop korrels := Die plek hou ik nou kaal en dat werkt wel redelijk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:42

Kun je over die gaatjes geen rubber mat of zoiets leggen?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:56

Nou ik heb vorige week 10 zakken als proef gehaald. Zijn de Royal korrels. Heb een vak ermee vol gegooit (met flink wat citroen zeepsop) dus naar een paar min vonden ze het toch niet zo lekker meer. Het ligt er nu een week in en ziet er nog super netjes uit. Haal dagelijks de ballen eruit en 'fluf' het een beetje op. Vandaag het tweede vak gedaan (zonder zeepsop....en ze bleven ervan eten totdat ik het hooi erbij gooide)
Al met al ben ik er wel blij mee. Ze gaan er lekker in liggen en ik heb maar twee kruiwagentjes mest per dag.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:09

Mn pony schuift volgende week een stal op, daar ligt nu vlas in dus denk dat die gaatjes daar verstopt zitten :+ Dus voor nu maakt het niet zoveel uit, anders kijk ik even wat ik het beste kan doen. Heb even geen geld voor rubber matten :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:00

Ik heb vandaag een pallet strokorrels ontvangen, dus ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen! Moet nog heel even wachten tot mijn zaagsel op is voor ik het kan gaan gebruiken, maar dat zal niet lang meer duren. :)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:58

Ik heb op 1 december 6 stallen met korrels in gebruik genomen. Doe het nu heel anders dan bij de vorige en het bevalt me veel beter.
Tot een paar dagen geleden heb ik alleen de mest ballen er uit gehaald en zo min mogelijk geroerd. Gisteren voor het eerst de achterste 40 cm leeggemaakt en daar de nattigheid uit het midden gegooid. Zo krijg ik een rechte laag in de box en heb ik er nog niks bij moeten gooien.
Zo deed ik het vroeger met vlas ook altijd en dit bevalt mij heel goed. Anders heb je aan de kanten altijd een losse schone laag die niet netjes blijft liggen.
De boxen die ik al in gebruik had roer ik ook niet meer om.
Dit gaat zo veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:19

Ik heb net een test gedaan met houtkorrels, de kattenbakhoutkorrels nemen sneller water op dan de paardenhoutkorrels. Weet iemand hoe dat kan??

Het merk is Plosplan

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:24

russel schreef:
Ik heb net een test gedaan met houtkorrels, de kattenbakhoutkorrels nemen sneller water op dan de paardenhoutkorrels. Weet iemand hoe dat kan??

Het merk is Plosplan

Andere kwaliteit, andere houtsoorten, ander productieproces... meerdere oorzaken mogelijk. Houtkorrels die niet snel uit elkaar vallen zijn meestal bedoeld voor gebruik in een kachel, niet voor in een stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:12

Als van beide het merk Plospan is, dan vind ik dat toch vreemd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:41

Als je een andere houtsoort hebt die je harder moet persen, dan klopt het verhaal van MadamX. Niet iedere houtsoort is hetzelfde, je zult je pers daarop moeten aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:20

Het kan zijn dat er bij de paardenkorrels wat rood hout is geperst, want ik hoorde laatst dat dat ook bij houtvezel zo is, dan is het gemengd of van rood hout en dan dus goedkoper dan van wit hout..

Tja als het voor paarden is, is het altijd duurder van voor andere dieren...maar omgerekend zijn de kattenkorrels ook net iets duurder...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:19

russel schreef:
Het kan zijn dat er bij de paardenkorrels wat rood hout is geperst, want ik hoorde laatst dat dat ook bij houtvezel zo is, dan is het gemengd of van rood hout en dan dus goedkoper dan van wit hout..

Tja als het voor paarden is, is het altijd duurder van voor andere dieren...maar omgerekend zijn de kattenkorrels ook net iets duurder...

Rood hout is helemaal niet geschikt voor stalstrooisel.
Nee hoor, ik heb houtkorrels die goedkoper zijn dan kattenbakkorrels of korrels voor andere dieren...... Zelfs goedkoper dan strokorrels....
Maar je moet niet alleen naar de aanschafrpijs kijken; je moet het totaalplaatje uitrekenen (in mijn geval zijn de houtkorrels het goedkoopste strooisel op alle vlakken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:05

welke zijn dat dan? Als ik kijk voor voergezond, zijn die duurder. Ik haal ze direkt bij plosplan en heb dus een afhaalprijs. Maar ben natuurlijk altijd geinteresseerd..

Mij is verteld dat rood hout minder snel composteert en idd minder snel vocht op neemt