Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:11

_O-
Maar het klopt wel >;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:12

Die kwam ik idd net ook tegen op Facebook

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:16

fokfanaat schreef:
Anke, geef je een ponyjaarling 6 kilo brok op een dag?

Een mix van:
Bietenpulp
Brok
Muesli
Luzerne
Grasmix

Inmiddels heeft hij aan 4 kg genoeg.
Naast gras.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:42

Weeg je het geweekt of ongeweekt ?

Mijn oudje krijgt nu nog 1x per dag zo'n mengsel bijgevoerd maar dat moet straks ook weer 2x per dag. 1/3 schep speedybeet met 1 a 1,5 liter water heeft best wat gewicht maar zit vooral ook veel vocht in. ook maar eens nawegen binnenkort...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:02

Hij kreegt de 1e weken:
Geweekt 2 kg pulp. 2 kg muesli 2 kg brok. Luzerne en grasmix erdoor gemengd.

Inmiddels 1 schep brok en 1 schep muesli. Bietenpulp nog hetzelfde.
Nu op een volle grasweide.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:48

Haha die afbeelding moet ik ophangen op stal. Zo waar :=

Pulp zette hier ook altijd goed aan. Ze vinden het alleen zonder muesli meestal niet te eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:30

Moet wel wat door inderdaad. Ben nu aan het kijken naar gehakselde gedroogde grasbalen van de grasdrogerij ipv dure zakken. Of grasbrok om te weken. Maar dat is omdat hij het lange hooi niet goed wegkrijgt er er proppen van maakt. Hoe stugger hoe erger.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:46

Hoe houden jullie je katten/honden binnen een bepaald stuk land? Dinsdag gaan wij de koopovereenkomst voor onze nieuwe woning met 2,8 ha land tekenen. Yay! Eindelijk de paarden in de tuin.
Idee is dat de honden en kat 24/7 binnen en buiten kunnen spelen en hiervoor wil ik een stuk afzetten. Eerste idee was Heras hekwerk maar dan verpest ik mijn uitzicht over het land en dat vind ik zonde. Nu dacht ik gewoon een houten omheining te plaatsen en dan op 10 cm hoogte een stroomdraadje, bij de houten balken en bovenop de omheining een draadje te doen. Iemand hier ervaring mee?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:44

De kat loopt hier gewoon waar hij wil en de honden zijn alleen buiten als ik dat ook ben. Dus ik heb gewoon lint. Maar daar hou je geen dieren mee binnen als je zelf weg bent. Dus ik zou t niet weten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:46

Schapengaas ziet er al een stuk landelijke uit en houd ook alles binnen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:49

Houdt schapengaas ook katten binnen?

Onze katten zitten gewoon binnen. Ze willen hier best wel doorrijden en ik vind het risico dus te groot.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:03

Ja, hier wordt ook regelmatig een kat aangereden. Mijn rooie is ook een x aangereden, maar dat viel gelukkig mee en hij komt niet meer bij de weg. De kat van mijn dochter is vanaf maart bij ons en is nog niet buiten geweest. Wil ik wel gaan doen, maar vind t ook best eng. Dus ik wacht tot het flink wat kouder wordt. Dan gaan ze nog niet zo ver. Kan ze rustig wennen. En 's nachts zijn ze binnen. Dan is het rustig op strast en dan willen ze nog wel eens naar de overkant (koeienschuur met koeienvoer) gaan. Als de muizen eenmaal hebben ontdekt, gaan ze overdag ook. Dus dat doen we maar niet.

Schapengaas houd geen kat tegen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:08

Ik heb van dat groene gaas staan, valt ook bijna niet op. Helaas niet het hele hondstuk omheind. Gisteren was onze blinde hond in 3 tellen afwezigheid de straat over gestoken in het donker. Kan je vertellen dat ik me knap ellendig voelde en die blinde heeft geen idee waas hij is en hoe hij terug moet komen. Stond ik daar midden op straat met mijn zaklamp te zoeken. Hij kwam gelukkig snel terug met blinde paniek.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:12

Fabster dat durf ik niet ivm de weg. Schapengaas klimt de kat tegenop. Ander idee was stuk gaas ingraven tegen houten omheining aan en een stroomdraadje bovenop zodat de kat niks in zijn hoofd haalt.

Arme hond belle_boef. Gelukkig is er niks gebeurd.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 19:31

Nee niks houd een kat binnen als ie wil gaan. Alleen stroomdraadje bovenop en ook dat niet altijd. Katten zijn verdomd slim en handig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:05

Pfff ik had ook een " goed " idee. De trap in huid moest opnieuw geverfd worden dus begonnen met de voorbereidingen. Tijdens het schuren per ongeluk een stukje kaal geschuurd en verrekt , best mooi hout. Dus verfafbrander
en krabber erbij want ik wil de trap "ff" blank maken en dan net als mijn meubels grijs eiken beitsen ipv creme lakken waar je alles op ziet.
Nu 8 uur later zit ik op de helft en die helft moet ook nog gescheurd worden. Wat een werk! !!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:08

2.8 hectare wauw. Gefeliciteerd

Honden afrastering is onderin aantal stroomdraadjes plaatsen bij je normale afrastering of gaas. Ik zou ze niet overal laten lopen in de wei.
katten hou je bijna niet tegen. Castratie houdt ze vaak wel dichter bij huis

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:11

AbbyBlues schreef:
Nee niks houd een kat binnen als ie wil gaan. Alleen stroomdraadje bovenop en ook dat niet altijd. Katten zijn verdomd slim en handig.

Dat bedacht ik me ook gelijk.
De onze gaat zelfs omhoog en omlaag langs de betonschutting.

Een kat ergens inhouden, lijkt me een flinke klus. Denk dan aan een soort voliere idee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:14

Ook leuk voor het uitzicht, ja :=

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:14

Wij hebben onze katten in een kattenren, maar daar hebben wij ook elk kiertje, hoekje en gat dicht van zitten met gaas met kleine mazen. Ze klimmen zo tegen de zijpanelen op.

Ze komen bij ons niet los buiten. De honden weten waar het erf is en gaan er inmiddels niet zomaar af. Stond eerst ook gaas als afrastering maar dat is een paar weken geleden gesneuveld. Maar onze honden komen niet de hele dag buiten. Ze mogen op het erf scharrelen als wij thuis zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:03

Lynn_Nikita, wat een klus. Ik ben niet jaloers. Je zal wel spierpijn hebben.
Ja het is meer dan genoeg land. Ik hoop voldoende om in mijn eigen hooi te kunnen voorzien.

Honden krijgen 2000m2 voor zichzelf. Een van de redenen is de Duitse Dog die niet binnen kan leven en het stucwerk van de muren haalt. Die mag na de verbouwing alleen onder toezicht binnen :=

Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn kat een liever-lui-dan-moe kat is. Hij komt nu ook in de tuin en heeft nog nooit een poging gedaan te ontsnappen terwijl hij onder de deur door past en via de klimop zo weg is. Maar het is een raskat dus naast dat ik niet wil dat hij zelf vertrekt moet ik ook zorgen dat hij niet meegenomen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 07:35

Gefeliciteerd Selka! Mooi stuk grond. In principe zou je genoeg hooi moeten kunnen winnen. Ik heb 1.5 hectare grasland en dat gaat ook prima. Vorig jaar had ik zelfs veel te veel!

Mijn katten kunnen gewoon naar buiten via een kattenluikje en de tuin (2100 m2) is zo afgezet dat de hond er niet uit kan, maar de katten wel :D . Ze kunnen ook de weg op en bij ons wordt ook best wel hard gereden.

Waar we voorheen woonden liepen ze ook altijd buiten wanneer ze wilden. Dit was nog in het dorp. Nu wonen we in het buitengebied en ik wil het ze niet aandoen om nu binnen te moeten blijven.

Ik weet dat het risico erin zit dat ze aangereden of doodgereden worden en dat vind ik spannend, maar ik laat ze toch buiten.

Ik heb geen raskatten, maar "asielzoekers". Heb er 2.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:54

Voor de hond hadden wij kippengaas tegen de houten omheining gemaakt met schrikdraad ad kant vd paarden. De rest betonpanelen of coniferen met draad de hond heeft nooit een ontsnappingspoging gedaan (nou ja, wel eens maar dan via onze poort)
Met katten geen ervaring maar ik denk dat alleen ern voliere of zo volstaat volgens mij hou je die niet als ze willen gaan

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:50

Ik meld me ook maar even. Ik lees al geruime tijd mee.. Ik ben Judith .Ik heb een 23 jarige kruising welsh (1,20) met allerlei gezondheidsproblemen lichte cushing, insulineresistentie, gekantelde hoefbenen waar het nu erg goed mee gaat (afkloppen) Hij is bij mij geboren. Hij staat samen met de shetlander van de buren bij mijn ouders waar ik dichtbij woon. Hij heeft in het verleden veel voor de wagen gelopen maar nu blijft het bij enkele keren per week wandelen. Vind het een leuk topic vandaar ik me even "meld"
Over katten binnenhouden gesproken, ik heb een oude kat van 18 en een buitenren waar hij ook in de schuur kan komen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:54

Afbeelding
Max Afbeelding