Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:32

Na een dag goed ziek, vandaag even lekker de kou in.
Eindelijk een beetje vorst, dus mijn schatje mocht het gras op.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig wilden ze later nog wel een beetje voer

Afbeelding

Ze hebben hier best veel ruimte, heb deze zomer nog niet eens de helft gebruikt, zal eens kijken of ik de oppervlakte kan achterhalen.

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:07

Ik zou liever een ruime paddock hebben met een goede bodem. Dan een weitje waar ze maar af en toe ff op kunnen of wat 1 blubberzooi wordt.
Dus stallen met paddock zou ik voor kiezen. Je kunt altijd op zoek naar een wei(tje) in de buurt.
Thuis heb ik ook geen gigastuk. 1500 m2 voor de dieren. Heb stallen, paddockjes en een bakje en weistukje. Prima. Heb wel ook weilanden gehuurd. Vind het wel fijn als ze ook het gras op kunnen. Geen noodzaak. Wel een fijn extraatje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:12

karev schreef:
Ja kijk dat snap dat k dan wel als je paard of pony een stofwisselingsziekte heeft of cushing. Dan moet je omwille van de gezondheid het dieet aanpassen.

Mijn Welsh is snel hoefbevangen; toch krijgt ze onbeperkt hooi. Vanaf ongeveer september krijgt ze wel track/paddock-arrest. De rest mag dan nog op de wei, zij niet meer. Ook bouw ik haar grastijden in de zomer wat langzamer op dan bij de rest.

Anke schreef:
Meestal duurt het een jaar voordat ze gewend zijn dat er eten genoeg is en ze meer dan genoeg krijgen.

:j Bovengenoemde Welsh snapt het inmiddels. Het eten raakt niet op, dus je hoeft anderen niet heel hard aan te vliegen om je sprietjes hooi te krijgen. En als je zelf aan de kant wordt gezet bij een hooibak, is er heus wel een andere waar nog hooi in zit.

ohjajoh6 schreef:
Maar wil ze idd ook niet het enige lolletje in hun leven helemaal ontzeggen; lekker saampies kunnen smullen van vers gras

Eerlijk gezegd, mijn bovengenoemde Welsh zou graag samen met de anderen grasjes eten, maar ze heeft gewoon vet pech. De rest mag dagelijks 1 à 2 uurtjes in de wei (momenteel even niet i.vm. de hoge fructaan), zij is al sinds september niet meer op de wei geweest. Ik heb niet het idee dat ze het er heel moeilijk mee heeft. De rest gaat de wei op, zij krijgt in de dichtstbijzijnde hooibak een plukje los hooi (das een traktatie, want dan hoef je het niet uit een dubbel hooinet te plukken :+ ). Als ze dat opheeft, kan ze de restjes hooi uit de andere hooibakken op komen eten. Ze is wel goed in hints geven; als ze het hooi uit een bak op heeft, komt ze naast je staan, tot je met haar meeloopt naar een hooibak om daar het hooinet leeg te schudden. Dan gaat ze rustig staan eten. Als die bak leeg is, komt ze weer bij je staan om aan te geven dat je het volgende hooinet moet doen. Ze heeft ons goed opgevoed, dus :+

Endurance wil ik ook nog een keer starten, kennismakingsklasse, bijv. in KWB. Leersum zou voor ons lekker dichtbij zijn, maar de paden zijn niet allemaal naar mijn (en mijn paards) zin om een beetje goeie gemiddelde snelheid te kunnen rijden.

Ik wil ook graag een keer TREC starten, maar zou daar eerst graag een keer voor willen oefenen met de hindernissen en het kaartlezen, zodat ik een beetje weet wat te verwachten.

Bij ons een heel dun laagje sneeuw en iets bevroren laagje in de paddock en op de track, wel goed doorheen te prikken, gelukkig. Gisteren 11,5 km gewandeld met Welsh en Quarter, vandaag 13,5 km met Welsh en Shet. Zonnetje erbij, dus erg lekker wandelweer :) Rijden ga ik ergens na volgende week weer doen, dan zijn we bij de zadelmaker geweest.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:32

Slimme welsh!

Hier gelachen. Onze tinker is ehm ja hoe moet ik het zeggen...een ster in stilstaan. Mijn dochtertje erop. Paar passen en staat ze weer stil.
Check de houding en blik van mijn dochtertje:

Afbeelding

Met wat hulp loopt ze...kan ze kiezen, staat ze stil in de bak!

Het heeft ook zo zijn voordelen, de kids kunnen er veilig op zitten.

Afbeelding

En ze is heeeel lief

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:39

Anke, je Tinker wil je kinderen gewoon niet laten vallen. Zullen we het daar op houden? :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:20

haha, inderdaad: heeeeeeel voorzichtig met kleine kinderen ;)

mooi droge paddock Hillary! Hier ook omgezet maar ander zand.

Ben gister wezen kijken bij een grote manege in Tolbert waar zo een eb en vloed wedstrijd sprinbak hebben en 1 gedraineerde wedstrijd springring en een bak met hetzelfde zand en vlokken/zand mengsel maar zonder pomp en zeil er onder. Alle alle bakken lagen er perfect bij! Heb overlegt met de uitvoerder die ook de offertes maakt en hoop binnenkort een prijsopgave te krijgen voor de gedraineerde versie (goedkoper dan de vloed er bij) met sproei installatie. Ben benieuwd of het haalbaar is en hoe lang ik nog moet doorsparen. Wil eigenlijk in 2016 weer een eigen sportpaard kopen om wedstrijden op te pakken en een instructeurscursus te doen, maar dan is het wel zo fijn als ik eindelijk een altijd droge all-weather bodem in de bak heb.

Denk dat de andere paardeneigenaren die bij ons staan daar ook wel blij mee zouden zijn. Ik werd er in elk geval vrolijk van! Thuis was het 1 waterbende dus kon goed vergelijken!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:05

Heerlijk is het als je een goede bodem hebt die droog blijft.
Merkte wel dat er veel prijsverschillen zijn hierin.

Ja dat klopt. Kunnen er gewoon opzitten. En ook als ze achterom losloopt kunnen de kids gewoon veilig spelen/rennen. Dat ia goud waard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:15

We zitten hier al op -6

Een betrouwbaar paard is zijn gewicht in goud waard :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:22

mijn pony is lomp. Loopt of duwt ze gewoon omver. Ze kunnen er wel veilig onderdoor lopen als hij stil staat O:) dat is me helaas met mijn oudste een paar keer overkomen... Hij zal ze nooit bewust trappen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:22

Ohh brrr koud zeg!

Ja alleen een passend zadel is lastig.
Korte rug, overbouwd en budgetair minimaal.
Baal wel. Want heb 11 zadels. Nu drie uitgeprobeerd.
Zadel brugt bij haar snel en/of te lang op de rug (ik heb 18 inch nodig)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:28

Mijn Quarter is heel voorzichtig met kinderen. Zachtjes lopen, anders vallen ze eraf. Mijn Welsh is juist het tegenovergestelde. Dat heeft ze als manegepony goed aangeleerd: als je maar boos genoeg kijkt en iedereen van je rug gooit, blijven die kinderen vanzelf wel uit de buurt. Af en toe komen er eens kinderen bij ons op stal; die weten allemaal wat van paarden en zijn goed aan te sturen. De afspraak is dan ook "Misty komt naar jou, niet andersom." Oftewel: als ze naar jou toe komt, mag je haar laten snuffelen en aaien als ze blijft staan. Komt ze niet, dan heeft ze geen zin en moet je haar ook niet plagen.

Anke, is zo'n zadel dat Shirley op Beer heeft niet een idee? De zitting is groter dan de kussens, dus voor korte ruggen ook geschikt (en je hoeft niet gelijk een 15 inch kontje te hebben om erin te passen).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 04:42

Hier zijn ze allemaal voorzichtig met de lading,vooral Fax past zich enorm goed aan.Kleine kindjes kunnen veilig op zijn rug zitten,hij zal geen stap verkeerd doen.
Stap je op met de verkeerde houding (laat mij maar even,ik ga hem dat wel even laten doen) hangt hij je in de 1e de beste haag/boom in de buurt :o

Een goede bak is goud waard,helaas letterlijk :P

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 05:52

Hoi wat een leuke topic en wat herkenbaar.
Elke werkdag sta ik om 6:00 op, om voor mijn werk uit de stallen te mesten.
Vooral nu valt dat niet mee in de kou en de eeuwig durende donkerte.
Afgelopen vrijdag haken wij ook om half elf af bij een verjaardag , omdat we vinden dat we moeten voeren en bekaf zijn... We staan immers vroeg op.

Ook wij stonden vanaf 23:15 buiten op oudejaarsavond, omdat de paarden flink gestrest waren....

Zodra ik thuis kom melden zich de paarden, katten en de hond.... Allen hebben honger. De een mauwt, hinnikt en blaft nog harder dan de ander. Nauwelijks tijd om zelf even te plassen.... Ren ik van de een naar de ander....als alles en iedereen weer alles naar zijn wens heeft, schenk ik tevreden mijn koffie in, die ik in alle haast opdrink om vervolgens te kunnen rijden. Ik rijd voornamelijk langs de weg... Dus ik moet uiterlijk om 15:30 vertrekken, omdat het anders al weer donker is.
Teruggekomen, krijgen de paarden krachtvoer, waterbakken vullen... De laatste drollen ruimen, met de hond spelen en ondertussen zorgen dat ik zelf iets kan eten.

Om 20:00 uur de laatste voerbeurt, dacht ik van de week. Eindelijk gedouched... Pyjama aan... Begint het te sneeuwen!!! Weer naar buiten om maatregelen te treffen. We hebben nl deels betonnen paddock, zandpaddock komt daarna en de paardjes staan op een loopstal dus om glijpartijen te voorkomen, strooien, vegen en afzetten.

En toch zou ik niet anders willen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:18

Welkom, Monmaster.

Mijn oude fjord is ook zo betrouwbaar. Hij past zo goed op de kinderen in de les. Hij is wel heel licht op de hulpen, dus wiebelende benen geeft galop, ipv draf. Maar zijn galop is ook keurig beheerst en als het kind gaat schuiven, zorgt hij dat hij stil staat, zodat ze weer recht kunnen gaat zitten. Hij doet echt zijn best. In tegenstelling tot mijn fjordenmerrie; als je niet kan rijden, of sturen, neemt ze zelf het roer over. :D

Ben benieuwd hoe het nu buiten is.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:23

Ooooh hier is het keihard bevroren... ik heb de paarden net buiten gezet met veeeel hooi want de wei is even off limits deze dagen ivm fructaan maar met de zaklamp zag ik Viool naar haar bak strompelen... En het komt vandaag niet boven nul. Beer zijn bak staat meteen bij de ingang, ze kunnen niet samen eten dus die van Viool staat aan de andere kant van de paddock. :')

En goedemorgen en nu moet ik rennen, cursusdag van mijn werk en de auto moet nog ontdooien... kwam er gisteren achter dat ik geen krabber heb haha dus zo maar even een kwartiertje stationair laten lopen met alle heaters aan. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:26

O ja! Ik moet die auto ook doen! Mag ik ook wel rennen, nu!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:38

Wat ben ik blij dat ik thuis werk, dus geen ramen krabben van de auto enzo. Paarden straks naar buiten, eerst even de wei checken of ze daar eventueel op kunnen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:47

Ik hoop dat ze hier ook even op de wei kunnen voordat het fructaan teveel gaat stijgen,was hier ook frips :brr: halve nacht wakker gelegen omdat ik niet warm kon worden...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:53

Welkom Monstar, en zo herkenbaar!

krabben kan je ook met een cd hoesje doen :D
Ik hoef vandaag niet weg dus er valt niet te krabben.
alhoewel zou graag willen krabben om naar mijn baan te kunnen.

Fabster al wat gehoord van je baantje?

ik heb 2 paarden in moeten slapen door hb rot ziekte het is nu ook slecht op de weide voor je paarden fructaan is veel ste hoog. De mijne komen nu niet op de weide.
kan zelfs niet met het grote paard de dam niet afkomen de straat hiervoor is een ijsbaan van vastgereden sneeuw, hier wordt namelijk niet gestrooid. Mij benieuwen hoe het grote paard zich houdt met haast niks doen wintermaanden moest hij altijd op goede conditie zijn en volop aan de bak jachtseizoen dus. En paard volop in de bloei van zijn leven.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:02

Brrr hier is het rond de -10 geweest. Ben blij dat het nieuwe veulentje de warmtelamp goed weet te vinden en hij huppelt lekker door de stal dus hij zal er niet veel last van hebben.
Straks eens kijken hoe de tapijtjes buiten zich hebben gehouden :D

Ben nog moed aan het verzamelen om naar buiten te gaan :\

Ik ga straks pas de auto krabben als ik weet of dat kreng wil starten... -:(-

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:12

Ik ben ook moed aan het verzamelen om naar buiten te gaan, zouden de drollen al bevroren zijn :D

neemt nog maar effe een bak koffie

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:24

Jullie zijn in een weekend echt niet te volgen :D

Wat een leuke fjorden passeren hier. Leuk dat iedereen er zo intensief mee bezig is.

MarijeR: Wat een schattig veulentje!

Hier was het -6 vannacht. Ik had gisteren in de namiddag de paddock afgezet in een rechte lijn naast de stal zodat ze enkel nog naar de piste kunnen omdat die er nog enigszins "acceptabel" bij ligt en de paddock nog grote plassen had die veranderen in ijsplekken. Was een wijze beslissing zag ik vanmorgen. Helaas is het stuk van stal naar de ingang van de piste wel 1 kraterlandschap zoals gewoonlijk dus daar moeten ze maar even zien waar ze hun voeten zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:33

dynamiek schreef:
Ik ben ook moed aan het verzamelen om naar buiten te gaan, zouden de drollen al bevroren zijn :D

neemt nog maar effe een bak koffie

Bij mij wel bijna buuf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:39

Yep hier ook net poep aan het bikken geweest! Water bakken in stal zijn gelukkig wel nog steeds gevuld met water, valt mij alles mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:42

dynamiek schreef:
Fabster al wat gehoord van je baantje?

Ik hoef geen baantje, hoor. Ik denk dat je [***] bedoeld. Maar onze voornamen zullen wel op elkaar lijken, vermoed ik :D

Hier ook alles bevroren, maar op de bestrating de drollen niet vast gevroren, dus dat scheelt al. Vannacht vriest het nog en daarna wordt het alweer minder. Maar wel droog, dus ik ben al blij.

Zo eens kijken of ik handschoenen kan vinden, want mijn toppen vroren eraf, net.