[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Story

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:15

@ Silver fox: Ja ik vindt een net fijner.
Ondanks dat het meer potentie heeft om kapot te gaan vind ik het fijn dat het bewegelijk en zacht voor de mond is.
Ze kunnen het net veel makkelijk naar beneden duwen om de sprietjes hooi te pakken te kunnen krijgen.
Het betongaas zag er wel heel erg robuust uit. Dus voor echte slopers die de netten ook kapot maken is het dan wel weer een uitkomst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:19

Ik denk dat je voor 2 paarden minimaal 2 voerplekken moet hebben, liefst zelfs 3. Anders is er altijd eentje die minder te eten krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:24

Hier hebben we meerdere voerplekken, we hebben zo 1 als deze aan beide uiteindes van de wei staan, daar zit zo'n 150 meter tussen denk ik :P

Maar meestal stonden ze aan hetzelfde net te eten hoor, ondanks dat Rena van mij echt wel duidelijk de baas is en het regelmatig nodig vindt om de Fjord te corrigeren :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:32

Bij ons doen ze de hele tijd stoelendans (vier paarden). *\o/*

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:36

@Story ik heb ook een net en vind het een fijner idee. Maar hier trekken en sjorren ze er behoorlijk aan en sommige mensen zijn van mening dat een net op den duur ook de tanden afslijt. Naja zo is er altijd wat, mijn net is op zich vrij dik en zacht dus ook minder scherp lijkt me en je hebt gelijk dat ze het makkelijker naar beneden kunnen duwen.

@Dani_ stoelendans is goed! :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:52

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:18

Zoefie: die van heunetzshop.de en dan de beige netten "extra strong" http://www.heunetzshop.de/All-types-of- ... 12_19.html .

Silver_Fox: bij mij aten ze met zijn 3-en uit 1 hooibak. Toen kwam er een paard bij, nr 4. Die mocht niet meeëten, dus hooibak aan de andere hooibak vastgemaakt zodat ze wel nog steeds met zijn allen op 1 plek eten. Toen werd nr 4 nog steeds weggejaagd. Dus 3 bakken aan elkaar gemaakt. Afijn, we hebben nu dus een groot vierkant van 4 hooibakken staan waar ze dan eindelijk met zijn 4-en uit kunnen eten :P . Doen ze ook nog aardig stoelendans mee :D .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:46

Wat zouden jullie willen betalen voor een net, maaswijdte 4*4 cm, draaddikte 5 mm. Kleur groen of flashy rood (:D). Afmetingen: 1.5 m breed, 1 m hoog. (of 1.5 m breed, 80 cm hoog met flap van 40 cm, of 90 hoog met flap van 20 cm, dat is bespreekbaar). Zijkanten geknoopt met dik touw (8 mm) die netjes afgebrand is. Lus bovenaan om een musketon oid te kunnen inklippen. Net is waar geknipt uiteraard ook afgebrand tegen rafelen.
In dit formaat passen 2 behoorlijk dikke plakken hooi van een grote baal, en dan kun je er nog wat los bijhangen. (bij ons is dit voldoende voor twee kleine paarden voor 24 uur).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:08

Ik heb eerst ook moeilijk gedaan met een net zelf maken in de bak ( we hebben ze een witte in frame, maar laag ) maar doe nu gewoon een xl net van ej erin. Maak het vast aan het frame. Heb veel minder gemors en verlies.
Wij hadden eerst 2 netten tussen palen, maar dat ging stuk.
Nu hangen we met dit weer ook netten in de stallen die open staan.

Met 1 bak buiten, gaat voor ons met 3 paarden prima. Ze eten er alle 3 uit en er is er geen 1 die geen eten krijgt.
Als het slecht weer is en het hangt binnen, staan ze meestal in hun ''eigen'' stal, maar wisselen ook en is geen probleem.
Volgens mij willen ze juist altijd van hetzelfde eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:53

Cardy schreef:
Wat vinden jullie van dit net van EJ:
http://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooinet ... olor=white

Qua vullen, fijn net. Maar qua duurzaamheid een drama, die van ons is al aan alle kanten gestut met strotouwtjes :D :Y)
Heb deze trouwens voor 18 euro bij Spaanderman gehaald. Beetje slim zoeken vind je zo online ook voor die prijs.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:18

Dat EJ net was binnen een paar dagen stuk bij mij, en dan op een nare manier, een lange lus van dun draad die op de vloer hing... Gelukkig goed afgelopen, maar die komt er echt niet meer in.

Bedankt voor de ideeën van de hoekbakken, ik ga eens overleggen met mijn vriend of hij nog wat te knutselen wil!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:25

Ik heb sinds kort een 2x2 net in gebruik. Wl dat ze onbeperkt heeft, maar dan zou ik 20+ voordroog moeten voeren, belachelijk..... Dus een fijnmazig net geprobeerd. Ik ben benieuwd, ze had nog over vanmorgen (neit genoeg voor de hele dag nog) maar ze was ook wel een beetje boos := Ze was niet in een eet-mood, moet nog even in de gaten houden of ze het laatste er ook nog uit kan krijgen. Anders is het heel sneu :=

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:09

EP net (Kerbl) is echt gevaarlijk. Precies wat Miran zegt, lange kunststof draden die loslaten vanuit de omgezette rand en die ze met het hooi mee naar binnen werken. Ik heb de mijne na drie dagen ten grave kunnen dragen. Gekocht bij Agradi die op mijn klacht reageerde met het direct terug storten van het aankoopbedrag. Dat was wel weer netjes.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:09

Mijn slowfeeder hooinet is aan vervanging toe. Er was toch iemand op bokt die ze maakte en ze verkocht? Geen idee meer wie dat was... Wel heb ik die van Pmarena gevonden, maar die moet je dan toch nog zelf dicht maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:20

Klopt, ik verkoop alleen het net per strekkende meter, omdat ik zelf zo'n tijd op zoek ben geweest naar zo dik / strek mogelijk 20mm net dat ik het wel fijn vind voor anderen als ze er wat makkelijker aan kunnen komen :j

Maar dichtmaken daar heb ik echt geen tijd voor :P
Mijn weidegenootje wil dat wel doen voor een tientje per net, staat ook bij mij op de site :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:04

Bedankt voor je reactie pmarena!

Ik lees er vast overheen, maar kan het niet terug vinden dat ze ook dicht gemaakt kunnen worden vooor een meerprijs.

Edit: al gevonden! :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:04

Ik heb dat net en is super simpel zelf dicht te maken hoor! Ik heb het zelf grotendeels met strotouwtjes gedaan. Maar bij de action heb je van dat super handige touw wat je ook voor het maken van een touwhalster zou kunnen gebruiken. Ik heb de boel als het wate dichtgeregen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:07

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je voor 2 paarden minimaal 2 voerplekken moet hebben, liefst zelfs 3. Anders is er altijd eentje die minder te eten krijgt.

Hier 1 voerplek voor 3 paarden. En ze staan eigenlijk altijd met zn drietjes te eten. Dus is hier bij ons geen sprake van. (Gelukkig). De ene bak is wel heel lang, dus ze staan elkaar niet in de weg. En rondom een hooiblok kan ieder paard zn eigen kant innemen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:31

Afbeelding

Mijn paard is het niet eens met slowfeeden. :')

Wij hebben drie netten van Epplejeck, allemaal vol met gaten. Ik rijg het dicht met strowtouwtjes en op zich werkt dat wel. Maar zijn de netten die worden verkocht als 'extra strong' echt zoveel sterker? Want dan vind ik dat misschien nog wel de moeite waard om te proberen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:47

hangt een beetje af hoeveel de draaddikte van je huidige net is en die van de extra strong.
Diegene dat ik nu heb zijn draaddikte 5 mm, en dat is echt wel heel dik, een groot verschil met pakweg de aanhangernetten van de action, daar vallen binnen de week de gaten in, mijn huidige hangen er nu een maand en zie ik nog niks aan.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:48

Mijn ervaring is dat die netten van wit touw niet zo sterk zijn. Ik gebruik grote nylon netten van ej (blauw/zwart) die zijn oersterk. Die met dat groene touw worden wel vaak aangeprezen als echt sterk maar die heb ik nog niet geprobeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:48

Vandaag het nadeel van voerbakken als slowfeeders... er moet eerst een laag sneeuw uitgeschept worden :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:53

Hahaha ik heb gisteren het net al even omhoog gezet konden ze zelf even tussen de sneeuw neuzen xD vandaag ziet het er allemaal sneeuwvrij uit hier.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:53

Vandaag nog sneeuw?

Hier schijnt al een tijdje de zon 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:57

Hier ook, maar de sneeuw van gisteren lag er nog in :D