Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:20

Ik denk dat de oplossing met de strotouwtjes nog het beste werkt.
Ik heb mijn hooinetten in de schuilstal hangen. Dus voorlopig geen last van bevroren netten. En onder de kerstboom liggen er 2 nieuwe. Dan kan ik in geval van nood afwisselen.

Ik heb ondertussen van een aanhangernet ook hooikussens gemaakt en deze bevallen me ook heel goed. Ik had ze eerst in de weide liggen (op een kort gegeten stukje, dus gewoon op het gras niet in het zand). Pony's stonden er netjes in natuurlijke houding van te eten. Nu met de sneeuw heb ik er in de schuilstal (zanderige ondergrond) eentje ophangen (type boksbal).

@Dyonne (en @ alle anderen die stro bijvoeren): lees regelmatig op bokt dat ze van te veel stro koliek kunnen krijgen. Heb jij daar dan geen problemen mee? Of is het een fabeltje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:22

Dat kan wel degelijk, maar het ene paard krijgt sneller ergens koliek van als de ander.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:31

ik heb vorig jaar ook stro gevoerd, maar ben ermee gestopt omdat er maar 1 paard van at ... de dikste :+
hij heeft koliek gekregen doordat ik zo stom was om van de ene op de andere dag over te schakelen |o , maar verder heeft hij er nooit meer last van gehad.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:44

b485 heb je een foto van je hooikussen. Volgens mij is dat toch gewoon een hooinet ??? of snap ik het niet!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:12

Ik voer ook stro. Ik bouw het langzaam op, eerst mengen door de kuil in de netten en daarna 1 a 2x per dag een kruiwagen of 2 en uiteindelijk staat er een grote ronde baal in het land. Snachts staan ze op stal en smorgens als ze naar buiten gaan krijgen ze een plukje kuil. Dat eten ze eerst voordat ze aan het stro gaan.
Mijn vreetgrage tinkers eten er heel rustig van *afkloppen* geen last van verstoppingen, koliek e.d.
Het sro wat wij hier krijgen (ik weet niet of het voor heel Zweden geldt) zit ook wat groen spul in, het is niet alleen maar stro. Ze worden er niet dik van voor zover ik merk, maar ze hebben ook aardig wat ruwvoer nodig om zich warm te houden met -17 overdag in 85 cm sneeuw :-)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:13

Malenka, ik bied alles in netten aan, het stro dus ook. :j
Het stro hangt wel in de schuilstal. Ze eten niet alles op, dus wat ze laten vallen is gelijk hun bed. :D
Ik heb gewoon tarwestro. Ze eten er niet echt veel van hoor, meer wat knabbelen. Alleen met heel nat weer hebben ze weleens behoefte aan meer.
Maar ze krijgen op zich ruim voldoende hooi om zich te voeden, dus zo hongerig zijn ze ook weer niet. ;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:48

ik voer gerstestro bij, is echt als extratje voor als het hooi of voordroog op is of als ze wat meer behoefte aan ruwe celstof hebben zoals nu met de kou of bij veel regen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:57

ik heb tarwe stro als bodem bedekker in de stal.
er word wel lekker in gekeuveld en zo nu en dan een hapje van gedaan maar niet zo heel erg veel.
netten gebruik ik niet,ook niet voor het hooi. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:58

Ik voer ook gerstestro bij, had graag ook tarwestro gehad, maar dat had de lokale voerhandel helaas niet. Gerstestro vinden de pony's nl ook lekker en vreten dus gewoon door. Tarwestro zouden ze alleen van dooreten bij echt honger, het is niet smakelijk genoeg om je vol aan te vreten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:00

Jeetje 5 x per dag hooi voeren? Dat is bijna een dagtaak ;)
Hier voer ik 1x per dag en de paarden doen er dan zeker 28 uur mee.
Enige wat ik doe met veel sneeuwval is de netten na sneeuwval weer sneeuwvrij vegen. Er ligt voor het eerst sinds mensenheugenis hier zeker 30-40 cm sneeuw.
De paarden eten momenteel zeker 15 kg per dag per paard. Er gaat 75 kg per dag doorheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:09

Ach het houdt je van de straat :)
En het is weer tijd om te voeren :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:11

hier 4 voeringen per dag.
toch fijn om ze thuis te hebben. ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:15

@DD, hoe doe jij dat als je op vakantie wil? Ik ga haast nooit maar zou best vaker weg willen....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:15

DubbelDun schreef:
I

@Dyonne: ze krijgen per voerbeurt één plak hooi van 20 cm dik en dat 5x per dag :D

Doe jij dat voor 2 paarden? OF krijgen ze pp een plak?

Ik voer 2 maal per dag, en nu met de sneeuw hebben ze tussendoor niets te eten. Ze zien er uitstekend uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:51

@wuswa: ik ga nooit met vakantie en heb ook niet die behoefte met de Veluwe als achtertuin :D. Als ik moet werken krijgen ze noodgedwongen 2 voerbeurten in één keer :0
@antheman: overdag (als ze samen staan) krijgen ze 1 dikke plak per 2 en voor de nacht 1 dikke plak per paard. Ik zit dan ongeveer op 8 kilo per paard per dag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:56

DubbelDun schreef:
. Ik zit dan ongeveer op 8 kilo per paard per dag.

Wow... ik zit zeker op het dubbele. Maar jouw paarden staan 's nachts binnen toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:57

Yep, en met een 200 grams deken op, dus het kacheltje hoeft niet zo hard te branden. Overigens mogen ze beide vanwege HB ook niet te dik worden.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:36

Wij hebben hier haverstro.
Ik voer 3 x per dag; smorgens voor ik naar werk, rond een uur of 6 ga ( 1 Ikeatas kuil). De rest van de dag hebben ze dus stro. Dan als ik thuis kom weer wat kuil (weer 1 tas) en dan gaan ze rond een uurtje of 10 voordat ik naar bed ga naar binnen en krijgen ze een net kuil, de 1 wat meer dan de ander (ook de reden dat ze snachts binnen staan)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:39

5 paarden/pony's krijgen hier 2,5 baal hooi per dag, ze hebben de hele dag eten. Daar moeten ze wel wat voor doen, want we hebben de bakken en ruiven dichter gemaakt door gaas/betongaas. Ze lopen buiten zonder deken. In de wei en grote paddock.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:43

Die van mij hebben ook geen dekens op. Dan maar een vacht; met deze hoeveelheid sneeuw komt er toch niets van rijden. Bovendien overleven de dekens het schurken tegen de rotsen aan niet....
Mijn Nederlandse tinker had in Nl wel een deken maar is absoluut veel happier zonder! Hier geen dekens meer!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:10

paddock snow paradise by moonlight :+ ik was er net nog even en het was zó licht door volle maan en al dat wit dat het wel dag leek :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 23:11

e_horse, heb je daar foto's van?
Ik voer gemiddeld nog iets meer per pony, maar hier kunnen ze echt niet dag en nacht eten, helaas.

Ja, die sneeuw maakt het wel heel licht buiten. Alleen is het hier nu mistig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:20

Ik voer nu ook voornamelijk met netten in de bakken en nog los hooi erbij (zitten 2 vakken in per bak) en gewoon een fijnmazig hooinet aan het hek en de 2 grote netten in de schuilstal (niet vol, gewoon voor meer eetplekken)

eerst voerde ik 4 x per dag, maar omdat 2 van de 3 te dik waren, heb ik dat teruggebracht naar 3x per dag en ze doen eigenlijk nog vrij lang met hun voer. 's ochtends rond 9 uur een grote kruiwagen met 2 hooinetten er boven op. Daar doen ze meestal mee tot einde van de middag. Dan rond etenstijd ergens rond 17 uur een beetje bijvullen (kleine kruiwagen) en dankrijgen ze nu voor de nacht op stal hun laatste portie op maat. Mijn oude pony onbeperkt (net flink vol en nog wat los hooi op de grond erbij) mijn paard zo'n 4 a 5kg in een hooinet.nl-hooinet en de Welsh K D-pony in een fijnmazig hooinet zo'n 3 a 4 kg.
De pony heeft 's ochtends altijd alles schoon op. Mijn paard meestal ook, maar soms heeft ze nog een plukje over en mijn oude pony heeft meestal nog wel een klein restje in het net en nog wat op de grond liggen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:45

Clovertje schreef:
Wij hebben hier haverstro.
Ik voer 3 x per dag; smorgens voor ik naar werk, rond een uur of 6 ga ( 1 Ikeatas kuil). De rest van de dag hebben ze dus stro. Dan als ik thuis kom weer wat kuil (weer 1 tas) en dan gaan ze rond een uurtje of 10 voordat ik naar bed ga naar binnen en krijgen ze een net kuil, de 1 wat meer dan de ander (ook de reden dat ze snachts binnen staan)

haha grappig die ikea tassen gebruik ik ook om mijn xl netten mee te vullen en de schapen van hooi te voorzien.

hier krijgen ze 2 maal daags.

's morgens 3 kleine netten en 2 ikea tassen op de uitloop.
's avonds krijgen ze in de binnenboxen een klein net vol per box en de uitloop 3 grote netten en 2 ikea tassen in de xl netten.
vanmiddag om 4 uur hadden ze het nog niet op van vanmorgen, dus netjes...

binnenstal is niet altijd alles op, alleen mijn jonge merrie die drachtig is heeft altijd alles op maar mijn 2 andere merries en onze oude ruin niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 01:00

Ikea tassen?