russel schreef:Ik zie op bokt regelmatig de tip gegeven worden dat de mest wel in de groengliko kan en past. Als ik een stal leeghaal heb ik wel een paar kruiwagens vol, zeker een volle kruiwagen met een kop er op per dag aan verse mest. Als je dan ook nog de natte plek er uit moet halen van een paar weken, dan heb je gewoon het volume van je stal, wellicht de helft er van. Past dus niet.
Dan nog even een opmerking over het op laten halen in de compostbak van stalmest, dat mag dus NIET. Geen een gemeente neemt meer stalmest aan als je het brengt en waarom niet, het is provinciaal geregeld dat men geen stalmest meer wil, de compostbedrijven nemen het niet meer aan van de gemeenten. Het werd nl te veel, de gemeenten kregen te veel verse stalmest aangeboden en konden het niet meer afgeven. Dit is al een aantal jaren zo. Ik heb uitvoerig geïnformeerd bij verschillende gemeenten. Dus die fiets gaat niet op.
Idd zelf compost maken met behulp van compostwormen vind ik een goed idee, maar de korrels, hoe zuiver op de korrel zijn ze? Ik heb nl al van fouragehandelaren gehoord dat de samenstelling te instabiel kan zijn, dat als er genoeg aanbod van stro is, het redelijk zuiver is, is er niet genoeg aanbod van stro, wat wordt er dan door gemengd. Composteerders zitten daar ook niet op te wachten om met restprodukten te zitten waar ze niks mee kunnen. Ga je wormen aanschaffen, wat ik dus van plan ben, dan moet je nog maar afwachten of er niet een goedje, bindmiddel, reststof van bv houtfabrieken of wat dan ook in de korrel zit en je wormen er van dood gaan.
Ik vind dit nog steeds dubieus. Zeker als er toch mestophalers zijn die het niet willen, die weten wel wat er gerommeld wordt in het wereldje voeder, stalbedekking, etc. ...
Volgens mij heb ik al eerder de opmerking gemaakt dat de samenstelling van de korrels heel erg kan wisselen, voornamelijk veroorzaakt door economische overwegingen....
Bij het zelf composteren komt heel erg veel kijken, ook moet de gemeente dat toestaan; zij kunnen nl een beroep doen op de milieuwet en dan mag je niet op eigen terrein, zonder vergunning (particulier of niet), composteren. Inderdaad kunnen de wormen doodgaan door bepaalde samenstellingen, of vluchten uit de hoop (massale evacuatie) doordat er iets inzit waar zij een hekel aan hebben (bv de stofjes die zg ammoniak binden).