Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:35

russel schreef:
Ik zie op bokt regelmatig de tip gegeven worden dat de mest wel in de groengliko kan en past. Als ik een stal leeghaal heb ik wel een paar kruiwagens vol, zeker een volle kruiwagen met een kop er op per dag aan verse mest. Als je dan ook nog de natte plek er uit moet halen van een paar weken, dan heb je gewoon het volume van je stal, wellicht de helft er van. Past dus niet.

Dan nog even een opmerking over het op laten halen in de compostbak van stalmest, dat mag dus NIET. Geen een gemeente neemt meer stalmest aan als je het brengt en waarom niet, het is provinciaal geregeld dat men geen stalmest meer wil, de compostbedrijven nemen het niet meer aan van de gemeenten. Het werd nl te veel, de gemeenten kregen te veel verse stalmest aangeboden en konden het niet meer afgeven. Dit is al een aantal jaren zo. Ik heb uitvoerig geïnformeerd bij verschillende gemeenten. Dus die fiets gaat niet op.

Idd zelf compost maken met behulp van compostwormen vind ik een goed idee, maar de korrels, hoe zuiver op de korrel zijn ze? Ik heb nl al van fouragehandelaren gehoord dat de samenstelling te instabiel kan zijn, dat als er genoeg aanbod van stro is, het redelijk zuiver is, is er niet genoeg aanbod van stro, wat wordt er dan door gemengd. Composteerders zitten daar ook niet op te wachten om met restprodukten te zitten waar ze niks mee kunnen. Ga je wormen aanschaffen, wat ik dus van plan ben, dan moet je nog maar afwachten of er niet een goedje, bindmiddel, reststof van bv houtfabrieken of wat dan ook in de korrel zit en je wormen er van dood gaan.

Ik vind dit nog steeds dubieus. Zeker als er toch mestophalers zijn die het niet willen, die weten wel wat er gerommeld wordt in het wereldje voeder, stalbedekking, etc. ...

Volgens mij heb ik al eerder de opmerking gemaakt dat de samenstelling van de korrels heel erg kan wisselen, voornamelijk veroorzaakt door economische overwegingen....
Bij het zelf composteren komt heel erg veel kijken, ook moet de gemeente dat toestaan; zij kunnen nl een beroep doen op de milieuwet en dan mag je niet op eigen terrein, zonder vergunning (particulier of niet), composteren. Inderdaad kunnen de wormen doodgaan door bepaalde samenstellingen, of vluchten uit de hoop (massale evacuatie) doordat er iets inzit waar zij een hekel aan hebben (bv de stofjes die zg ammoniak binden).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:03

MadamX hoezo vergunning voor het zelf composteren? De gemeente verkoopt compostbakken en hebben ze zelfs een tijdje gratis verstrekt.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:07

Maar in de gebruiksomschrijving staat vast dat ze alleen gebruikt mogen worden op een vloetstofdichte bestrating :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:56

DubbelDun schreef:
Maar in de gebruiksomschrijving staat vast dat ze alleen gebruikt mogen worden op een vloetstofdichte bestrating :D

Ja, en die bakken zijn ook niet zo groot. Een paardje produceert per week al gauw dik 100 kilo mest; dat is heel wat anders dan die paar blaadjes groenteafval waar die bakken voor gemaakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:17

Maar nou heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag :D

Overigens moet elke mestplaat vloeistof dicht zijn, dus dat is niet iets nieuws.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:59

@russel: volgens mij zei ik al dat je alleen je mest in de kliko kwijt kunt en niet als je de hele stal leeg gaat halen.
Het voordeel van strokorrels boven stro e.a. is juist dat je heel weinig afval hebt. Ik heb nu van 2 dagen 2 paarden een halve kruiwagen. Met stro had ik 1,5 kruiwagen per dag!

DD: wij laden de groencontainer regelmatig zo vol dat ik hem niet meer kan verslepen maar we hebben nog nooit commentaar gehad. Ik weet wel zeker dat dat ding veel meer weegt dan 70 kg als wij hem aan de weg zetten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:01

ik ga morgen bij iemand kijken die 30/40 paarden op strokorrel heeft staan - ben benieuwd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:03

@Fitzroy : dan heb je een hele gemakkelijke gemeentereiniging :D
@Jannepauli : we lezen je verslag wel :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:05

Nou, ze doen wel moeilijk als je de handvaten de verkeerde kant op laat wijzen :D
DD: ben jij nu eigenlijk helemaal genezen van het strokorrelproject of ga je het nog een keer proberen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:09

Ik wil het nog één keer proberen in de stal van de bonte en dan op de officiële manier; dus met 5 a 6 zakken beginnen, nat maken en kijken hoe lang ik dan met 10 zakken doe.
Overigens worden dit geen Top-korrels, maar van Dolsma begrijp ik (doe samen met een aantal een pallet delen).
Bij de cavia's bevalt het nl erg goed :D (doe je ook erg lang met één zak :+ )

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:41

DD je gaat paarden nu toch zeker niet met cavia's vergelijken? :+
Ik zou gewoon met 6 zakken beginnen trouwens. Ik ben nu 2 weken verder en heb 1 zak bijgestrooid.
7 zakken totaal nu verbruikt. (zie mijn verslag op mijn website www.paardenvragen.come2me.nl)

JP ik ben zeer benieuwd naar jouw verhaal van de "bezichtiging" morgen. Veel plezier!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:43

@diana1 : nou te rijden valt er tegenwoordig niet en ze zitten net zo dik in het haar. Ze eten alleen wat meer.
Maar zonder dollen, mijn cavia's staan nu al flink wat weken op de strokorrels. Ze zijn nog niet allemaal uit elkaar gevallen, maar de meeste wel. In het nachthok haal ik wel regelmatig de natte plekken weg en gooi dan weer wat droge korrels onder het 'slaaphooi' :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:47

DD
Ja het zal best werken bij die beestjes alleen vond ik het vergelijk wel leuk. Er gaan heel wat caviadrolletjes in een paardenhoop :D
Maar goed nu ook dan zonder dollen en drolen, hoezo valt er tegenwoordig niet te rijden?
Ik heb gisteren nog gereden hoor en heb gisteren en vandaag les gegeven aan mijn buurmeisje, niets aan de hand.
Hoedanook succes met het uitproberen van de Dolsma korrels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:50

@diana1 : @rijden- ik heb 1 ouwetje van 23 staan die struikelt over een luciferhoutje. Dus nu de hei zo hard is gaat dat niet wat worden en een drachtige dame die nu 8 maanden is en redelijk ongetrained. Dus die wil ik nu niet gaan belasten.
Momenteel heb ik dus 4 cavia's :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:01

Nee, dat zou ik ook niet meer doen, nu begrijp ik het.
Bedankt voor de goede uitleg! Spannende tijd dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:24

Fitzroy schreef:
@russel: volgens mij zei ik al dat je alleen je mest in de kliko kwijt kunt en niet als je de hele stal leeg gaat halen.
Het voordeel van strokorrels boven stro e.a. is juist dat je heel weinig afval hebt. Ik heb nu van 2 dagen 2 paarden een halve kruiwagen. Met stro had ik 1,5 kruiwagen per dag!

DD: wij laden de groencontainer regelmatig zo vol dat ik hem niet meer kan verslepen maar we hebben nog nooit commentaar gehad. Ik weet wel zeker dat dat ding veel meer weegt dan 70 kg als wij hem aan de weg zetten.

Ik weet niet hoe je dat doet, maar ik heb een hele kruiwagen vol met een kop er op met alleen mestballen per dag 1 paard en 1 shet, die shet produceert nauwelijks wat. Vlas zit er nauwelijks aan, de natte plekken doe ik altijd apart. Overigens maak ik ook de paddock elke dag schoon, overdag de wei op kunnen ze hier niet in de winter, maar in de zomer maak ik ook elke 2 dagen de wei schoon, dus minder mest wordt het nooit bij mij.

Dan ga ik mijn groencontainer ook maar met mest volduwen, maar die komen ze maar 1 keer in de 2 weken legen, dus dat helpt niet echt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:30

Hier ook om de week :D Maar in de groene kliko mag het ook hoor :D
Ik heb hier ook dagelijks 2 kruiwagens pure mest (zonder kop want dat krijg ik niet omhoog gekruid) van 2 stevige e-ponies :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:34

O, dus die van jouw zijn ook van die scheitleiers :+ Heb net weer hooi gegeven en weer 1 hele dikke olifantsdrol geschept en 1 klein keutelbergje. Soms heb ik het idee dat ik heel de dag poep schep en hooi aan het aan slepen ben. Met 2 beschaafde bergjes hooi per dag, gaan mijn paarden dood, moet al weer bijvoeren om er vlees op te krijgen, maar doorpoepen blijft hij wel...

Die gliko ga ik maar eens proberen, kom uit een dure en heel vervelende gemeente, regelmatig loopt er daar een mannetje met een bloknote de bakken te controleren en groene waarschuwingen uit te delen. Maar eens kijken of deze gemeente ook zo gaat doen en je gliko gewoon laat staan als er wat in zit wat niet mag....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:55

Even een update:

Had dit op het andere topic gezet, maar dit is helaas verwijderd. ;(
De doorzichtige zakken van Merkloos van Imker zijn vervangen door witte plastic zakken omdat de doorzichtige snel stuk gingen.

De korrels bestaan of uit 100% koolzaadstro of 100% tarwestro.
Geen toevoegingen dus!
Aan de kleur van de korrel valt niet af te leiden of het gaat om koolzaad of tarwestro. Dit kan men vragen aan de leverancier.

De korrels van Zeolite bestaan niet meer. (staan niet meer op de site)

Er staat weer een nw. prijslijst op mijn site en vooraan in het topic.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 30-01-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:12

diana1 schreef:
De korrels van Zeolite bestaan niet meer.

Die hebben dan niet lang bestaan...maand of 2? Of heeft ecobodem nu de touwtjes in handen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:39

Ik vroeg me eigenlijk af of er informatie is over de producenten van de strokorrels ( dus niet de wederverkopers)? Op het i-net heb ik er maar twee kunnen vinden . Misschien in eerste opzicht een 'overbodige' vraag maar eigenlijk zou ik best wel wat meer over het productieproces willen weten, waar die lui het stro vandaan halen (land van herkomst, schone grond, evt. insecticides) enz. - heeft iemand zich daar al in verdiept?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:48

Je hebt kans dat het afval verwerking is, dat het beste stro niet vermalen en geperst wordt. We weten allemaal dat appelmoes gemaakt wordt van de slechte appels en dat aardappelpuree gemaakt wordt van de rotte aardappelen. Als je man regelmatig in fabrieksinstallaties komt voor reparatie, dan komt hij wel eens met verhalen thuis en dan heb je wel eens wat minder zin in bepaalde voedingsmiddelen. :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:59

Op goederen/producten voor humane consumptie/gebruik zal wel enige controle zijn, dus m'n potje applmoes blijf ik wel eten, hoewel ik ook vaak appeltjes uit eigen tuin gebruik. En dat de korrels uit stro-afval ( restproduct) gemaakt worden vind ik ook wel logisch.
Maar een 'deskundige' vertelde me ook dat het stro nog wel 's wegkomt uit gebieden die sterk vervuilde grond hebben ( zware metalen enz) en dat vind ik dan wel weer een punt. Zeker als men zegt dat het 'geen kwaad kan' als een paard het zou opeten.
Ik ben gewoon wat achterdochtig geworden door de verkoper die mij niet wilde vertellen waarmee de korrels 'aangevuld' waren maar mij in dezelfde adem vertelde "je moest 's weten wat ze allemaal in paardenvoer stoppen.."..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:03

Ah ja, veel paarden staan in landjes naast de snelweg en boeren hebben er soms ook hun perceel waar ze van hooien. Dus de zware metalen en eventueel de slechte lucht die we van industriegebieden buiten Nederland krijgen aangevoerd en neerslaat, daar kijken we niet naar.