Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:09

Een wei vind ik echt geen must, een hele ruime paddock is ook prima als een dier maar buiten komt dat is wel een must.

Borg: Denk niet dat het een insteling is van wij weten beter. Maar denk nou eens even serieus na, een paard hoort van nature zo'n 22 uur per dag te lopen. Hoe kan je het dan goedpraten dat het niet schadelijk is voor het welzijn om van die 22 uur een uurtje of 2 te maken?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:10

Apple, wat zijn jouw omstandigheden, waardoor je je paard binnen houdt?

En Borg, ik denk dat ik teveel ongelukkige paarden heb gezien in diverse stallingen gedurende 31 jaar.
En helaas zie ik ze nog steeds dagelijks. Vind dat echt verschrikkelijk. En dan heb ik het over 24/7 paarden, die er alleen uitkomen als ze moeten presteren.

Voor mijn paard is een (schrale) grote wei een must. Daar ben ik wel achter gekomen toen ik hem eens verhuisd had naar een kleiner landje en van de keren dat hij een paar weekjes op stal moest staan. Wat een drama.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:11

Ja een paard meot zeker de ruimte hebben om een sprintje te trekken en gek te doen, dat versta ik ook onder ene ruime paddock, dan bedoel ik dus daar ruim genoeg voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:11

Apple schreef:
Even uit gaan van het ideaal: een paard zoveel mogelijk op de weide.

Alleen zijn er vaak allerlei [b]omstandigheden waardoor dat niet altijd kan (en dat hoeft niet altijd onkunde of onwil van de paardeneigenaar te zijn).

Dat ben ik niet met je eens.
Je hebt de mogelijkheid niet om het paard buiten te zetten in een weiland, en TOCH koop je het paard. En dan voel je je gekwetst wanneer iemand in een 'verder keurige' discussie zegt dat dit voor paarden niet erg heilzaam is.
Je hebt altijd de luxe 'te kiezen', dat heeft het paard niet.

Wat voor omstandigheden zijn dat dan? Dat je een paard cadeau krijgt van je oma, of er 1'tje wint bij een loterij en er ineens mee zit terwijl je land hebt? Je KIEST er toch voor? De omstandigheden kun je zelf creeren. Het paard wordt je niet opgedrongen.

ps: met 'je' bedoel ik niet specifiek 'jou', maar meer algemeen.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-04-08 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:12

Hoe kan enig weldenkend mens nu van mening zijn dat een paard gelukkig wordt van 22 uur per dag op 9 (en met een beetje geluk op 12) vierkante meter te staan.

Daar kan ik nou werkelijk met mijn verstand niet bij.

Werkelijk.... Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:12

Ik ook niet.....

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:13

Kom eens kijken in Boskoop........

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:14

Nee, echt liever niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:14

Vandaag zei iemand tegen me dat veel wedstrijdruiters hun paarden binnen zetten omdat paarden 'lui' worden van weidegang.
Wanneer ze veel binnen staan zijn op momenten dat ze moeten presteren helemaal opgepompt, en dat komt de ruiter soms goed uit.
Ik dacht toen even niets meer.... Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:15

Borg schreef:

Nooit geweest, maar waarom moeten we daar komen kijken?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

Borg schreef:

Hoezo hebben ze in boskoop geen ruimte voor weides en ruime paddocks dan?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:16

Herken ik totaal niet van de westrijdruiters hier.

Topruiters hebben vaak juist wel genoeg grond ed.

Borg

Ruime paddocks hebben we wel hoor

Apple

Mijn paard is ook nogal sociaal ingesteld, heeft verlatingsangst en hij wordt niet snel dik.

Op de weide was hij dus continue bezig de groep te bewaken en aan het rondrennen als er eentje uit de groep werd gehaald om gereden te worden. Rust keerde pas weer terug als alles er weer was.

Hij viel dus ook heel erg af, daar viel niet tegenop te voeren.

Op stal staat hij met zicht alle kanten op. Tussen twee ruinen waar hij neuscontact mee heeft en in de paddock waar hij ook contact kan hebben met andere paarden. Dan gaat het goed.

Ik kan hem ook niet in een stal zetten met dichte wanden of zonder buren waar hij contact mee kan hebben.

Later hoorde ik dat hij ook bij de vorige eigenaar niet echt goed ging op de weide.

Mijn paard staat dus op stal en ik voel me ook niet geroepen om dat te gaan veranderen. Ik zie dat hij het nu redelijk goed doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:17

Maarre, what's up in Boskoop?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:17

Borg schreef:
EquideaJe leest niet goed, ik stond op een stal met weidegang en dat ging niet goed. Er waren nog meer redenen waarom ik hem verhuisd heb.

Hij staat gewoon goed waar hij nu is. Ik heb helaas geen foto's van een jaar geleden, voor de verhuizing, maar dan zou je het verschil goed zien.

Wat mij steekt is het "wij weten het beter" en "jij behandelt je paard slecht" gevoel wat ik uit een aantal berichten proef.

Ik sta normaal altijd open voor suggesties, maar hier word ik alleen maar dwars van en ik vind het ook niet eerlijk tegenover andere eigenaren die echt wel hard voor hun dier hebben.

Wat weet ik zogenaamd beter dan? ik ga er gewoon van uit dat een paard al veel te veel ingekrompen word op de beweging (wilde paarden zijn het allang niet meer, maar het zijn wel nog steeds paarden). En alles wat je daar vanaf pikt wat niet nodig is, vooral op sociaal gebied (knuffelen, elkaar krabbelen en ook elkaar trappen) pik je teveel.

Vraag iemand zonder verstand van paarden, of een paard in een kleine ruimte hoort of op een wei. Watvoor antwoord zul je dan krijgen?

Je zal vast goed gedaan hebben hoor, om je paard te verhuizen omdat de kudde niet lekker liep, begrijp me niet verkeerd.
Het enige wat ik gewoon niet vind kunnen, is dat er nog zoveel mensen zijn en dit is niet om iemand direct aan te vallen, die een fulltime box paard maar goedkeuren om persoonlijke redenen. A la als het paard om welke reden dan ook, wel fulltime box nodig heeft. Maar verder, een paard hoort gewoon op de wei (of in ieder geval iets waar het dier kan rennen en rollen etc).

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:19

Nou in Boskoop staat een knul die het daar erg naar zijn zin heeft en die echt wel een ruime paddock heeft om te rollen en kuil te eten.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:20

Equidea, jouw toon is anders dan sommige andere berichten hoor...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:22

Ik zou graag willen, wan het zou een unicum zijn, Borg. Clown
Wat doet jouw paard de hele dag in zijn stal? Hij staat toch overdag in een paddock of niet?

Die van mij graast waar hij wil (tussen de hertjes aan toe Haha!), duikt het bos in om lekker aan takken te knagen, rent, bokt, speelt, ligt, rolt, groomt, trekt rond, kijkt rond, loopt graag te klieren met een paar ponyvriendjes.... Schitterend om te zien. Ik zou hem dat nooit meer willen ontnemen. Oh, en hij werd in het allereerste begin ook uit de kudde weggejaagd. Nu is hij de directeur van de kudde. Haha!

Hij heeft begin dit jaar 1x 3 weken en 1x 10 dagen op stal gestaan. Ik ging elke dag met een knoop in mijn maag naar huis, zo ongelukkig was hij.... Stel je voor dat hij bij iemand terecht zou komen, die hem voor de rest van zijn leven op zou sluiten. Ik moet er echt niet aan denken.

Wil daarmee niet zeggen dat iedereen zijn/haar paard zo moet houden (in een natuurgebied 24/7), maar ik ben wel eens als een speer vertrokken van een pensionstalling waar ik paarden heb gezien die rustig 1 a 2 weken hun box niet eens uitkwamen. En dat vonden die mensen van die stalling nog normaal ook. Gestoord

Ninx, bij ons staan de wedstrijdpaarden een paar uurtjes per dag op de wei (vanaf nu tot ca. half november). Maar niet te lang, want dan krijgen ze een grasbuik. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-04-08 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:23

Ik vind een wei toch wel degelijk een must. Of dan idd een grote paddock/rijbak ahtig iets. Mijn verzorgpony's staan 's winters in hun inloop buiten boxen met daaraan een klein erfje met de buitenbak waarin ze kunnen lopen in de zomer hebben ze de wei daarbij.
Mijn kleine saar staat 24/7 in de wei. Ik ken iemand die idd geen wei heeft bij hun huis en wel de pony in de tuin hebben staan, zij gebruiken de wei van iemand anders en daar gaat de pony dan overdag heen. Kan dit tijdelijk even niet staat mevrouw in de tuin, prima oplossing dus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:23

Borg schreef:
Equidea, jouw toon is anders dan sommige andere berichten hoor...

Kom op, alles is netjes onderbouwd en komt voort uit liefde voor het dier en niet uit boosheid naar de eigenaar. Wanneer jouw paard de hele dag buiten loopt in de paddock met andere paarden en lekker wat hooi tot zijn beschikking heeft is er toch niets aan de hand? Een weiland is ideaal. Maar 23 uur p.d. in een box kan niet.

Ik heb net trouwens op Marktplaats de postcode van Boskoop ingetoetst en land gezocht in een straal van 15 km rondom Boskoop, en daar kwamen meer opties uit dan in deze omgeving.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:25

Borg, ik snap je ook niet helemaal? Jouw paard staat op stal, maar dus ook dagelijks in de paddock met andere paarden en hooi? Nou, wat is dan het probleem? Prima, toch?
Het gaat hier om paarden, die helemaal geen ruimte krijgen, naast het op stal staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:26

Apple schreef:
Mijn paard is ook nogal sociaal ingesteld, heeft verlatingsangst en hij wordt niet snel dik.

Op de weide was hij dus continue bezig de groep te bewaken en aan het rondrennen als er eentje uit de groep werd gehaald om gereden te worden. Rust keerde pas weer terug als alles er weer was.

Hij viel dus ook heel erg af, daar viel niet tegenop te voeren.

Op stal staat hij met zicht alle kanten op. Tussen twee ruinen waar hij neuscontact mee heeft en in de paddock waar hij ook contact kan hebben met andere paarden. Dan gaat het goed.

Ik kan hem ook niet in een stal zetten met dichte wanden of zonder buren waar hij contact mee kan hebben.

Later hoorde ik dat hij ook bij de vorige eigenaar niet echt goed ging op de weide.

Mijn paard staat dus op stal en ik voel me ook niet geroepen om dat te gaan veranderen. Ik zie dat hij het nu redelijk goed doet.

Dus je bent met hem op dezelfde plek gebleven als waar je eerst stond, maar je houdt hem nu meer binnen?
En hij gaat niet rennen wanneer er 1'tje uit de paddock geplukt wordt?

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:28

Mijn tink staat nu sinds een week weer lekker op het land, in de winter gaan ze s'nachts naar binnen en overdag staan ze dan op een verhard pad tussen de weilanden. Het liefst zou ik mijn paard het hele jaar door op het land hebben, maar dat is hier in deze omgeving (Randstad inderdaad) nagenoeg onmogelijk.
Toch vind ik de stelling geen weidegang = geen paard wel erg zwart/ wit, maar ik vind niet dat men het kan maken om een paardje 1 uur per dag even uit stal te halen om hem vervolgens weer 23 uur lang terug op stal zetten .
Laatst bijgewerkt door PK_L op 27-04-08 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:28

De wei was op een andere plek als waar hij nu staat.

En als hij in de paddock staat dan regel ik dat hij niet alleen achter blijft.