Dierenbescherming op bezoek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:55

Hihi, bij mij is alleen het ongebruikte land nog zo mooi groen en vlak...

Diep triest deze winter en woensdag hebben we de paarden naar de bak gehaald omdat het weiland net een ijsbaan leek zonder vorst... Het zakt niet snel genoeg weg.
Gelukkig is het vandaag weer wat opgedroogd, maar voor volgende winter worden er wel maatregelen genomen.
We hebben nu al een stuk om laten zetten op advies loonbedrijf, maar dat is dus mislukt omdat het drijfzand werd... Dus ze kunnen nog steeds niet bij de schuilstal.
Als het echt te nat blijft en ze langer niet droog kunnen staan moeten we noodstalling maken, hoop dat we nu weer de betere kant op gaan. Zodra het hier opdroogt en het zand wat uitgehard is gaan we het voorste stuk van de wei tussen hek schuilstal en bak bestraten/verharden en ben ook bezig met zoeken van geschikte paddockroosters zodat ze niet meer zo ver weg kunnen zakken op de zachte delen van de nieuw aangelegde paddock...

Maar mensen mensen wat een natte winter...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:10

Kawa super hoor! Maar ik had ook niet anders verwacht;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:01

draumpje schreef:
RK, ik kom bij jou wonen Clown
wat en heerlijk land heb je dara liggen zeg

Ik ook!!!! haha zo echt netjes! Het weiland is niet echt blubberig ja hun eigen kleine weitje richting de stal maar het achterste gedeelte valt nog wel mee!!
Doei!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:09

joyce B schreef:
Maar mensen mensen wat een natte winter...

Bij ons is het ook drama hoor. Maar onderweg naar stal kom je langs weilanden die half onder water staan, dan valt het bij mijn paard gelukkig nog mee. Het scheelt ook dat de kudde een grote wei heeft volgens mij. Alleen het eerste stuk is echt modder, er zijn ook droge stukken en stukken waar nog gras staat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:06

mmm, hier is een deel van het land voorlopig ook echt niet meer bruikbaar , maar ja,
eigenaar gaat met dieren het land verlaten binnenkort, dus sja,
jammer dan Tong uitsteken
wara ze nu staan is het nog net te doen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:17

Bij mij is alles gelukig weer zo goed als droog na gisteren en vandaag

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:06

spetter04 schreef:
ja en de komende tijd gaat het nog meer regenen helaas dus dat bertaten natasja zal momenteel niet veel worden vress ik , sparky staat op het grote land nou en het andere land zijn we aan het afbreken word omgespit en spetter staat binnen omdat die gecastereerd gaat worden dinsdag , maar verder moesten we bij sparky nu wel een plaat neerlegeen voor het voer water en kuil, omdat de stal nu nog op het oude land staat en je die niet 1 2 3 af kan breken ,
ik hoop voor ons beide en de andere die er ook zo een last van hebben op volgend jaar toch echt een strenge winter ipv een regenwinter , maar ja we zien hoe het verder loopt ,
en ik heb nooit gezegd overigens dat ik het land er pima uit vond zien van mezelf en ook niet dat ik het vriendelijk ect vond. ik keek er ook naar van o god hoe kan dit nu gebeuren en hoe moet ik dit oplossen met een boer die het probleem niet ziet? nu na dat de db was geweest kon de boer wel plek maken dus aa nde enne kant ben ik ze dankbaar dat ze zijn geweest, voor mijn paardjes maar nu aan de andere kant staat er 1 toch 24/7 op stal en dat is een 2 jarige die dus niet meer buiten kan omdat het andere land niet spetter proof is zeg maar , maar goed volgend jaar hopende op betere tijden ook voor andere die er last an hebben

mag ik zeggen dat je wel lef hebt om anton nu de schuld te geven? bij mijn weten vond hij het al tijden niet goed hoe zpark en spetter er bijstonden en hij zegt dat hij dat ook vaak zat tegen jou heeft gezegd. ik zeg niet dat jij er verder iets aan kunt doen, maar om nou anton zwart te maken...

ik heb expres nooit gereageerd in dit topic omdat er alleen maar ruzie van gaat komen, maar dit vind ik te ver gaan.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:38

Ik heb met enige verbazing dit topic gelezen, en ik moet eerlijk zeggen dat juffrouw spetter er in mijn ogen niet best afkomt. Ik heb respect voor ieder zijn mening en inzicht hoe men paarden wil houden. Ook voor naturals heb ik respect, ik denk namelijk dat iedereen het op zijn manier het beste doet voor zijn paarden. Dat de één er anders over denkt dan een ander is zo heerlijk van het ieder zijn eigen mening hebben.Ik blijf van mening dat mijn paarden het heerlijk vinden om na een paar uurtjes buiten te hebben gelopen, en hun benen zijn afgespoten, ze zich heerlijk kunnen wentelen in een dikke laag stro. ( Ze kunnen ook niet wachten tot het hek opengaat)

Maar met juffrouw spetter hoor ik alleen geweeklaag over haar ziekte, en dat het dan maar gerechtvaardig is om de paardjes in zulke diepe ellende te laten staan. Ze gaf al eerder aan de ze bij de DB ontslagen is( en ja, natuurlijk had ze zelf al ontslag genomen) Maar ik geef de DB groot gelijk om zulke medewerkers te ontslaan. ( En van mij mogen ze een site openen waar alleen maar foto`s van dit soort trieste misstanden komen te staan)Het wilde geroep dat het dus eerst de schuld was van de DB ( omdat je daar werkt kan je afspraken maken dat je paarden in de ellende mogen staan?? )De DB heeft in mijn ogen meer dan juist gehandeld door te eisen dat ze verplaatst werden!) Het komt mij over dat je vol frustratie zit om dat je geheel terecht op je vingers bent getikt door je eigen "werkgever". Ipv van lering te trekken probeer je het hele verhaal om te draaien..

En nu die storm een beetje geluwd is, komt ze met het verhaal dat het toch wel erg was, maar dat die domme boer het maar niet wilde zien. Zoiets heet eigen verantwoordelijkheid afwenden. Daarnaast las ik dat je alle gedoneerde hokken had teruggehaald, wie pak je daar nu mee, de DB of de dieren die het nodig hebben? Ik denk werkelijk dat je diep in je hart om beesten geeft, maar nogmaals, je moet er dus wél de verantwoording voor nemen! (En als je het met iemand niet eens bent hoe je beesten staan, ga je daar weg!Heb je daar geen geld voor, ben je niet bij machte om een beest naar behoren te onderhouden)
Ipv wild om je heen slaan, zou ik me echt in een donker hoekje gaan zitten schamen.

En dan nog even een opmerking over hoogovenslakken , Natasja vroeg of ze erg waren. Ja dus! En normaal gesproken kan je die niet eens zomaar krijgen, ze zijn namelijk verontreinigd. Als je dat op je land zou storten, krijg je nooit geen schone grond verklaring meer. Het is namelijk een restproduct van huisafval. Alles wat weggegooid wordt zit daar in en wordt onder hele hoge temperaturen verbrand. Alleen ijzer enz smelt niet, daarom blijven er altijd spijkers, messen, vorken en wat voor een troep meer zichtbaar achter. Niet echt fijn om daar je beesten over te laten lopen.. Het gebroken puin waar je het over hebt is minder erg, dat komt van sloopwerken ( denk aan huizen)waar kleine brokjes van gemalen worden. Maar ook daarin zit nog wel eens ijzer ( spijkers) Het is dan niet zo verontreinigend, maar ook niet echt geschikt om als bovenlaag een wei op te hogen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:50

ik wil nu weer even voor haar opnemen. de dieren zijn en waren gezond en hebben er dus niet echt heel erg onder geleden. tuurlijk was er te veel modder, maar ze zijn er niet ziek door geworden dus was het dan zo erg slecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:53

Ja
Voor je het weet hebben ze een peesblessure oid door de zuigkracht van de modder

En dat ze niet ziek zijn geworden geeft niet direct aan dat het dan maar goed is.
Ik doe ook wel eens niet zo'n slimme dingen, waar ik dan niets van merkt, maar goed...nee Lachen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:01

Dus moeten we voortaan met ons commentaar wachten tot ze echt ziek zijn? Ik zou s`nachts geen oog dicht kunnen doen als ik zou weten dat mijn paarden zo in de ellende zouden staan. Daarnaast stoort het me ( en blijkbaar gelukkig ook anderen)dus enorm dat ze zich overal achter aan het verschuilen is, terwijl ze zelf de verantwoording voor die dieren heeft!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:14

dat zeg ik toch niet? ik vond het ook niet goed zoals ze er bij stonden, maar dat vond ze zelf ook niet...

waar ik over val was dat ze de schuld nu in `de boer` zijn schoenen probeerde te schuiven wat in mijn ogen onterecht is...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:25

femiaans schreef:
Ik heb met enige verbazing dit topic gelezen, en ik moet eerlijk zeggen dat juffrouw spetter er in mijn ogen niet best afkomt. Ik heb respect voor ieder zijn mening en inzicht hoe men paarden wil houden. Ook voor naturals heb ik respect, ik denk namelijk dat iedereen het op zijn manier het beste doet voor zijn paarden. Dat de één er anders over denkt dan een ander is zo heerlijk van het ieder zijn eigen mening hebben.Ik blijf van mening dat mijn paarden het heerlijk vinden om na een paar uurtjes buiten te hebben gelopen, en hun benen zijn afgespoten, ze zich heerlijk kunnen wentelen in een dikke laag stro. ( Ze kunnen ook niet wachten tot het hek opengaat)

Maar met juffrouw spetter hoor ik alleen geweeklaag over haar ziekte, en dat het dan maar gerechtvaardig is om de paardjes in zulke diepe ellende te laten staan. Ze gaf al eerder aan de ze bij de DB ontslagen is( en ja, natuurlijk had ze zelf al ontslag genomen) Maar ik geef de DB groot gelijk om zulke medewerkers te ontslaan. ( En van mij mogen ze een site openen waar alleen maar foto`s van dit soort trieste misstanden komen te staan)Het wilde geroep dat het dus eerst de schuld was van de DB ( omdat je daar werkt kan je afspraken maken dat je paarden in de ellende mogen staan?? )De DB heeft in mijn ogen meer dan juist gehandeld door te eisen dat ze verplaatst werden!) Het komt mij over dat je vol frustratie zit om dat je geheel terecht op je vingers bent getikt door je eigen "werkgever". Ipv van lering te trekken probeer je het hele verhaal om te draaien..

En nu die storm een beetje geluwd is, komt ze met het verhaal dat het toch wel erg was, maar dat die domme boer het maar niet wilde zien. Zoiets heet eigen verantwoordelijkheid afwenden. Daarnaast las ik dat je alle gedoneerde hokken had teruggehaald, wie pak je daar nu mee, de DB of de dieren die het nodig hebben? Ik denk werkelijk dat je diep in je hart om beesten geeft, maar nogmaals, je moet er dus wél de verantwoording voor nemen! (En als je het met iemand niet eens bent hoe je beesten staan, ga je daar weg!Heb je daar geen geld voor, ben je niet bij machte om een beest naar behoren te onderhouden)
Ipv wild om je heen slaan, zou ik me echt in een donker hoekje gaan zitten schamen.

En dan nog even een opmerking over hoogovenslakken , Natasja vroeg of ze erg waren. Ja dus! En normaal gesproken kan je die niet eens zomaar krijgen, ze zijn namelijk verontreinigd. Als je dat op je land zou storten, krijg je nooit geen schone grond verklaring meer. Het is namelijk een restproduct van huisafval. Alles wat weggegooid wordt zit daar in en wordt onder hele hoge temperaturen verbrand. Alleen ijzer enz smelt niet, daarom blijven er altijd spijkers, messen, vorken en wat voor een troep meer zichtbaar achter. Niet echt fijn om daar je beesten over te laten lopen.. Het gebroken puin waar je het over hebt is minder erg, dat komt van sloopwerken ( denk aan huizen)waar kleine brokjes van gemalen worden. Maar ook daarin zit nog wel eens ijzer ( spijkers) Het is dan niet zo verontreinigend, maar ook niet echt geschikt om als bovenlaag een wei op te hogen.

Afgod AMEN!!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:02

Jol1 schreef:
Ik zie er geen voordeel in om je paarden in de modder te laten lopen, ook al is dat "natuurlijk". (al vraag ik mij af hoe natuurlijk dat is, omdat een paard in zo'n geval in de natuur een hoger gelegen deel opzoekt om droog te staan) Als er nog wat te grazen is, dan heeft het zin, maar dan moet er eigenlijk wel een droger deel zijn. Alleen maar nattigheid kan ook voor problemen als mok en rotstraal zorgen. Ik heb mijn paarden in deze tijd van het jaar dan ook veel liever in de droge bak staan.Onze shetjes staan in een paddock, maar het valt mij op dat ze met slecht weer toch wel graag in hun schuilstal gaan staan.

Jij hebt duidelijk ook niet veel kennis van paarden?Rotstraal ontstaat niet door modder,wel door anerobe bacteriën en die zitten in de mest.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 06:52

Armaris schreef:
Jol1 schreef:
Ik zie er geen voordeel in om je paarden in de modder te laten lopen, ook al is dat "natuurlijk". (al vraag ik mij af hoe natuurlijk dat is, omdat een paard in zo'n geval in de natuur een hoger gelegen deel opzoekt om droog te staan) Als er nog wat te grazen is, dan heeft het zin, maar dan moet er eigenlijk wel een droger deel zijn. Alleen maar nattigheid kan ook voor problemen als mok en rotstraal zorgen. Ik heb mijn paarden in deze tijd van het jaar dan ook veel liever in de droge bak staan.Onze shetjes staan in een paddock, maar het valt mij op dat ze met slecht weer toch wel graag in hun schuilstal gaan staan.

Jij hebt duidelijk ook niet veel kennis van paarden?Rotstraal ontstaat niet door modder,wel door anerobe bacteriën en die zitten in de mest.

Mok en peesblessures ook?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:04

femiaans schreef:
Mok en peesblessures ook?

Nee maar er zijn paarden die een hele winter kunnen 'overleven' zonder mok Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:15

Mok wordt ook niet veroorzaakt door vocht, maar ook weer door bacterieen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:19

Overleven geeft mij een heel naar gevoel. Ik ga er namelijk voor dat mijn paarden elke dag happy zijn, en niet hoeven te "overleven".

# Nog even voor de duidelijkheid, ik doel nog steeds op de wantoestand zoals Juffrouw Spetter haar pony`s had staan, verder vind ik het prima dat een paard waar niet veel arbeid aan gevraagd wordt lekker buiten staat.

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:23

nightlover schreef:
Mag ik hier even keihard om lachen !!
Hier kan jij niks aan doen hoor...
Bovendien : Zijn ze verplicht om langs te komen ??
Ik heb weleens gebeld voor echte verwaarlozing
En daar keken ze niet naar om !!

Vreemde lui , en maak je maar niet zo druk....
Beter 24 uur per dag buiten dan
24 uur per dag op stal !!

idd ben het daar helemaal mee eens !

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:21

Armaris schreef:
Jol1 schreef:

sorry dat ik me bemoei en offtopic ga, maar ik vind dat je zoiets wel wat vriendelijker kunt zeggen, het is altijd leuk om bij te leren, maar om afgekat te worden als je eens iets mis hebt is niet prettig!
De meeste mensen zitten net op bokt om bij te leren!je kan niet verwachten dat iedereen evenveel kennis heeft als jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:43

Wendy schreef:

Maar deze bacterien kunnen wel in de modder zitten Lachen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:48

runningkawa schreef:
Wendy schreef:

Maar deze bacterien kunnen wel in de modder zitten Lachen

Precies! En vinden een weke huid ook heerlijk!

Btw, de experts zijn er nog steeds niet over eens of mok van binnen of van buitenuit komt.Er zijn al verschillende onderzoeken geweest ( waaronder naar ik meen door het Haflingerstamboek) of het ook erfelijk is. Maar echte duidelijkheid is er nog steeds niet. En wat is er dan makkelijker om te roepen wat "het beste in je straatje past" ?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:50

Persoonlijk denk ik dat mok, de bacterie van buiten komt.
Maar heeft je paard een hele goede weestand dat hij deze meteen of snel weer de baas is.

Maar of dat zo is kan ik natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:33

mok, rotstraal etc etc
zijn misshcien allemaal bacteriele infecties
maar hoe komen die van buitenaf naar binnen?
door beschadigde huid, wat doet modder met het velletje van je viervoeter?
juist, bij lange blootstelling direct op de huid zal de huid gaan uitdrogen en sneller beschadigen
dua Armaris, ja blubber kan wel degelijk bijdragen aan het ontstaan van mok etc etc