Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:08

Omdat veel eigenaren iets anders willen met voer, zit krachtvoer hier niet bij de stalprijs inbegrepen.
Krachtvoer moet je zelf kopen en is dus je eigen merk en hoeveelheid. Of je voert het zelf, of je zet het klaar en laat voeren (elke ochtend en door de week kan het ook in de middag door de cliënten van de zorgboerderij).

Voor mij is dat fijner dan een standaard brok/muesli door stal verstrekt, ik heb op deze stal gestaan met 2 paarden met verschillende voer behoeften en die kregen dus ook niet hetzelfde voer.

Ergens naartoe verhuizen waar ik niet meer mijn eigen voer zou mogen voeren, zou voor mij een grote no go zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:11

Hieper89 schreef:
Ja helemaal eens! Hahah
Maar als ik het hier moet geloven is het heel moeilijk om goede kwaliteit (onverpakt) hooi te vinden.

Ik vraag mij wel eens vaker af waar mensen zoeken...

Kijk verpakt kan altijd per baal wat verschil geven. Van gewoon hetzelfde land, zelfde partij.
Ligt het gedeelte onder de bomen meer in de schaduw is dat altijd natter dan wat midden op het veld ligt.
Maar dan is het nog steeds niet van die bruine bende

Wij hooien nu ruim 20 jaar zelf.
En we hebben 1 keer nat hooi gehad.
En heb toen potje staan janken.
Het lag klaar op de duinen om in de pak te gaan. Mooi fris groen hooi, prachtig.
En vervolgens is er 1 speldenknopje rood te zien op buienradar...boven ons.
Echt zo'n giga stortbui van 15 mm in een kwartier.

Alles zeik en zeik nat. En de dagen daarna werd het ook niet meer droog.
Dat is in de pak gegaan loeizwaar alles van het water.
En naar een opkoper gegaan. Niets voor de paarden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:14

Wanneer een klant wel of niet komt en zich ontzorgd voelt is enorm persoons afhankelijk.

Dat heeft niet altijd alles met de service van de stal te maken, maar ook met hoe een eigenaar van een paard erin staat en of je een special needs paard hebt :)

Ik denk trouwens dat ik in dezelfde regio zit als Hieper( geen idee of dat zo is, maar dat baseer ik op hoe het hier in de regio gaat) en goede stallen hebben gewoon echt wachtlijsten en er is eigenlijk geen enkele stal( inclusief die van mijzelf :D ) die in alles voldoet.

En dan is het ook makkelijk om daar soort van tegenin te gooien dat je je paard dan maar ergens 24/7 buiten moet zetten met minder faciliteiten... want ook dat is er hier in de omgeving niet meer.
Laatst bijgewerkt door ruitje op 26-01-26 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:14

Hieper89 schreef:
Wat daaraan subjectief is, is misschien wat goed onderhoud betreft.
Maar als je 80 paarden op stal hebt staan, zul je toch met grote regelmaat moeten slepen als mensen 800€ per paard betalen. Dat lijkt me niet subjectief.

Dat ligt helemaal aan de dienst die je af wil nemen.

Neem je een dienst af, waarbij de zorg voor je paard wordt gedaan, of neemt je een dienst af waarbij de zorg voor je paard wordt gedaan en je daarnaast de faciliteiten hebt passend bij de manier waarop jij je paard wil ''gebruiken''. Of neem je een dienst af, waarbij je de faciliteiten mag gebruiken, maar de zorg zelf doet.

Er zijn heel veel opties, waarbij de prijs niet per definitie het soort dienstverlening bepaald.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:16

DuoPenotti schreef:
Hieper89 schreef:
Ja helemaal eens! Hahah
Maar als ik het hier moet geloven is het heel moeilijk om goede kwaliteit (onverpakt) hooi te vinden.

Ik vraag mij wel eens vaker af waar mensen zoeken...

Kijk verpakt kan altijd per baal wat verschil geven. Van gewoon hetzelfde land, zelfde partij.
Ligt het gedeelte onder de bomen meer in de schaduw is dat altijd natter dan wat midden op het veld ligt.
Maar dan is het nog steeds niet van die bruine bende

Wij hooien nu ruim 20 jaar zelf.
En we hebben 1 keer nat hooi gehad.
En heb toen potje staan janken.
Het lag klaar op de duinen om in de pak te gaan. Mooi fris groen hooi, prachtig.
En vervolgens is er 1 speldenknopje rood te zien op buienradar...boven ons.
Echt zo'n giga stortbui van 15 mm in een kwartier.

Alles zeik en zeik nat. En de dagen daarna werd het ook niet meer droog.
Dat is in de pak gegaan loeizwaar alles van het water.
En naar een opkoper gegaan. Niets voor de paarden.

Ja dat weet ik ook niet. Bij een fourage handelaar. Hier staan natuurlijk heel veel paarden op stal en er wordt echt niet bespaard op de hoeveelheid hooi. Hierdoor heb je vaak hele wisselende kwaliteit. (Of misschien ligt dat aan de manier van inkopen, geen idee. Ik heb nooit een stal gehad, dus heb die ervaring niet).

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:19

996981 schreef:
Hieper89 schreef:
Wat daaraan subjectief is, is misschien wat goed onderhoud betreft.
Maar als je 80 paarden op stal hebt staan, zul je toch met grote regelmaat moeten slepen als mensen 800€ per paard betalen. Dat lijkt me niet subjectief.

Dat ligt helemaal aan de dienst die je af wil nemen.

Neem je een dienst af, waarbij de zorg voor je paard wordt gedaan, of neemt je een dienst af waarbij de zorg voor je paard wordt gedaan en je daarnaast de faciliteiten hebt passend bij de manier waarop jij je paard wil ''gebruiken''. Of neem je een dienst af, waarbij je de faciliteiten mag gebruiken, maar de zorg zelf doet.

Er zijn heel veel opties, waarbij de prijs niet per definitie het soort dienstverlening bepaald.

Dat ben ik niet met je eens. Als je op een sportstal staat (zoals dat dan gedefinieerd wordt) waar ook veel wedstrijden worden georganiseerd en paarden hoog in de sport lopen (dressuur en springen), en waarbij je aldus 800€+ betaalt vind ik het zelf een vereiste dat de bodems er goed bij liggen. Ik vind dit onderdeel van de dienstverlening die bij een dergelijke prijs hoort.

Overigens betaal ik ook graag voor hè. Want als ik goede bodems hem, kan ik proberen blessures te voorkomen. Ik betaal liever meer geld vooraf, ipv de dierenarts achteraf.

Maargoed, blijkbaar is dat dus subjectief waardoor je eigenlijk nooit weet of je teveel betaalt voor je stal, of exact het juiste of misschien wel te weinig.
Laatst bijgewerkt door Hieper89 op 26-01-26 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:20

ruitje schreef:
Wanneer een klant wel of niet komt en zich ontzorgd voelt is enorm persoons afhankelijk.

Dat heeft niet altijd alles met de service van de stal te maken, maar ook met hoe een eigenaar van een paard erin staat en of je een special needs paard hebt :)

Ik denk trouwens dat ik in dezelfde regio zit als Hieper( geen idee of dat zo is, maar dat baseer ik op hoe het hier in de regio gaat) en goede stallen hebben gewoon echt wachtlijsten en er is eigenlijk geen enkele stal( inclusief die van mijzelf :D ) die in alles voldoet.

En dan is het ook makkelijk om daar soort van tegenin te gooien dat je je paard dan maar ergens 24/7 buiten moet zetten met minder faciliteiten... want ook dat is er hier in de omgeving niet meer.

Ja, blijkbaar is het moeilijk te geloven dat het in sommige regio’s echt zo is!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:22

Mijn verzorgpaard staat in de Randstad. kosten €295.-
Ze worden iedere dag buiten en binnen gezet, s'winters paddock en s'zomers weiland, s'nachts op stal.
Iedere dag wordt er gemest, alleen moet je op de zondag zelf mesten. Verder een all-in stal.
Fijne buitenbak, en losgooi/longeerbak, en genoeg paddocks om te gebruiken.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:23

DuoPenotti schreef:
JMH
En bij jullie ook kleigrond denk ik?

Want ik denk dat daar de grootste klap in de prijsverschillen zit, naast dan het vol gebouwde in de randstad met dito grondprijzen.

Anjali, ik heb zelf het idee dat de verschuiven van benaming al eerder was.

Klopt, we zitten hier op klei! Wil je je paard dus het hele jaar rond buiten hebben dan moet je al paddocks gaan aanleggen óf je erbij neerleggen dat je paard vanaf september tot mei gewoon helemaal nooit buiten komt.. Helaas kan ik al 3 stallen noemen waarbij dat het geval is en daar staat ook gewoon een wachtlijst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:24

Ik vind de prijs zeker wel de dienstverlening plus uiteraard de accommodatie bepaald.

Kan hier 800 vragen en totaal ontzorgen.
Dus deken wisselen echt alles er in (hey, dat heb ik al eens gedan zo :P )
Maar met die 800 ga ik echt niemand krijgen.
Want heb maar een simpele buitenbak, geen all weather en ook geen binnenbaan.

Heb iemand uit het westland die hier in de buurt kwam wonen dat eens zien doen, geen 800, maar een prijs die hier niet gangbaar was.... heb er nooit andere paarden zien staan :')

Die 650 is hier op een sportstal voortaan wel gangbaar.
Maar duurder, ach wellicht dat het ook bestaat rondom de Peelbergen of daar bij de paarden boulevard in Valkenswaard. Maar dat geef ik toe, dat weet ik dan niet.
Maar niet de gewone pensionstallen.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:25

Nobel01 schreef:
Ze worden iedere dag buiten en binnen gezet, s'winters paddock en s'zomers weiland, s'nachts op stal.
Iedere dag wordt er gemest, alleen moet je op de zondag zelf mesten. Verder een all-in stal.

Ik zou bijna weer terug naar de randstad verhuizen hiervoor...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:26

JMH schreef:
Nobel01 schreef:

Ik zou bijna weer terug naar de randstad verhuizen hiervoor...

er is nog één stal sinds kort vrij :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:27

Hieper89 schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Als je op een sportstal staat (zoals dat dan gedefinieerd wordt) waar ook veel wedstrijden worden georganiseerd en paarden hoog in de sport lopen (dressuur en springen), en waarbij je aldus 800€+ betaalt vind ik het zelf een vereiste dat de bodems er goed bij liggen. Ik vind dit onderdeel van de dienstverlening die bij een dergelijke prijs hoort.

Overigens betaal ik ook graag voor hè. Want als ik goede bodems hem, kan ik proberen blessures te voorkomen. Ik betaal liever meer geld vooraf, ipv de dierenarts achteraf.

Maargoed, blijkbaar is dat dus subjectief waardoor je eigenlijk nooit weet of je teveel betaalt voor je stal, of exact het juiste of misschien wel te weinig.

Nee het klopt dat je nooit weet of je teveel betaald. Dat weet je bij de aankoop van een paard ook niet. Wat dat betreft is het een rare business. Er zijn geen vastgestelde tarieven, in overeenkomsten staat zelden iets over onderhoud van faciliteiten en/of kwaliteit van dienstverlening, personeel, voer etc. Het is wat de gek ervoor geeft en op basis van vertrouwen en ervaring.

Van een sportstal mag je verwachten dat de faciliteiten dusdanig zijn dat je er goed kan sporten. Maar als dat niet zo is en er is niets over vastgelegd of afgesproken wordt het heel lastig.

Wanneer is een bodem voor jou goed? Want als er wedstrijden worden gehouden (en er komen ook daadwerkelijk mensen rijden op de wedstrijden) kan ik me niet voorstellen dat de bodem zo slecht is?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:28

DuoPenotti schreef:
Ik vind de prijs zeker wel de dienstverlening plus uiteraard de accommodatie bepaald.

Kan hier 800 vragen en totaal ontzorgen.
Dus deken wisselen echt alles er in (hey, dat heb ik al eens gedan zo :P )
Maar met die 800 ga ik echt niemand krijgen.
Want heb maar een simpele buitenbak, geen all weather en ook geen binnenbaan.

Heb iemand uit het westland die hier in de buurt kwam wonen dat eens zien doen, geen 800, maar een prijs die hier niet gangbaar was.... heb er nooit andere paarden zien staan :')

Die 650 is hier op een sportstal voortaan wel gangbaar.
Maar duurder, ach wellicht dat het ook bestaat rondom de Peelbergen of daar bij de paarden boulevard in Valkenswaard. Maar dat geef ik toe, dat weet ik dan niet.
Maar niet de gewone pensionstallen.

Omdat er bij jou veel stallen in de buurt zijn. Bij Hieper is dat niet, waardoor alleen al door schaarste de prijs omhoog kan. Dat is een economisch basisprincipe.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:38

ja weet ik, beweer toch ook niets anders :D

Maar ik vind de dienstverlening plus accommodatie wel mede de prijs betalen.
Eerder had ik het al over de grondprijs. Verschil in klei en zandgrond.
Alles samen maakt de prijs.

Zelfs of de toko al 30 jaar in bezit is, of langer door overname ouders en afbetaald is. Of dat er een jong stel in is komen wonen en max hypotheek heeft.
Alles speelt mee

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:49

Hieper89 schreef:
Is dit niet gewoon ook boeren die uiteindelijk maar een pensionstalling zijn begonnen omdat vee niets opleverende/teveel werd aangescherpt, en er dus tal van boeren (geen moderne boeren) nu aan het roer staan van een (grote) pensionstalling maar geen idee hebben hoe ze iets dergelijks zouden moeten runnen?
Let wel; bij ons staan relatief veel sportpaarden en relatief weinig recreanten.

Want recreanten hebben minder verzorging nodig dan "sportpaarden"? Dat vind ik altijd zo'n onzin. Het zijn allemaal paarden en hebben allemaal een even goede verzorging nodig hoor. Misschien heb je het een beetje te hoog in je bol en is dat het hele probleem.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 26-01-26 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:53

DuoPenotti schreef:
ja weet ik, beweer toch ook niets anders :D

Maar ik vind de dienstverlening plus accommodatie wel mede de prijs betalen.
Eerder had ik het al over de grondprijs. Verschil in klei en zandgrond.
Alles samen maakt de prijs.

Zelfs of de toko al 30 jaar in bezit is, of langer door overname ouders en afbetaald is. Of dat er een jong stel in is komen wonen en max hypotheek heeft.
Alles speelt mee

Als sprake is van gezonde concurrentie speelt dat allemaal mee. Als er sprake is van een monopoly positie kun je vragen wat je wil. Mensen moeten hun paard toch ergens neerzetten. Dat lijkt in het geval van Hieper zeker mee te spelen (afgaande op wat ze schrijft).

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:55

Bloodymary schreef:
Hieper89 schreef:
Is dit niet gewoon ook boeren die uiteindelijk maar een pensionstalling zijn begonnen omdat vee niets opleverende/teveel werd aangescherpt, en er dus tal van boeren (geen moderne boeren) nu aan het roer staan van een (grote) pensionstalling maar geen idee hebben hoe ze iets dergelijks zouden moeten runnen?
Let wel; bij ons staan relatief veel sportpaarden en relatief weinig recreanten.

Want recreanten hebben minder verzorging nodig dan "sportpaarden". Dat vind ik altijd zo'n onzin. Het zijn allemaal paarden en hebben allemaal een even goede verzorging nodig hoor. Misschien heb je het een beetje te hoog in je bol en is dat het hele probleem.

Waar zeg ik dat?
Ik zeg echt helemaal nergens dat recreanten minder verzorging nodig hebben. Wel even goed lezen als je met zulke lange tenen wil reageren.
Het kan echter wel zo zijn, dat recreanten andere wensen voor een baan hebben dan sportruiters die hoog in de dressuur of springsport rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:57

996981 schreef:
[
Als sprake is van gezonde concurrentie speelt dat allemaal mee. Als er sprake is van een monopoly positie kun je vragen wat je wil. Mensen moeten hun paard toch ergens neerzetten. Dat lijkt in het geval van Hieper zeker mee te spelen (afgaande op wat ze schrijft).

ja ik ben bang met zoveel mensen die er weg willen dat dat wel speelt ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:10

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat het aanbod gewoon zo verschillend geworden is dat het niet meer te vangen valt in drie termen.
Vroeger zal die volpensionstal de paarden in de winter gewoon binnengelaten hebben en niemand stelde zich vragen. Nu zal die stal misschien wel ruimte voor winterbuitengang voorzien maar je moet het dan wel zelf doen. Is het dan diezelfde volpension met een extra mogelijkheid of wordt die ineens halfpension?
40 jaar terug al niet. En vol was vol, je werd als het ware helemaal ontzorgd.

Hier in de regio stond nooit wat binnen. Ja wat toen al sportstal was, maar dat waren er in vergelijk niet veel.

De verandering die wel is gekomen is dat er meer sportstallen zijn gekomen, met meerdere binnenbakken, achterberg springbakken, parkeerplaats voor de vrachtwagens en alles gaat van de weides af.
Dus juist minder voor de paarden.

15 jaar terug was vol pension toen ik op pension stond toch al met weekenddienst voor buiten zetten. En dekens wisselen was zelfs geen optie met bij betalen. :=

Ik vraag me af wat je moet tellen als je ook nog eens dekens moet gaan wisselen, beenbeschermers om en af doen enz.
Daar kruipt meer tijd in dan een stal mesten. :+

SansaS

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:12

Ik vind volpension dat je niks hoeft te doen.

Hier is volpension echt volpension. Ik ben ziek, ik heb borstkanker en krijg chemotherapie. Ik kan rustig een maand niet komen en paard ontbreekt het aan niks op stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:18

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:
40 jaar terug al niet. En vol was vol, je werd als het ware helemaal ontzorgd.

Hier in de regio stond nooit wat binnen. Ja wat toen al sportstal was, maar dat waren er in vergelijk niet veel.

De verandering die wel is gekomen is dat er meer sportstallen zijn gekomen, met meerdere binnenbakken, achterberg springbakken, parkeerplaats voor de vrachtwagens en alles gaat van de weides af.
Dus juist minder voor de paarden.

15 jaar terug was vol pension toen ik op pension stond toch al met weekenddienst voor buiten zetten. En dekens wisselen was zelfs geen optie met bij betalen. :=

Ik vraag me af wat je moet tellen als je ook nog eens dekens moet gaan wisselen, beenbeschermers om en af doen enz.
Daar kruipt meer tijd in dan een stal mesten. :+

Kan hoor, mijn vroegste herinnering aan een stal was gewoon echt zo het ouderwetse cliché. Zomer = buiten, winter = binnen. Een aantal paarden stonden zelfs nog in stands. Daar was volpension dat alles voor je gedaan werd, maar wel alle paarden in hetzelfde stramien. Moest je ook niet aankomen met voerbakjes klaarzetten of eigen hooinetten ophangen. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:22

Gini schreef:
Kan hoor, mijn vroegste herinnering aan een stal was gewoon echt zo het ouderwetse cliché. Zomer = buiten, winter = binnen. Een aantal paarden stonden zelfs nog in stands. Daar was volpension dat alles voor je gedaan werd, maar wel alle paarden in hetzelfde stramien. Moest je ook niet aankomen met voerbakjes klaarzetten of eigen hooinetten ophangen. :D

In die zin zijn eigenaren ook wel slachtoffer van zichzelf. Idd waar ik stond was het ook gewoon 1 type voer uit de kar.

Nu moeten ze een hoop ditjes en datjes en het hooi mag niet te nat of te droog zijn.
Vol pension 20j geleden gaat nu niemand meer mee akkoord. :=

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:27

Eens met Hieper, ik sta op een stal met heel veel recreatie ruiters die liever met hun paard het bos in gaan. Als ze al gebruik maken van de binnen- of buitenbak dan is het vooral voor grondwerk of lange lijnen, niet om te rijden of te springen. Ik zou het graag anders zien, een mooie verende bodem en 20 x 60 baan maar daar moet ik voor naar de rijvereniging.. Wat ik dan ook braaf 3x per week doe!

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:33

Ayasha schreef:
Gini schreef:

In die zin zijn eigenaren ook wel slachtoffer van zichzelf. Idd waar ik stond was het ook gewoon 1 type voer uit de kar.

Nu moeten ze een hoop ditjes en datjes en het hooi mag niet te nat of te droog zijn.
Vol pension 20j geleden gaat nu niemand meer mee akkoord. :=

Hooi moet gewoon goed zijn. Dat is de basisbehoefte van een paard. Als je prut hooi hebt, hoop ik dat iedere pensionklant klaagt.