Poekkie schreef:Hoe doen jullie dat dan zonder weiland? Altijd op stal?
Nee natuurlijk niet, wij hebben niet zoveel paarden op stal, en we hebben mega grote paddock's waar ze in lopen..Dus absoluut geen postzegel formaat..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Vervelend voor jou dat je geen goede stallen kunt vinden voor die bedragen maar daarvoor hoef je niet alles over 1 kam te scheren.
MarjanB schreef:Feit is, na ongeveer 390 pagina’s aan gezemel![]()
Veel stallen stoppen, voordat ik charcheer, hier in de regio. En dat heeft eigenlijk altijd dezelfde reden, geld in combinatie met altijd werken. Het moet je passie zijn, je lijf moet het volhouden maar ook het gezin er omheen.
Heb een tijd bij de Rabobank gewerkt in de agrarische financieringen en voor het geld wat veel mensen in de sector overhouden voor privé. Daar zouden hier heel veel mensen niet eens hun bed voor uitkomen. Soms onder het minimumloon en vaak onder modaal. En daarvoor werk je dan, 60+ uur in de week. En met pensionstal heb je ook nog heel veel verantwoordelijkheid en gezeur. Want je doet het nooit voor iedereen goed.
DuoPenotti schreef:MarjanB schreef:Feit is, na ongeveer 390 pagina’s aan gezemel![]()
Veel stallen stoppen, voordat ik charcheer, hier in de regio. En dat heeft eigenlijk altijd dezelfde reden, geld in combinatie met altijd werken. Het moet je passie zijn, je lijf moet het volhouden maar ook het gezin er omheen.
Heb een tijd bij de Rabobank gewerkt in de agrarische financieringen en voor het geld wat veel mensen in de sector overhouden voor privé. Daar zouden hier heel veel mensen niet eens hun bed voor uitkomen. Soms onder het minimumloon en vaak onder modaal. En daarvoor werk je dan, 60+ uur in de week. En met pensionstal heb je ook nog heel veel verantwoordelijkheid en gezeur. Want je doet het nooit voor iedereen goed.
Zeker zou niks agrarisch meer willen doen in Nederland.
Maar het is voor heel veel ondernemers ook lastig.
Kijk maar eens hoe leeg de binnenstad voortaan is als voorbeeld.
Huur van pand hoog. Duur in stook door de gasprijzen maar klant in de kou kan ook niet.
Gedoe met personeel vinden of anders zelf ook teveel uren.
Sommige gaan/kunnen online door. Maar vele stoppen ook.
Ook daar moet passie veel goed maken.
Phonix schreef:Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.
996981 schreef:En ja, de paardenwereld in Nederland heeft een super ongezonde cultuur qua financiën. Dat is juist wat ik probeer aan te halen en aan te vechten.
Het is niet normaal om +40 uur te werken voor minder dan minimumloon. Andersom geldt “if you pay peanuts, you get monkeys”. Voor een paar honderd euro in de maand kan je als pensionklant geen perfect op de behoeften van jouw paard afgestemd management verwachten. Stel je betaald €250,- in de maand. Dat is €8,33 per dag bij een maand met 30 dagen. Daar kan ik voor de hond nog geen kennel voor vinden.
Phonix schreef:Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.
Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.
Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.
Phonix schreef:Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.
Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.
Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.
Poekkie schreef:Phonix schreef:Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.
Die fb groepen vind ik van alle kanten maar miserie. Beetje zooitje ongeregeld dat achter een schermpje wat gal komt spuwen en dan kan je zelf kiezen welke reacties je laat staan of verwijdert.
Over die bovenste punten: om wat voor zaken heb je het dan? Ik moet eerlijk toegeven dat er voor een gezond paard bij mij ook bijna geen ruimte is tot gesprek over aanpassingen en bij gezondheidsproblemen slechts in beperkte mate, straks kan je voor elk paard iets anders doen. Of heb je het over kortdurende veranderingen bij medische problemen?
996981 schreef:Elisa2 schreef:Vervelend voor jou dat je geen goede stallen kunt vinden voor die bedragen maar daarvoor hoef je niet alles over 1 kam te scheren.
Nee hoor, dat vindt ik niet vervelend. Ik zou me de ogen uit de kop schamen voor €200,- onbeperkt hooi te vragen, wetende dat er voor de pensionhouder zo goed als niks overblijft om van te leven, mee te investeren, pensioen op te bouwen etc.
Maar bedankt voor wederom de aanname dat ik iets zou vinden
josien_m_ schreef:996981 schreef:
Nee hoor, dat vindt ik niet vervelend. Ik zou me de ogen uit de kop schamen voor €200,- onbeperkt hooi te vragen, wetende dat er voor de pensionhouder zo goed als niks overblijft om van te leven, mee te investeren, pensioen op te bouwen etc.
Maar bedankt voor wederom de aanname dat ik iets zou vinden
Wat zou er eigenlijk mis zijn met het doen van aannames? Je kunt niet anders doen en zelf nadenken, lezen, rekenen en tot een conclusie komen, is toch heel natuurlijk?
Het lijkt me vooral iets zeggen over diegene zelf om aan te vallen op: "het is een aanname".
Mijn conclusie: er wordt te weinig betaald voor het verzorgen van een paard van een ander. En er wordt door te veel mensen stalling/verzorging aangeboden terwijl die financieel en inhoudelijk onvoldoende waar kunnen maken wat ze beloven.
Poekkie schreef:@phonix: Beschimmeld hooi of vergeten medicijnen begrijp ik idd dat je daar mee zit. Dat is niet correct. Omwille van dat laatste ben ik toevallig zelf met ruzie op mijn eerste stal vertrokken dus til daar zelf ook wel zwaar aan. Dat is vooral een stukje communicatie en respect naar elkaar toe, heeft niets met besparen te maken.
Wbt de bijrijder kan ik er wel inkomen. Voor jou is een bijrijder een aanwinst, voor een staleigenaar is dat nog een extra persoon op het erf die alle faciliteiten gebruikt en bezet houdt zonder enig voordeel. Als je er dan achter moet lopen ivm vergeten dingetjes geeft dat al snel frustratie. Dat merk ik bij mezelf ook.
Al hangt het af van de context… 1x vergeten op 2 jaar tijd is wat anders dan dat er elke week wel iets is.
josien_m_ schreef:Discussies doodslaan. Ja, je kunt vragen stellen over wat en hoe iemand iets bedoelt of van waaruit iets komt. Een conclusie trekken uit een aantal feiten op een rijtje is niet direct een aanname. Natuurlijk zijn er onder en boven de streep altijd uitzonderingen. Dat bedoelde ik te zeggen.