Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:42

Veronica2 schreef:
Duhelo schreef:
Ik zou direct tekenen voor dié baggerbende.

Nou, ik van mijn leven niet. Maar dat komt misschien omdat ik wil dat onze paarden er comfortabel en veilig bij staan waarbij elke dag, of meerdere keren per dag mest en urine wordt opgeruimd. Wat we hier zien op de foto's is inderdaad overduidelijk een overdekte wc voor de paarden en kennelijk voelt niemand zich geroepen om de uitwerpselen op te ruimen en is er geen geld voor strooisel? Bovendien is er nauwelijks iets te eten, want dat restantje hooi in die bak is natuurlijk niet toereikend. Dit is echt niks minder dan een schandalig slechte manier van paarden houden.

Maar dat restje hooi is oordelen zonder dat je het hele beeld ziet.
Mijn paarden hebben onbeperkt hooi, doen ze met 1 baal net 8 dagen, of net niet. Meestal komt de boer om de 9-10 dagen een nieuwe baal steken en die paar dagen overbrug ik met baaltjes. Maar de dag dat hij komt vernieuwen geef ik net genoeg zodat alles netjes opgegeten is. En dan staan ze wel eens een of twee uurtjes zonder hooi (die een keer in de 10 dagen).

Het restje hooi op de foto is misschien die ene voederplek, om de hoek ligt er mss een nieuwe baal hooi? Dat kan je vanaf die foto's niet zien.

En een baggerbende kan je het niet noemen, er is zat ruimte om droog en proper te staan en ook te liggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:43

Maartje1990 schreef:
@suus de plek ziet er mijn inziens top uit, niks "schandaligs slechts" aan

Ja, vind je het top? Geen eten, geen strooisel en overal uitwerpselen die niet opgeruimd worden, wat is daar precies top aan? Dat arme dier heeft al slechte hoeven, straks komt er een hoestje bij, een wormbesmetting ligt al op de loer en ga zo maar door. Dat zijn toch allemaal dingen die je wil voorkomen?

Prompter, het is ook overal nat. Wij hebben de paddocks drooggesleept vanmorgen zodat die goed zijn voor de komende vorstweek.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:44

_suus19_ schreef:
[ [url=m/1GsnWy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk, idealiter zou die hoek achter de hooibak ingestrooid worden.
Dan heb je imo de ideale stal, voldoende ruwvoer, plekken om schoon te staan, droge plek in de stal om te liggen en een droge paddock buiten.
En op de verschillende foto's zie ik toch gevulde hooibakken staan..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:50

Veronica2 schreef:
Maartje1990 schreef:
@suus de plek ziet er mijn inziens top uit, niks "schandaligs slechts" aan

Ja, vind je het top? Geen eten, geen strooisel en overal uitwerpselen die niet opgeruimd worden, wat is daar precies top aan? Dat arme dier heeft al slechte hoeven, straks komt er een hoestje bij, een wormbesmetting ligt al op de loer en ga zo maar door. Dat zijn toch allemaal dingen die je wil voorkomen?

Prompter, het is ook overal nat. Wij hebben de paddocks drooggesleept vanmorgen zodat die goed zijn voor de komende vorstweek.

Waar haal jij het vandaan dat er geen eten is? Die bak zit wellicht vol hooi er staat iig een paard te eten dus leeg is die sowieso niet. Strooisel is niet nodig zijn genoeg droge ligplekken. Schei toch eens uit. En wie zegt dat de mest niet opgeruimd wordt? Je kan niet 24/7 met een mestboy achter de paarden aanlopen he.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:53

Ik vind die stal binnen er ook echt ranzig uit zien om nog netjes te zeggen..
En die matjes..paarden kunnen geeneens languit er op liggen.
Je kunt vooral in de wintermaanden best zorgen er een dikke laag bodem bedekking in ligt die in ieder geval het vocht op neemt en die ze bij vorst ook warm houd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:53

Duhelo schreef:
_suus19_ schreef:
[ [url=m/1GsnWy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk, idealiter zou die hoek achter de hooibak ingestrooid worden.
Dan heb je imo de ideale stal, voldoende ruwvoer, plekken om schoon te staan, droge plek in de stal om te liggen en een droge paddock buiten.
En op de verschillende foto's zie ik toch gevulde hooibakken staan..

Idealiter? Is dat je norm? Deze stal voldoet niet eens aan minimumeisen, dus ideaal is nog heel erg ver weg. Er is geen ruwvoer, er liggen overal uitwerpselen, er is nergens een schoon plekje, er is geen strooisel en bovendien denk ik dat er iets teveel paarden in dat hok staan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:03

Veronica2 schreef:
Wij hebben de paddocks drooggesleept vanmorgen zodat die goed zijn voor de komende vorstweek.

Oké, dat vind ik knap :j Ik zit hier op hoge droge zandgrond, maar no way dat ik met de tractor de paddock in kan, want het is gewoon één grote modderbende. En slepen heeft dan ook geen zin :n
Dus ik ben oprecht benieuwd hoe jij je paddocks hebt drooggesleept?

Maartje1990

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:07

Nogmaals waar haal jij vandaan dat ee geen ruwvoer is? Er staat een grote bak en er staat een paard uit te eten.

Paarden hebben niet noodzakelijk bodembedekking nodig een droge plek om te schuilen en een plek om droog te liggen (die mooie zandpaddock voldoet prima voor droog liggen). Wat hebben ze nog meer nodig dan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:14

Achterom schreef:
Veronica2 schreef:
Wij hebben de paddocks drooggesleept vanmorgen zodat die goed zijn voor de komende vorstweek.

Oké, dat vind ik knap :j Ik zit hier op hoge droge zandgrond, maar no way dat ik met de tractor de paddock in kan, want het is gewoon één grote modderbende. En slepen heeft dan ook geen zin :n

Wij hebben waarschijnlijk handigere spullen en een betere bodem?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:18

Maartje1990 schreef:
Nogmaals waar haal jij vandaan dat ee geen ruwvoer is? Er staat een grote bak en er staat een paard uit te eten.

Paarden hebben niet noodzakelijk bodembedekking nodig een droge plek om te schuilen en een plek om droog te liggen (die mooie zandpaddock voldoet prima voor droog liggen). Wat hebben ze nog meer nodig dan?

Er is op de foto's 1 (!) bak met een klein beetje ruwvoer te zien, om de andere bak zie je geen hooiresten liggen en daar zit dus geen hooi in, misschien is dat een waterbak? Er staan minstens 5 paarden in dat hok, misschien wel meer.

Waarom hebben paarden geen bodembedekking nodig? Wat is er op tegen om je dierbare paard een comfortabele plek te geven die veilig is? Het klinkt mij allemaal zeer minimalistisch en gemakzuchtig in de oren om op deze manier paarden te houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:27

Ik zou ook liever wel bodembedekking zien. Juist als ze het als wc gebruiken, om het vocht op te nemen. En het niet in de loopstal zo nat is en de matten beter vastleggen zodat ze niet verplaatsen.
Als je een stal goed opstrooit staan ze niet in eigen urine, dat argument is echt onzin.

Maar onze paddocks zijn gewoon droog hoor. := En dat zitten wij echt in een laag gedeelte van het land waar je absoluut geen paarden in de wei kan zetten nu. Sowieso 1 van de laagste gedeeltes. Slepen moeten we wel met de hand doen. En jammer genoeg wordt het dorp steeds meer uitgebreid en komen er nieuwe wegen en dat merk je wel qua water. Alleen dus niet in de paddocks.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:39

_suus19_ schreef:
Ik was zo blij met m’n nieuwe plek en m’n paarden die lekker droog staan ondanks deze vreselijk natte winter…. Is mijn hoefsmid er vorige week, is hij alleen maar negatief over de stal. Teveel beton, teveel mest (er wordt 1x per dag gemest). En dat zou slecht zijn voor de hoeven. Geloof ik wel, maar de hoeven zien er prima uit en de paarden zijn super happy. Dus ik ook.
Ik heb uitgesproken dat ik het vervelend vond dat hij niet zag dat we er veel op vooruit gegaan waren en dat de paarden zichtbaar opknapten.
Werd hij me toch boos, dat hij voor de paarden kwam en niet om mij als mens te vertellen wat ik wilde horen en blablablabla.
Hij heeft de bekapping wel afgemaakt, maar weinig meer gezegd. Kreeg ik na een paar dagen een appje dat hij wel wekelijks langs wilde komen om de hoeven te behandelen als ik een andere stal zou zoeken.

De ondertoon van alles was dat ik m’n paarden verwaarloosde. Terwijl, waar is het niet nat nu? Ik heb elke week de hoeven bijgevijld en super netjes bijgehouden. Ik weet nu echt even niet waar ik het zoeken moet, het gaf mij zo’n slecht gevoel, terwijl het juist zo goed ging naar mijn idee.

Er liggen helemaal geen plassen bij ons.. ik snap het gewoon echt niet.. :(

[ [url=m/HLkJGH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/btrsqH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Gf42Su.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yj6YJ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JtXMII.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op foto 3 en 4staat een houten bak, daar zal geen water in zitten,en je kunt middels een foto niet beoordelen of er veel of weinig hooi in zit of dat die misschien bijna gevuld gaat worden oid
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 05-01-24 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:40

Veronica2 schreef:
Maartje1990 schreef:

Er is op de foto's 1 (!) bak met een klein beetje ruwvoer te zien, om de andere bak zie je geen hooiresten liggen en daar zit dus geen hooi in, misschien is dat een waterbak? Er staan minstens 5 paarden in dat hok, misschien wel meer.

Waarom hebben paarden geen bodembedekking nodig? Wat is er op tegen om je dierbare paard een comfortabele plek te geven die veilig is? Het klinkt mij allemaal zeer minimalistisch en gemakzuchtig in de oren om op deze manier paarden te houden.

Maar in mijn ogen is de zandpaddock een comfortabele plek die veilig is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:41

Veronica2 schreef:
Achterom schreef:

Wij hebben waarschijnlijk handigere spullen en een betere bodem?

Vertel, wie weet kan ik er nog wat van opsteken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:50

Wat een vervelende sfeer ontstaat er zo.
Ik denk oprecht dat iedereen het beste probeert te doen voor zijn paarden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:51

Onze paddocks zijn ook heel stevig ondanks dat ze nu wel wat nat zijn, kom je prima doorheen. Er ligt een goede witte zandbodem op bij ons. :j

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 11:57

Ik heb even bijgelezen maar zullen we de toon wat vriendelijker houden? Volgens mij doet (bijna?) iedereen z'n stinkende best om een goede plek voor z'n paard te vinden maar het is nou eenmaal niet voor iedereen haalbaar om dé perfecte plek te vinden of te creëren.
Ik ben door dit topic eigenlijk alleen maar kritischer geworden wanneer het gaat om een 24/7 plek( of iets in die richting) en zijn er een hoop plekken afgevallen. Want nogmaals, zulke natte periodes zijn nou eenmaal de realiteit. Dan is een droge stal toch zo slecht nog niet.

Ik blijf zoeken en dromen over die perfecte plek waar m'n paard droog en beschut staat, de ruimte heeft, z'n benen kan strekken. Vriendjes heeft, maar niet te vol. Rustig kan eten en ook nog weidegang. En waar ik als eigenaar op zn minst in een redelijke buitenbak kan rijden en ergens enigszins droog mijn spullen kan bewaren. Oja, en binnen een realistische reisafstand als het even kan. Oja #2: een hobby mag geld kosten maar moet wel enigszins betaalbaar blijven (wat ook voor iedereen anders is).

Misschien is het ook een idee om meer te kijken naar wat je wél hebt voor je paard en daar het beste van maken. Dat is in ieder geval mijn voornemen. En wie weet, komt de perfecte plek toch nog voorbij?!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:02

Muze schreef:

Dit is in de verste verte niet "het beste".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:17

Dat is héél fijn voor jou, Veronica2, maar ik zit al langer in dit topic en ervaar vooral dat iedereen zijn best doet om bepaalde tegenvallende zaken (zoals dit weer), alsnog te verbeteren.

Jouw toon is best aanvallend en niet iedereen kan zijn paddock droog slepen en/of heeft een goede bodem of dure apparatuur. Ben overigens benieuwd waarmee jij de paddock sleept? Hoor graag tips, dus vertel!!

Dit weer is nogal extreem, hè :Y) .

Mijn paddock was tot nog toe aardig droog (ligt vrij hoog, is goed onderhouden), maar na de afgelopen dagen is het helaas ook te nat. Mijn paarden blijven nu voornamelijk op de verharding staan en in en rond de stal met afdak hangen. Hooi eten, drinken, vers stro knabbelen, likstenen lebberen, slapen, kunnen ze hier droog. Maar ze liggen alleen in de paddock en NIET in de stallen. Ook niet met matten of bodembedekking. Zij willen overzicht en ruimte, dus lekker buiten.... Ik heb ze al járen, ook met natte periodes en ze overleven dat prima. De oudste wordt 20 dit voorjaar en heb ik van jongsaf aan, dus we hebben al heel wat weerextremen meegemaakt.

Ik hoop nog dat e.e.a redelijk indroogt morgen in de paddock. We gaan het zien.

Ja, ik kan ze natuurlijk ook opsluiten op stal, maar daar maak ik mijn buitenpaarden ook niet gelukkig mee.

Ze hebben genoeg beschutting, genoeg te eten, wij ruimen 2x per dag alle mest op, vegen aan, vullen het water bij en checken of alles ok is (regendeken controle, etc.).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:28

Twiggy2008, feit dat deze paarden in hun eigen uitwerpselen staan, zonder strooisel en met een plukje hooi, heeft niets te maken met het weer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:30

Veronica2 schreef:
Muze schreef:

Dit is in de verste verte niet "het beste".

Veronica, kom je serieus na 19 pagina's 0 toevoegingen even je gal spuwen? Met allemaal aannames aan de hand van een paar foto's?? Kom je daar vaker, ken je de plek? Overdrijven is ook echt een van. Bah zeg. Wie zegt dat er niet meer bakken hooi zijn, wie zegt dat het niet net voor een nieuwe voerbeurt was? Etc etc.

Blijkbaar heb jij het geweldig voor elkaar. Hoera! Eigen beheer ook zeker?

We moeten roeien met dr riemen die we hebben en nu niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk nodig aangezien het t natste jaar ever is geweest, grondwater veelte hoog staat, en de bodem meer dan verzadigd is. Maar kom op he. Overal kan er wat beter, maar om zou net te doen of dit de reinste mishandeling is slaat volledig op kaas.

De eerste stal waar ze 3 of 4x per dag uitmesten moet ik nog tegenkomen overigens. Alleen bij de kliniek werd dat gedaan om poepjes te tellen :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:37

Ik sta op zo'n stal waar vier keer per dag wordt uitgemest, het bestaat dus wel :j. Maar het is een uitzondering, dat weet ik ook wel. Ik word overigens ook niet blij van kale betonbodems, dat wordt snel vies, zeker met urine er op.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:38

Wij mesten 1 keer per dag uit, inclusief pisplekken en dan in de middag en avond nog een rondje ballen wippen. Heel normaal voor ons.
Maar ik heb de foto's van jouw paddockjes ook gezien op een eerdere pagina, die vond ik ook niet echt om over naar huis te schrijven eerlijk gezegd. Misschien is het prima volgens de standaard op bokt, maar qua paardenwelzijn is het schrijnend te noemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:43

Nou zeg sinds wanneer is de frequentie van uitmesten al een item?
Ik mest hier 1x per dag uit en als het slecht weer is of ik moe ben doe ik de stallen en laat ik soms buiten de boel ook maar effe de boel tot de volgende dag. Ruimte genoeg, ze stappen er prima naast op ongeveer 8000 m2 waarvan een 200 m2 verhard. Geen enkele die in de mest staat en urine trekt weg door de verharding of in de grond. Zou wat zijn als er nu ook al van stallen verwacht wordt om 3x per dag overal rond te lopen met de kruiwagen.
Maar goed… de faciliteiten moeten er ook naar zijn dat het kan natuurlijk. Staan ze echt in mest/pis is het niet ok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:46

Wel apart dat je je speciaal daarvoor in dit topic meldt en alleen op die plek in gaat. We hebben je hier tot nu toe niet gezien. Misschien kun je iets meer vertellen over de fantastische plek met 24/7 buiten waar jij staat, welk deel van Nederland (of buiten Nederland) dat is en hoe je dat daar droog houdt in deze tijd van het jaar.
Dat is nuttiger dan alleen maar te lopen hakken op andere plekken.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-01-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt