Ervaring mud control platen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:11

Brittneyx schreef:
wij hebben ze lichtjes opgevuld juist om te voorkomen dat er veel mest in komt. Uiteindelijk worden ze vanzelf wel opgevuld door de paarden met aarde. Als ik een tip mag geven, leg ze meteen zo goed mogelijk en niet met het idee 'het kan altijd opnieuw' want ze opnieuw leggen is echt een k*twerk. Als je ze uithaald zijn ze super zwaar door de aarde die er in zit en de ondergrond ligt vol met 'blokjes' die je eerst een beetje moet breken voor een effen ondergrond te krijgen.


Ja heb ik ook aan gedacht, maar toch gaan we het risico nemen... Wie weet ligt het er deze winter prima bij en zijn al die extra kosten en werken niet nodig geweest. Trial and error, we zullen zien of ik er na deze winter spijt van ga hebben of niet :') We gaan het meemaken

Dees

Berichten: 18950
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:14

Louise, ik heb ze hier afgelopen winter domweg in de blubber gelegd. Het gaat snel goed hoor :D

(Mijn foto's op pagina 9 tm 11 geloof ik)

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:18

Dees schreef:
Louise, ik heb ze hier afgelopen winter domweg in de blubber gelegd. Het gaat snel goed hoor :D

(Mijn foto's op pagina 9 tm 11 geloof ik)


Jouw voorbeeldje is inderdaad zeker een fijn voorbeeld dat ik al meermaals heb bekeken!

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:24

Louise_vd5r schreef:
Brittneyx schreef:
wij hebben ze lichtjes opgevuld juist om te voorkomen dat er veel mest in komt. Uiteindelijk worden ze vanzelf wel opgevuld door de paarden met aarde. Als ik een tip mag geven, leg ze meteen zo goed mogelijk en niet met het idee 'het kan altijd opnieuw' want ze opnieuw leggen is echt een k*twerk. Als je ze uithaald zijn ze super zwaar door de aarde die er in zit en de ondergrond ligt vol met 'blokjes' die je eerst een beetje moet breken voor een effen ondergrond te krijgen.


Ja heb ik ook aan gedacht, maar toch gaan we het risico nemen... Wie weet ligt het er deze winter prima bij en zijn al die extra kosten en werken niet nodig geweest. Trial and error, we zullen zien of ik er na deze winter spijt van ga hebben of niet :') We gaan het meemaken


Ja ik bedoel ook niet al de grondwerken doen hoor! Gewoon zorgen dat het netjes ligt. Bij ons zit er geen worteldoek onder en komt er eigenlijk geen modder door. Soms blijft er wat water opstaan als het heel nat geweest is maar geen modder

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:59

Hier ook geen worteldoek tussen. Ik zou het puur doen tegen onkruid, maar het hoeft niet voor de modder. Juist doordat de grond stabiel gehouden wordt krijg je geen modder of opkomende modder.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:01

Geen modder kunnen wij niet zeggen. Op het natste stuk komt er bij ons wel eens modder tussen omhoog. Een heel verschil met een ietsje hoger gelegen stukje, daar liggen ze nog prima.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:07

Zijn er ook ervaringen met de platen van Modderbaas? :-)

Dees

Berichten: 18950
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:59

Modderbaas verkoopt gewoon INB platen, net als MudControl en vele anderen :D

Chicken01
Berichten: 236
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:00

Voor degene die deze platen (of paddock platen) gebruiken; hoeveel m2 hebben jullie liggen? Het gaat mij erom dat ze relief droog kan staan bij haar voerplek. Dat wordt nu heel snel blubber door het veel op 1 plek staan in de modder.

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:05

Ik heb iets meer dan 100m2 liggen. Hier nog nooit modder omhoog gehad, maar liggen ook niet op het laagste deel

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:13

Dees schreef:
Modderbaas verkoopt gewoon INB platen, net als MudControl en vele anderen :D

Top dankje!

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:41

Hier iets minder dan 100m2 volgens mij. Begonnen met 20m2. Dan nog eens een pallet van 35m2 gekocht voor de paarden en dan nog eens 35m2 om ook voor onszelf drogere voeten te voorzien :') wij hadden eerst meerdere kleine stukjes maar dan toch besloten om ze allemaal op 1 plek aan elkaar te leggen. Zo kunnen wij in de winter veel makkelijker mest ruimen en hooi geven. In de winter hangen de hooi netten dus op die 100m2. Nu het droog is hangen ze veel meer verspreid over de hele paddock

Malenka

Berichten: 7624
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:52

Ik heb 140m2 track liggen. Maar we moeten nog een stuk. Dus volgende keer bestel ik weer 70m2. Ik weet alleen nog niet wanneer dat gaat zijn. Vanwege de kosten moet het hier in delen. Ik ben blij als uiteindelijk alles ligt.

Dees

Berichten: 18950
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:54

We hebben hier 70 m2. In een aaneengesloten rechthoek. Het beslaat ongeveer 20% van de paddock, de rest is nog zand.
Er staan 3 paarden in de paddock, de 2 palletboxen staan op de platen.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:33

Jezus, wat een dag :’) Ben zelden zo dood geweest. We begonnen s ochtends met de oude betonroosters weg te halen. Dat ging heel vlot dus ik was positief voor de rest van de dag. Te vroeg gejuicht… tot 21u s avonds doorgewerkt {:)-:(
Daarna werd de grond gelijkgemaakt en met de laser afwaterend gelegd. Dan worteldoek, mudcontrol en 1 m3 drainagezand erover. Was de perfecte hoeveelheid gelukkif +:)+
Daarna ook nog een stuk ernaast drainage gelegd, Jezus wat een werk… We hadden ook veel te veel grind besteld :$ {:)-:(
Maar het ligt en ik ben er blij mee. Hopelijk een drogere winter dit jaar.

Ik heb tijdens het graven trouwens verschillende foto’s gemaakt van de grond en onze bodem. Iemand een idee op welke grond we zitten?


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dees

Berichten: 18950
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 00:07

Goed werk!

Dat grijs-blauwe, dat lijkt sterk op klei.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:42

Kijk eens op boerenbunder.nl Daar kun je je perceel opzoeken en aanklikken en krijg je oa grondsoort te zien. Indien jouw perceel niet is opgenomen, pak je dat van de (achter-/ over)buren.

Malenka

Berichten: 7624
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:39

Die schraap sporen krijg je in ieder geval alleen in hoog percentage kleigrond. Dat gelige ziet er meer uit als hoog percentage zand. Alhoewel het met die kleur ook wel wat leem kan bevatten.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:45

Hilary schreef:
Kijk eens op boerenbunder.nl Daar kun je je perceel opzoeken en aanklikken en krijg je oa grondsoort te zien. Indien jouw perceel niet is opgenomen, pak je dat van de (achter-/ over)buren.


Ik ben van België dus weet niet of het dan ook werkt? %)

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:50

Malenka schreef:
Die schraap sporen krijg je in ieder geval alleen in hoog percentage kleigrond. Dat gelige ziet er meer uit als hoog percentage zand. Alhoewel het met die kleur ook wel wat leem kan bevatten.


Klei is wat ik altijd wel dacht aangezien ik het herkende in ander mensen hun beschrijvingen. In de winter kletsnat en glad en in de zomer steenhard.

We hebben nog drainagebuis en grind over, heeft het nu om enkele verticale drainagepunten te plaatsen? Heeft iemand hier ervaring mee? Dat wil dus zeggen een gat graven met grondboor, daarin stuk drainagebuis en kiezel errond.
Ik weet alleen niet of ik onder de storende laag kan komen met de grondboor die ik nu heb.

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:08

Louise_vd5r schreef:
Malenka schreef:
Die schraap sporen krijg je in ieder geval alleen in hoog percentage kleigrond. Dat gelige ziet er meer uit als hoog percentage zand. Alhoewel het met die kleur ook wel wat leem kan bevatten.


Klei is wat ik altijd wel dacht aangezien ik het herkende in ander mensen hun beschrijvingen. In de winter kletsnat en glad en in de zomer steenhard.

We hebben nog drainagebuis en grind over, heeft het nu om enkele verticale drainagepunten te plaatsen? Heeft iemand hier ervaring mee? Dat wil dus zeggen een gat graven met grondboor, daarin stuk drainagebuis en kiezel errond.
Ik weet alleen niet of ik onder de storende laag kan komen met de grondboor die ik nu heb.


Ben ook benieuwd naar resultaten van verticale drainage. Onder de laag komen lijkt me moeilijk maar bij voldoende buizen kan de grond meer hebben denk ik dan?

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:10

Louise_vd5r schreef:
Hilary schreef:
Kijk eens op boerenbunder.nl Daar kun je je perceel opzoeken en aanklikken en krijg je oa grondsoort te zien. Indien jouw perceel niet is opgenomen, pak je dat van de (achter-/ over)buren.


Ik ben van België dus weet niet of het dan ook werkt? %)


Dit kan je vinden in de ‘databank ondergrond Vlaanderen’

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:21

Ik weet het ondertussen; leem %) Zowat het laatste wat je wil als paardeneigenaar :? Ach, we roeien met de riemen die we hebben.

Moska

Berichten: 3416
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:01

Grappig die site van boerenbunder. Heb ons perceel opgezocht en daar geven ze aan dat het zandgrond is, had ik niet direct verwacht eigenlijk. Had eerder de indruk dat er nog wat doorheen zit. Op een andere site (weet alleen niet meer welke) kwam ik uit uit veldpodzolgrond, maar wat dat dan weer precies is, weet ik ook niet. Wat ik heb kunnen vinden is iets met lemige structuur met fijn zand. We gaan het zien binnenkort als ze gaan graven voor de bak. Morgen even achter de vergunning aan bellen.

Vandaag een set hindernissen van Nedlandic gescoord via marktplaats. Tien balken en acht staanders. Die mensen gingen stoppen met de paarden, hebben we ook nog de stroomklok overgenomen en een lading afrasteringsmateriaal. Vruchtbaar ritje vanochtend :D

Moska

Berichten: 3416
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaring mud control platen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:22

Excuus. Zie nu pas dat mijn laatste bericht niet helemaal in dit topic hoort. Iets met bomen en bos. Maar de website voor grond is wel handig!