Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shenavallie schreef:Matheno schreef:Bij mij gaat er vanavond lavagruis op.
Zit hier op kleigrond en 1 stuk is in de jaren een beetje verwaarloosd en is zo hard dat het amper te bewerken is.
Hopelijk breekt dit deel lavagruis de toplaag alvast enigszins open.
In het najaar komt er een flinke laag compost op en in de winter weer een flink deel lavagruis.
Is frezen in het najaar dan niet handiger? En goedkoper?
Shenavallie schreef:suffie schreef:Kalken is nu echt te laat. Kalk strooi je het best in het najaar, uiterlijk maart.
Hier was een boer afgelopen week anders ook nog een keer zijn land aan het kalken, nadat hij het gras eraf had gemaaid (voordroogkuil). Ik kijk hier heel veel van de boeren af. Maar misschien dat het ook afhankelijk is van wat voor ondergrond je hebt.
LadyUrsy schreef:We hebben gisteren gemaaid. Benieuwd hoeveel we eraf halen. We maken voor het najaar en de winter gewikkelde balen die we in een week op kunnen voeren (voor 3 paarden). De rest gaat in kleinere balen, die we in een paar dagen op kunnen voeren. We hebben ongeveer 80 are gemaaid. De paarden lopen nu op behoorlijk kale weitjes/paddocks. De bedoeling is dat ze meteen als het gras eraf is op de gemaaide weides gaan. Ben benieuwd of dit gaat lukken. Ben bang dat er twee te dik gaan worden. Dat wordt dan toch weer halve dagen op de paddocks of met een graasmasker op. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo’n fan van. Zeker niet als het warm gaat worden. Zo jammer, we hebben weides genoeg, zo,fijn om paarden lekker op het gras te hebben. Maar dan worden ze echt tonnetje rond. We hebben het land vorig jaar wel speciaal voor de paarden ingezaaid met Horsemaster, maar het blijft heel groen gras. We gaan zien hoe het loopt, eerst de oogst maar eens binnen zien te halen. Wordt vervolg
Varekaj schreef:Ik baal dat mijn weide van 1ha geen ingang heeft waar een traktor door kan. Het staat best hoog en op heel wat plekken prachtig in het zaad. Had er anders graag een keer de hooimachines laten overheen gaanAl waren het 30 pakjes, was toch wel fijn geweest. Dus misschien onthouden voor volgend jaar.
Varekaj schreef:Dan moet ik er minstens 1 paal gaan uithalen en met de keiharde grond die we nu hebben betwijfel ik of ik die er nadien terug in ga krijgen.
Myfairytale schreef:Wij hebben het ook laten maaien en vanmiddag zijn de baaltjes gemaakt. Veel meer dan verwacht, dus heel blij mee!
Begin volgende week komt er nog weer een lading mest op en dan na een week of 2 kunnen de paarden er weer op.
Paardenfan25 schreef:Myfairytale schreef:Wij hebben het ook laten maaien en vanmiddag zijn de baaltjes gemaakt. Veel meer dan verwacht, dus heel blij mee!
Begin volgende week komt er nog weer een lading mest op en dan na een week of 2 kunnen de paarden er weer op.
Hier wil loonwerker ook mest strooien. Mogen paarden er dan echt 2 weken niet op? Pony wordt woensdag gecastreerd en die moet wel even op schoon stuk weiland
Popstra schreef:Ik zit in twijfel, mijn weides zijn al aardig kort gevroten en door de droogte groeit het niks niet. Nu staat er nog veel van dat hoge bloeiende gras op bepaalde plekken en langs de kanten maar dat eten de paarden (nog) niet.
Zal ik dat weg maaien of laten staan zodat ze dat gaan eten als er echt geen kort sprietje meer staat!? Het is eigenlijk vooral erg lastig stront ruimen in het hoge.