Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:30

Wij zitten hier op kleigrond, dus kalken is hier minder snel noodzakelijk dan op zand gelukkig.

Kunstmest ben ik persoonlijk geen fan van. Als alles een flinke boost nodig heeft dan gebruik ik bloedmeel, alleen dan mogen de beesten 3 weken de wei niet op.

Meestal strooi ik voor en najaar compost wat eigenlijk genoeg bemesting is, en dit aangevuld met lavameel of lavagruis.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:36

Shenavallie schreef:
Matheno schreef:
Bij mij gaat er vanavond lavagruis op.
Zit hier op kleigrond en 1 stuk is in de jaren een beetje verwaarloosd en is zo hard dat het amper te bewerken is.

Hopelijk breekt dit deel lavagruis de toplaag alvast enigszins open.
In het najaar komt er een flinke laag compost op en in de winter weer een flink deel lavagruis.

Is frezen in het najaar dan niet handiger? En goedkoper?

Heb ik ook flink over getwijfeld, maar de bodem zit wel vol wormen dus die wil ik niet teveel verstoren door te frezen.

Ik hoop dat het bodemleven de gruis snel binnen trekt en verwerkt en dat frezen niet noodzakelijk wordt.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:28

We hebben gisteren gemaaid. Benieuwd hoeveel we eraf halen. We maken voor het najaar en de winter gewikkelde balen die we in een week op kunnen voeren (voor 3 paarden). De rest gaat in kleinere balen, die we in een paar dagen op kunnen voeren. We hebben ongeveer 80 are gemaaid. De paarden lopen nu op behoorlijk kale weitjes/paddocks. De bedoeling is dat ze meteen als het gras eraf is op de gemaaide weides gaan. Ben benieuwd of dit gaat lukken. Ben bang dat er twee te dik gaan worden. Dat wordt dan toch weer halve dagen op de paddocks of met een graasmasker op. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo’n fan van. Zeker niet als het warm gaat worden. Zo jammer, we hebben weides genoeg, zo,fijn om paarden lekker op het gras te hebben. Maar dan worden ze echt tonnetje rond. We hebben het land vorig jaar wel speciaal voor de paarden ingezaaid met Horsemaster, maar het blijft heel groen gras. We gaan zien hoe het loopt, eerst de oogst maar eens binnen zien te halen. Wordt vervolg ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:59

Shenavallie schreef:
suffie schreef:
Kalken is nu echt te laat. Kalk strooi je het best in het najaar, uiterlijk maart.

Hier was een boer afgelopen week anders ook nog een keer zijn land aan het kalken, nadat hij het gras eraf had gemaaid (voordroogkuil). Ik kijk hier heel veel van de boeren af. Maar misschien dat het ook afhankelijk is van wat voor ondergrond je hebt.

Weet je zeker dat het kalk was en geen stikstof? Kalk doe je in principe in de herfst of liever het vroege voorjaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:10

LadyUrsy schreef:
We hebben gisteren gemaaid. Benieuwd hoeveel we eraf halen. We maken voor het najaar en de winter gewikkelde balen die we in een week op kunnen voeren (voor 3 paarden). De rest gaat in kleinere balen, die we in een paar dagen op kunnen voeren. We hebben ongeveer 80 are gemaaid. De paarden lopen nu op behoorlijk kale weitjes/paddocks. De bedoeling is dat ze meteen als het gras eraf is op de gemaaide weides gaan. Ben benieuwd of dit gaat lukken. Ben bang dat er twee te dik gaan worden. Dat wordt dan toch weer halve dagen op de paddocks of met een graasmasker op. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo’n fan van. Zeker niet als het warm gaat worden. Zo jammer, we hebben weides genoeg, zo,fijn om paarden lekker op het gras te hebben. Maar dan worden ze echt tonnetje rond. We hebben het land vorig jaar wel speciaal voor de paarden ingezaaid met Horsemaster, maar het blijft heel groen gras. We gaan zien hoe het loopt, eerst de oogst maar eens binnen zien te halen. Wordt vervolg ;)

Ik heb gisteren ook weer een paar stukjes gemaaid, 10ha totaal. Stukken met wat meer gras stukken met wat minder gras, we zullen wel weer zien wat het opbrengt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:02

Ik baal dat mijn weide van 1ha geen ingang heeft waar een traktor door kan. Het staat best hoog en op heel wat plekken prachtig in het zaad. Had er anders graag een keer de hooimachines laten overheen gaan -O- Al waren het 30 pakjes, was toch wel fijn geweest. Dus misschien onthouden voor volgend jaar.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:17

Ik vond het volgende artikel https://florum.nl/tuinonderhoud/tuin-be ... -strooien/
Quote:
- Kalk strooien is belangrijk omdat het zorgt voor een verandering van de pH-waarde. Deze wordt hoger, waardoor mest makkelijk kan worden opgenomen. Wanneer de pH-waarde aan de lage kant is, dan verslappen de celwanden en kan voeding niet goed meer worden opgenomen.
- Wanneer kalk in het voorjaar wordt gestrooid, dan wordt de wortelgroei belemmerd.
en
-Houd er rekening mee dat er altijd minimaal een week tijd moet zitten tussen het strooien van kalk en het bemesten van de tuin. De kalk heeft namelijk tijd nodig om te worden opgenomen en goed te gaan werken. Pas hierna kan er worden bemest.

Ik heb enorm veel boterbloemen met de hand getrokken, maar nu helaas toch ook nog primstar gespoten.
Weet iemand hoe het zit met primstar, want er ontstaan alsnog bloemen en zaden, komen deze dan toch weer op?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:20

Varekaj schreef:
Ik baal dat mijn weide van 1ha geen ingang heeft waar een traktor door kan. Het staat best hoog en op heel wat plekken prachtig in het zaad. Had er anders graag een keer de hooimachines laten overheen gaan -O- Al waren het 30 pakjes, was toch wel fijn geweest. Dus misschien onthouden voor volgend jaar.

Is dat ook niet te realiseren dat er wel een tractor op kan? 3 meter is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:24

Dan moet ik er minstens 1 paal gaan uithalen en met de keiharde grond die we nu hebben betwijfel ik of ik die er nadien terug in ga krijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:34

Varekaj schreef:
Dan moet ik er minstens 1 paal gaan uithalen en met de keiharde grond die we nu hebben betwijfel ik of ik die er nadien terug in ga krijgen.

Voor mooi eigen hooi zou ik dat er wel voor over hebben.
En dat paaltje terug zetten op een plek waar het niet meer weg hoef voor machines.
Als je een gatenboor huurt kom je er wel in?

3 meter is mooi als ze er bijna recht in kunnen rijden.
Maar dat is te smal als ze vanuit een bocht er in moeten. Zoals bij ons vanuit een smalle landweg.
Wij hebben 4 meter en dat was vroeger genoeg, nu niet meer. Maar dat is een vaste poort, die kan niet ineens zomaar breder.
Nu staan ze te steken voordat ze binnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:41

Het pad tussen alle weides is breed genoeg om met 2 trailers naast elkaar te passeren in ieder geval. De "inrit" van mijn weide zit ook nog eens in een inham die iets langer is dan de lengte van mijn trailer + kont auto. Moet perfect lukken dan.
Grote MAAR: de toegang tot het perceel. Die komt van een pad wat net 1 traktor breed is. Ik moet mijn bocht al flink uitrijden om met trailer goed te kunnen uitdraaien/inrijden. Lukt dat dan wel voor zo'n traktor met materieel achter? Het hooi stapelen en wegbrengen hoeven ze niet te doen, daarvoor kan ik eventueel zelf wel een aanhanger regelen. Mijn trailer en extra combi maken dat ik tot 90-95 baaltjes/ keer kan wegbrengen dan.

En die inrit kan ik niet aanpassen. De overbuur heeft betonpalen staan en mijn weide genoot heeft zijn hoekpalen uit ingemetselde treinbiels. En de draad in de hoeken losmaken kan niet.

Misschien eens kijken voor een eigen kleine traktor... Dat wordt dan wel een gigantische klus om zelf te maaien en te keren, maar als het alleen pakken is krijg ik misschien wel iemand overtuigd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:51

Ze zijn enorm handig die trekker luitjes :D
Vraag het eens aan de loonwerker die je het zou willen laten doen.
Echt zonde je eigen hooi niet gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:07

Moet ik er eerst nog eentje vinden :')

Voor mijn kleine stukjes zou een eigen trekkertje wel handig zijn, al is het maar om te maaien en de mest open te slelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:07

Ik zit in twijfel, mijn weides zijn al aardig kort gevroten en door de droogte groeit het niks niet. Nu staat er nog veel van dat hoge bloeiende gras op bepaalde plekken en langs de kanten maar dat eten de paarden (nog) niet.
Zal ik dat weg maaien of laten staan zodat ze dat gaan eten als er echt geen kort sprietje meer staat!? Het is eigenlijk vooral erg lastig stront ruimen in het hoge.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:25

Hier eten ze dat gras echt niet. Ook niet als er niks meer staat, dan gaan ze gewoon terug naar de paddock en stal om hooi te eten, dus ik maai het maar.

Hier heeft de loonwerker ook kleine trekkertjes en je kunt ze ergens anders in het dorp ook huren voor 90 euro per dag met alle mogelijke 'aanhangels' die je maar kunt bedenken. Gewoon even rondvragen en je hebt denk ik zoiets geregeld.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:17

Hier ben ik ook alle poorten aan het aanpassen. Onze zaaimachine is 4 meter breed en dat past momenteel niet overal door :+

Kwa aanhangers etc, dat hangt weer af hoe lang de aanhanger is en hoeveel assen hij heeft en uiteraard degene die het stuur in zijn handen heeft :+

Aanhangers komen vaak een stuk naar binnen . Een oplossing kan zijn door achteruit de wei op te steken maar ook dan heb je daar wel de ruimte voor nodig..

Het makkelijkst is denk ik idd gewoon degene die het wil maaien even laten kijken of alles past.

Met onze maaimachine ben ik bijvoorbeeld bijna 4meter hoog als ik hem opklap, dan moet ik weer rekening houden met bomen etc

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:50

Hier is gemaaid. Straks pakjes laten maken. Komt niet heel veel af van de 8000 m2, maar wel goed voor grasland. Morgen kunnen paardjes erop

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:36

Wij hebben het ook laten maaien en vanmiddag zijn de baaltjes gemaakt. Veel meer dan verwacht, dus heel blij mee!
Begin volgende week komt er nog weer een lading mest op en dan na een week of 2 kunnen de paarden er weer op.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:46

Myfairytale schreef:
Wij hebben het ook laten maaien en vanmiddag zijn de baaltjes gemaakt. Veel meer dan verwacht, dus heel blij mee!
Begin volgende week komt er nog weer een lading mest op en dan na een week of 2 kunnen de paarden er weer op.

Hier wil loonwerker ook mest strooien. Mogen paarden er dan echt 2 weken niet op? Pony wordt woensdag gecastreerd en die moet wel even op schoon stuk weiland

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:42

Paardenfan25 schreef:
Myfairytale schreef:

Hier wil loonwerker ook mest strooien. Mogen paarden er dan echt 2 weken niet op? Pony wordt woensdag gecastreerd en die moet wel even op schoon stuk weiland

Ik hou zelf altijd minimaal 2 weken aan. De mest moet eerst goed door de bodem opgenomen worden.
Het is niet verboden natuurlijk om ze er eerder op te zetten, maar wel beter dacht ik.
Zeker ivm vliegen zou ik wel even uitkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:02

Ik ga gewoon rustig rondkijken en voor volgend jaar even bekijken hoe en wat qua hooien. Mijn ene weiland is kurkdroog, groeit heel weinig. Zou echt eens goed moeten regenen zodat ik ook gelijk een keer wat mest kan strooien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:17

Hier hebben we als het goed is volgende week regen *\o/*

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:25

Fijn, regen. Hier donderdag hopelijk wat.

Welke mest korrels strooien jullie? Ik moet 250 kg hebben, maar zie zoveel merken en prijzen. Wei is in voorjaar ook geïnjecteerd

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:28

Afbeelding

Hier draait alles in principe alleen op compost en gesteentemeel

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:35

Popstra schreef:
Ik zit in twijfel, mijn weides zijn al aardig kort gevroten en door de droogte groeit het niks niet. Nu staat er nog veel van dat hoge bloeiende gras op bepaalde plekken en langs de kanten maar dat eten de paarden (nog) niet.
Zal ik dat weg maaien of laten staan zodat ze dat gaan eten als er echt geen kort sprietje meer staat!? Het is eigenlijk vooral erg lastig stront ruimen in het hoge.

Ik maai die lange stukken, verzamel het in de krui en voer het op de paddock, dan even geen hooi er naast. Dan eten ze het van mij wel. Ik ben daar vrij makkelijk in, het is ook eten, we eten zelf tenslotte ook niet elke dag varkenshaas of biefstuk.