Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:15

Gaan jullie nog kalken ik wil dat aankomend weekend doen mooi weer en daarna regen.

Maar hoelang moeten de paarden er dan eigenlijk vanaf blijven?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 10:54

ach, ik had iemand waar ik normaal jaar rond kleine hoeveelheden hooi kon halen. Ik stuur een berichtje of ik er zaterdag wat kan halen, krijg ik antwoord dat ze wss al allemaal uitverkocht zijn -O-
ik heb nog voor een 5 tal dagen hooi, maar mag nu nog op de valreep gaan zoeken naar alternatief. ik heb weinig stockage dus kan maar 75 baaltjes per keer wegsteken en geen grote. Nu wel gestuurd of ze grote balen kunnen leveren en afzetten op een pallet, anders moet ik nog ergens een aanhanger regelen waar het dan op kan blijven liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:07

Dat is balen waar woon jij?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:07

Dat is balen waar woon jij?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:08

Wel raar dat ze dat niet even laten weten aan hun vaste klanten. Onze hooiboer belt dan netjes op en verdeeld het restant onder zijn vaste klanten tot het nieuwe hooi er is. Maar dat hebben we eigenlijk nog maar een keer gehad en toen kwam binnen een paar weken het nieuwe hooi er al aan.

Ik ben wel blij dat mijn ouders groot wonen. We laten elk jaar 12 grote balen graszaadhooi komen. Dus ik zit eigenlijk nooit zonder hooi. Het weidehooi laten we een paar keer per jaar brengen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:23

belgie :)

ik was technisch gezien nog geen vaste klant. In juni heb ik 79 baaltjes van vorig jaar gaan ophalen en dan wel gezegd dat ik vanaf september wekelijks een kleinere hoeveelheid nodig had (20 baaltjes per week).
Maar verder enkel eens sms contact gehad ivm prijzen nieuwe baaltjes, dus ik snap ergens wel als ze grote hoeveelheden in een keer kunnen verkopen dat ze dat doen. Ze hebben grote balen dus ik kan zaterdag gelukkig een grote baal ophalen (moet ik even gaan meten of mijn eigen aanhangertje zou groot genoeg zijn of even een aanhanger lenen.) en ik heb gelukkig een adresje die mooi voordroog hooi kan leveren voor 50 euro per baal (leveren per 4 balen), maar daarvoor moet mijn zand er eerst zijn want de balen komen in de toegang te liggen en dan kunnen de opleggers niet passeren.
Hopelijk kan ik nog iets regelen dat ik iedere week een grote baal zou kunnen halen en een paar balen voordroog kan leggen als reserve, dat zou ideaal zijn. Maar dat zie ik zaterdag dan wel weer.
Maar al die planning en timing...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:54

Fijn dat je al wat alternatieven hebt gevonden Duhelo.
Met boeren moet je vaak duidelijke afspraken maken om er zeker van te zijn dat je hooi hebt.

Ik zit a 3 jaar bij dezelfde boer met kleine pakjes. Het is wel even rijden met de trailer maar kan er steeds 40 meenemen, daar kan ik goed mee vooruit. Mocht er een bijkomen dan stap ik over op grote pakken. Vind kleine pakjes nu fijner omdat je precies ziet hoeveel je voert.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:55

StalNollie schreef:
Gaan jullie nog kalken ik wil dat aankomend weekend doen mooi weer en daarna regen.

Maar hoelang moeten de paarden er dan eigenlijk vanaf blijven?

Ik kijk het nog even af, beste is het te doen rond februari of begin maart.
Zelf hou ik ze altijd 10 dagen van de weide af.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:55

Dan word er gemest en kalken kan in voorjaar of najaar.
Ik vind zonde om eerst te kalken en dan te mesten. Met kalk zorg je ervoor dat je weide minder zuur word en met teveel mesten kan deze weer zuurder worden dus dat vind ik beetje dubbel

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:00

Ja dan is het inderdaad verstandiger om nu te kalken ;-)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 18:20

Wat balen van je leverancier Duhelo, klinkt bekend.
Vorige winter afgesproken dat de boer waar we afnamen de vaste leverancier zou worden voor komend najaar en winter. App ik hem begin vd maand of hij bij ons kan leveren, zegt hij doodleuk dat ik elders moet regelen want hij had niet genoeg >;)
Het blijft toch altijd geflikker om afspraken met boeren te maken blijkt maar weer. -O-

Ik heb nog genoeg gras maar die kleine pony is gevoelig voor HB dus die staat veel op de paddock en dan is hooi wel nodig.
Ben wel blij dat het nog een beetje nazomer is hier. Wil dat gedoe met dekens altijd liefst zo lang mogelijk uitstellen. Een beetje koude nachten (afgelopen nacht maar 4 graden :oo ) kan mijn oudje wel aan, maar als het dan ook nog aanhoudend regent moet ik wel aan de dekens beginnen.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 19-09-19 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 18:35

Gruwelijk hé.
Als je opslagruimte genoeg hebt dan is het volgens mij geen probleem, maar zodra je per week moet ophalen.
Ik ben zelf anti voordroog maar zal nu toch een paar balen laten komen (via mijn vorige stalling, per 4 geleverd aan 50 euro per baal (350-400 kilo) super mooi natuurgras in plastiek.)
Ik heb een aanhangwagentje kunnen regelen voor 100 euro, ik hoop dat een grote baal erop past, en ik zoek maar even wat adresjes in de buurt waar ik iedere week een baal kan halen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 18:39

Opslagruimte is hier ook niet extreem groot. Als ik een loods had dan wist ik het wel, lekker volstouwen voor een jaar _O-
Als je de mogelijkheid hebt om zelf te halen scheelt dat hier in de regio ook al, maar ik heb helaas geen auto dus dan ben je een stuk afhankelijker van wie er de moeite wil nemen om te brengen, en met kleine oplages zijn dat niet zo gek veel mensen.

Check trouwens wat ik ontdekte in de wei die nu rust heeft; PADDO'S! :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:07

Ik ben ontzettend blij met mijn hooiboer. Altijd netjes spul en is nu mijn 4e jaar dt ik er ga afnemen. Is steeds tussen de 30 tot 60 baaltjes/maand van oktober tot maart ongeveer. Samen met de andere vaste klanten komt dat prima uit en de rest is dan voor iemand die sporadisch eens wat komt ophalen. Ik heb ook niet zoveel opslagplek. Op stal kan ik 60 baaltjes leggen, op mijn weiland zouden er 80 kunnen onder de overkapping. Op stal brengt hij, da's altijd voor meerdere personen tegelijk. Voor thuis haal ik ze zelf en ik kan er maar 30-35 per keer vervoeren. Hoe ik dat exact ga doen moet ik dus nog even uitpluizen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:41

Ik heb de eerste keer met de trailer gehaald. Maar. Daar volstouwen. Heen en weer rijden, eruit halen en opnieuw stapelen. Kost veel tijd en energie.
Ik heb nu een klein aanhangertje op de kop getikt. Ik hoop dat er net een grote baal in past of ren 20 tal baaltjes. Fan hoef ik maar eens per week achter hooi. Zeiltje erover en het kan mooi op de aanhanger blijven liggen.
Ik ben aan het brainstormen over een slowfeedersysteem waar een halve baal per keer in past. Hoef ik niet iedere dag te vullen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:27

Sinds wij op ons "eigen beheer plekje" staan, hebben we een fouragehandel gevonden die netjes kosteloos bij ons bezorgd. Afgelopen zaterdag weer 2 grote balen laten bezorgen. Dus we kunnen weer even vooruit.
Inmiddels voeren we ook weer flink wat hooi bij ondanks dat we nog behoorlijk wat gras hebben staan. En de ene dag staan ze praktisch alleen hooi te eten en de andere dag blijft het in de netten hangen en hebben ze toch liever het gras.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:54

Ik ben ook heel blij met mijn huidige hooi leverancier. Afgelopen jaren toch bij tijd en wijlen gelazer met hooi. Stoffig, te kort gemaaid en schimmel. Na de zoveelste tot partij zij mijn man dan haal ik het gewoon zelf ergens op ga jij mee om te keuren. Zo gezegd zo gedaan. Helaas past een er maar een bundel van 21 baaltjes in mijn trailer, maar omdat deze flink zijn kan ik er een maand mee vooruit. Van de zomer niet geweest, want dan heb ik voor een maand of 4 genoeg gras. Dus afgelopen weekend even geinformeerd of hij van de winter genoeg heeft als ik maandelijks kom. Dat was helemaal prima, hij zou een bundel oer maand reserveren en kreeg meteen klantenkorting. Dus voor mij geen hooistress deze winter

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:36

Wij laten altijd een halve vrachtwagen uit zeeland komen. De fouragehandel plant het altijd zo dat ze het kunnen combineren met een andere klant. Met zo'n baal doe ik ongeveer een maand en die past net in de stal die ik als opslag gebruik.

Afbeelding

Het gewone weidehooi verschilt. De ene keer zijn dat 25 kilo balen, de andere keer 100 kilo balen. Nu hebben we er van 500 kg. Net wat hij voorradig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:04

Die balen voer ik in een ruime week op met 3 paarden op het moment.
Krijg er 3 per maand binnen, soms iets meer, soms iets minder!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:06

Nog wel in eigen beheer maar een grote verhuizing gepland.

Met veel oudere en merries met veulens opkomst toch de keuze gemaakt voor iets mee toezicht en luxe. De hele kudde verhuisd naar een stal met binnenbak en bij mensen thuis. Misschien niet ideaal dat ze weer op stal gaan maar ik merk dat ze beetje down worden buiten, zijn moe van het bewaken van de wei snachts. (Geen licht, geen toezicht) straks hebben ze gewoon hun eigen stalletje savonds en kunnen ze rustig hun eten op eten zonder zich druk te maken dat er eentje lelijk doet.
Ze stonden op een behoorlijk stuk en daar gaat ze gelukkig niet op achteruit, de weides zijn even groot en zelf in te delen.
Ben heel benieuwd hoe het straks gaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:10

hoe lang hebben jullie op dagelijkse basis werk?

Ik begin een beetje mijn systeem te vinden (3 paarden, 24/7 buiten met onbeperkt hooi, momenteel eentje apart en de andere twee samen.

Ik kom aan, zet het water aan en leg de tuinslang in de grote bak. Daarna doe ik eventuele supplementen bij hun pulp die klaarstaat, de kleinste eet in haar box, de andere twee scheid ik dmv een draadje en krijgen elk hun emmer.
Terwijl ze eten zet ik het voer voor de dag erop klaar (metazoa + bietenpulp).
Daarna mest ik eerst uit. (op zondag ga ik in de avond want de maandag kan ik enkel gaan voeren, zo heb ik dinsdag niet extreem veel werk).
Ik haal er ongeveer drie kruiwagens uit (weides uitmesten, met mestboy en hark. Vanuit kruiwagen in de compostbakken scheppen.)

Daarna vul ik een net voor de kleinste (past drie kwart baal in, goed voor bijna anderhalve dag.) op dinsdag en donderdag vul ik 4 netten (per net een baaltje) en hang er 2 op. Op woensdag en vrijdag hoef ik dan enkel 2 netten op te hangen. (er komen netten bij zodat ik op zaterdag kan vullen voor een week ver en enkel hoef op te hangen).

Al bij al had ik vandaag in 3 kwartier gedaan, als er wat meer mest is en ik de netten moet vullen ongeveer 1-1.5 uur/

Morgen haal ik een aanhanger hooi op, en volgende zaterdag komt iemand normaal 80 kleine baaltjes leveren, dus daar zal ik ook telkens een paar uur kwijt zijn (maar normaal zou ik met de 80 baaltjes ongeveer een maandje kunnen doen.)

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:47

Hier een fjord en een shetlander.

Ik ga 2maal daags, 's morgens ben ik meestal in een dik kwartier, 20 minuten klaar. Dat betekent eten geven, de track mesten (hoera voor semi zindelijke paarden die meestal vooraan mesten), tegen dan zijn ze klaar met eten, masker aandoen en op de weide laten en het eten voor de volgende shift klaar zetten.

s' Avonds is het meestal tussen de 20 minuten a 40 minuten, een beetje afhankelijk wat er net te doen is. Water moet ik niet vaak aanvullen omdat ze grotendeels regenwater hebben, ik controleer elke dag het vat maar meestal moet er niet bijgevuld worden. Eerst krijgen ze eten, dan vul ik het hooi aan, het hooinet vooraan wordt standaard gevuld, dan afhankelijk wat er achteraan en in de stal nog is, die ook. Dan ga ik de weide mesten en maak ik terug het eten klaar voor de volgende shift. Nu doe ik aan strookbegrazing dus moet ik ook nog met de stomme prikpalen sukkelen, dit neemt vaak het meeste werk in beslag. :D

Het is uiteindelijk niet heel lang maar ik heb vaak toch niet meer de zin om erna nog voor een wandelingetje erop uit te gaan. Hebben jullie dat ook? De mijne is wel chronisch geblesseerd en heb ik voor gekozen om enkel nog buitenritten te doen maar zijn dikheid vergt eigenlijk wat meer beweging.

Ik hou de 'grotere' taken dan voor het weekend, hooi op halen, zeisen, met de bosmaaier aan de slag, palen herstellen. Maar bv vorige week waren de prikpaaltjes op door de strookbegrazing en lagen er ineens 3 palen op de grond. Dan ben ik toch twee uur bezig geweest op een weekdag.

Ik vind het soms wel écht lastig, ik werk nog fulltime en heb twee honden en probeer ik het hardlopen bij te houden. Maar soms is het echt heel moeilijk te plannen en ben ik wel écht doodop. Maar ben toch heel blij en dankbaar voor dit stukje paradijs. Ook heel lieve eigenaars die als het nodig is ook bijspringen. _/-\o_

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:27

ik neem me altijd voor om in het vervolg éérst te gaan rijden/werken en dan pas de klusjes te doen. Maar dan kom ik toe en ligt er overal mest en is het hooi (bijna ) op en doe ik het toch eerst, en dan heb ik geen zin meer :+

Ik heb nu mijn uurschema aangepast waardoor ik over de middag kan gaan (ik heb meestal de hond mee waardoor ik niet in de piste kan gaan rijden.)
Eenmaal mijn eigen paddock er is is het idee dat ik over de middag (pauze van 12.30-15.30, dan ga ik naar mijn moeder, hond ophalen, ben ik tegen 13.30 bij de paarden, als ik 15.15 terug vertrek ben ik ruim op tijd achter mijn pc ) uitmest, voer, hooi hang (onbeperkt) en een van de paarden 10 -20 minuutjes grondwerk.
De maandag is sowieso druk, dinsdag en donderdag heb ik dogduty (dwz: de lange avondwandeling, vanaf de middag is ze sowieso bij mij), woe en vrij heeft vriend dogduty waardoor ik op die avonden heen en weer kan om effectief te gaan rijden (stal ligt op 5 minuten autorijden, ik kan rijden in de piste van de buren, in de binnenpiste op 8 km afstand, en om de 2 weken ga ik op les bij mijn instructrice op woensdagavond.)
Maar anders gebeurt het ook dat ik rustig 3 weken niet op een paard zit.
Mijn rijpaard is net 6 maand uit de running geweest (2 maand aan en af kreupel, bleek een hoefzweer waardoor ze 3 weken écht kruipel was, en dan nog 3 maand niet helemaal rad geweest). Mijn jongste was/is nog niet beleerd en de oudste in pensioen. Dus 6 maand niet gereden :+

Voordeel van in de avond nog eens heen en weer te gaan is dat ik dan geen klusjes heb en eigenlijk enkel ga om te rijden, ik hoop om komende winter zo iets meer ermee te werken.

Zaterdag is hier sowieso klusjes en wandeldag, vriend is dan gaan werken dus ik doe dan alle dingen die in de week blijven liggen.

DricoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:33

Leuk om jullie "routines" te lezen :)

Wij beginnen eigenlijk altijd eerst met hooi in de netten bij te vullen, daarna mesten.
Als we gaan rijden doen we dat na het voeren en mesten. Wanneer we terug komen van het rijden krijgen ze hun krachtvoer (als we niet rijden meestal pas bij de avond voerbeurt). In de tussentijd kan het zo zijn, wanneer dit nodig is, dat we het water bijvullen. Nadat ze hun krachtvoer op hebben zetten we een strook gras.

Afgelopen woensdag hebben we de paaltjes en draad verzet zodat ze weer op een nieuwe stuk gras staan.
Als dit stuk straks op is hebben we er nog eentje, waarna we daarna een track naast achter willen maken voor de winter om daar ook twee hooinetten op te hangen

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:48

Je bent er wel wat tijd mee kwijt inderdaad, maar wat jij al aangeeft Jessol ik heb het er heel graag voor over. Bij mij is het heel verschillende winter/zomer. Hier een P.R.E., Fjord en Minishet.

In de zomer zet ik ze s'ochtends enkel op de wei en check ik het water.
s'avonds geef ik ze nog een strook bij of zet ik ze op de paddock met wat hooi. Ik heb kleine pakjes en een handig hooinet waar ik het hooi zo in kan gooien. Voor het water heb ik een grote ton die ik eens in de twee/drie dagen vul. Gelukkig is de eigenaresse van de Fjord zo lief om me daarbij te helpen. Ik hoef dit dus bijna nooit zelf te doen.

Ik haal alleen mijn mest van de paddock/track, dat doe ik eens in de twee/drie dagen afhankelijk van hoeveel ze daar hebben gelopen. De mest op de wei strooi ik uit. Voorheen haalde ik dit ook weg maar dit werkt voor nu prettiger en het weiland wordt meteen bemest.

In de winter kost het meer tijd. Mijn Spanjaard krijgt senioris prioris. Ik zorg dat ik dat zo aanmaak dat ik er drie dagen mee kan doen. Dan is het in ochtend en avond dus twee scheppen pakken, brokken erbij en nog wat luzerne. Daarna het hooinet vullen en eventueel nog het tegelpleateau vrijmaken van mest. In de winter haal ik ook iedere maand 30/40 pakken hooi op. Het pas maak ik dan minder vaak vrij vast mest omdat dit vaak veel blubber geeft en ik er niet doorkan met mijn kruiwagen.

De meeste tijd ben ik eigenlijk kwijt met dekens haha. Vind het nog steeds zo lastig om in te schatten welke dekens ze nodig hebben. Mijn shetlander heb ik voorheen altijd geschoren. Die mag het deze winter met haar eigen vachtje gaan proberen. Dat scheelt alweer een hoop werk.

Groot onderhoud probeer ik zoveel mogelijk in de zomer te doen. Op zondag vind ik het heerlijk om alles weer aan kant te maken, dit doe ik in de winter ook gewoon. Lees: Bosmaaien, mesten, kalken, omheining controleren.