Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:12

Als ik me ergens aan kan ergeren inderdaad is het van die mensen die eeuwig op hun mobiel zitten zelfs tijdens het poetsen als ze dat al doen of zelfs al rijdend, wandelend whatever. En helemaal dat vervolgens in de kantine zitten en paard in de box _-:( zelfde categorie die al kletsend aan de bakrand gaan staan als ze paardrijden (jawel rijden... >;) ) en hun paard als soort rijdende tribune gebruiken.

Maar goed.

Heb zelf weiland gehad met schuilstal (zo'n container) en mijn paarden stonden dus eigenlijk nooit in de schuilstal maar altijd erom heen afhankelijk van regen/wind e.d. Enige wanneer ze in de schuilstal gingen was om te mesten of privé te piesen <<) maar schuilen tegen wind / in de luwte staan vonden ze wel heel fijn. Of in de zomer in de schaduw staan.
En ze staan graag droog, dat zoeken ze altijd op.
Dus ideaal voor mij zou nog steeds zijn dat stuk land of grote (droge) paddock / bak van 20 x 20 of zoiets en dan 3 pony's / paarden (dan wel 20 x 30) minimaal plus schuilgelegenheid. Of een track om het land, maar dan wel een brede track zodat ze een beetje de ruimte hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:12

Dat herken ik echt niet, bij ons op stal staan blijkbaar allemaal serieuze ruiters. Maar op een manege waar ook pensionklanten staan zie ik dat gebeuren met mobieltjes wel voorbij komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:29

mirim schreef:
Realiseren jullie je wel dat als we alleen nog maar een paard ‘ mogen hebben ‘ als we ze minimaal dat aantal uren buiten kunnen staan kunnen bieden , dat we dan heel wat paarden naar de slacht kunnen brengen ?

Als die regels wetten worden, zullen dit soort bedrijven hun bedrijfsvoering er op aan moeten passen. Nu doen ze dat alleen als ze er te veel klanten om kwijtraken en last krijgen van leegstand.

Die regels worden over het algemeen in fases ingevoerd. Dat was voor stands wel iets van 10 jaar geloof ik.

Er zou gewoon met vergunningen en bouwplannen rekening gehouden moeten worden met een bepaald aantal M2 paddocks per box/paard.

Dus naast een box oppervlak van minimaal (2x de stokmaat)*2 bijvoorbeeld een paddock oppervlak van 10-20. (20-20 voor 2 paarden)

Of bij verplicht halve dagen buiten 20-20m per 4 paarden bijvoorbeeld.

Als dat betekend dat er minder paarden gehouden kunnen worden op stallen met minder grond, dan is dat zo. En als daardoor de stalprijs omhoog gaat, dan is dat ook zo.

En paard was vroeger iets voor boeren en rijke mensen. Tegenwoordig lijkt het wel alsof elke tiener met een bijbaantje een paard moet kunnen betalen. Goede stalling moet ook naar waarde betaald worden. Een stalhouder moet ook een normaal minimumloon per uur kunnen verdienen.

Dan is het ook niet nodig om intensieve paardenhouderijen met legbatterij formaat hokjes er op na te houden voor onze paarden.

Kalveren moeten tegenwoordig in groepshokken, varkens gaan over van roosters naar matrassen en de varkenshouderij waar ik eens keek had ze ook een deel van de tijd in met stro gevulde groepshokken. Alleen als ze net biggen hadden lagen ze nog tussen van die stangen. (Helaas) voor en na die tijd was alles groepshuisvesting vergelijkbaar met koeienstallen. Al dan niet (deels) opgestrooid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:41

De ruimte die een paard in een box heeft is te vergelijken met een hond in een bench.En een kat in een reismandje.

De ruimte van een kat en hond in een huis, en soms de tuin er bij, is te vergelijken met een paard in een paddock.

De meeste mensen geven aan dat 8 uur weidegang niet perse moet, maar wel vrije beweging. En dat kan ook in een paddock/rijbak.

Overigens hebben melkkoeien loopstallen en tegenwoordig regelmatig ook een zandpaddock als uitloop. Er komen steeds meer alternatieve stalsoorten met andere ondergronden en inrichting, open wanden, doorzichtige daken (vrijloopstal, Serre-stal, koeientuin etc. ) oftewel, wel binnen, maar voelt steeds meer als buiten.

Ik koop eieren van vrije uitloopkippen.(ronddeel) en als er scharrelvarken in de winkel zou liggen, dan zou ik daar voor kiezen. Vleeskoeien lopen hier in de omgeving ook veel buiten in deze winkel of natuurgebieden en in de winter in ruime loopstallen met stro.

DatBenIkNou schreef:
verootjoo schreef:

Maar het is toch niet zo dat je recht op een paard hebt ofzo :? En dat het paard dan maar in een stal moet omdat de baas geen geld heeft voor grond. (En nee, ik heb ook even geen ton liggen voor een lap grond. Maar ook geen paard, dus ja)
Toen ik nog wel een paard had stond deze op een immens stuk grond met de kudde. ‘S Zomers en ‘s winters. Het werd overigens niet kapot gelopen.

Als je een dier niet in de juiste omstandigheden kan houden moet je er gewoon niet aan beginnen. Anders zou ik ook best een olifant of een cheeta willen hebben, maar daar heb ik ook geen plaats en goed verblijf voor he.

En huishonden dan? Horen van nature buiten en in roedels te leven? En katten? Als je die helemaal wilt gaan houden zoals ze oorspronkelijk leefden en je dat zo zwart wit zou moeten naleven zonder enige nuances? Ook allemaal de deur uit?

SecretLIN

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:59

mijn tinker en shet staan altijd buiten wel met schuilstal, heb ook weide aan huis waar ze op mogen zomers en winter als vriest.. vind dit mooi zat zo voor ze.
als ik ze in de zomer onbeperkt op de weide laat knappen ze uitelkaar wel hebben ze de hele dag hooi
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:10

Mijn paard gaat momenteel om 9u/9.30u naar buiten en komt naar binnen rond 16/17u, afhankelijk van hoe snel het donker is.

Is momenteel voor mij de beste optie die ook nog een beetje aan te rijden is op werkdagen. Vind verder weg zetten geen probleem, maar ik wil wel minimaal 4x per week naar mijn paard kunnen :)

In het ideale geval vind ik iets als een paddock paradise in de buurt, maar helaas zijn die in mijn omgeving vrij schaars :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:01

Als je na gaat dat de weides tegenover veel te royaal zijn en veel te vet zijn, veel te veel suikers. Geen kruiden.

Alleen wanneer de weides uit minimaal 70 procent aan kruiden met doorgebloeid hoog gras, waarbij de fructaan al zijn werk niet meer hoef te doen. Zou een grasland pas geschikt zijn.
Denk hierbij ook aan bomen, bossen, watertjes met rietsoorten, om er voor te zorgen dat het een uitgebreid rantsoen is.

Pas dan zou een land geschikt zijn voor permanente begrazing.

Zelfs de ovp heeft dit niet of amper, omdat alles is kaal gevreten.

Paarden op onze weides lopen niet alleen kans op te dik te worden, maar ook op te korten op te lopen.
En dat is met rijkgevuld hooi en brok niet voldoende!

Dan heb ik liever een paddock, met Uitgebloeid hooi, met een laag fructaan gehalte. Gerstestro, wilgentakken, rietsoorten en een mineralen brokje met eventueel nodig krachtvoer.

Maar dit is een persoonlijke visie.

En helemaal omdat 17 procent van de paarden zomer eczeem en verschijnselen heeft. En meer dan vijftig procent van de paarden te dik is en kans heeft op insuline resistentie heeft. Zeg ik nee tegen weiland.

"Mijn paard staat op de paddock met hooi en is nog te dik"
Krijgt hij alles wat hij nodig heeft?
Ruwe vezels tof zit niet alleen in hooi.
Alle vitamines, minerale, sporen elementen enz op orde?

Daarnaast prefereer ik voor een paddock Paradise. Zodat paarden vanuit zichzelf blijven lopen.

Is dat overal haalbaar?
Paddock Paradise niet.
Maar paddocks misschien wel.

En dan het liefst minimaal zes uur per dag buiten.
MINIMAAL.
En eventueel een stal van minimaal 3,5 bij 4 of groter. Waarbij ze met hoofd eruit kunnen.

Ik geloof ook echt dat juist blessures en artrose mede veroorzaakt worden door langdurig op stal staan.
Vergeet niet dat een paard continu rondjes draait om zijn eigen as.

Dus betreft stal? Groter is beter

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:15

maralyn schreef:
Als je na gaat dat de weides tegenover veel te royaal zijn en veel te vet zijn, veel te veel suikers. Geen kruiden.

Alleen wanneer de weides uit minimaal 70 procent aan kruiden met doorgebloeid hoog gras, waarbij de fructaan al zijn werk niet meer hoef te doen. Zou een grasland pas geschikt zijn.
Denk hierbij ook aan bomen, bossen, watertjes met rietsoorten, om er voor te zorgen dat het een uitgebreid rantsoen is.

Pas dan zou een land geschikt zijn voor permanente begrazing.

Zelfs de ovp heeft dit niet of amper, omdat alles is kaal gevreten.

Paarden op onze weides lopen niet alleen kans op te dik te worden, maar ook op te korten op te lopen.
En dat is met rijkgevuld hooi en brok niet voldoende!

Dan heb ik liever een paddock, met Uitgebloeid hooi, met een laag fructaan gehalte. Gerstestro, wilgentakken, rietsoorten en een mineralen brokje met eventueel nodig krachtvoer.

Maar dit is een persoonlijke visie.

Maar je beperkt je tot het puur fysieke. En tot wat jij het liefst hebt.
Terwijl het zou moeten gaan over het gehele paard, ook wat het mentaal met hem doet, en voer wat het paard het liefst heeft.
Heb je al eens paarden vanuit een paddock de weid ingestuurd? En dan gekeken hoe ze zich gedragen? Hun reacties zeggen genoeg.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:53

Zeker.
Wie zegt dat een paddock klein moet zijn?
Of is dat een aanname vanuit mijn bericht?
Volgens mij prefereer ik ook een paddock Paradise?

Nederlandse weides zijn niet gezond.
Daarom heb ik liever een grote paddock(paradise).

Ja, mentaal is ook heel belangrijk, maar het moet wel in balans zijn.
Grazen voor het paard is het einde.
Maar dan wel beperkt?

En het is toch nog steeds beter dan op stal staan denk ik zo.

Daarnaast, de kruiden in het land is niet wat ik het liefste heb, maar wat ze nodig zijn als paard.

Tenzij je het gras kan laten uitvloeien, en minimaal 70 procent aan kruiden kan voldoen, dan is het gezond. Anders is gras niet zo gezond!

En ik kies dan liever de middenweg.

Mijn merrie is een zomer eczeemer.
En is heel gevoelig voor fructaan. Hoewel ze grazen heerlijk vind, is het absoluut niet gezond!

Nog even een edit.

Wie zegt dat je het paard beperkt door wat hij mag eten?
Ik denk juist dat als je paarden ruim voert dmv gerstestro, uitgebloeid hooi/gras, met wilgentakken, struiken enz. Een paard meer keuze heeft dan alleen, gras, gras, oh een kamilleplantje! En gras en goh nog meer gras.

Een paard is een grazer, maar dat is veel te letterlijk genomen. Paarden hebben onkruiden nodig voor de juiste balans.
En ook dat toevoegen zorgt voor meer voerkeuze.
Toch???

En helemaal als je een weide creëert met veel onkruiden, minimaal 70 procent en uitgebloeid gras.
Want dan kan een paard ècht grazen!!

Nog één laatste edit om mijn verhaal nog breder te maken.
Wij kunnen ook niet alleen maar eten wat wij lekker vinden!
Dan worden wij met z'n allen ook tonnetje rond.
En wie zegt dat paarden alleen gras lekker vinden?
Ik zie met regelmaat paarden toppen van brandnetels plukke? Dat vinden ze ook lekker.
Maar wij ontzien de paarden van onkruiden.
Dus... Wie houdt er dan wél rekening met wat het paard "eten wil"

Als het aan het paard lag? En je zou een ton aan krachtvoer neer zetten? Wat eet hij dan? Zijn gras of krachtvoer?
Ik denk dat ik het antwoord wel weet!! En dat doen we ook niet?
Toch?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:03

Of een paddock nu groot of klein is, het blijft voor een paard een saaie bedoening, dat merk je aan hunreacties. Ofwel hangen ze maar wat rond ofwel maken ze mekaar het leven zuur (wat door veel mensen dan als 'spelen' uitgelegd wordt).
Ik begrijp best dat er voor bepaalde paarden beperkingen zijn, maar het topic gaat over gewone gezonde paarden. Het is niet omdat een bepaald deel van de paarden een beperking heeft dat alle anderen daarom niet meer op de weide mogen.
Hier trouwens ook een ZE paard. Mits hem een paar uur per dag op stal te zetten kan hij de rest van de tijd gewoon mee op de wei. Ja,wat extra werk, maar dat heb ik er graag voor over.
En niet elke weide is een overbemeste koeienweide.
Bij een weide voor paarden moet je niet maximale grasopbrengst willen, maar wel maximaal plezier voor de paarden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:11

Sclimpre schreef:
Of een paddock nu groot of klein is, het blijft voor een paard een saaie bedoening, dat merk je aan hunreacties. Ofwel hangen ze maar wat rond ofwel maken ze mekaar het leven zuur (wat door veel mensen dan als 'spelen' uitgelegd wordt).
Ik begrijp best dat er voor bepaalde paarden beperkingen zijn, maar het topic gaat over gewone gezonde paarden. Het is niet omdat een bepaald deel van de paarden een beperking heeft dat alle anderen daarom niet meer op de weide mogen.
Hier trouwens ook een ZE paard. Mits hem een paar uur per dag op stal te zetten kan hij de rest van de tijd gewoon mee op de wei. Ja,wat extra werk, maar dat heb ik er graag voor over.
Bij een weide voor paarden moet je niet maximale grasopbrengst willen, maar wel maximaal plezier voor de paarden.

Dan heb je de intentie van mijn bericht niet begrepen.
Jammer, maar geeft niet.
Ik schrijf meer dan alleen paddock en vind het jammer dat je alleen dat leest en niet verder.

Zomer eczeem komt op verschillende manieren tot stand bij een paard en is een verzamelnaam voor jeuk en schuren!

Hier is het Overmate aan fructaan en een verstoorde Darmbalans de boosdoener.
Ook al is dit hersteld is allen gras en hooi funest!!!

Volgens mij praat ik ook niet over bemeste weide?
Aanname ben ik bang?

Nee, een weide is te eentonig. Omdat er maar drie procent aan kruiden in het land staan.
En dit verstoort het hele balans in een paard.

Verder denk ik dat mijn andere berichten duidelijk genoeg zijn en voel niet de behoefte voor herhaling.

Ik ben bang dat jij een hele andere denkwijze van een paddock hebt als ik.

En ik ben bang dat ik mijn bewoording niet duidelijker kan voorbrengen als nu.
Sorry.

Echter blijf ik wel achter mijn visie staan.
Met de hoop dat mijn bericht nog even rustig wordt terug gelezen en hopelijk begrepen.

Edit.

Even voor een beeldvorming.
Hier een ruime paddock met onbeperkt ruwvoer. Maar niet onbeperkt aan hooi!

Hoe dan?? Hooi is ruwvoer!
Ja. Maar aanvullend ruwvoer maakt ruwvoer compleet.
Hier dus inderdaad takken, bossen, soms ook riet, en slowfeeders aan gerstestro.
Totaal geen verveling of geklier.
Wel paarden die soms een sprintje Trekken, uitdagend gedrag vertonen maar de meeste deel van de tijd van plekje naar plekje en heel veel rust en balans in de kudde.
Zo liggen ze bijna allemaal en ééntje houdt de wacht, opvallend is bij observatie dat de paarden elkaar afwisselen.

Hier zie ik juist een gelukkige kudde.
En ja. Met zeer beperkt aan gras, omdat onze gras qua kruiden ook nog niet aan de maatstaf als wat een paard nodig heeft voldoet.
Wel wordt hier hard aan gewerkt!

Ook dit is heel veel werk, maar dat hebben wij er ook heel graag voor over!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:41

Vette weides valt wel mee hoor, ligt er aan hoe vaak en hoeveel je ze laat bemesten.

Paarden kunnen makkelijk op de wei (uitzonderingen daargelaten) mits je ze maar goed laat bewegen dus ook gewoon door werkt met ze en niet laat vervetten. Krachtvoer aan passen naar minimaal enz
Meeste paarden die te vet zijn word gewoon veel te weinig mee gedaan.

Maar ook hier zijn ze zowel gelukkig op de wei als op de zandpaddock

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:54

Popstra schreef:
Vette weides valt wel mee hoor, ligt er aan hoe vaak en hoeveel je ze laat bemesten.

Paarden kunnen makkelijk op de wei (uitzonderingen daargelaten) mits je ze maar goed laat bewegen dus ook gewoon door werkt met ze en niet laat vervetten. Krachtvoer aan passen naar minimaal enz

Deels mee eens.

Ik doel eigenlijk meer op fructaan.
Deze is veelal hoger als het paard nodig heeft.

Krachtvoer aanpassen naar minimaal is ook zo gek nog niet.
Maar het probleem zit hem in het vitamines en mineralen wat een paard niet binnen krijgt.

In gras en hooi zit te weinig.
Ook krijgen ze te weinig gezondheidsstoffen binnen en dat zie je terug aan de groei van allergieën (niet alleen bij paarden. Ook de mens!)

Als het paard wel op het gras staat en wel beweegt, zie je ook te korten opkomen.
Het is niet voor niets dat winkels dik verdienen aan supplementen!
Mensen voegen toe, terwijl de grondbasis aan voeding niet klopt.

Daarnaast heeft een weide ook voeding nodig, anders raakt het ook uitgeput.
Maar meestal pakken we een eentonige voedingsstof, een die heel bekend is.

De bodemwaardes zijn niet voor niets naar beneden gegaan.

En de variëteit in kruiden (bomen, bossen, planten) terug gedrongen van 50 procent naar 3 in een kleine 100 jaar tijd.

Voor de rest ben ik het met je eens hoor!

Ik denk dat ik gewoon als uitgangspositie kies voor een volledig gevarieerde weide en dat alleen gras te mat is aan voedingsstoffen.

Hoop daarin wat duidelijker te zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:28

Maralyn, heb jij dan zo'n plek waar jij over schrijft?
Of is het een soort utopie wat in Nederland sowieso niet te vinden is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:55

Graag even mijn berichten goed lezen barbet!!!
Dankjewel!

PS. Het verschuilen over het kan niet, is natuurlijk geen optie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 11:59

joyce B schreef:
De ruimte die een paard in een box heeft is te vergelijken met een hond in een bench.En een kat in een reismandje.

Dan heb jij wel een heel klein stalletje voor ogen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:08

Sclimpre schreef:

Mijn paarden gedragen zich eigenlijk hetzelfde op de wei als op de paddock. Spelen, eten, rusten, spelen, eten, rusten, enz. Ze eten max. 2 uurtjes achter elkaar of dat nou hooi is of gras en gaan dan dus rennen en spelen, in zowel de wei als de paddock hebben ze daar alle ruimte voor.

Maar ik snap je punt hoor. Als ik 10 hectare weiland zou kunnen krijgen en dan mooie schrale natuur weide dan zou ik ze uiteraard ook graag daar de hele dag ophouden. Mijn paard is opgegroeid in Portugal op 300ha... ja dat is natuurlijk perfect daar. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:39

Popstra schreef:

Er is vrij recent onderzoek gedaan naar het management van paarden. Daarbij zijn ongeveer 600 recreatiepaarden in NL gewogen en is er een body condition score bepaald. Daaruit bleek 57% van deze groep overgewicht of zelfs obesitas te hebben. De oorzaken zijn meervoudig.
Voor een deel omdat je sobere rassen (Haflingers, Fjorden, Tinkers) meer tegenkomt in deze groep. De zijn genetisch gevoelig om dik te worden. De meeste weides in NL zijn ontworpen voor koeien en veel te rijk aan energie voor paarden die gevoelig zijn om dik te worden.
Voor een ander deel komt dit omdat men het idee geeft dat een paard op de wei zichzelf wel voldoende beweging geeft. Dat is een misverstand. Wil je een paard laten afvallen moet je serieus aan de bak. Een paard moet minimaal 20 kilometer per dag stappen om ongeveer 30% energie uit zijn voer te compenseren en af te vallen. Die afstand haal je niet met twee of drie keer per week een uurtje rijden. Dus ook (en zeker) als je paard 8 uur per dag in een energierijke bron van voeding staat, moet het naast de weidegang dagelijks beweging hebben.
Daarnaast zijn er op welzijnsgebied natuurlijk nog meer zaken aan de orde. Welzijn zit hem niet alleen in de vrije beweging en sociaal contact en voeding. Veelzijdig werk is bijvoorbeeld ook belangrijk. En last but not least de deskundigheid van een eigenaar. Een recreatiepaarden en sportpaarden zijn geen verschillende rassen. Goed hanarchement even belangrijk voor beide groepen paarden. Een deskundig oog voor scheefheid en kreupelheden ook.
Het zou mooi zijn indien mensen vanuit dierenwelzijnsoogpunt eens eerder bij de dierenarts aan de bel zouden trekken. Sowieso als ze vragen hebben. Maar vaak - en dat zie je op bokt veel gebeuren - worden eerst andere paden bewandeld voordat een dierenarts wordt geraadpleegd. Zo kan het bij rugproblemen gebeuren dat eerst zadelpassers of fysiotherapeuten mogen kijken. Maar eigenlijk moet dat omgekeerd gebeuren. De dierenarts (de kennisprofessional) zou vooraan in de rij moeten staan en zou dan door kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld de fysio.
Professionals voelen doorgaans eerder problemen aan en staan eerder en vaak ook preventief bij een dierenarts. Dat kan veel grotere problemen voorkomen.

Door gebrek aan kennis en ervaring bij niet-professionals worden veel signalen van paarden gemist. Ik lees dat ook heel veel op bokt en moet ook vaak op mijn handen zitten omdat je weet dat reageren toch vaak zinloos is. Maar... voor die eigenaren is er tegenwoordig EPWA, de Equine Pijn- en Welzijnsapp. Deze app is voortgekomen uit resultaten van jarenlang onderzoek op de Faculteit Diergeneeskunde naar pijnherkenning bij paarden en ezels. Net als bij mensen is aan het gezicht en lichaamstaal van een paard af te lezen of het pijn heeft. Met behulp van de EPWA kan een paardeneigenaar zelf pijnmetingen betrouwbaar verrichten.
Dat geeft een indicatie, waarmee je naar de dierenarts kan.

Dus laten we elkaar niet gek maken met dat ene aspect van welzijn, de vrije beweging, terwijl er zoveel andere aspecten meespelen. Een paard is een individu dat maatwerk nodig heeft. 8 uur per dag weidegang is voor een grote groep paarden niet goed. 4 uur is ook prima en in beide gevallen moet een paard daarnaast ook goed bewegen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 12:55

Ik zou inderdaad graag zien dat er dmv wetgeving het verplicht wordt dat je paard een x aantal uur per dag uit zijn stal komt. Hier in de randstad is het toch nog te normaal dat het al een luxe is als je paard in de winter 1 uur per dag wordt buitengezet.

Als consequentie zal het wel hebben dat er dus minder paarden opgehokt worden en er een stallen schaarste zal komen in de randstad of dit zich automatisch oplost doordat de stallingsprijzen flink omhoog gaan.

Wel moet het dan heel gefaseerd ingevoerd gaan worden, anders zullen er inderdaad veel paarden opeens bij de slacht gaan eindigen en dat is niet mijn bedoeling. Gewoon op deze voet verder gaan is echter ook niet oke..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:10

Precies! Babootje

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:13

maralyn schreef:
Dankjewel!

Nou nee, met zo'n toon heb ik daar niet meer zo'n behoefte meer aan :+
Je zal vast wel gelijk hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:18

Barbet schreef:
maralyn schreef:
Dankjewel!

Nou nee, met zo'n toon heb ik daar niet meer zo'n behoefte meer aan :+
Je zal vast wel gelijk hebben.

Als je mijn berichten allemaal heel goed had gelezen, dan had je die vraag niet eens meer hoeven stellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:23

Babootje schreef:
Popstra schreef:

Er is vrij recent onderzoek gedaan naar het management van paarden. Daarbij zijn ongeveer 600 recreatiepaarden in NL gewogen en is er een body condition score bepaald. Daaruit bleek 57% van deze groep overgewicht of zelfs obesitas te hebben. De oorzaken zijn meervoudig.
Voor een deel omdat je sobere rassen (Haflingers, Fjorden, Tinkers) meer tegenkomt in deze groep. De zijn genetisch gevoelig om dik te worden. De meeste weides in NL zijn ontworpen voor koeien en veel te rijk aan energie voor paarden die gevoelig zijn om dik te worden.
Voor een ander deel komt dit omdat men het idee geeft dat een paard op de wei zichzelf wel voldoende beweging geeft. Dat is een misverstand. Wil je een paard laten afvallen moet je serieus aan de bak. Een paard moet minimaal 20 kilometer per dag stappen om ongeveer 30% energie uit zijn voer te compenseren en af te vallen. Die afstand haal je niet met twee of drie keer per week een uurtje rijden. Dus ook (en zeker) als je paard 8 uur per dag in een energierijke bron van voeding staat, moet het naast de weidegang dagelijks beweging hebben.
Daarnaast zijn er op welzijnsgebied natuurlijk nog meer zaken aan de orde. Welzijn zit hem niet alleen in de vrije beweging en sociaal contact en voeding. Veelzijdig werk is bijvoorbeeld ook belangrijk. En last but not least de deskundigheid van een eigenaar. Een recreatiepaarden en sportpaarden zijn geen verschillende rassen. Goed hanarchement even belangrijk voor beide groepen paarden. Een deskundig oog voor scheefheid en kreupelheden ook.
Het zou mooi zijn indien mensen vanuit dierenwelzijnsoogpunt eens eerder bij de dierenarts aan de bel zouden trekken. Sowieso als ze vragen hebben. Maar vaak - en dat zie je op bokt veel gebeuren - worden eerst andere paden bewandeld voordat een dierenarts wordt geraadpleegd. Zo kan het bij rugproblemen gebeuren dat eerst zadelpassers of fysiotherapeuten mogen kijken. Maar eigenlijk moet dat omgekeerd gebeuren. De dierenarts (de kennisprofessional) zou vooraan in de rij moeten staan en zou dan door kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld de fysio.
Professionals voelen doorgaans eerder problemen aan en staan eerder en vaak ook preventief bij een dierenarts. Dat kan veel grotere problemen voorkomen.

Door gebrek aan kennis en ervaring bij niet-professionals worden veel signalen van paarden gemist. Ik lees dat ook heel veel op bokt en moet ook vaak op mijn handen zitten omdat je weet dat reageren toch vaak zinloos is. Maar... voor die eigenaren is er tegenwoordig EPWA, de Equine Pijn- en Welzijnsapp. Deze app is voortgekomen uit resultaten van jarenlang onderzoek op de Faculteit Diergeneeskunde naar pijnherkenning bij paarden en ezels. Net als bij mensen is aan het gezicht en lichaamstaal van een paard af te lezen of het pijn heeft. Met behulp van de EPWA kan een paardeneigenaar zelf pijnmetingen betrouwbaar verrichten.
Dat geeft een indicatie, waarmee je naar de dierenarts kan.

Dus laten we elkaar niet gek maken met dat ene aspect van welzijn, de vrije beweging, terwijl er zoveel andere aspecten meespelen. Een paard is een individu dat maatwerk nodig heeft. 8 uur per dag weidegang is voor een grote groep paarden niet goed. 4 uur is ook prima en in beide gevallen moet een paard daarnaast ook goed bewegen.
goed stuk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:26

Ladyson schreef:
Ik zou inderdaad graag zien dat er dmv wetgeving het verplicht wordt dat je paard een x aantal uur per dag uit zijn stal komt. Hier in de randstad is het toch nog te normaal dat het al een luxe is als je paard in de winter 1 uur per dag wordt buitengezet.

Als consequentie zal het wel hebben dat er dus minder paarden opgehokt worden en er een stallen schaarste zal komen in de randstad of dit zich automatisch oplost doordat de stallingsprijzen flink omhoog gaan.

Wel moet het dan heel gefaseerd ingevoerd gaan worden, anders zullen er inderdaad veel paarden opeens bij de slacht gaan eindigen en dat is niet mijn bedoeling. Gewoon op deze voet verder gaan is echter ook niet oke..

De gemeente (in dit geval Den Haag) zou hieraan goed kunnen bijdragen. Ik ken stallen waarbij zeker ruimte rondom is die niet bestemd is voor woningbouw maar voor recreatie. Voorbeeld daarvan is manege Berestein. Maar de gemeente is weigerachtig. Dus als vanuit de overheid de gemeenten nu eens verplicht worden gesteld medewerking te geven om hiervoor oplossingen te vinden aan stallen waar ze ooit een vergunning voor hebben gegeven dan zijn we al een heel eind.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:52

Keurmerk Paardenwelzijn gaat hier ook zeker verbetering brengen! :D