danzzz schreef:Dabedoelik. Ik vind het prima als paarden 24/7 buiten staan, mits niet in de blub, felle zon en met schuilstal vrij toegankelijk en het paard daar content mee is. Ik vind het ook prima als paarden 23 uur op stal staan, mits ruim genoeg, licht genoeg, met een goede ondergrond, voldoende ruwvoer en sociaal contact (al is het door de tralies) en het paard daar ook content mee is.
In dit topic zijn voorbeelden naar voren gekomen van paarden die je absoluut niet lang buiten wil hebben omdat ze daar gewoon ernstige bezwaren tegen hebben, persoonlijk ken ik ook paarden die je absoluut niet te lang binnen wil hebben, gaan gewoon slopen, echt net honden!
En toch meent er hier een groepje mensen dat als je dus je paard binnen houdt dat je paardgestoord bent en beter een fiets kan kopen. Ik vind dat heel, heel raar. Respectloos ook, zeker de manier waarop het dan gebracht wordt.
23 uur binnen is altijd op alle manieren verwerpelijk..... Ja, er zijn mensen die dat doen, en nee.... die paarden liggen niet dood in de stal.
Maar een paard is een bewegingsdier; longfunctie, het lymfesysteem, de spijsvertering, maar ook spieren (afvoer van melkzuur) pezen en beenderen zijn gebaat bij veel beweging en veel frisse lucht.
Dat is gewoon harde data, zoals een kip een ei legt en de zon elke avond onder gaat.
Dat het mensen niet past, dat het dier zich noodgedwongen aanpast, dat het een geaccepteerde gewoonte lijkt zie ik ook.... maar nee, het is niet normaal en niet wenselijk.
Wanneer jij dat raar vindt, dan denk ik dat jij niet begrijpt welk type dier je hebt gekocht.
Er is een midden te vinden tussen altijd buiten of altijd binnen, maar anderhalf uur buiten?! Nee.... dat vind ik intens treurig. Ik hoop dat dierenwelzijnswetten ooit aangescherpt worden. En dat zou sneller gaan wanneer eigenaren erop aan zouden dringen dat er betere voorzieningen komen.
Als jij je niet hard maakt voor een betere manier van houden, dan komen er ook geen stallen die jou willen bedienen....