Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:43

Selka schreef:
Stelcon platen werden bij ons spekglad door modder/regen. Zo gleed mijn KWPNer zo door onder het houten hek. Vond zijn been niet grappig.
Grindtegels beviel mij beter.

Oh nee, ik heb echt een groot oppervlakte stelconplaten laten leggen :oo vind het er ook erg glad uitzien. Kostte een vermogen. Hopelijk bevalt het goed en doen die van mij niet "de Gentleman"...

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:07

Oh echt. Ik zit ook al een tijdje te twijfelen over die platen, alleen die kerel die ik benaderd had vroeg 90 euro bezorgkosten. Vond ik een beetje te gek voor nog geen 6 km.
Worden glad dus :(

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:30

Denk dat je de platen goed zand vrij moet houden (voor zover dat lukt...) bij onze pensionstal liggen ze nu ook richting de longeercirkel (stukje lopen) maar zijn echt niet glad...grindtegels lijkt mij juist erg glad worden..maar ja, zoveel mensen zowel wensen (of zoveel paarden, zoveel...... ;)

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:58

Oh nog een vraagje...ik zei toch, ik heb nog 100 vragen :list:
Hoe doen jullie dat met de paarden alleen laten, ik werk nl halve dagen (en mijn man fulltime) dus de dames staan s morgens eigenlijk zonder toezicht. We willen wel een camera ofzo plaatsen, maar we zijn er niet fysiek! Nu zie ik overal weilanden met paarden zonder toezicht maar als ze van jezelf zij voelt dat toch anders...weiland heeft mooie stevige houten omheining en stroomdraad....maar toch vind ik het wel een dingetje....

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:04

'S morgens is er bij ons vrijwel nooit iemand thuis (behalve weekenden en vakanties) en tja, je geeft ze hooi, water en gaat weg. :')

Mijn vader werkt ook fulltime en mam ook halve dagen, ik ga gewoon naar school.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:19

Ojee Merel. Willem heeft ook nooit de Gentleman gedaan dus waarschijnlijk gedragen die van jou zich ook beter :)

Bij mij was het probleem: paard draaft in modder - paard draaft door op stelcon plaat - paard gaat op z'n plaat :')

Wel is het bij sneeuw of ijs echt niet fijn.. op een gegeven moment ben ik zout gemengd met vogelzand gaan strooien. Ging zelf ook continue onderuit.

Overdag is er bij ons ook bijna geen toezicht. Wel ons kent ons dus als de buurman of iemand wat ziet wordt er wel gebeld.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:38

Ik ben wel veel thuis,maar zit ook veel binnen. Dan zie ik ze ook niet. En 's nachts zie je ze ook niet. Ben ook wel eens weg en zelfs wel eens een nacht. Voldoende eten en drinken en ze redden het wel. Ben 1 x gebeld door de buurman, dat er 1 koliek had. Was toen gelukkig niet al te ver uit de buurt. Was met een half uur thuis.

Maar er kan altijd wat gebeuren. Ik doe ook buitenritten van 3-4 uur. Als he ze niet alleen durft te laten, kun je echt niks meer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:39

Wij zijn de hele dag thuis in principe maar kijken ook niet de hele dag naar de paarden ;)
Hebben ook nog een wei 2km verderop en daar ziet niemand ze eigenlijk. We gaan er dan wel 1 of 2 keer per dag heen maar verder staan ze er alleen voor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:49

Ik ben eigenlijk altijd thuis maar paarden staan achter de schuur dus kan ze niet zien, behalve als ik boven voor het raam sta.
Ik ga rustig weg, zolang ze maar hooi en water hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:51

Heb mijn paarden ook op een natuurgebied op de heide gehad, kwam 1x per dag iemand voor de paarden normaal en verder keek de boswachter een beetje mee. Vond ik de eerste week wat eng maar eigenlijk was het voor de paarden prachtig, nu ook huis kijk ik wat vaker maar nodig is dat eigenlijk niet.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:15

Oh gelukkig, jullie vertrouwen er gewoon op dat het goed gaat...ik dan ook maar. En ben idd niet van plan om er 24 uur per dag naar te kijken, haha...hoop ook dat de "buurt" oogje in het zeil houdt. Schijnt buurt app te zijn, ben benieuwd....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:21

Mandy73_unes schreef:
Oh nog een vraagje...ik zei toch, ik heb nog 100 vragen :list:
Hoe doen jullie dat met de paarden alleen laten, ik werk nl halve dagen (en mijn man fulltime) dus de dames staan s morgens eigenlijk zonder toezicht. We willen wel een camera ofzo plaatsen, maar we zijn er niet fysiek! Nu zie ik overal weilanden met paarden zonder toezicht maar als ze van jezelf zij voelt dat toch anders...weiland heeft mooie stevige houten omheining en stroomdraad....maar toch vind ik het wel een dingetje....

Wij werken beiden fulltime met drie uur reistijd elke dag. Het is niet anders. Ik heb ook weleens gedacht om een webcam op de wei te richten, maar goed, stel dat ik wat zie, maar niet helemaal duidelijk. Even anderhalf uur naar huis om te checken?

Wat wel een goed idee is, is je nummer aan de buren geven en eventueel ook op je hek wat hangen (van "bij problemen, bel ...") Op die manier heeft de buurman ons eens uit bed gebeld toen de paarden 's nachts ontsnapt waren en langs zijn slaapkamerraam wandelden :')

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:09

Ik werd eens 's morgens heel vroeg uit mijn bed gebeld door buren een eindje verderop: "Als je je pony's zoekt, die staan bij ons in de wei."

Het hek van de wei had niet goed dicht gezeten en de ponydames waren maar eens gezellig een eindje gaan wandelen.
Toch wel even schrikken!
Fijn dat de buurt onze pony's kent en weten dat ze bij ons horen!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:14

Solleke_noah, dat van dat briefje is idd wel handig...ik moet wel lachen om jullie ontsnapte paarden/pony's maar hoop dat niet zelf mee te maken...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 05:21

Ik heb ook een gelamineerd bordje met bij nood " naam en nr" .
Verder is het ons kent ons. Je kan er niet 24-7 naast blijven staan

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:38

Op een pensionstal zijn ook momenten zonder toezicht.
Eens lekker even rust.
Zorgen voor hooi en water. Veilige omheining. De rest gaat vanzelf.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 07:39

Trots op Dunya en June!
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:32

Zó, die fjord heeft een vreemde uitslag! _O-

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:30

Bij ons staan ze ook gewoon lekker de hele dag in de wei. Ik ben zelf aan het werk en vriendlief is veel binnen op stal. Die kijkt alleen als even in de wei als hij gaat koffie drinken. Vorige week zaterdag stond er ook ineens een meneer bij ons aan de deur, euhhh er loopt een kleine pony op de weg, denk niet dat dat de bedoeling is. Was ons veulen weer eens onder het draad door gegaan! Stond heerlijk naast onze oprit gras te vreten :')

Wat heb je met die manen gedaan anke? Kan het niet goed zien, maar hij ziet er leuk uit met al die stippen!!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:43

Wat een geweldige foto van dunya en june. Hij lijkt zijn gewicht in goud waard

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:05

Wat een super leuke foto!

Ik kan de paarden ook niet zien in de zomerweide. Daar staan ze momenteel ook al in.

Gisteren heeft Daan weer heel wat prikkeldraad weggehaald van de winterweide.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:46

Anke super leuk! De gespikkelde fjord :D :D

Ik ben het weer helemaal beu. Sloten zijn vol, de weides staan blank en de paarden zijn moddermonsters ipv paarden. Gister wel geluk gehad met het hooi. Ik heb een geplakt pak gehad en deze werd teruggenomen maar de chauffeur vond het teveel gedoe. Heb nu 6 pakken voor de prijs van 5 staan :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:55

Dat er een stukje tape op de baal zit zegt nog niet direct dat het een slechte baal is ;)
Soms maken ze een gaatje om het hooi van die partij te bekijken, of om een analyse te laten doen van de partij. Daarna gaat er direct weer een stukje tape overheen om de boel weer af te sluiten.

Als de paarden hier ook niet aan huis staan is het ook wel wennen hoor, dan kijken we vanuit huis op een lege wei, en er is altijd wel een risico dat er daar wat gebeurt. Er loopt daar bijvoorbeeld ook veel wild en dat zien in een vluchtpoging weleens een draadje over het hoofd. Zeker nu er geen stroom op dat draad staat (want de paarden staan er niet) ligt er regelmatig een draad op de grond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:00

Hier ook enorm nat.

Mag 'k zo nieuwsgierig zijn, hebben jullie foto's van hoe het nu bij jullie allemaal is? Ik zal vanavond ook foto's proberen nemen van de huidige toestand. We zijn volop bezig met ontwerpen om onze plek hier en daar droger in te richten en ben wel benieuwd hoe alle aan-huis-plekken zich houden met dit water. En wat dus werkt en wat minder goed werkt!

Ontsnappende paarden zijn echt een nachtmerrie. Ons huidige huis is volledig omheind, dus zelfs als ze uit de wei ontsnappen, blijven ze op ons terrein. Dat slaapt 's nachts voor mij een stuk relaxter :D
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 01-03-17 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:02

Mijn paarden staan niet aan huis. Op de wei ben ik er 2 keer per dag 10 minuten en voor de rest staan ze zonder toezicht. De omliggende weides etc. hebben allemaal mijn telefoonnummer mochten ze iets verdacht opmerken maar dit is al 5 jaar zo en nog nooit een probleem gehad. Buiten 1 keer een shetlander onder de omheining door en die op de baan stond maar dat kan ook gebeuren als je er op staat te kijken.