Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:52

Azmay schreef:
Ik ben begonnen met een half uur gras en ze zitten nu op de 3 uur per dag. Ze hebben geen slapped mest en zien er goed uit dus ik hoop dat ik het goed doe :o

Zo kijk ik ook maar :)

Die van mij zijn zondag 9 uur op het gras geweest maar sinds gister weer terug naar minder en vandaag maar 2 uur. Geen slappe mest en ze vreten hooi (de eetlust is niet minder dus) als ze niet op de wei staan.

Welke app gebruiken jullie voor de fructaan gehaltes in het gras? Vind ik wel interessant.

Heerlijke foto zo uit het keukenraam Karma!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:54

karma Leuk, nog een vrouw van de smid :D

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:01

Ja wij zijn een leuk team (meestal haha) want ik ben osteopaat/cranio sacraal therapeut in opleiding.
Samen bespreken we de benen en hoeven, ik leer mijn vriend meer over het totale plaatje, hij mij meer over de hoeven.

Het uitzicht is vandaag bedroevend; de paddock kletsnat en paarden kunnen niet op de wei. En dat te bedenken dat ik voorgaande jaren verbrandde rond deze tijd.

Alles onder de modder... kan de binnenbak niet gebruiken want daar staan de paarden in. Waren onze stallen maar alvast klaar....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:04

Symon is een fijne smid! Ben blij met hem. Kundig en geduldig en legt graag uit. Volgende week komt ie weer. Blij dat ie hier wil komen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:20

Handig, een hoefsmid als vriend :D ! Gelukkig is hier de paddock nog steeds droog. Hier en daar wat natter, maar het zijn veel felle, maar korte buien. 20 minuten droog en dan weer 10'minuten regen. Samen met die enorme wind, houdt het nog. Hoop dat het zo blijft. Had echt zo n zin om te rijden vandaag, maar het pokkeweer heeft mijn zin wel verdreven. Net even snel 8 populieren in de grond gezet. Dat dan weer wel. Morgen schijnt nog erger te worden. Hoop dat het daarna in ieder geval iets beter wordt. Hier wordt ook niemand vrolijk van. Het lijkt wel carnavalsvakantie ipv meivakantie.... -O-

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:22

Een smid als partner is erg handig!

Abby komt vast goed. Zijn ervaren jongens die bij jou komen. En ook leuk om te zien!!

Dunya had afgelopen zondag haar tweede Bixie wedstrijd. Ze werd zelfs vierde! Super trots!!
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:22

"Paddock" staan geen plassen op maar is spekglad. Ben al flink aan het bedenken hoe ik het eigenlijk aan moet gaan pakken dadelijk want heb geen idee waar te beginnen eigenlijk en met een schep en emmers ben ik nog wel een flinke tijd bezig vermoed ik zo :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:24

Oh absoluut dat je beter te voorzichtig kan zijn dan zomaar alles te doen! En verschil is ook erg groot natuurlijk. Ik ken mijn paarden beide vanaf veulen. Jongste is nog geen 2 en oudste staat best pittig in training. Dus niet te vergelijken eigenlijk.

Grappig, hoefsmidvrouwtjes hier. Mijn hoefsmid is dan weer de vriend van PaulinwH. Hij komt 7 mei, Lola bekappen en Kyra voor de eerste keer ijzers. En hij neemt ook hooi mee, handig!

Azmay, wat wil je doen dan?

Was hier best goed vertoeven vanmiddag
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:26

Hier slaat het weer fiks tegen de ramen... ik ga ze zo maar binnen zetten, hier hebben ze ook geen lol in... ze komen de schuiltent niet uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:28

Hier is het te smerig voor zulke mooie plaatjes Caily.

Ik wil "gewoon" een droge paddock, omdat we hier op löss zitten (Limburgse klei) is de afvoer van water wel goed maar word het spekglad en zak je er in het natte seizoen diep in. Dat word dus fijn pijn storten met een doek erop en dan paddockzand. Op zich goed zelf te doen denk ik, maar ik ben zelf ziek en heb 0,0 ervaring met zulke dingen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:23

paddock is hier droog en zal vanaf nu tot het najaar niet meer nat worden.
De bomen zuigen hier nu hard genoeg om die droog te houden.

Net mijn zooltjes opgehaald *\o/*
Met mijn vorige heb ik in totaal 6 jaar gedaan, na 3 jaar zijn ze een keertjew aangepast, bijgewerkt maar inmiddels waren ze echt versleten, nu aan de nieuwe wennen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:29

Mooie plaatjes zie ik voorbij komen. Hier is het weer ook erg wisselvallig. Nieuw balinge is hier niet heel ver vandaan. Fantastisch zo'n binnenbak! Goed voor elkaar hoor.

Ik probeer het hoeven optillen/uitkrabben dagelijks te oefenen. Gaat nog niet top. Ze gaat vaak druk staan doen en maaien. Moet ik soms wel loslaten. Probeer alles wat goed gaat fanatiek te belonen. Straffen werkt echt averechts heb ik wel gemerkt. Maar ja ik wil ook geen loopje met me laten nemen. Ze moet binnenkort ook weer bekapt worden, zie er alweer tegenop. Het is nog geen 2 maanden geleden maar vindt dat ze alweer scheef staat/groeit. (Staat frans).

Het stukje land naast ons land is van de gemeente en ze willen het graag verkopen *\o/* het wordt eerst te koop aangeboden aan de pachter/huurder/gebruiker. Anders mogen wij het kopen vd gemeente. Nu sprak ik de huurder. Die was verontwaardigd, ze kunnen ons er toch niet zo maar afzetten zei hij. Het leek erop alsof ze het niet wilden kopen maar wel wilden blijven huren. Geen idee wat hun rechten zijn..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:48

meggiemeg schreef:
Hier komt de smid volgende week weer, alweer 8 weken omgevlogen! Ondanks dat onze merrie blootvoets staat en voor de wagen loopt mag er wel weer wat van af, merk nu dat ze te lang worden.

4 mei in de middag?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:51

dynamiek schreef:
meggiemeg schreef:
Hier komt de smid volgende week weer, alweer 8 weken omgevlogen! Ondanks dat onze merrie blootvoets staat en voor de wagen loopt mag er wel weer wat van af, merk nu dat ze te lang worden.

4 mei in de middag?

Om 11.00 uur

Net rondje bos gedaan met de honden, krijg spontaan zin in stampot boerenkool ipv macaroni ham kaas uit de oven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:13

Oh, ik ben zo jaloers op al die rijverhalen! Mijn paard heb ik op rust gezet nu hij ziek is en met de shet kan ik meetrappen, dus rijden is hier voorlopig niet meer aan de orde. De volgende jaren zal ik de penny in mezelf moeten zoeken en me vooral moeten richten op tutten en kroelen vrees ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:42

SandraVerl schreef:
Oh, ik ben zo jaloers op al die rijverhalen! Mijn paard heb ik op rust gezet nu hij ziek is en met de shet kan ik meetrappen, dus rijden is hier voorlopig niet meer aan de orde. De volgende jaren zal ik de penny in mezelf moeten zoeken en me vooral moeten richten op tutten en kroelen vrees ik.

Oei, dat zou ik wel erg vinden, niet meer kunnen rijden. Een paar weken, ok, maar jaren? :n . Kun je geen paard van iemand bijrijden? Iemand die ik ken, heeft dat ook jaren gedaan, toen haar eigen paard te oud was en teveel last van de artrose kreeg.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:59

Mijn uitzicht nu :D
Afbeelding

2 merries die tekenen geven van een aanstaande geboorte. 1-tje dringt wel voor :+ Die was eigenlijk als 3e aan de beurt. De eerste 2 zijn de 28ste uitgerekend, maar daarvan doet 1 het heel rustigaan, uiertje nog niet vol, banden nog niet slap. En degene die 7 mei uitgerekend is, staat nu al flink te kegelen.
Wel lekker, ben natuurlijk zelf niet fit (vorige week was mijn zoontje ziek, en blijkbaar heb ik er wat van meegekregen..), maar ja, je hebt je paarden aan huis of niet :')

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:24

Dat wordt dus nog een spannend nachtje... Als het er al niet eerder is, Donja!

Hier heel afwisselend weer... Zonnetje, regen, hagel, net zelfs een klap onweer.
Ik ben nu maar eens met mezelf aan t tutten... Haartjes verven, maskertje, nageltjes.... Etc.
Nu ben ik dan maar even aan de beurt.

Vanmorgen boven alles gedaan en van ellende vanmiddag maar mijn keukenkastjes uitgesopt...
Eindelijk heeft mijn man een koof om mijn verwarming gemaakt.... Dus die ga ik morgen schilderen.... Ga toch niet op de markt staan.

Hopelijk vind ik nog een droog momentje om te rijden, balen zeg dat slechte weer. Vorig jaar rond deze tijd heb ik het huis buitenom geschilderd.... Zulk mooi weer....

Ik kan me voosrstellen dat het niet leuk is als je een hele poos niet kan rijden, zelf word ik na twee dagen al poeperig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:30

Spannend Donja!

Sandra, vervelend! Datzelfde probleem had ik omdat ik twee jaarlingen heb gekocht haha. Nu zijn de jongens 5 en ga ik ze dit jaar zadelmak maken. :D

Je kan er natuurlijk altijd 1 bij kopen :j *D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:40

Fabster schreef:
SandraVerl schreef:

Oei, dat zou ik wel erg vinden, niet meer kunnen rijden. Een paar weken, ok, maar jaren? :n . Kun je geen paard van iemand bijrijden? Iemand die ik ken, heeft dat ook jaren gedaan, toen haar eigen paard te oud was en teveel last van de artrose kreeg.

Hier een prima rijpaard maar ik kan eigenlijk niet meer rijden, al een aantal jaren niet meer en de vooruitzichten zijn ook niet zo dat het wel weer gaat lukken als ik de artsen mag geloven. Blijf eigenwijs en blijf door trainen bij de revalidatie in de hoop dat het me wel weer gaat lukken, al is het maar 1x per week. Mennen is leuk maar niet te vergelijken met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:49

Fabster schreef:
SandraVerl schreef:

Er komt hier een paardje bij, maar het zal een veulen worden. Ik ging normaal voor een goed opgeleid gangenpaard, maar nadat mijn paardje vorig jaar 5 keer in de kliniek is geweest, is de spaarrekening plat. Heb nog even getwijfeld of ik niet bleef sparen voor een goed opgeleid paard, maar sinds begin dit jaar is het zeer twijfelachtig hoe lang mijn paard nog zal leven. Als ik wacht tot hij er niet meer is, dan ga ik ieder nieuw paard vergelijken met mijn huidig paard en dat komt niet goed (heb die fout ooit al gemaakt), dus ga ik nu al op zoek. Met mijn huidig budget kan ik wel een jaarling kopen en ik heb er ook eentje op het oog waar ik begin mei naar ga kijken. Dus ben ik nog een paar jaar rijpaardloos. Ach ja, ik ga tussenin wel her en der ergens rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:56

Waar woon je ongeveer SandraVerl? Als het bij mij in de buurt is en je hebt geen eisen qua paard, maar je zou het leuk vinden om eens het bos in te duiken, terwijl ik mee fiets met pony, dan ben je welkom hier hoor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:07

Wat een weer zeg! :\ Enorme hoosbui toen ik nét bij de paarden het erf op reed, dus me maar in de auto omgekleed en de hagelbui bekeken. Toen het even minder werd, gauw de schuur ingerend om hooinetjes te vullen. Toen ik bijna klaar was werd het droog en kon ik in droog weer hooi natmaken en uitmesten. Bij de tweede hoosbui ben ik de voerbakjes gaan klaarmaken (lijnzaad malen in de koffiemolen, bietenpulp verdelen en nieuwe klaarzetten voor morgen). Toen die hoosbui over was, kon ik hooinetjes uitdelen, de laatste mesthoopjes weghalen en gauw mijn ruin nog even rondjes laten lopen *\o/* . Bakjes gegeven en ook nog voor 18u bij de Hema naar binnen geschoven voor een nieuw regenpak. De oude ruikt niet zo prettig meer en zorgt steeds voor schuurplekken op mijn polsen >;)

Caily, de deken is misschien wat te lang, maar liever te lang dan te kort. Sta je daar dan als paard met een blote kont :roll:

Oeoeoeh, bijna baby's! Spannend Donja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:19

ohjajoh6 schreef:
Waar woon je ongeveer SandraVerl? Als het bij mij in de buurt is en je hebt geen eisen qua paard, maar je zou het leuk vinden om eens het bos in te duiken, terwijl ik mee fiets met pony, dan ben je welkom hier hoor.

Ik woon in de buurt van Hasselt. Ik weet niet of dat een beetje in de buurt is. Zou zalig zijn om de komende jaren nog eens af en toe door het bos te kunnen. Zit hier vlak aan een ruiterpad over en hei en kan er nu alleen maar smachtend naar kijken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:20

Spannend Donja! Hopelijk komt het snel en hoef je niet lang te waken.

Zo leuk veulentjes geboren zien worden :j