Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
71 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (15%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 219

Paardenfan25

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:50

Hier 24/7 buiten en (nog) geen schuilstal. Wel heel blij met een hoog en droog stuk grasland op zandgrond. Nog helemaal geen modder hier. In het hoekje van het land ligt een grote berg wit, geel zand wat ze gebruiken als slaapplek. Dat ligt droog en uit de wind. Helaas heeft mijn witte fjord nu ook een permanente gele kleur *D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:56

Poe als ik die foto's zie van dat paard in de blub vind ik dat toch wel erg sneu hoor.
Ik geloof niet echt dat dat nou zoveel beter is dan op stal :n

En 24/7 buiten zonder schuilstal vind ik in de herfst/winter ook echt not done :n
Dan hebben ze nog niks te kiezen, dat vind ik sneu.

Mijn eigen merrie kan echt niet naar binnen, die breekt de boel af en heeft een stro/stof allergie.
De andere 3 zouden makkelijk savonds/snachts op stal kunnen maar ik heb nu de mogelijkheid
om ze buiten te laten met grote schuilstal. Ze staan daar compleet uit de wind en 100% droog. Als ik
dat niet kon bieden zouden ze op stal gaan in de nacht :j En ik weet echt zeker dat de paarden dat
ook prima zouden vinden mits ze overdag lekker los kunnen scharrelen. (behalve die ene dan).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:06

Ik vind die foto's van die bagger vreselijk....dat dier kan nergens droog liggen?Ik snap dat niet,ik moet er niet aan denken om op deze manier paarden te houden.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:09

geerke schreef:
Ik vind die foto's van die bagger vreselijk....dat dier kan nergens droog liggen?Ik snap dat niet,ik moet er niet aan denken om op deze manier paarden te houden.

Dat was uiteindelijk ook de reden dat hij in eerste instantie de nachten op stal ging doorbrengen..
Maar ook overdag werd hij doodongelukkig in de blub..
(daarom is hij naar een totaal andere stal verhuisd)

Hij kon overigens wel droog liggen, helemaal achter in de wei... Maar daar stond zijn waterbak niet.. :')

En als ik in mijn omgeving kijk naar de 24/7 paarden dan staan ze er allemaal behoorlijk slecht bij...
Dus 24/7 is alleen maar fantastisch bij de juiste omstandigheden is mijn mening..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:30

Mijn merrie heeft wel een aantal maanden 24/7 buiten gestaan zonder schuilstal, maar dan haalden we haar wel op stal als het echt te gek weer werd. Helaas merkte je dat ook gelijk (allergie). Ik heb ze nu thuis staan waar ze zelf kunnen kiezen waar ze staan, op stal, bestraat stuk of wei. De wei liggen geen plassen en wordt van het voorjaar paddock. Dan gaan ze overdag een paar uur de wei in. Ik heb ze beiden nog niet binnen gezien, alleen om te eten en drinken. Ze staan nu nog apart, maar gaan straks gewoon bij elkaar.

Ik zou niet weten waarom je je paarden niet zo wil hebben staan. Beweging is beter voor de benen, frisse lucht is beter voor de luchtwegen en je hebt zo een stuk verhard zodat ze niet in de drek hoeven lopen. Natuurlijk snap ik dat het niet zo simpel ligt als je ze ergens gestald hebt staan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:38

Mijn dame en heer staan 24/7buiten.Maar als een paard van 7.00 tot 19.00 buiten staat en dan de stal is dat toch niet zo erg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:59

Wowow... foto's van in de blubber en dan zeggen dat dat geen manier is om een paard te houden? Hallo!? Het is een paard! Zelfs ik vind het niet erg om met mijn voeten in de blub te staan.

Er hoort een droge plek te zijn ja, een kleine. Paard heeft niet zo veel droge grond nodig. Wij hebben de stal nu verdeeld en het loopt als volgt:
Binnenstal (inloop) met wat stro, erna een betonblok met hooikar, erna een blupperpoel van wat m² en erna weer een betonblok met hooikar. 3 keer raden waar de helft van de paarden vrij constant staat... juist in de blubber.

Bij ons staan ze dus swinters niet 24/7 op de wei, maar we hebben wel onze eigen 'paddock'. Al staat mijn arme pony nu overigens 24/7 op stal tot het droog word. Helaas :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:31

Ieder het zijne xSlvna, ik zou er verdrietig van worden als m'n paarden er zou bij zouden staan. Nog los van het feit dat ik niet geloof dat dat goed is voor de benen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:38

Pantykous schreef:
Ieder het zijne xSlvna, ik zou er verdrietig van worden als m'n paarden er zou bij zouden staan. Nog los van het feit dat ik niet geloof dat dat goed is voor de benen.

Nou inderdaad, ik denk dat mensen die zeggen dat het wel meevalt het alleen proberen goed te praten voor zichzelf. Het zijn paarden ja, geen varkens.. die zijn gemaakt voor blubber en modder.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:48

24/7 buiten
Paddock van betonplaten en in de stal kunnen ze zacht liggen (1 stal met stro en 1 aangebouwde schuilstal zonder stro). Mijn paard (draver) in de enige die er gebruik van maakt. :+
Helaas maar 2 keer per dag hooi.
Er zit een uitgang naar het weiland maar die gaat alleen open in de zomer, of als het vriest en keihard is.

Paarden buiten in de blub vind ik ook vreselijk om te zien. Tenzij ze er zelf in gaan staan terwijl er een droog betegeld stuk naast ligt ;). Is ook wel een must als je het mij vraagt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:51

Pantykous schreef:

Als je de benen toch regelmatig reinigt... je moet zeker niet de blub lekker in laten werken tot mei volgend jaar. :')

Als de modder niet diep is (kogelhoogte vind ik te diep, maar tot de kroonrandjes?!) kan het best. Ik heb het niet over modder tot aan de oksels.

De paarden staan hier echt graag in de blubber, de meeste leggen zich er ook in. Dat terwijl ze binnen een hartstikke mooie, grote stal hebben waar niks mis mee is. Ze staan al jaren in de zelfde grote stal, enkel is dit jaar dus de blubberpoel erbij. Geen gewenning dus.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:06

Het gaat me niet om de viezigheid, dat hebben ze in een paddock ook wel. Het zuigt aan de benen die modder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:08

En wat doet t dan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:15

Dat is extra belastend voor de pezen en bij jonge paarden is het slecht voor de ontwikkeling van het been in het algemeen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:28

En mok.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:49

Britta31 schreef:
En mok.

Als het zoals zij zegt hooguit tot aan de kroonrandjes is zal die mok wel meevallen. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:53

En hier staan de paarden nooit in de modder. (die hier 1 cm diep is bij de doorgang)
En in de 30 jaar dat ik paarden heb is er niet 1 bij geweest die dat verkiest boven de droge wei.

Ik begrijp wel dat paarden er voor kiezen als er niet veel andere alternatieven zijn.
Steeds op de beton is namelijk ook maar hard en daardoor geen natuurlijke plek.
Net zo min als die stal.
Ja dan blijft de zachtere ondergrond van de modder over als afwisseling.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:26

Een dag als vandaag 3-4 uur in een (modderige maar met droge plekken) paddock en ook nog beweging geven. In de zomer veel meer dus.
Probleem is dat je er op paddock zelf bij moet blijven (of nou ja, je mag in de kantine gaan zitten of je stal mesten ondertussen). Nu heeft een stalgenoot hem later op stal gezet. Hij staat komt ook wel eens 6 uur uit z'n stal. In de zomer mogen ze zonder toezicht op wei :)

De shets de hele dag of 24/7 in hun paddockje met schuilstalletje. Als het echt heel nat is gaan zij ook op stal.

Ik ben een verzorgster, heb hier verder geen invloed op.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:00

bruintje123 schreef:
En hier staan de paarden nooit in de modder. (die hier 1 cm diep is bij de doorgang)
En in de 30 jaar dat ik paarden heb is er niet 1 bij geweest die dat verkiest boven de droge wei.

Ik begrijp wel dat paarden er voor kiezen als er niet veel andere alternatieven zijn.
Net zo min als die stal.

Maar hoe zorg je dan voor een goede plek als je geen droge wei hebt?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:13

Majabeestje schreef:
bruintje123 schreef:

Net zo min als die stal.

Maar hoe zorg je dan voor een goede plek als je geen droge wei hebt?

Dan zal je die moeten maken of zorgen voor een andere stalling. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:20

Dat is jou ding hoe je dat gaat oplossen.

Ik wil alleen maar aangeven dat paarden echt geen hele/halve dag voor de lol in de blub gaan staan.

In de natuur zoeken ze dan ook een hoger gelegen stuk op.

Dus mensen die zeggen mijn paard vind dat fijn voor uren lang hebben ergens een stukje paarden inzicht gemist

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:31

Hier de paardjes 24/7 buiten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:56

Ik heb voor de 1e gekozen, alhoewel die niet helemaal klopt. Voor mijn pony's heb ik een stal met een verharde uitloop eraan. Hier staan ze in de nacht en met heel slecht weer. Overdag gaan ze in de winter de paddock in (9x20m) en in de zomer de weide op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:00

paarden in de vrije natuur zullen nooit in de blubber gaan staan....daar is ook geen blubber,omdat ze in de natuur niets stuklopen.Misschien bij de drinkplaats meer/rivier,maar verder niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:50

geerke schreef:
paarden in de vrije natuur zullen nooit in de blubber gaan staan....daar is ook geen blubber,omdat ze in de natuur niets stuklopen.Misschien bij de drinkplaats meer/rivier,maar verder niet.

Precies.

Net als dat ik vind dat een stal paard fatsoenlijk vrij moet kunnen bewegen op een dag hoort dat ook bij het buiten paard.