Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:57

BianCatjee schreef:
Oke misschien is het al ergens gezegd maar ik zie het niet zo zitten om 19 pagina's door te lezen..

Ook ik huur een weiland al 6 jaar, het was 2 hectare maar door afgelopen winter nog maar 1 a 1,5 hectare. We zijn nu de schuilstal opnieuw aan het neerzetten, hij is bijna klaar. Dit weekend hopen we het zo ver te hebben dat ze erin kunnen. Nu mijn vraag..
Voor de schuilstal willen we gaan bestraten maar omdat het nu al modder is willen we dit uitstellen tot komend voorjaar zodat we netjes kunnen ophogen en het goed recht leggen zodat we er ook lang plezier van hebben en we het niet 10x overnieuw hoeven te doen.

Weet iemand een oplossing die voor 1 winter voldoende is zodat het geen Een grote bagger en glij bende word voor de stal?
Omdat ik het huur gelieve niet te duur.

Ik zag iets van steenschotten? Wat zijn dat en hoeveel kost dat ongeveer?
Houtsnippers hoor ik hele wisselende ervaringen over.
Extra zand storten zie ik niet zitten want dat komt de stal lager te liggen en loopt die vol..

Ik hoop op goeie tips om mijn kudde uit de bagger te kunnen houden :(

Edit: ook ik heb helaas klei grond..

Steenschotten zijn ca 10 euro per schot, afm 120 x 80 maar in diverse maten. Zijn erg zwaar, en zeker als ze lekker diep in de modder zakken. Je kunt dan beter rubberen matten kopen, op rol of tegels. Die kun je meenemen naar een nieuwe plek mocht je die ooit krijgen. Wel goed vegen iedere dag anders wordt dat uiteindelijk ook een modderbad..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:41

kvulden schreef:
Als het voor een winter is zou ik kijken of je aan een oud stuk vloerbedekking kunt komen. Lage kosten of zelfs geen en die helpt je zeker de winter door.

Vloerbedekking? Daar heb ik nog nooit van gehoord in de wei (kan je wel leuke regenboogkleuren gebruiken hahaha)
Maar dat houd de ergste modder dus tegen? En hoe leg je dat vast?

PLK bedankt! Ik ga het eens even opzoeken of er hier in de buurt wat zit die ze hebben

kvulden

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:29

Er zijn veel bokkers die dat doen. Volgens mij leggen ze het gewoon los. Je zou misschien grote haringen kunnen gebruiken. In het paard aan huis topic word er meerdere malen over gepraat.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:53

Hier even een vraag voor de meer ervaren bokkers.

Wij hebben sinds september 4 paarden aan huis, zitten gelukkig op zandgrond dus dat maakt alles een stuk makkelijker met de nattigheid. (Ik kom uit Zh dus ken de dramas met klei). Nu hebben we 3 weides die we om en om gebruiken, en gezien hoe mooi droog dat blijft mogen de paarden het hele jaar rond overdag op de wei. Nou weet ik dat gras in de winter niet meer groeit, en zie ik de grasmat steeds korter worden. Kan het kwaad voor het gras als ze er van blijven eten? Kunnen ze het gras stuk eten? Kan ik ze beter op 1 wei laten voor de winter, dat de andere weides rust krijgen?

Foto van de kleine wei vandaag:
Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:55

Hier staan de pony s ook 24/7 buiten. Ze hebben een grote uitloopstal. Met daaraan grenzend een paddock van 10 bij 15. Naast de stal is ee stuk betegeld daar staat pok het water. Regenwater opgevangen in 1000 liter vaten. Hooi hok is achter de stal. Vanuit het paddock kunnen ze de wei in die overgang is ook beklinkerd met aan twee kanten een afsluitbaar stuk voor de kruiwagen en zo. Volgende week komt er nog een stuk wei bij naast de huidige wei en dan wordt een afsluitbaar deel de toegang tot de nieuwe wei. Dus dan hebben we de keuze welke wei open gaat. De hele winter blijft dit toegankelijk. Mijn ervaring is dat ze rustiger zijn en beter opletten als ze altijd de wei op kunnen dan wanneer dat beperkt is. Voor de zomer hebben we 2 grotere weien met natuurlijke schuilplekken. Hier is het gesleep juist in de zomer ivm geen water in die weides.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:08

@ eef ik zou wel zorgen dat deel van de weides rust krijgt.
Heerlijk zandgrond, !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:38

In Schoorl stonden we op zand en hadden we twee winterweilandjes. Die deed ik om de beurt open. Heel kort werden ze natuurlijk. In de zomer bleven ze dicht om bij te komen en stonden de zomer weides om de beurt open.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:50

Weet iemand adresjes voor rubber matten (op rol) voor in de paddock? En hoe breed/ dik is het beste?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:54

peer2005 schreef:
Weet iemand adresjes voor rubber matten (op rol) voor in de paddock? En hoe breed/ dik is het beste?

Doornberg Recycling

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:00

Bedankt! Meer tips altijd welkom

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:02

Wij houden de paarden op een stukje wei in de winter en staan daar 24/7. Als het gras minder begint te worden dan krijgen ze er onbeperkt hooi bij.
De rest van de wei mag dan een beetje bijkomen en daar mogen ze dan komend voorjaar weer even op.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 06:48

Wat grappig dat er hier meerderen zijn die huren en daardoor niet te veel willen investeren in de wei.

Hier net zo.. Maar het is nu toch wel noodzakelijk.

Ik ben erg benieuwd hoe de wei er vandaag bij ligt.. Het ging eigenlijk best goed totdat ik gisteren allemaal ren en rem sporen zag en gisteravond kwam manlief ook nog met auto en trailer vast te zitten in de wei in het donker... *zucht**

Trailer maar afgekoppeld en daarna kwam de auto wel los maar de sporen zullen wel diep zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:28

maartje_h schreef:
Wat grappig dat er hier meerderen zijn die huren en daardoor niet te veel willen investeren in de wei.

Hier net zo.. Maar het is nu toch wel noodzakelijk.

Ik ben erg benieuwd hoe de wei er vandaag bij ligt.. Het ging eigenlijk best goed totdat ik gisteren allemaal ren en rem sporen zag en gisteravond kwam manlief ook nog met auto en trailer vast te zitten in de wei in het donker... *zucht**

Trailer maar afgekoppeld en daarna kwam de auto wel los maar de sporen zullen wel diep zijn.

Het is geen kwestie van niet willen, je weet niet wat er gebeurd. Voorlopig kunnen we hier 5 jaar blijven staan.

Oh wat erg dat je vast kwam te zitten!

Josephinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:46

sonjim schreef:
Hier staan de pony s ook 24/7 buiten. Ze hebben een grote uitloopstal. Met daaraan grenzend een paddock van 10 bij 15. Naast de stal is ee stuk betegeld daar staat pok het water. Regenwater opgevangen in 1000 liter vaten. Hooi hok is achter de stal. Vanuit het paddock kunnen ze de wei in die overgang is ook beklinkerd met aan twee kanten een afsluitbaar stuk voor de kruiwagen en zo.
Citaat:

Sonjim, heb jij een foto van jouw stulpje? Wij zijn bezig met bouwplannen voor stal-paddock etc. Bedoeling is dat aan de inloopstal de paddock komt en dat ze vanaf de paddock de track op kunnen, maar ik heb nog niet helemaal voor ogen welk stuk ik moet gaan bestraten. Ik voorzie nu al een complete bende in de overgang track-paddock.

Karev: wat een geweldige pp heb je daar! Staan ze bij jou altijd op de track? Geen paddock erbij?

Ik vraag me eigenlijk af nu, waarom zou ik eigenlijk een paddock EN een track maken? Zonde van de ruimte? Beter een stuk track erbij maken? Al zou het als round pen (maar dan vierkant *D ) wel handig zijn. Wat vinden jullie? Het is niet zo dat ik heel veel ruimte heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:53

Wij hebben geen ruimte voor een paddock, wel hebben we een soort roundpen waar we gras hebben gezaaid en welke s' nachts openging zodat ze altijd wat te eten hadden. Vanwege het weer hebben we besloten hem af te sluiten ivm de modder. Ze hebben wachter een ruim stuk waar ook bomen staan zodat Ze kunnen schuilen. Alleen staan ze daar zelden. We hebben achter ook 2 slowfeeders staan alleen kom ik de paden niet door met mijn kruiwagen. Het is allemaal even behelpen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:01

Josephinus schreef:
Ik vraag me eigenlijk af nu, waarom zou ik eigenlijk een paddock EN een track maken? Zonde van de ruimte? Beter een stuk track erbij maken? Al zou het als round pen (maar dan vierkant *D ) wel handig zijn. Wat vinden jullie? Het is niet zo dat ik heel veel ruimte heb.

Ik heb beide omdat ik de track afsluit als het erg nat is, dan staan ze op de paddock en de bestrating. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik er ook de ruimte voor heb. Had ik dat niet dan zou ik een moddervrije track gemaakt hebben ipv een paddock.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:15

Ik moet ook een vrachtwagen zand laten komen dit is niet meer leuk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:25

Ik zou willen dat ik zand zou mogen aanbrengen of zou mogen verharden of ook maar enigszins iets aan de bodem zou mogen veranderen.
Ik ben niet altijd even braaf maar op grote schaal kan ik er niets aan veranderen. De natste maanden in het jaar is altijd even behelpen. Dan gaan ze maar onder het afdak staan. Springles trekken is dan helaas door de modder.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:08

Hier ook geen kwestie van willen... zitten op overstromingsgebied/natuurgebied en mogen niks aan de ondergrond veranderen. We huren met een jaarcontract dus is sowieso te onzeker om dan hele flinke investeringen te doen. Binnen dit en twee jaar willen een huis kopen en dan met een stuk grond eraan voor de paarden. 'k Kan nu al dromen hoe ik het dan wil :P

Eef_bam: volgens mijn hooiboer is het slecht voor je gras als je het korter dan 5-10 cm laat af eten. Omdat dan de groeikern (oid?) mee afgegeten wordt en je gras dus veel moeilijker en trager terug opschiet in de lente.

Of er waarheid in zit weet ik niet. Maar merk hier wel dat mijn heel kort afgegeten weides veel trager terug "op gang" komen en mijn iets langere weides snel terug vol in het gras staan in de lente.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:00

Er is ook geen jaar hetzelfde kwa weer dus daar moet je ook nog rekening mee houden.
We hebben de "winterwei" 3 maanden dicht gehad om te laten doorschieten maar door gebrek aan vocht ben ik blij met alles dat überhaupt groen is ;)

Ze mogen de wei nu weer kaal eten en dan krijgen ze hooi. Vorig jaar ging dat goed dus zal nu ook wel weer goed gaan ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:27

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dit is het weiland met paddock en stal.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:34

Zo. Ik ben knap jaloers. Voor mijn stal kan ik zelf niet eens meer zonder laarzen komen. Het is pompen of verzuipen helaas.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:43

Voordeel is wel dat deze wei eigendom van mijn ouders is. Die hebben ongeveer 40 cm zand in het paddock gekiept. De wei is voor bij de poort ook vaak een zwembad. Maar paardjes kunnen droogstaan en voor ons lang leven de laarzen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:20

Ik huur het wel. Maar mag flink wat zand voor de stal opbrengen. Ik kan niet wachten op droog weer of vorst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:28

Wat ben ik blij met droge zandgrond dan, alleen in de zomer is het vaak te droog waardoor het gras wegbrand