Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:38

bruintje123 schreef:
Lusitana
In mijn vroeger praat ik over paarden die gewoon gereden werden.

Jouw vroeger klinkt meer als de jaren 80 dan de jaren 60.

Maar goed, dat is verder niet zo belangrijk, het ging er alleen om dat het achterijzers afnemen voor weidegang niet zo modern is als men wellicht denkt. Dat was even het punt.

De koppen van nieuwe nagels steken wel degelijk nog boven de groeve uit.

En ja, het is een vals idee van veiligheid, ik denk dat we het gewoon met elkaar eens zijn, hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:40

Als ze ijzers achteraan wel zou toelaten, ze zat bij mij in de buurt en mijn hengsten waren ruin, dan had ze zo 2 paarden en 2 shetters als klant. Hoewel ik wedstrijden rij en ambitie heb en regelmatig les volg, heb ik wel grotendeels hetzelfde beeld als TS van paarden houden: 24/7 het land in met een schuilhok en liefst met gezelschap. Ze zijn niet van suiker en gaan echt niet sneller stuk omdat ze constant buiten lopen, integendeel. Het is dat ik een eigen weiland heb waar ze dus volgens dat principe op kunnen rondlopen binnenkort.

Ivm bitloos, idem. Ik heb mijn hengst al aantal keer meegenomen op buitenrit met een hackamore (met wol onderlegd en alleen leren riempjes, geen kettingen of metaal) en ik heb zo ook al met hem gesprongen. Het is dat hij teveel hengst wordt op verplaatsing en dat een hack niet mag in de dressuur, anders zou ik hem zo ook uitbrengen. Sidepull werkt net niet fijn genoeg. Daar kan ik me ook zeker in vinden, mits het past bij paard en ruiter. Op neckrope of zonder zadel vind ik prima, maar buitenritten vind ik minder geslaagd. Da's vooral vanuit het standpunt veiligheid en dergelijke.

Dus ja newt, mocht het kunnen, dan zou ik ondanks ijzers en tussendoor wedstrijdruiter (gewoon tijdsgebrek momenteel) toch voor zo'n stal kiezen. Het idee zit gewoon goed. Ijzers of bit doen niet af aan het principe dat 24/7 buiten in groep nog steeds het beste is voor een paard, en dat gun ik die van mij dan ook.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:42

Je kansen beperken door achter ijzers achterwege te laten is logisch... Ik ben een keer met en zonder ijzers getrapt beide op t boven been en allebei deden verrotte zeer kan ik je vertellen :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:47

Momenteel heb ik 2 weides en schuil/inloopstal (60 m2), meer (nog) niet. Maar er gaan een heleboel verbouwingen komen, dan komt er een extra schuilstal bij, een wasplaats met warm en koud water. En (maar dat zou te zien moeten zijn qua vergunning etc.) Ook een rijbak/longeerring, als dat laatste niet zo is dan zit hier op 2 min rijden (te paard) 3 buitenbakken waar wellicht mogelijkheden zijn om te rijden en zelfs een binnenbak. En er is dus qua land ruimte om nog meer weides/paddocks aan te leggen :)

Verder zit je te paard met 20 min rijden in het bos en kun je ook langs de maas tussen de velden heel mooi rijden :)

Dus het is meer dan een 24/7 plek waar geen ijzers zijn toegestaan er zijn ook andere faciliteiten (en anders zeer dichtbij).

Ik weet niet of dat mensen het idee hebben van een modderig veldje met paarden zonder ijzers, maar dat gaat het dus sowieso niet worden :Y)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 04-04-15 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:50

Hoeveel hectares heb je het over, wat betreft de weides?
Als je 24/7 er paarden op hebt lopen zul je ook aan verweiden moeten denken, dus een deel van het jaar een stuk leeg houden zodat het weer kan groeien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:51

Lusitana schreef:
bruintje123 schreef:
Lusitana
In mijn vroeger praat ik over paarden die gewoon gereden werden.

Jouw vroeger klinkt meer als de jaren 80 dan de jaren 60.

Maar goed, dat is verder niet zo belangrijk, het ging er alleen om dat het achterijzers afnemen voor weidegang niet zo modern is als men wellicht denkt. Dat was even het punt.

De koppen van nieuwe nagels steken wel degelijk nog boven de groeve uit.

En ja, het is een vals idee van veiligheid, ik denk dat we het gewoon met elkaar eens zijn, hoor ;)

Mijn vroeger zit er tussen in. :)

Dat is toch wel erg minimaal dan.
Die groeve en verschillende maten nagels bestaan natuurlijk niet zo maar.
Zover als op jou plaatje beslaat de smid hier niet. Bij mijn paard zaten ze echt zo goed als gelijk aan het ijzer.

Is dat plaatje niet bedoeld voor extra grip of zo?

Maar ik denk dat wij het ook wel eens zijn

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:53

Mijn pony heeft juist alleen achterijzers.
Medisch idd. Daar zou ik niet van af willen wijken voor een pensionstal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:54

Ik heb geen idee hoeveel hectare dat is :o Ik kan dat totaal niet inschatten ook (dyscalculie). Maar ik zou paddock paradise principe willen doen. Dus dan zou er prima de mogelijkheid zijn om weides te laten bijkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:56

De schuilstal is niet groot dan 4 x4 of zo.
Dat is mooi voor 2 paarden bij hoge noodzaak.

Heb je een grotere groep niet veilig omdat ze dan niet de ruimte hebben en juist klappen gaan vallen. Maar neem aan dat je bouwplan groter is.

Ik denk dat je op zandgrond zit?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:56

Op Google maps, als je inlogt, kun je de omtrek meten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 17:57

Oh.... oeps.... zoals ik zei, dyscalulie, de stal is 6x10, dat is dus 60 niet 16 :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:58

Dat scheelt wel een stuk ja :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 18:08

Geen idee hoe ik dat op googlemaps zou moeten doen?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 04-04-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:19

Globaal gekeken zal je met wat je nu hebt rond de 5000 m2 hebben.
Alles bij elkaar rond de 3 hectare.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:20

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:29

Kijk TS, wat jij zou aanbieden zou ik gewoon als ideaal beschouwen. Moest je nu ook gewone boxen hebben zodat ze in de winter 's nachts binnen kunnen (vooral bij echt barslecht weer of als ik wedstrijd heb de dag nadien) dan zou ik zeker contact opnemen. Nu gaat dat niet, zoals gezegd heb ik hengsten én ik woon de andere kant van het land :P

Ik begrijp niet dat er zo vaak wordt aangenomen dat mensen die wedstrijd rijden, hun paarden op ijzers zetten en met bit rijden dit type stalling niet zouden willen. TS wil zorgen voor warm en koud water, er zitten buitenbakken en binnenbak op 5 minuten wandelen, paarden kunnen 24/7 het land in en sociaal zijn... wie wil dit nou niet? Een paard wat in het land kan staat al half in conditie heb ik vroeger geleerd. Daarnaast zijn ze vaak relaxer in het hoofd en zitten ze beter in hun vel.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:34

Op mijn vorige stal accepteerden ze ook geen achterijzers. Als het wel nodig was en het paard er al stond kon het paard vaak in goed overleg een eigen landje of paddock krijgen. Soms tijdelijk, soms blijvend. Een paard met achterijzers mocht iig niet in de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:44

In een onstabiele kudde kan ik daarin komen, maar als de kudde wel goed klikt? Je kan evengoed eentje treffen die erg gemeen bijt of jouw paard de draad in jaagt. Of de hele tijd open haalt met zijn ijzers aan de voorvoeten.

Hier is dat altijd goed gegaan, maar je groep moet wel goed klikken. In een groep waarin geen meppers zitten moet het wel kunnen. Mijn overleden merrie had veel sneller schade aan zichzelf en andere paarden door beenharde brokkelhoeven dan door ijzers. Je moet het geheel bekijken en niet alleen vastpinnen op die ijzers. Als 2 paarden elkaar echt knetterhard willen raken en pijn doen, dan doen ze dat heus wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:18

Maartje1990 schreef:
Mdh: misschien een antwoord op je tweede vraag. Misschien kies ik er (in eerste instantie) voor dat er bij mij alleen paarden mogen staan die alleen maar bitloos en ijzerloos worden bereden. En mocht ik merken dat ik daardoor te weinig klanten heb kan ik die regel altijd nog aanpassen (andersom niet)

Dat heb je wel degelijk geschreven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 19:18

magda_90 schreef:
Maartje1990 schreef:
Mdh: misschien een antwoord op je tweede vraag. Misschien kies ik er (in eerste instantie) voor dat er bij mij alleen paarden mogen staan die alleen maar bitloos en ijzerloos worden bereden. En mocht ik merken dat ik daardoor te weinig klanten heb kan ik die regel altijd nog aanpassen (andersom niet)

Dat heb je wel degelijk geschreven.

Verder zeg ik in meerdere berichten dat ik nog helemaal niet weet wat ik ga doen. Lezen is echt een kunst, sorry hoor, maar word er doodmoe van om constant mezelf te herhalen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:23

Moet jij zeggen Maartje... ;)
Ik vraag waarom je het zou willen verbieden ondanks dat je er nog over nadenkt. Had je wellicht ook beter begrepen als je daadwerkelijk had gelezen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:23

Bij ons geldt die regel ook hoor, vind er niks vreemds aan eigenlijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 19:24

magda_90 schreef:
Moet jij zeggen Maartje... ;)
Ik vraag waarom je het zou willen verbieden ondanks dat je er nog over nadenkt. Had je wellicht ook beter begrepen als je daadwerkelijk had gelezen.

Omdat ik zelf bitloos men en rijd en zoals sommige zeiden het misschien fijner is om met gelijkgestemden op een stal te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:30

je zei anders net dat je die 3 x per jaar dat je erop zit er wel een bit inhangt...