castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:39

Kan je geen postzegel daarvan missen en hier naartoe sturen? Opgeplooid in een paar containers lukt het misschien nog :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:58

Land is hier de afgelopen 10 jaar flink duurder geworden -O-

enneh, wat koste dat kugger?

Dit heb ik gepikt van de site van emmeloord paardenkliniek:

""In zeldzame gevallen is het nodig om de eierstokken van een merrie te verwijderen (ovariëctomie). Dit is meestal geval wanneer er een tumor van de eierstokken gediagnosticeerd wordt. De ovariëctomie is een operatie die via de techniek van de laparoscopie (kijkoperatie) kan uitgevoerd worden.""

Dat zou betekenen dat merries met een "relatief kleine ingreep" ook gesteriliseerd kunnen worden door middel van een klemmetje om de eierstokken of deze doorbranden.

Deze ingreep lijkt mij vele male minder ingrijpend als een castratie van een hengst. Daar is een veel grotere wond waar ze met een beetje pech maanden last van kunnen houden.

Is het ook niet zo dat merries in de natuur praktisch elk jaar drachtig worden normaal is en gezond en het van voortplanting tegen houden door ons mens heel erg onnatuurlijk met een (bij veel merries) erg schommelende hormoon balans als gevolg? Is het dan niet veel humaner om merries die niet voor de fok gebruikt gaan worden te "helpen" zodat ook zij niet te lijden hebben van de hormonen? Al pleit ik voor sterilisatie bij merries die niet geschikt zijn voor de fok (denk aan erfelijke aandoening)

Ayasha
Blogger

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:15

Castraties kunnen ook via kijkoperaties. In het wild zijn ze ook niet elk jaar drachtig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:19

Klemmetje om de eileiders of doorbranden (om de eierstokken gaat niet)zorgt niet voor het stoppen van de hengstigheid, dat is inderdaad sterilisatie, hierbij worden ze alleen onvruchtbaar. Dit kan overigens ook bij hengsten, alleen dan op de zaadleiders.

De eierstokken moet verwijderd worden (castratie) om de hengstigheid te stoppen, en dat is geen kleine operatie voor een merrie, zelfs niet als het laparoscopisch uitgevoerd kan worden.

Des te vroeger hengsten gecastreerd worden, des te minder last ze er van hebben overigens.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:35

Ik geloof inderdaad dat castratie bij merries iets gecompliceerder is dan bij hengsten.

Verder snap ik wel dat men niet altijd even graag hengsten op een stal heeft.
Deels door ruimtegebrek, maar ook grotendeels door de opvoeding en manier van grootbrengen van de meeste hengsten.

Ik kan zelf natuurlijk alleen praten over de hengsten die hier gestaan hebben. Deze stond(en) zo lang mogelijk bij merries in de weide (vanaf veulen) en daarna met enkel stroomdraad ertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:55

Hoe vroeger er gecastreerd wordt hoe minder last ze hebben, dat klopt, maar wat doe je als er een bal maar niet wil indalen? Moet ie alsnog in de kliniek onder het mes en moet je gaan wroeten waar die zit. Met wat pech zit die slecht en is er teveel risico, en is het beter om die ene bal te laten waar die is. Dan sta je daar met een klophengst. Dat is waarschijnlijk nog moeilijker te verkopen dan een gewone hengst als je hem zelf niet wil houden. Bij een hengst met normale ingedaalde ballen kan je immers alsnog castreren, bij zo'n klophengst niet. Dan moet je hem nemen zoals hij is.

Ben zelfs benieuwd hoeveel mensen niet zouden zeggen in zo'n geval "nee, hoor, het is een ruin" gewoon om makkelijk stalling te vinden. Een stalbaas kan niet door de huid kijken of er nog een pakketje in verstopt zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:59

Mijn DA zei dat laten zitten sowieso geen strak plan is ivm tumor-groei in geval van een klophengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:06

Dat wilde ik net zeggen. Een niet ingedaalde bal moet er sowieso uit ivm vergootte kans op tumoren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:10

Bij een klophengst kan de bal nog dalen. Gebeurt dit niet voor het 7 de levens jaar dan blijft verstopt zitten. Daarbij zijn klophengsten vaak wel moeilijker in gedrag dan volle hengsten.

Waarom zou de castratie bij een merrie ingrijpender zijn dan castratie van een hengst?
Ballen hebben nog functie's buiten het maken/opslaan van sperma en hormonen, namelijk afkoeling van het lichaam.
Eierstokken hebben buiten eitjes maken en hormoon huishouding geen functie. Het lijkt mij niet ingrijpender dan een castratie van een teef. Daarbij is er veel kleinere wond oppervlak, zowel inwendig als uitwendig. Voor veel merries zou het veel rust geven geen last meer te hebben van hormonen.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik word een beetje zot dat elke keer meer weer gezegd word bij hengsten "ballen er af, is niet ggk, heeft geen meer waarde ......" Terwijl er genoeg pismerries rond lopen die niet bepaald vriendelijk zijn in hun periode of zelfs super geil en zich op alle mogelijk manieren zich zelf probeert te bevredigen met alle gevolgen van dien. (heb een merrie gekend die haar vulva kapot geschuurd had op een beschadigde stekpaal)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:16

Aikon, ik heb altijd begrepen dat die ingreep wat gecompliceerder ligt. Maar ik heb er niet voor geleerd dus kan me altijd vergissen ;) .

Mijn ervaring in klopthengst vervelender kan ik niet met je delen, maargoed ik heb er maar eentje gekent dus dan kun je ook niet 100% oordelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:48

"Afkoeling van het lichaam" grappige hypothese. Uiteraard baarlijke nonsens, laat er maar eens wat serieuze natuurkunde op los.
Wat betreft het castreren van een merrie, een ingreep waarbij de buikholte moet worden geopend, natuurlijk is die ingrijpender en risicovoller dan castratie van een hengst. Dan heb ik het uiteraard niet over de effecten op de hormoonhuishouding, dat aspect is vergelijkbaar (hoewel ik van mening blijf dat in doorsnee een intacte hengst potentieel gevaarlijker is dan een intacte merrie).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 22-01-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:51

Waarom het scrotum buiten het lichaam hangt heeft inderdaad met afkoeling te maken. Maar niet de afkoeling van het lichaam maar omdat de sperma beter behouden blijft als het een koelere temperatuur heeft. Eenmaal gecastreerd is dat dus ook geen issue meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:53

Bij sommige castraties moet er ook bij de hengst een gat in de buikholte gemaakt worden hoor. Via de lies zijn eveneens kleine gaatjes, maar het zijn en blijven dus openingen.

Afkoeling van het lichaam vind ik wel 'n goeie. Zie al voor me hoe een gewone doorsnee man in het midden van de stad met z'n ballen uit de broek loopt met het excuus "sorry schat wordt te warm dus even afkoelen" :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:58

Bij een niet ingedaalde bal(len) is dit inderdaad het geval. Maar dan heb je het dus ook over een zwaardere operatie. Indien het mogelijk is raden ze vaak in een dergelijk geval aan om te wachten totdat de ballen beide ingedaald zijn (tot de leeftijd van 7 jaar kans dat ze nog indalen).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:28

Varekaj schreef:
Bij sommige castraties moet er ook bij de hengst een gat in de buikholte gemaakt worden hoor. Via de lies zijn eveneens kleine gaatjes, maar het zijn en blijven dus openingen.

Komt in uitzonderingsgevallen voor. Maar besef je wáár de eierstokken zich bevinden in een paardenlichaam? Dat is wel even een ander verhaal dan een niet ingedaalde bal uit de lies plukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:36

Kuggur schreef:
Varekaj schreef:

Komt in uitzonderingsgevallen voor. Maar besef je wáár de eierstokken zich bevinden in een paardenlichaam? Dat is wel even een ander verhaal dan een niet ingedaalde bal uit de lies plukken.

Imo een wanhoopspoging om castreren slecht te praten die getuigd van weinig kennis. Castreren ís gewoon een minder heftige ingreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:57

Puur technisch gezien is een gat een gat en dus een opening in de beschermende laag die de huid vormt ten opzichte van de kwetsbare inwendige delen. Voor een infectie is een gaatje ter grootte van een speldenkop al genoeg. Dan heb ik het dus over mogelijks besmettingsgevaar en dergelijke, en niet zozeer inwendige schade die mogelijk is omdat er diep in de buikholte gekoterd moet worden.

Elke ingreep heeft risico's, het is aan de arts om die te beperken en dan ook bepaalde ingrepen alleen maar uit te voeren als het strikt noodzakelijk is. Bij merries de eierstokken weghalen of afknippen of wat dan ook als ze niet voor de fok gebruikt worden... Alsjeblief zeg. De dag dat het die kant op gaat hoeft het voor mij allemaal niet meer. Dan kunnen ze beter fikse boetes opleggen voor iedereen die een chip aanvraagt van een veulen zonder papieren ofzo. En de dekgelden van de goedgekeurde hengsten verhogen. Misschien helpt dat dan beter om het aantal voor de lol en totaal ondoordacht gefokte veulens te beperken, want je raakt de mensen in hun portemonnee. Gevoelig plekje vaak.

Verder ben ik ook voorstander om eender welke ingreep die plaatsvind in een steriel gedeelte van een lichaam in een kliniek uit te voeren, in een steriele en gepaste omgeving. Dus bij voorkeur castraties van hengsten niet meer in een weiland of een stal, maar gewoon in een nette steriele ruimte in een kliniek, onder toeziend oog van een DA en een medisch team in geval van, die ook alle nodige middelen ter beschikking hebben als het toch zou misgaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:22

Ik heb beide operaties meegemaakt.
Bij de hengst waren we (staand) in 30 minuten klaar en stond hij de volgende ochtend gewoon weer bij zijn vriendjes.
De merrie moest onder volledige narcose en nog twee weken met een buikbandage (zoals bij een koliek op) stalrust houden.

Slechts ter illustratie zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:06

Maar je moet bij beiden wel gewoon netjes werken of je hebt problemen. De impact en herstel van het ene is zwaarder dan het andere, daar is geen twijfel over. Maar die buikbandage is niet alleen als steun, ook om de boel te beschermen tegen vuil. Dat heb je niet bij castratie aan huis. En dan is 1 piepklein wondje genoeg om alles te doen ontsteken binnenin. Dan is het altijd spoed, ongeacht wat vooraf gegaan is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:28

Nu ben je toch gewoon aan het recht banketstaaf wat krom is toch? :o
Het ging er om dat de ingreep voor een merrie gewoon vele malen zwaarder is... (of ik heb onderhand wat gemist, dat kan ook)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:48

Het gaat hier elke keer off topic, ik denk dat het originele onderwerp inmiddels wel voldoende geherkauwd is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:48

anneliesdj schreef:
Het gaat hier elke keer off topic, ik denk dat het originele onderwerp inmiddels wel voldoende geherkauwd is.

Terugkomend dan op het oorspronkelijke onderwerp, betaalbare stalling voor hengsten.

Dit is echt wel te vinden maar niet in alle delen van het land even makkelijk. Net zoals je niet makkelijk in de randstad stalling kan vinden waar je je paard 24/7 het hele jaar door op het land kan hebben staan.

Dus als eigenaar van je hengst heb je dan een keus, misschien wat verder rijden voor de stalling, duurdere stalling of idd ruinen/ verkopen.

Hoeveel paardeneigenaren krijgen werkelijk al hun wensen vervuld mbt stalling?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:57

Dat is dus allemaal al besproken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:43

Ik krijg alles vervult en het is nog betaalbaar en dicht bij huis ook :P

sorry, had de vraag fout begrepen. Dacht dat het ging over risico van een ingreep van besmetting en co :') Ingreep bij merrie is idd zwaarder over het algemeen. Gelukkig is dat soort ingrepen geen noodzaak.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:12

daarom reageerde ik een heleboel paginas terug al eens..... t ging toch over betaalbare stalling??
die heb ik voor een hengst indien deze netjes hanteerbaar is en kan een ruin als gezelschap bieden....