Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:02

Caily schreef:
Je bedoelt krachtvoer? Ik zet gewoon allemaal emmer onder de neus, eindje uit elkaar en zorgen dat ze allemaal ongeveer even lang bezig zijn (of paard die hoogste in rang staat het langste). Ik heb ook eens iets gezien met iemand die een band aan de emmers had gemaakt en die achter de oren van het paard langs deed dat die emmer ahw onder de neus bleef hangen als paard aan de wandel ging.

Zijn het allemaal paarden van jou? Want anders kan je overwegen dat de eigenaar gewoon wat geeft als hij/zij komt en anders niet. Zo was het op de pensionstal waar ik stond.

Ja ik bedoel inderdaad krachtvoer. Het zijn allemaal eigen paarden, geen pensionpaarden.

Santos_05 schreef:
Wij hebben 5 paarden en ze staan meestal als kudde bij elkaar. Maar 's zomers zijn het twee groepen, de ponys mogen niet de hele dag / elke dag in het volle land en de paarden wel. Dus soms bij elkaar en soms niet. Zolang ze dat nog niet weten kan je twee aan het touw houden als de rest naar de wei gaat ;-)
Nu hebben we 1 pony apart 's avonds met voeren, dat gaat die even op stal...
Is het mogelijk om de schuilstal af te sluiten? Wat wil je bijvoeren, brok?

Jep, brok. schuilstal kan eventueel afgesloten worden, kan er ook eentje staan. Maar dat is net wat me zo 'n gedoe lijkt, ze allemaal apart gaan zetten. Met 2 paarden is dat nog te doen, maar als je er 4 of 5 hebt staan niet meer. En voor mijn vriend moet het ook nog doenbaar blijven, wil niet dat hij afhaakt als het te ingewikkeld wordt :P .

DubbelDun schreef:
@miezelke : als ze allemaal hetzelfde eten zou ik het gewoon in een grote varkens trog gooien met afstandjes zodat ze elkaar niet in de weg staan. Voederzakken zijn idd handig als ze andere dingen krijgen of er eentje medicijnen moet krijgen.

Bij niet al te veel paarden kun je ze tijdelijk een halster om doen en aan een omheining vast zetten en daar de voerbakken op hangen.

Hier zet ik ze meestal apart (2 stuks) omdat de oude duidelijk minder snel eet en juist die haar krachtvoer nodig heeft.

Als ze allemaal hetzelfde zouden eten, zou het idd makkelijk zijn, maar dat is nu niet. Mijn 6-jarige die intensief getraind wordt eet heel ander voer dan mijn gepensioneerde oudje.

Die voerzakken is mss wel een idee ja, maar is dat niet gevaarlijk als ze willen drinken en ze steken hun hoofd met zak en al in een drinkbak? Dan verzuipen ze lijkt me... (er altijd naast blijven staan doe je niet).

Vastzetten aan de omheining doe ik liever niet; zijn hier gewoon palen met lint en als er een beslist om ermee te gaan lopen....

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:05

Fangio schreef:
Ik kwam dit overlaatst tegen ergens op het internet (foto van pinterest geplukt) om de paarden apart te laten eten, vond ik ook wel goed gevonden. Soort van stands dus.

[ Afbeelding ]

Da's misschien nog wel eens een idee :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:26

Die stands is zeker een idee.
@miezelke: je moet er dan wel even bij blijven en de zak er af halen als hij leeg is.

Paddockmatten heb ik naar gekeken, maar ze lopen hier ook los in en af en toe gaat dat er best heftif aan toe. Als ik nu zie dat er soms gaten van 30 cm diep worden gemaakt puur door het afzetten bij bokken en stoppen dan weet ik niet of die matten niet 'bloot' komen te liggen en dan glad worden.
Buiten dat het een flinke investering is :D
Verder kun je dan nooit de grond meer laten omzetten/losmaken of schoon zand er op laten storten zonder eerst die matten weer op te graven :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:20

Miezelke: als je een smal stuk hebt (of een track zoals in een paddock paradise bijvoorbeeld) kan je heel makkelijk 'vakjes' maken door het spannen van draden. Je zorgt gewoon dat ieder paard in een 'vakje' staat en na 15 minuten kom je terug en doe je alle draadjes weer open. Zo deden ze dat in een paddock paradise met iets van 30 paarden, werkt als een trein.

En anders inderdaad de eigenaren zelf laten voeren... Kunnen ze gelijk even helpen met mesten... O:) O:)

Daarover gesproken, ook inhakend op dat eenzaamheidsstukje.. Denken jullie wel eens over 1 of 2 pensionklanten? Enerzijds lijkt het me prettig om aanspraak te hebben en ook praktisch, dan heb je iemand om een oogje in het zeil te houden wanneer je een weekendje weg bent bijv. En het lijkt me ook wat gezelliger. Anderzijds ben ik bang voor gezeik. Ik word geen luxe pensionstalling waar ze als het ware naar je pijpen dansen, dus als mensen ontevreden zijn dan kan ik daar waarschijnlijk niet zoveel aan doen (natuurlijk wel tot op zekere hoogte, maar ik ben vnl een buitenrijder dus ik ga niet investeren in een retedure bak, dat soort dingen). Ook ben ik bang dat als er irritaties gaan spelen etc., ik me niet prettig meer voel. Het is wel je huissituatie, dus het moet wel fijn zijn en ontspannend.. Ik ben zelf ook vrij principieel met betrekking tot huisvesting, bitloos rijden, grondwerk, dat soort dingen. Zou dat nooit mijn 'pensionklant' willen opleggen, maar ik zou er ook niet blij van worden als ik iemand steeds met slofteugel zie rukken en plukken bijv., of zijn paard in elkaar zie timmeren, of zie rijden met zowat zijn eigen gewicht aan het bit. Dus het lijkt me ook heel ingewikkeld om je locatie te delen. Je kan iemand zoeken waarmee je op 1 lijn zit, maar je leert iemand pas echt (en heel anders) kennen als je er zo intensief mee samen bent. Hoe zien jullie dit?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 29-12-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:21

Met 30 paarden ben je dan wel even bezig :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:30

Haha ja :D maar ze weten wel op een gegeven moment wat de bedoeling is, dat scheelt!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:34

Toen mijn vriendin weg ging met paard heb ik wel gezocht naar een nieuwe pensionpony. Uiteindelijk niet gedaan. Wij deden alles samen. En zaten behoorlijk op 1 lijn. Krijg je nooit weer. Als ik er een pension pony bij deed zou ik het op basis van vp doen en dan weegt het bedrag in de mnd niet op tegen het extra werk. Dus maar een shet er bin gedaan. Geen gedoe met vreemden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:39

Die voerzakken was ik niet opgekomen, handig, die stands ook
Ik heb ze s'nachts op stal om ze apart te voeren

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:43

@DubbelDun: jij hebt Hit actief matten, toch? Ben je nog steeds tevreden en waar heb je ze gekocht? Ben hier al heel lang over aan het twijfelen :o . Heb een heel grote inloopstal en die vol met vlas bleek niet te doen, was tijden bezig met "paaseieren" zoeken per dag (nou ben ik ook nog eens een hele miemel, hahaha). Had nog stalmatten, maar dat vind ik dus ook niks.
Mijn plan is om het eerste deel vrij te laten van bedekking en dan 2 matrassen te leggen en daarachter vlas; zo kan dat vlas ook niet door de hele stal gelopen worden.

Heb in de één-paards-inloopstallen eerste stukje niks en dan het vlas, dat gaat prima, maar met meerderen en veel te grote stal :') was te arbeidsintensief.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:45

Pensionklant heb ik ook aan gedacht, maar niet gedaan.
Vaak zijn degene die op zoek zijn naar stalling, de klanten die je niet wilt hebben.
Makkelijke klanten zoeken namelijk niet zomaar wat nieuws.
Daarbij ben ik zuinig op mijn spullen en zou ik me niet prettig voelen als een ander hier minder zuinig mee om zal gaan...
Heb jaren met plezier op een pensionstal gestaan, maar heb ook een hoop klanten gezien die ik niet op mijn erf zou willen. Om niet te zwijgen over de aanhang die je er soms ook bij krijgt - kinderen, vriendinnen, verzorgsters etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:49

avaluna schreef:
@DubbelDun: jij hebt Hit actief matten, toch? Ben je nog steeds tevreden en waar heb je ze gekocht? Ben hier al heel lang over aan het twijfelen

Ik ben er zo tevreden over dat ik er nog wel 2 bij zou willen hebben :)
Via de Duitse site kun je de NL-vertegenwoordiger vinden, ik weet zijn naam niet meer uit het hoofd zolang heb ik mijn mat al :D

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:53

In frankrijk deden we dat ook zo met die vakjes met draden zo met van die prikpaaldjes gewoon 1 dun draadje en werkte perfect.. ze kennen al gauw de bedoeling (en vooral: de 'beloning' ;) )

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:43

Ik heb gewoon 4 vaste voerbakken in de grootste inloopstal (5x6 meter), in elke hoek een voerbak. Daarnaast zit een ring in de muur met een kettinkje + haak eraan (ong. 50 cm ketting). Ik kan de paarden daarmee snel even vastklikken tijdens het eten, en als ze het allemaal op hebben klik ik ze weer los.
Werkt prima! Helaas gaat mijn nieuwe paard nogal hangen (totdat ze los is), dus haar voer ik apart buiten de stal. Daar baal ik wel een beetje van, want dat hadden de verkopers niet gezegd en het is behoorlijk irritant.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:09

Wat een leuk topic!

Heb mijn 2 paardjes ook nu ruim een jaar aan huis staan, en vind het echt heerlijk!
We hebben van een oude kippenstal die vol stond met oude meuk een paardenstal gemaakt, aan de voorkant hebben we hem uitgebouwd en gedeeltelijk ook open gemaakt, achterin hebben we 2 stallen gemaakt, en voor die stallen een schuilstal.
in de zomer staan ze 24/7 buiten, nu in de winter dan zet ik ze rond 5 uur in de paddok en rond 10 uur op stal.
We hebben iets van 14 hectare, maar ik heb iets minder dan 1 hectare in gebruik, waarvan ik het verdeeld heb in 3 stukken, in de zomer is dat iets teveel gras dus dan laten we de kalveren het ook wel eens opeten.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:35

Avaluna, ik heb ook hit matrassen, maar met korting in DL besteld (de prijzen wisselen nogal, maar in NL waren ze duurder). Ik heb ze hier besteld, www.weidezaunprofi.de en ik ben erg tevreden over de matten (heb ze nu ongeveer één jaar liggen)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:44

sneeuwpop schreef:
Heb jaren met plezier op een pensionstal gestaan, maar heb ook een hoop klanten gezien die ik niet op mijn erf zou willen. Om niet te zwijgen over de aanhang die je er soms ook bij krijgt - kinderen, vriendinnen, verzorgsters etc.

Vooral dit houdt mij tegen om er iemand bij te nemen..
Ik zit in nogal delicaat gebied en als ze iemand voor de voeten lopen, ben ik er zelf de dupe van.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:54

Afgelopen zomer hebben wij hier zo'n 10 paarden van anderen gehad, maar dat was wel dag en nacht op het land. Van blessure-paarden die op een eigen stukje stonden tot een stel fokmerrie's / veulens die een paar maanden kwamen ivm ziekte van de eigenaar, heel verschillende paarden, verschillende redenen en verschillende eigenaren dus. Dat is prima bevallen, maar we hebben wel heel helder gesteld wat ze kregen voor hun geld (dus dag en nacht buiten, dagelijks een vitamine-koek, dagelijks controle water, af en toe deken verwisselen is geen punt, maar daar bleef het wel bij). Rijdende mensen waren ook niet welkom. Tuurlijk mochten mensen komen kijken, maar ik heb geen bak en wil ook niet dat mensen mijn stalgebouw ofzo gebruiken.
We hebben land zat, dus dan is het toch wel een leuke extra inkomstenbron. Paarden houden is al duur zat namelijk! En het land verhuren aan een loonwerker of hooi verkopen dat levert ook niet zo veel op.

Nu heb ik nog één merrieveulen van iemand anders hier in de opfok staan, dat veulen is van een vriendin van mij. Haar merrie + veulen stonden deze zomer al in de wei met mijn merrie + veulen, dus de veulens kennen elkaar en na het afspenen hebben ze heel veel steun aan elkaar gehad. Ze zijn ook superleuk samen en echt dikke maatjes.
Verder wil ik in de winter geen paarden van anderen hier hebben staan, het is al werk zat! Maar in het belang van mijn eigen veulen vind ik het wel heel leuk dat ze nu samen staan.

Zo'n opfok- of weide-plek is heel anders dan een échte pensionklant, daar zou ik nooit meer aan beginnen. Ik ben teveel op mijn eigen privacy en netheid gesteld.
Laatst bijgewerkt door carola op 29-12-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:58

Idd een veulen alleen is niet ideaal, ook een reden dat ik er, nu toevallig 2, van een vriendin bij heb, kunnen deze zomer mooi samen lopen.

Ik heb thuis niet genoeg lang, maar nog wel 1,5 hectare bij mijn ouders 5 km verderop.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:04

Soms lijkt het mij ook wel wat, een pensionpaard erbij, maar anderzijds is het ook wel lekker zo (stallen, rijbak, paddocks, weiland en wasplaats met infrarood paneel) alles voor jezelf houden (klinkt decadent maar bedoel dat niet zo hoor). Soms mis ik het babbeltje wel hoor, maar dan bel ik een vriendin op en ga bij haar op stal bij haar les kijken en daarna lekker bijbeppen!

Die hitmatrassen lijken mij ook wel wat, maar zijn die eigenlijk vochtdoorlatend of niet. Wij hebben namelijk een betonvloer (zonder afvoer) in de stallen en ik jaag er behoorlijk wat vlas doorheen eerlijk gezegd (wil graag een dikke bedding die ook nog eens vrij licht van kleur blijft, iets wat met in- en uitlopende poep- en piesmonsters niet altijd even "makkelijk" is ;-) ).

De link naar die Duitse firma heb ik opgeslagen, scheelt toch aanzienlijk (afhankelijk van de transportkosten uiteraard).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:11

@nesyd: ik heb ook geen vloeistofdoorlaten de bodem, daarom doe ik een klein laagje bedding achter de mat. Het vocht trekt hier in (zeker bij merries :D ) en dan gebruik je minstens 1/3 van wat er normaal in een week door gaat.

@Carola: wel eens geprobeerd er gewoon bij te blijven staan terwijl dat paard los staat (dus op stal in haar 'eigen' hoek). Als het niet de snelste eter is zou het kunnen werken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:17

Wij hebben diverse pensionklanten gehad (elke keer 1 tegelijk). Allemaal pensioen/blessurepaarden, dus de eigenaren kwamen maar een enkele keer. Eerst langere tijd, de tweede is vrij snel ingeslapen en de andere verkocht. We bieden stalling aan incl hoefsmid / ontwormen, dus de eigenaren hebben er geen omkijken naar (en woonden dan 150 a 200km verderop).
Morgen komt de eerste pensionklant uit de buurt met een pony waar ze ook actief mee bezig gaat zijn, maar ik ben nu wel al een beetje gewend aan vreemde mensen op 'mijn' terrein. Dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:19

Thanks DubbelDun. Dus de matrassen laten wel vocht door?

@Fokfanaat heb "even" in jouw profiel gespiekt maar tjee wat heb jij een stel knappe veulen gefokt zeg!!! Hier kriebelt het ook (een veulen fokken bij mijn merrie maar dan om zelf aan te houden als opvolger), alleen is manlief nog niet zo ver te krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:20

Dank je wel, is erg verslavend. Dit jaar had ik voor het eest in een jaar of 10 geen veulen, was echt raar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:20

@nesyD: nee ze laten juist geen vocht door :D Zou niet best wezen. Het zijn 2 lagen rubber met een dikke laagschuimrubber er tussen. Als daar vocht in zou komen dan worden ze loeizwaar en gaan flink stinken :D

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:25

@fokfanaat, graag gedaan!

@DubbelDun, haha ja idd dat is ook weer waar, zie op die link van de Duitse site dat ze diverse types hebben, zal me als ik beter ben eens wat meer hierin gaan verdiepen. Zijn de matrassen ook "hufterproof"??