Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 07:55

Tantra, ik zou een paard wat het dan overduidelijk koud heeft even een lichte gevoerde regendeken opdoen of op stal zetten. Ik heb voor de mijne voor nood een ongevoerde regendagen en een 100 grams deken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:10

Droog wrijven met een handdoek, wrijf je de nattigheid dan juist niet meer de vacht in en dus de huid op?

Met bezweette paarden zou ik - mits het droog is - ze aan de hand nog een eindje uitstappen, zodat ze goed rustig zijn afgekoeld. Daarna even uit de wind op stal met wat hooi en als ze droger zijn naar buiten. Gisteren zo gedaan met het paardje van een stalgenootje en dat ging goed. Dat is echt een dikke mega vacht waar je u tegen zegt en was zeikesnat van een strandritje. Maar deze methode werkte goed. Kost wel tijd helaas, maar omdat ik er toch nog langer was, kon ik dr buiten zetten als ze echt goed was afgekoeld en wat was opgedroogd.

Paard dat het duidelijk koud heeft wordt uit de omstandigheden gehaald waarin het is ontstaan. Dus op stal ,met extra hooi en indien nodig een dekentje op om te drogen, en een volgende keer een deken op buiten.

Heleennn

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 17:51

Vandaag is het deken van mijn paard er alweer afgegaan! :D Ze heeft enkele dagen tijdens de sneeuwbuien en vrieskoude een deken gehad maar vandaag weer buiten gestaan zonder dus leek het me prima om het weer gewoon af te laten :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:37

Of een nat paard met wintervacht ouderwets met stro droogwrijven en dan een tijdje op stal met veel stro zetten. Ik zou een nat paard met vacht geen deken opleggen, dat lijkt me averechts werken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:25

Mijn blote paard is vandaag begonnen met verharen. Brrrr hoop dat ze weet waar ze aan begint.
Ze staat 24/7 buiten met schuilstal.
Vroeger met deken begon ze altijd op 28-12. Nu een paar dagen later.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:08

Verharen? Amai, die is er ook vroeg bij! Hopelijk sneeuwt het niet meer in Maart zoals vorig jaar dan...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:46

Morgen krijgt die van mij een deken op. Ga niet weer de fout in als vorige week. Ze eet al niet denderend buiten, en vandaag met temperaturen was ze 36.3 ipv 37.7. Al merkte ik verder nix aan haar. Maar met de regen/sneeuw die de radar laat zien last ik haar niet in dr blote kont staan. Twijfel nog wel of ik 50 irish turnout, 100 smartex Rain, of 0 rhino wug op gooi.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:53

AstraGirlie schreef:
Verharen? Amai, die is er ook vroeg bij! Hopelijk sneeuwt het niet meer in Maart zoals vorig jaar dan...

Ja had gedacht dat ze zou wachten nu ze zonder deken staat.
Maar de kortste dag is eigelijk altijd het sein geweest voor haar om te verharen.
Hoop dat ze het rustig aan doet.