Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 07:31

Sees schreef:
Kimmie216, als je kijkt naar de behoefte van een paard komt arbeid met de baas daar niet in voor ;). Dus IMO zou je het rijden ook niet 'mogen' tellen als buitengang. Ze zijn wel buiten maar het is niet vrij.

Weet je, ik begrijp donders goed hoe het werkt hoor. Ik begrijp dat mensen te kampen hebben met gezondheid, afstand, financiën, het willen van luxe etc. Ik begrijp het allemaal. MIJN keuze is het echter niet om (al) het bovengenoemde bóven het welzijn van mijn paard te stellen :o. Buitengang, goed voer en soortgenoten zijn voor mij essentieel voor een gezond en happier paard. En als ik dan een binnenbak moet ontberen, meer moet betalen, meer zelf moet doen of verder moet rijden, het zij zo.

Heel veel is een kwestie van niet willen ipv niet kunnen :o.

Ja, ik ben het met je eens. Alles is en blijft gewoon een keuze.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:43

Mijn paard staat altijd op stal. Zomers hebben we 2 uurtjes weidegang per dag als t land niet te droog of te nat is (ivm stuk lopen, is n gevoelige grond waar gras slecht groeit) maar dat kan ik niet echt buiten staan noemen.

Op stal is ze rustig en braaf, heeft geen stalgebreken. Wacht keurig op haar voer. Staat door de tralies te neuzen met haar buurmannen.

Mijn paard vind het heerlijk om te rollen na het trainen. Ik voorzie haar in die behoefte door haar (als t kan) lekker een momentje te geven in de paddock om zich te wassen (al vind ik het bevuilen.)

Weide heeft ze weinig mee, tenzij er veel lang gras staat. Ze vind het een kwartier/half uur leuk en wil er daarna uit. Ook aan de hand buiten t erf is ze na die tijd uitgegrazen en geeft ze aan dat ze toch wel naar stal wil.

Ik zie het dan maar alsof ze voldoende voer krijgt en dus geen behoefte heeft zich vol te vreten op het land/er waarde aan hecht naar haar buurmannen te gaan.

Ze vind het lekker om door de stalgang haar buren te bezoeken (soms duurt het een kwartier voor mevrouw uitgeneusd is en mee wil lopen naar de zadelplaats).

Ze komt over als een ontspannen paard die helemaal op haar plek is in de "kudde" van het stallencomplex. (Zeker aangezien ik haar gekocht heb als zodanig gestresste merrie die ontzettend slecht in haar velletje zat).

De enige reden dat ik weiland mis is vanwege de mogelijkheid om de spieren in beweging te houden.. Hoewel ik zat paarden in weides zie staan en als ik enkele uren later kom ze amper bewogen hebben :')

Vind het zo unfair dat ik als paardenbeul afgestempeld word omdat mijn paard niet 24/7 buiten staat. (Algemene mening van veel PP bokkers) want ik doe ook mijn best om mijn beestje tevreden te stellen :+
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-09-13 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:49

Wat ik nou apart vind... Je hoort vaak dat het risico op blessures aangedragen word als reden om paarden maar niet (te lang) los te laten.

Dan zou mijn paard, wat 24 uur per dag buiten kan staan als ze wil, toch zeker wel vaak last van blessures moeten hebben. Maar dat heeft ze dus helemaal niet, geen van mijn beide paarden... Hoe komt dat dan volgens jullie?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:03

Gypsy schreef:
Wat ik nou apart vind... Je hoort vaak dat het risico op blessures aangedragen word als reden om paarden maar niet (te lang) los te laten.

Dan zou mijn paard, wat 24 uur per dag buiten kan staan als ze wil, toch zeker wel vaak last van blessures moeten hebben. Maar dat heeft ze dus helemaal niet, geen van mijn beide paarden... Hoe komt dat dan volgens jullie?

Ik denk dat dat ook heel erg verschilt per stal. als jouw paard toevallig in een groep komt waar flink wordt gemept, gebeten of achter elkaar aangerend heb je
heel wat meer kans op blessures als dat hij met bijv. 1 vriendje op het land staat.

daarom zou ik er ook nooit voor kiezen om mijn paard in een groep naar buiten te gooien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:09

Mijn vorige knol stond op n andere stal iedere dag buiten de hele dag en iedere dag vanaf t moment dat t redelijk weer was (april) tot bijna september trof ik m zeiknat aan omdat hij heen en weer rende achter auto's/fietsers/wandelaars/paarden aan ging terwijl hij met vriendjes stond.

Toen hij met n andere pony rustiger leek heb ik m snachts laten staan en van dat ene nachtje heeft hij 3 maanden boxrust en beetje wandelen gehad.

Mijn paard vond het ook leuk om bokkend achter de trekker aan te rennen als de boer door t land reed dus mijn paard was gewoon niet helemaal jofel in z'n koppie.

Waarom anderen dat aandragen weet ik niet.. Maar dat is wel een reden waarom ikzelf huiverig ben geworden en mijn nieuwe paard na dat half uurtje binnen haal als ze heen en weer gaat galopperen bij het hek.

Vorig paard ging altijd de wei in.. Maar sinds die peesblessure zijn de uurtjes toch wel ingekort. En toen paard op die stal diep ongelukkig bleek in een gesloten binnenstal zonder iedere dag lang weide heb ok m verhuisd naar een buitenstal.. Waar hij zich vele jaren goed vermaakt heeft :) (en dagelijks in graspaddockje kon waar geen verkeer langs kwam)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:15

Maar simongek, dan is het stalmanegement toch gewoon niet goed?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:17

simongek schreef:
Gypsy schreef:

Ik denk dat dat ook heel erg verschilt per stal. als jouw paard toevallig in een groep komt waar flink wordt gemept, gebeten of achter elkaar aangerend heb je
heel wat meer kans op blessures als dat hij met bijv. 1 vriendje op het land staat.

daarom zou ik er ook nooit voor kiezen om mijn paard in een groep naar buiten te gooien.

Slecht stal management dan.
Die hoort de groepen fatsoenlijk in te delen.
Mijn paarden nu en in het verleden hebben altijd buiten gestaan met minimaal 2 maar ook met tien. Zomer en winter.
En *afkloppen* de eerste echte blessure moet ik nog krijgen in 25 jaar tijd dat ik nu eigen paarden heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:25

Poess91 schreef:
Waarom kunnen jullie niet leven en laten leven?

Omdat het om welzijn van dieren gaat en niet om een meningsverschil waar verder niemand last van heeft. GROOT verschil.

kimmie261 schreef:
ik vind een 24/7 op stal staan al extreem als stelling,alsof die dieren er dan nooit uitkomen...áls dat zo is dan is het dood zielig,maar een paard die 3 of 4 uur intensief gereden en verzorgd wordt..neh geen medelijde mee...

En daarmee ben jij in mijn ogen samen met alle anderen die dat denken de oorzaak van de vreselijk achterhaalde manier van paarden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:30

S_en_Z schreef:
Vind het zo unfair dat ik als paardenbeul afgestempeld word omdat mijn paard niet 24/7 buiten staat. (Algemene mening van veel PP bokkers) want ik doe ook mijn best om mijn beestje tevreden te stellen :+

En ik vind het unfair tegenover een dier dat "je best doen" maar genoeg moet zijn.

Ik kom hier aaaaaaaaaaaaaaaaaaallemaal mensen tegen met uitzonderingen en ik vind dat lachwekkend. Als dat paard bij iemand had gestaan die hem buiten had willen hebben (onder fatsoenlijke omstandigheden) dan was dat paard geen probleempaard geweest. Valt me sowieso op dat iedereen altijd de uitzondering op de regel heeft; misschien toch meer vanuit de mens dan vanuit het paard?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:34

Ik vraag me af hoeveel mensen er echt 3 a 4 uur verzorgen en rijden?
Als ik om me heen keek op stallen dan was het 10 minuten poetsen, half uur tot hooguit een uur rijden.
5 minuten na poetsen en dat was het dan alweer.
Het zijn toch naar mijn idee de zeldzame mensen die 4 uur de tijd hebben om bij hun paard door te brengen.

Wat hebben de mensen toch steeds met 24/7 buiten?
Wat ik eerder al opmerkte schreef Sees daar eerder niet over, vele andere ook niet.
Willen jullie echt niet lezen dat er maar enkele zijn die voor 24/7 buiten pleiten maar voor een middenweg?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:48

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:

En ik vind het unfair tegenover een dier dat "je best doen" maar genoeg moet zijn.

Ik kom hier aaaaaaaaaaaaaaaaaaallemaal mensen tegen met uitzonderingen en ik vind dat lachwekkend. Als dat paard bij iemand had gestaan die hem buiten had willen hebben (onder fatsoenlijke omstandigheden) dan was dat paard geen probleempaard geweest. Valt me sowieso op dat iedereen altijd de uitzondering op de regel heeft; misschien toch meer vanuit de mens dan vanuit het paard?

Uitzondering op de regel? Ik heb geen probleempaard. Ze is socialer dan menig PP monster.

Wat jij vind van mijn manier van mijn paard houden zal mij werkelijk waar een rotzorg zijn :+

Ik doe wat IK denk dat goed is en dat jij het daar niet mee eens bent is een mening, geen feit.

Noem mij dan maar een mens met paard ipv paardenmens, lig ik niet wakker van :) ja ik heb mijn paard gekocht om er op te rijden, niet om ernaast te wandelen of om te bewonderen in t land. Dan had ik wel een grasmaaier een fijne dag geschonken.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-09-13 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:50

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:

Fellor, helemaal mee eens met deze en je vorige stellingen.. :j _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:53

wat is een PP monster?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:56

Op zich ben ik het wel eens met Fellor.
Er zijn zoveel mogelijkheden, het hoeft niet zo zwart wit te zijn. Op de wei kan ook met bv een minipaardje als veilig gezelschap.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:00

Fellor: Als je alle paarden over 1 kam scheert dan vind ik dat erg kortzichtig.
Tuurlijk heeft ieder paard beweging en vrijheid nodig, maar echt niet ieder paard heeft exact dezelfde behoeftes. Wat voor jou en jouw paard werkt, hoeft voor mij en mijn paard niet te werken.

Ik las ergens dat iemand zei dat iedereen het eens is dat paarden 24/7 op de wei het heerlijk hebben, nou ik zou daar echt nooit voor kiezen. Ik vind een middenweg, dus overdag een aantal uren los, daarnaast een tweede keer eruit als je komt rijden, poetsen, verzorgen en verder op stal de beste combinatie. Dan valt er nog te twisten over de hoeveelheid uren dat een paard overdags los moet staan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:06

Caatje87 schreef:
Tuurlijk heeft ieder paard beweging en vrijheid nodig, maar echt niet ieder paard heeft exact dezelfde behoeftes. Wat voor jou en jouw paard werkt, hoeft voor mij en mijn paard niet te werken.

Ik las ergens dat iemand zei dat iedereen het eens is dat paarden 24/7 op de wei het heerlijk hebben, nou ik zou daar echt nooit voor kiezen. Ik vind een middenweg, dus overdag een aantal uren los, daarnaast een tweede keer eruit als je komt rijden, poetsen, verzorgen en verder op stal de beste combinatie. Dan valt er nog te twisten over de hoeveelheid uren dat een paard overdags los moet staan.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als mensen een paard hebben dat 24/7 buiten staan fijn vind, zeker doen.
Maar binnen staan is niet per definitie fout.
Maar ik ben dus wel voorstander dat een paard elke dag even lekker los kan met een maatje.
paarden dingen doen zonder dat ze hoeven te luisteren.

Over de uren valt zeker te twisten, voor mij is het minimaal 4 uur, hou voor mijn paarden meer aan omdat het kan, maar zou ik op een stal komen waar ze een dagdeel buiten komen in de winter zou ik daar genoegen mee nemen.
Maar ik kan me voorstellen dat andere dat anders zien.
Maar niet buiten, gewoon niet en dan heb ik het niet over extreem weer, dat vind ik dan ook weer niet kunnen.
Gewoon die middenweg ik denk dat daar veel paarden het goed op doen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:21

Caatje87 schreef:

Volgens mij doet Fellor dat helemaal niet. Ik durf te stellen dat voor een geestelijk en lichamelijk gezond paard 24/7 op stal nooit goed is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:25

Volgens mij zeg ik dat ooK:
Tuurlijk heeft ieder paard beweging en vrijheid nodig

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:29

is ook zo. Ik doelde met name op je eerste zin. Mijn tweede zin is meer in het algemeen bedoeld, daarmee sluit ik de uitzonderingen volgens mij uit... :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:34

S_en_Z schreef:
Noem mij dan maar een mens met paard ipv paardenmens, lig ik niet wakker van :) ja ik heb mijn paard gekocht om er op te rijden, niet om ernaast te wandelen of om te bewonderen in t land. Dan had ik wel een grasmaaier een fijne dag geschonken.

Ik heb mijn paard ook gekocht om te rijden. :)
Maar ik vind het ook altijd heel leuk als ze in de weide staan. (4 merries)
We zitten heel vaak koffie te drinken naast het weiland, het is zo leuk om te zien hoe de paarden met elkaar bezig zijn.

Hoe ze elkaar met het kleinste gebaartje op hun plek wijzen, als ze weer merrie achtig tegen elkaar gillen, met elkaar staan te schoften, samen naar het water lopen, etc.
Ze staan nu 3 jaar bij elkaar en ze zijn daardoor ontzettend goed op elkaar ingespeeld, zeg maar. :D
Dat is echt zo leuk om te zien, dat verveelt nooit.

Nu is mijn paard dit leven gewend, daarom denk ik dat ik haar een hoop 'geluk' af zou nemen als ze altijd op stal zou staan.
Maar als jouw paard gewend is op stal, weet ze ook niet wat ze mist natuurlijk.
Dus blijkbaar accepteren paarden gewoon hoe ze worden gehuisvest.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-09-13 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:34

little_king schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen er echt 3 a 4 uur verzorgen en rijden?
Als ik om me heen keek op stallen dan was het 10 minuten poetsen, half uur tot hooguit een uur rijden.
5 minuten na poetsen en dat was het dan alweer.
Het zijn toch naar mijn idee de zeldzame mensen die 4 uur de tijd hebben om bij hun paard door te brengen.

Wat hebben de mensen toch steeds met 24/7 buiten?
Wat ik eerder al opmerkte schreef Sees daar eerder niet over, vele andere ook niet.
Willen jullie echt niet lezen dat er maar enkele zijn die voor 24/7 buiten pleiten maar voor een middenweg?

Dat het bij jou op stal niet gebeurd en dat jij het wellicht niet doet, wil niet zeggen dat niemand dat doet.. Ik ben zo bezig met een half uur poetsen en tutten ja. En ik rijd graag buiten dus dan ben ik echt niet met een half uurtje terug. Een uur is voor mij een kort rondje maar vaak zijn we wel 2 of 3 uur onderweg. Dan nog het afzadelen en poetsen en dan zit ik nog zonder het losgooien op de 4 uur.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:50

Twiggy2008 schreef:
Wat je zegt..... wat een ongelofelijke domheid! -O-

>;)
Sorry dat het niet helemaal gaat zoals jij het wilt. Maar om mij dan dom te noemen?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:57

mika11 schreef:
S_en_Z schreef:

Maar als jouw paard gewend is op stal, weet ze ook niet wat ze mist natuurlijk.
Dus blijkbaar accepteren paarden gewoon hoe ze worden gehuisvest.

Ik ben blij dat jij wel geniet van een paard buiten in een mooie stabiele kudde. Prachtig! Lijkt me ook heerlijk om ze aan huis in mijn achtertuin te hebben...dan word je ermee wakker, wat wil je nog meer. Ach ja we moeten nog wat te wensen over houden.
V.w.b: ze weten niet wat ze missen en het feit dat ze het accepteren: betekent dat dan dat je het als eigenaar dan ook zo moet doen? Hebben ze een andere keuze dan? Paarden hebben geen andere keuze dan erin te berusten.
En geldt dat niet voor elk dier? Vaak zijn er, los van de kennis die er al is over dit onderwerp, voldoende " subtiele signalen", waaruit blijkt dat dit geen optimale leefomstandigheden zijn voor je paard, die veel paardenbaasjes of staleigenaren nooit zullen of willen zien (door leeftijd, naïviteit, opvoeding, egoïsme, verwendheid, materialisme en ja...ook gebrek aan ontwikkeling en dommigheid sluit ik niet uit). En ook al ben je van mening dat je paard niets te kort komt, dan nog als iemand iets oppert waardoor jouw paard het mogelijk nog fijner krijgt, dan kan je het toch op z'n minst onderzoeken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:03

Fellor schreef:
En daarmee ben jij in mijn ogen samen met alle anderen die dat denken de oorzaak van de vreselijk achterhaalde manier van paarden houden.

achterhaalt,tja wat is achterhaalt...

wereldwijd leven paarden al eeuwen in een stalcultuur en blijkbaar werkt dat fijn en goed,en kunnen paarden hier prima mee leven...

en nogmaals ik voel me niet aangesproken,denk dat de paarden kwa ruimte het hier prima hebben,al is de 2 hectare land natuurlijk nog beter als dat 100 hectare wordt,dat snap ik ook wel,want goed is nooit goed genoeg en altijd verbeterbaar natuurlijk..

en tja,allemaal zijn we zo welzijnsverhogend voor paarden bezig,maar erop rijden dat zullen we niet laten,dat is ons eigen lolletje,terwijl als wel iets niet goed is voor het welzijn van het paard ( getuige de vele kapot gereden paarden op jonge leeftijd) is dat het wel..

nou dan kan ik minder wakker liggen van een stalpaard wat elke dag beweging en aandacht krijgt van een eigenaar,en me ook de welzijns preken van het minimaal ( ben een beetje de tel kwijt wat nu goed is hoor,de 1 vind 4 uur buiten prima de ander piept dan nog dat ze alsnog 20 uur op stal staan,dus 4 uur is te kort) '... '( zelf in te vullen)uur op de wei een end naast me neerleggen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:08

Mika zo bedoel ik het niet. reageerde meer op het "net of je paard bereden wil worden" zinnetje ergens hierboven.

Paulinebes: maar er word direct aangenomen dat dit niet gedaan word. Mijn vorige paard was in binnenstal ongelukkig (ongeduldig, chagrijnig bij te weinig aaien van vreemden ed) die heb ik naar een buitenstal verhuisd. Daarbij stond hij daar ook dagelijks buiten in de graspaddock waar hij lekker kon tutten en kijken

Mijn nieuwe paard rolt in stal na het rijden maar kan dus nooit lekker omrollen. Blijkbaar hecht zij veel waarde aan rollen en sociaal contact en niet aan weide.

Daarom zet ik haar in de paddock het hele jaar door wanneer de bak t toelaat (bijba altijd) zodat ze haar behoefte kan vervullen. Deze paddocks staan aangesloten bij de merries met veulens. Waar ze dus ook direct mee kan socializen.

Ik zie niet dat mijn paard happy is omdat ze d'r oortjes naar voor doet en uit stal kijkt als ik aankom. Ik zie dat ze happy is juist omdat ze zichzelf staat te vermaken met haar buurtjes en pas komt als ik bij stal ben ipv dat ze hele dag voor zich uit staat te turen.

Van n bangig ding is ze veranderd in een leuke gezellige merrie.

Zomers komt ze ook in de wei, maar ik ga niet drie uur kijken na hoe ze heen en weer staat te draaien dat ze mee naar stal wil :)