[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:06

Ik heb eerst 2 en een halve maand met m'n pony gestaan op een pensionstal waar de paarden 24/7 binnenstonden, dit was een tijdelijke oplossing in de buurt omdat de andere stal waar ik nu sta toen geen plek had.
M'n pony vond het daar verschrikkelijk, ze stond 21 uur op stal en de andere 3 uur was ik aan het rijden, poetsen etc.
Ze stonden daar in de zomer op aparte stukjes land, ( ong 5u) dus elk paard op een stukje van ongeveer 2 normale boxen, geen eens een lekker gallopje kunnen doen, geen contact met andere paarden...

Nu sta ik gelukkig op een andere stal, 24/7 buiten het gehele jaar door. Ze verweien om de 2 maand, in de winter word er hooi bijgevoerd, en het contact met andere paarden vind ik zo belangerijk, dat een paard gewoon paard kan zijn...

Edit ; de zomer daar heb ik niet meegemaakt, dat ze het land op gingen. Toen was ik al weg naar de nieuwe stal met haar!

barbar

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:36

jij bent dus van het ene naar het ander uiterste gegaan :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:10

een pensionstal kan toch prima zijn? Als de paarden overdag maar zo lang mogelijk naar buiten kunnen in wei en/of paddock... 24/7 op een wei is lang niet altijd ideaal. Hier aan huis kan het wel van mei tot oktober afhankelijk van het weer soms nog wat langer, maar doe ik het ook niet meer vanwege het belang van mijn paarden. (ze kunnen dan wel nog 24/7 in en uit lopen in de paddock met inloopstal)

Ik vind het jammer dat 24/7 binnen stallen nog steeds bestaan. Je zou in het kader van dierenwelzijn wel mogen verwachten dat ook zij aanpassingen moeten doen zodat elk paard minimaal 4 uur per dag vrije beweging zou moeten kunnen krijgen in op zijn minst een paddock van een bepaalde minimum afmeting (bijv. minimaal 200m2 voor 1 paard)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:15

Ik hoor bij de 'slechte' paardenbaasjes van wie het paardje 22 uur per dag op stal staat, 1 uur in de wei en 1 uur rijden. En toch ben ik ervan overtuigd dat mijn paardje gelukkig is. Natuurlijk was hij misschien gelukkiger geweest als hij meer buiten mocht maar ik heb een manegepaard van 21 jaar overgekocht dat voordien niet buiten mocht en met verschillende ruiters in de lessen mee reed. Ik plan mijn agenda nu speciaal helemaal anders opdat hij toch zijn beweging heeft iedere dag. En geloof het of niet maar voor een 21 jarig paardje, is een uurtje eigenlijk voldoende. Hij vindt het niet leuk buiten, is het ook niet gewoon. Te stoffig, te warm, teveel beestjes, geen water, geen eten,... Hij is altijd dolgelukkig als hij binnen mag. Dus dan vraag ik mij af: is het zo verkeerd wat ik doe? Want ik dacht net altijd dat ik iets goed gedaan had door een ouder manegepaardje te kopen en hem zo comfortabeler oud te laten worden.
Was het beter geweest om hem niet te kopen. NEE, want dan kon hij ook niet op de wei. Dus vind ik, gezien de mogelijkheden die ik heb, het toch beter is zo.
Als hij op pensioen moet, wil ik hem wel 24/7 op de wei zetten mits een grote inloopstal zodat hij kan kiezen. maar daar zijn we hopelijk nog heel lang van af want ik hoop nog vele jaren op hem te kunnen rijden en heb momenteel ook geen budget voor een wei+stal+ omheining+ eten+...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:15

joyce B schreef:
Ik vind het jammer dat 24/7 binnen stallen nog steeds bestaan. Je zou in het kader van dierenwelzijn wel mogen verwachten dat ook zij aanpassingen moeten doen zodat elk paard minimaal 4 uur per dag vrije beweging zou moeten kunnen krijgen in op zijn minst een paddock van een bepaalde minimum afmeting (bijv. minimaal 200m2 voor 1 paard)

daar ben ik het helemaal mee eens.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

maar je paard buiten zetten zonder eten (is er dan geen gras?) en water kan ook echt niet imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:24

De pony's op de zorgboerderij hebben sinds oktober binnengestaan en toen rond juni hebben we ze rustig in stukjes gezet omdat er geen stroom was. Nu staan ze een maand dag en nacht buiten en ze zijn zo gelukkig <3 . Ook de hengst loopt er weer lekker tussen , vindt het veel beter dan altijd maar op stal te staan..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:46

Jientis schreef:
Ik hoor bij de 'slechte' paardenbaasjes van wie het paardje 22 uur per dag op stal staat, 1 uur in de wei en 1 uur rijden. En toch ben ik ervan overtuigd dat mijn paardje gelukkig is. Natuurlijk was hij misschien gelukkiger geweest als hij meer buiten mocht maar ik heb een manegepaard van 21 jaar overgekocht dat voordien niet buiten mocht en met verschillende ruiters in de lessen mee reed. Ik plan mijn agenda nu speciaal helemaal anders opdat hij toch zijn beweging heeft iedere dag. En geloof het of niet maar voor een 21 jarig paardje, is een uurtje eigenlijk voldoende. Hij vindt het niet leuk buiten, is het ook niet gewoon. Te stoffig, te warm, teveel beestjes, geen water, geen eten,... Hij is altijd dolgelukkig als hij binnen mag. Dus dan vraag ik mij af: is het zo verkeerd wat ik doe? Want ik dacht net altijd dat ik iets goed gedaan had door een ouder manegepaardje te kopen en hem zo comfortabeler oud te laten worden.
Was het beter geweest om hem niet te kopen. NEE, want dan kon hij ook niet op de wei. Dus vind ik, gezien de mogelijkheden die ik heb, het toch beter is zo.
Als hij op pensioen moet, wil ik hem wel 24/7 op de wei zetten mits een grote inloopstal zodat hij kan kiezen. maar daar zijn we hopelijk nog heel lang van af want ik hoop nog vele jaren op hem te kunnen rijden en heb momenteel ook geen budget voor een wei+stal+ omheining+ eten+...

En ik blijf dit onbegrijpelijk vinden, dat goedpraten voor jezelf. Jouw paard heeft er geen idee van dat je je agenda anders plant, niet zijn probleem. Ik wist trouwens ook niet dat als een paard 21 is, hij genoeg heeft aan een uurtje beweging??? Als ik in een wei zou moeten staan zonder eten??, water en met teveel beestjes, dan stond ik ook liever 22 uur per dag in m'n hokje van 3x3. Waar vind je in vredesnaam een wei zonder eten en drinken? Een waterbak is zo geplaatst en als er niet genoeg gras is dan geef je hem hooi, hij krijgt tenslotte op stal ook eten (neem ik aan tenminste). En tegen de vliegen hebben je een handige uitvinding genaamd vliegendeken :)*
Ik vraag me dan wel af wanneer hij als hij met pensioen is wel 24/7 buiten moet? Dat ene uurtje rijden wat je nu doet kan toch niet de reden zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:21

Jientis schreef:
. Hij vindt het niet leuk buiten, is het ook niet gewoon. Te stoffig, te warm, teveel beestjes, geen water, geen eten,... Hij is altijd dolgelukkig als hij binnen mag.

Dit is puur een excuus dat je jezelf voorhoudt.
Een paard is een gewoontedier, dus wanneer die het grootste deel van zijn leven op stal spendeert, dan zal die daar inderdaad aan wennen en dus gelukkig lijken.
Als zo een paard dan ineens naar buiten gekieperd wordt, dan wilt zo een paard na een halfuur idd al binnen. Dan staat die voor het hek te ijsberen en als je je niet haast dan gaat die nog keihard hinniken ook en loopt die zich in het zweet. Als baasje geef je toe, doe je het halster aan en leidt je je paard terug naar binnen. En oef, op stal wordt die eindelijk rustig. Dus zie je wel, hij vindt er niets aan om buiten te staan. En als baasje blijf je jezelf dat voorhouden. Ik heb het zelf ook van dichtbij meegemaakt, maar het was niet mijn paard, dus ik zei niets. Nu is dat paard bij mij komen te staan om te genieten van zijn pensioen. Paard staat heel de dag gewoon buiten en vindt het daar superleuk.

Maw, ik ga je niet proberen om te praten want zoiets moet je zelf beslissen, maar schuif de reden niet af op je paard. "Hij vindt het niet leuk, hij wil niet dat..." Nee, jijzelf hebt voor de stal gekozen en jijzelf vindt het wel leuk dat die binnen staat, het is jouw verantwoordelijkheid. Een paard beweegt namelijk zeer graag.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:33

nee Jientis, dat kan echt niet imo, wat je doet. Op de manege waar ie eerst stond kwam ie nog meer buiten...

Mijn paard is ook net 20 jaar maar ze vindt het heerlijk op de wei met de andere paarden. Lekker de hele dag gras eten en s'nachts op stal met brokken en hooi! Een uurtje eruit per dag is echt niet genoeg hoor! Geef je paard een paard waardig bestaan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:53

Jientis, juist een ouder paard zou wat meer (vrije) beweging moeten krijgen dan 1 uurtje "wei" en een uurtje rijden. Oudere paarden verstijven, net als oudere mensen. Hou ze in beweging, dan blijven ze langer gezond en fit.
Dat je paard het buiten niet leuk vind, lijkt me niet raar zoals je het beschrijft. Geen gras, geen water, geen beschutting, geen andere paarden om contact mee te maken en wel stof en insecten. Om heel eerlijk te zijn zou ik snel op zoek gaan naar een stal waar je paard wel op een prettige manier naar buiten kan samen met andere paarden. Dan heb je betere kans om nog jaren plezier met hem te hebben.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:21

Waw wat een aanvallen hier. Paard staat nog steeds op dezelfde manege en kwam ervoor niet meer aka helemaal niet buiten. Daarstraks heb ik hem 3 u op de wei gelaten, toen ik toekwam stond hij nerveus te hinniken aan de uitgang, met vliegendeken en vliegenkap, met gras op de wei, lijkt me niet dat hij er veel plezier in had.Nu ja, ik heb mijn verhaal gedaan. Geloof het of niet, ik probeer het beste voor mijn paardje te realiseren en ja, ik denk dat dat lukt.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:25

Jientis schreef:
Waw wat een aanvallen hier. Paard staat nog steeds op dezelfde manege en kwam ervoor niet meer aka helemaal niet buiten. Daarstraks heb ik hem 3 u op de wei gelaten, toen ik toekwam stond hij nerveus te hinniken aan de uitgang, met vliegendeken en vliegenkap, met gras op de wei, lijkt me niet dat hij er veel plezier in had.Nu ja, ik heb mijn verhaal gedaan. Geloof het of niet, ik probeer het beste voor mijn paardje te realiseren en ja, ik denk dat dat lukt.

Ja joh het is onbegonnen werk. Wat je ook zegt t is toch niet goed. Jij kent je paard het beste.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:43

Jientis, dat jij je aangevallen voelt is jouw interpretatie. Je bent gewend aan de situatie op die manege, de pony ook en het buitengebeuren is daar dusdanig dat binnen beter lijkt. Maar uiteindelijk is hij ook gewoon een paard en paarden zijn op zo'n manier ontworpen dat 22 uur in een stal van 3x3 problemen gaat leveren. In zijn manegetijd kwam hij waarschijnlijk meer uren uit die stal om te werken, nu is het dus teruggebracht tot 2 uur eruit. Ondertussen is hij wel 21 en is beweging cruciaal voor zijn gezondheid.
Op zich is het heel mooi dat je een oude manegepaard koopt en hem zo een rustiger oude dag kunt geven, maar besef wel wat een ouder paard nodig heeft. Rust roest en stilstand is achteruitgang bij oudere paarden.
Mijn advies blijft daarom ook: zoek een geschiktere plek voor hem waar de omstandigheden zo zijn dat hij wel op een prettige manier meer tijd naar buiten kan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:57

Jientis, ik vraag me oprecht af wat je dan gedacht had. Ik denk dat als je heel objectief naar je paard en de situatie kijkt dat je ook liever had dat die gewoon buiten zou kunnen staan. Maar dit is waarschijnlijk gewoon gemakkelijker voor je (dichterbij, prijsgunstig, bekende mensen enz) en daarom heb je je hier maar bij neergelegd. En dan ga je voor jezelf redenen zoeken waarom de situatie toch wel goed is en dan komen de drogredenen zoals "hij vindt het niet leuk buiten en dit en dat".

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:59

Jientis schreef:

ik ben het met je eens, ik vind ook dat je bij de " slechte paardenbaasjes" hoort en dat je excuses zoekt om deze situatie goed te praten.
een ouder paard, zo weinig beweging geven vind ik meer dan zielig.
ik ben ervan overtuigd, dat waar je dan ook in NL woont, er een paddock met loopstal te vinden is, het zal mogelijk wat aanpassing van ons als baasjes vragen, maar waar een wil is is een weg.
hoe kom je aan de overtuiging dat je paard gelukkig is? paarden zijn gewoonte dieren, hij weet waarschijnlijk niet beter, maar dat praat deze manier van een paard houden, niet goed.
Aardig van je dat je een manege paard hebt overgekocht, maar ik kan me niet vinden in jou manier van goedpraten, waarom moet hij eerst met pensioen om een paardwaardig bestaan te krijgen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:09

Jientis schreef:

Ik vind dat jouw paard niet beter weet. Ik vind het nog niet zo verkeerd hoor, je paard is het gewend. Dat het lichamelijk niet het meest ideale, daar ben ik het mee eens. Maar zo te lezen is hij kerngezond en wordt hij goed verzorgd.

Beste topiccers, en een vogel in kooitje dan? Of cavia's, konijnen etc?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:11

Weet je wat ik sielug vind, paarden op schrale wei vol mest en andere rotzooi, met vliegen en dazen en ander gespuis om zich heen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:12

Jientis schreef:

Jou paard is gewoon zo geconditioneerd dat hij niet beter weet. Hij heeft zich in zijn lot berust.
Hang maar eens ee camera op en kijk wat hij doet als jij er niet bent. Ik wil wedden dat hij de meeste tijd in een hoekje staat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:16

Morris schreef:
Jientis schreef:

Ik vind dat jouw paard niet beter weet. Ik vind het nog niet zo verkeerd hoor, je paard is het gewend. Dat het lichamelijk niet het meest ideale, daar ben ik het mee eens. Maar zo te lezen is hij kerngezond en wordt hij goed verzorgd.

Het gaat hier over PAARDEN niet over cavia's of konijnen. Daar kun je dan het beste een ander topic voor openen. ;)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:17

Wat zijn we weer lollig Cowgirl, als dit de sfeer van het hele topic is, weet ik genoeg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:24

Ik ben altijd lollig :+ ? In dit soort topics worden altijd andere dieren erbij gehaald om het paardenleed maar enig zins goed te praten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:31

Ik snap Cowgirl wel hoor. Ik weet dat je het goedbedoeld Morris, maar dat is gewoon naast de kwestie. Mag ik mijn hond permanent in een kennel opsluiten omdat mijn buurman zijn vogel in een klein kooitje houdt? Je ziet toch zelf dat dat kant noch wal raakt?

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:06

barbar schreef:
jij bent dus van het ene naar het ander uiterste gegaan :)

Klopt :D, omdat ik weet dat mijn pony hier zich zoveel fijner voelt, en gewoon paard kan zijn in een kudde met andere paarden. Zoals ik al schrijf in mijn vorige post: dat een paard gewoon paard kan zijn, vind ik het belangerijkste!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:07

Morris schreef:
Jientis schreef:

Huh, ik snap totaal niet waarom je dit voorbeeld erbij haalt ?:+ Cavia's en konijnen horen in een ren met hok. Dus haalt dit voorbeeld de bedoeling van je post juist neer. Of vind je het normaal dat cavia's en konijnen in hokken gepropt worden?

@ Jientis: Het kan heel goed kloppen dat hij inderdaad naar binnen wilt, maar dat komt omdat hij het niet gewend is en omdat binnen staan een gewoonte voor hem is. Paarden zijn gewoontedieren. Dus wil je hem wat langer op de wei hebben, dan moet je dan een langere tijd volhouden, ookal meent hij naar binnen te willen.

Ik kom van hetzelfde hoor. Had de mijne ook 22 uur lang in stal (ontwetendheid), hij zag er super uit, was altijd vrolijk, hartstikke gelukkig. Zette ik hem langer buiten was hij er al gauw klaar mee. Nu staat hij bij mij thuis de hele dag buiten (en zomerse nachten ook buiten) en gek genoeg is hij veel veranderd (positief) terwijl ik niet gedacht had dat dat zou kunnen!