24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:43

Het geeft me wel een geruststellend gevoel dat er nog meer paarden zijn die vanuit altijd zov eel jaren s nachts op stal 24/7 buiten zo goed oppakken. Ik lees toch wel veel positieve reacties over dat de paarden rustiger worden. Ik hoop dat dit bij mijn merrie ook zo zal zijn... Nog één vraagje en da n ben ik hopelijk uitgvraagd.. er is dus een stukje betgeld bij de weide. Nu staan de paarden daar s winters erg veel op omdat ze daar hun ruwvoer krijgen en omdat ze het droge stuk vaak verkiezen boven de blub... Daardoor slijten de hoeven enorm af in de winterperiode en staan er een aantal vierkant op ijzers. Is dit te voorkomen door anders te bekappen of heeft niemand hier ervaring mee?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:44

yvonne1303 schreef:
Leuke foto's Yvonne. Zou dat ook in een weiland kunnen, vraag ik mij af. Ga ik eens over nadenken.
Mijn draver heeft voor de sulky gelopen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Afbeelding

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:44

Atent schreef:
yvonne1303 schreef:
Leuke foto's Yvonne. Zou dat ook in een weiland kunnen, vraag ik mij af. Ga ik eens over nadenken.
Mijn draver heeft voor de sulky gelopen, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

mmmm ik heb alleen wei, de foto's die je ziet is mijn winterwei als ze eraf zijn!!

Ik dacht dat het een bak was. Ik heb nog wat groener land, vandaar. Maar ik ga het wel proberen, ik ben aan het broeden.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:45

Miji: die van mij staan nu sinds een week buiten en voor zover ik kan zien vinden ze het super. De merrie is zowiezo nu al rustiger geworden. Die was echt behoorlijk baldadig, maar had ook te maken met de boxrust.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:47

Miji schreef:
Het geeft me wel een geruststellend gevoel dat er nog meer paarden zijn die vanuit altijd zov eel jaren s nachts op stal 24/7 buiten zo goed oppakken. Ik lees toch wel veel positieve reacties over dat de paarden rustiger worden. Ik hoop dat dit bij mijn merrie ook zo zal zijn... Nog één vraagje en da n ben ik hopelijk uitgvraagd.. er is dus een stukje betgeld bij de weide. Nu staan de paarden daar s winters erg veel op omdat ze daar hun ruwvoer krijgen en omdat ze het droge stuk vaak verkiezen boven de blub... Daardoor slijten de hoeven enorm af in de winterperiode en staan er een aantal vierkant op ijzers. Is dit te voorkomen door anders te bekappen of heeft niemand hier ervaring mee?

ik heb een natuurlijk hoefbekapper, zou het even navragen aan de hoefsmid.
IK heb niets betegeld maar afgelopen 2 weken met die vorst en sneeuw is het wel vergelijkbaar!

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:51

Miji schreef:

Vragen is vrij, toch.
Van nature is een paard een kuddedier dat altijd buiten heeft geleefd, dus dat ze dit zo goed oppakken is ook iets wat van nature in hun systeem zit.
Ik merkte toen wel met mijn draver dat ze vrij lang heeft moeten wennen aan haar nieuwe omgeving, geluiden, alles wat er om haar heen gebeurt. Ze houdt alles in de gaten. Is natuurlijk ook de aard van het beestje. In het begin vondt het vreselijk als het regende, ze wist dan niet hoe snel ze naar binnen moest om droog te staan. Let wel, ze staat nog steeds graag binnen. Maar verder is het een groter varkentje dan mijj ijsco. Rollen in de modder doet zij dus het liefste en dat doet ze goed, eerst de ene kant en vooral alles goed insmeren, dan gooit ze zich een beetje omhoog en gooit ze zich op de andere kant, ze laat zich echt vallen en smeert daar de boel goed onder. Je moet weten dat ze hekel heeft aan borstelen. uhhhh
Qua ijzer, je zou kunnen overwegen de ijzers eraf te laten halen en anders te gaan bekappen, bv natuurlijk bekappen. In de overgangsperiode zou je hoefschoenen kunnen gebruiken.

yvonne1303

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:52

Niet alle hoefsmeden staan open voor ijzerloos en of natuurlijk bekappen:-(

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:53

bij mij komen er geen ijzers onder, dat kan niet met sneeuw en ijs. als er 1 ijzers moet zal ik hem weg moeten doen.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:54

Mijn smid zegt altijd: als een paard ijzers nodig had gehad, was ie er wel mee geboren :D
Ik snap dat er (medische) uitzonderingen zijn hoor, ben ook erg blij dat ze het al jaren prima doen zonder ijzers.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:56

Ik heb ook geen ijzers hoor. Ik ben ook van mening dat dit niet nodig is. Om te rijden kun je altijd hoefschoenen gebruiken. En in de wei hebben ze al helemaal niks nodig.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:01

Heb gisteren noodgedwongen mijn paarden moeten stallen omdat de weide aan het overstromen is -O-

Nu laat ik ze daar staan tot eind februari. Ergens ben ik ook gerustgesteld, want het waaide gisteren toch wel heel hard en hun schuilstal heeft nog geen dak en ik voelde me daardoor best wel schuldig ook, maar langs de andere kant vind ik ze op stal ook wel zielig ogen en hoop snel het dak te placeren zodat ze terug naar hun plekje kunnen. Wel heb ik nu terug eventjes een buitenpiste ter beschikking.

Die waar mijn paarden bij staan (particulier) zei dat ik beter mijn paarden in de winter niet op de weide zet en mijn weide nu beter terug zou inzaaien. Ik wacht het liever af. Mijn weide is geen modderbad, enkel op de plaatsen waar ze eten en drinken, maar ze kunnen wel uit de blub lopen als ze dat willen. Ze staan met 3 op 1ha62. Gaan ze echt onvoldoende gras hebben voor de zomer ?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:05

Atent(mijn haf) gaat 1 keer per jaar naar de smid, hij is een goed voorbeeld van "natuurlijk" bekappen, doet het echt op de manier in het wild. het brokkelt en slijt en dan ziet het er uit alsof die gister gedaan is , grappig. Goedkoop paard!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:08

IK hou 1 stuk voor de winter en de rest blijf ik in de winter af. in voorgaande foto's van mij zie je hoe bruin dat stuk is na de winter, ik zaai het nooit in maar in het voorjaar laat ik het gewoon bemesten en laat ik het f met rust , soms wat onkruid wegspuiten en dan heb ik weer een mooie wei. War ze in de zomer gewoon op kunnen laat het alleen wat langer voor de winter zodat het meer kan hebben.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:09

Betadine: balen, maar het is ook niet normaal hoeveel water er momenteel naar benee komt...
Atent: Mijn paarden worden 2 keer per jaar bekapt door de smid. verder vijlt mijn zus ze tussendoor nog wel es rond. Vooral van het rijden in de Kroondomeinen met dat grind kregen ze nog wel es van die flappen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:11

Bij mij 1 keer bekappen ,verder niets, ook geen vijl erlangs.
die flappen breken er vanzelf af bij hem.
kleintjes gaan 4 keer per jaar

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:18

Eigenlijk zou ik best een paddock aanleggen op de plek waar de stallen komen waar ze bij nat weer droog kunnen staan, maar mijn weide ligt in overstromingsgebied en ik ben bang dat die paddock bij de eerstvolgende echte overstroming niet meer bestaat dan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:27

Hier gaan de hoeven uiteindelijk sneller groeien door het verharde gedeelte

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:42

Atent: wat een goed idee, ga ik zelf ook proberen! Ik vraag me af of het werkt op kleigrond, of dat het daarvoor te licht is, we zitten hier helaas op vette klei waar je zo tot je enkels inzakt. Maar om drollen te verspreiden moet dit wel werken!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:52

als mijn wei te nat is doe ik ook niet slepen pas als het weer droger is. je kan hem ook zwaarder maken door 2 autobanden. of iets dergelijks.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:58

Bij mij moesten ze er wel erg aan wennen (beton platen uitloop) en daardoor gevoelig maar nu na het 3e jaar geen last meer van.
Rijden doe ik bij grote stukken inderdaad met hoefschoenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:16

Mijn merrie staat ook bijna de hele dag op de bestrating, maar haar hoeven lijken juist harder te zijn geworden. Ook rijden over het asfalt gaat nu een stuk beter.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:41

Mijn twee oudste merries stonden voorheen ook op een bestraatte uitloop. Bij mijn Andalusier ging dat niet goed, haar hoeven werden zo kort en gevoelig dat ik iets moest.. Alleen ijzers kan Ze vanwege HKO en atrose niet op lopen, dus dat werd zooltjes en siliconen en alles :(

Nu staat ze op de wei, en meteen alles eronderuit gehaald. Gaat perfect. Ze loopt nu zelfs beter dan met het uitgebreide beslag. Mijn fries had geen problemen met de stenen uitloop, scheelt dus ook per paard/hoeven.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:09

Die van mij staan ook allemaal zonder ,en hebben beton, zand en blub uiteraard ,maar zeer goede keiharde hoeven, mijn hoefsmid zei dat dus ook dat die hoeven zich goed aanpassen. 1 staat er nog maar een half jaar bij en altijd alleen op de wei gelopen die had in 11 jaar nog geen straat gezien die hoeven zijn dus drama, en die loopt dus ook nog wat gevoelig op het verharde. Maar met mijn blaag kan ik zo 5 dagen voor de wagen zonder ijzers over straat en vroeg me af of dat wel goed ging. Hoefsmid was zeer tevreden en hoefde me geen zorgen te maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:10

*zucht* doe mij die sneeuw maar weer...

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:12

Nee, geen sneeuw....LENTE en ZOMER! :D