Waarom een knuppel? Denk niet dat de meeste mensen voor de lol ijzers er onder slaan omdat het chique staat, Als het zoveel ellende met losrakende en kwijtrakende ijzers op levert of paarden die zichzelf of anderen kunnen verwonden. Meestal zitten ze er onder voor een reden.
Ayasha schreef:Even de knuppel in het hoenderhok gooien: niemand verplicht je om er een ijzer onder te slaan. Op wat uitzonderingen na doen de meeste paarden het prima zonder ijzer. Ze doen tegenwoordig haast alsof een paard zonder ijzers never nooit goed kan lopen...
tja, en als je zo'n uitzondering hebt, dan wil je die ijzers er dus graag zo goed mogelijk onder houden.
Meestal zitten ze er onder om een reden.
Gevoelig op het harde bij veel over de weg moeten rijden (of 24/7 lopen zoals in HIT-actief stallen)
Noodzakelijke standverandering die teniet wordt gedaan door natuurlijke slijtage of ondersteuning bij medische problemen (bijv. ernstige hoefkwetsuren, scheuren etc.)
Dunne zolen en daardoor gevoelige voeten
SGW en Marathonpaarden die in het najaar/de winter op proppen moeten kunnen vanwege wedstrijden
Ik persoonlijk geef liever 30 euro per 3 maanden uit aan het bekappen dan 70 euro of meer voor 1 paar ijzers elke 6 tot 8 weken... Dus hier kies ik er echt niet zonder reden voor. En in mijn geval is het onderdeel van de behandeling bij een paardenkliniek. De meeste wedstrijdruiters hebben vooral ijzers in de zomermaanden om er kalkoenen onder te kunnen zetten en halen ze er in de winter af omdat ze dan op zand starten en bij gladheid en sneeuw ze de paarden gewoon buiten kunnen laten.
Ik heb ook voor mijn pony eerder op medische indicatie speciaal beslag met zooltjes en siliconen geadviseerd gekregen en mijn pony, die zelfs op stevige zandpaden zere voeten had, liep ineens alsof hij Nike-Airs had, ook op het asfalt! De reden dat ik hem er weer af heb moeten halen is omdat hij er hoefscheuren van kreeg, waar hij met blote voeten nooit last van had. Nu ben ik heel erg beperkt in hoeveel en waar ik hem buiten kan rijden. Echt heel jammer, en hij heeft weer vaker zere voeten. Maar met ijzers gaf nog grotere problemen, dus dan kies je het minst erge.