Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

wendyP

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:00

Robin staat 24 uur per dag buiten

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:02

Die van mij staan van 08.00 tot ongeveer 18.00 buiten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:21

De mijne staan van 8 uur tot het donker wordt (ongeveer 18.00) buiten. Ik heb ze thuis staan, maar als het echt hard regent of hard waait gaan ze naar binnen. Paarden worden er ook niet blij van en worden onrustig en zeuren om naar binnen te mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:34

Ook al is het niet rechtstreeks, ik voel me toch ergens wel aangevallen omdat mijn paarden nu per toeval in de categorie 2 à 3u/dag vallen.

Ja, ik heb eigen land met schuilstallen dus in principe kan ik ze 24/7 zelf buiten houden. Maar dan heb ik in de zomer geen spriet gras over omdat het stukgelopen is, ze glijden nu al flink na een stevige bui of 2 (vooral nu het water in de bodem blijft), ze staan bij slecht weer maar te kniezen in hun schuilstal, ik heb geen verlichting dus kan er niks doen laat staan rijden en als het nog een paar keer flink hoost deze winter loopt de gracht ernaast ook over en staat de boel onder water. Om over de paddock voor de mini's maar te zwijgen, die droogt al een paar weken niet meer op.
Dus ik heb ze al naar pension gebracht. in principe heb ik 24/7 beschikking over een paddock van 10x15 en een buitenpiste van 25x45. Ik laat ze niet de hele dag in de buitenbak. Ten eerste heb ik een hengst die dan naast 2 jonge merries staat en ook al is hij doodbraaf en gedraagt hij zich supernetjes, ik ga het ook niet uitdagen. Ten tweede mogen ze geen eten in de buitenbak.

Omdat de paddock ondanks fikse investeringen (drainage, extra lading zand + laag pistezand) toch alweer een gigantische blubberbende is komen ze enkel naar buiten als ik er ben. En dat is de ene dag langer dan de andere en voorlopig max. 4u. Mijn excuses als dat mishandeling is. Hier in de regio (ik ben belg) is dit het enige pension dat ook weidegang aanbied in de winter, in principe dus vanaf 8u tot 18u tenzij het echt spiegelglad is of gewoon te drassig. Die mensen doen hun uiterste best om zo snel mogelijk de paddock in betere staat te krijgen, maar niemand kan toveren. Wordt het droger en kan de paddock opdrogen dan gaan ze weer van 8 tot 18u beentjes strekken. Tot dan staan ze in een ruime stal met sociaal contact én flink veel ruwvoer. Blijkbaar zijn ze er prima blij mee want er doet er geen eentje gek als ik ze even losgooi. ook op buitenrit geen problemen.

Ben ik blij met de situatie? Nee, uiteraard niet, ik had het ook liever anders gezien maar netstroom op m'n weide is pokkeduur (eerst maar nieuwe omheining) en als de paddock te slecht ligt, tjah, dan is het zo. Ze zakken kogeldiep weg, het zuigt enorm en ik wil geen paard dat tijdens het dollen plots erg kort wil draaien en zijn eigen benen eraf schroeft...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:05

Ik vind jouw verhaal wel een beetje een uitzondering Varekaj, omdat jij in de veronderstelling was dat jouw paarden gewoon op de paddock konden. Blijkt dat dit niet kan, dit had jij ook niet kunnen voorzien.
Dit is gewoon een pech verhaal zegmaar. Hier kun je zelf nu niet al te veel aan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:12

Waarom een knuppel? Denk niet dat de meeste mensen voor de lol ijzers er onder slaan omdat het chique staat, Als het zoveel ellende met losrakende en kwijtrakende ijzers op levert of paarden die zichzelf of anderen kunnen verwonden. Meestal zitten ze er onder voor een reden.

Ayasha schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: niemand verplicht je om er een ijzer onder te slaan. Op wat uitzonderingen na doen de meeste paarden het prima zonder ijzer. Ze doen tegenwoordig haast alsof een paard zonder ijzers never nooit goed kan lopen...

tja, en als je zo'n uitzondering hebt, dan wil je die ijzers er dus graag zo goed mogelijk onder houden.
Meestal zitten ze er onder om een reden.

Gevoelig op het harde bij veel over de weg moeten rijden (of 24/7 lopen zoals in HIT-actief stallen)
Noodzakelijke standverandering die teniet wordt gedaan door natuurlijke slijtage of ondersteuning bij medische problemen (bijv. ernstige hoefkwetsuren, scheuren etc.)
Dunne zolen en daardoor gevoelige voeten
SGW en Marathonpaarden die in het najaar/de winter op proppen moeten kunnen vanwege wedstrijden

Ik persoonlijk geef liever 30 euro per 3 maanden uit aan het bekappen dan 70 euro of meer voor 1 paar ijzers elke 6 tot 8 weken... Dus hier kies ik er echt niet zonder reden voor. En in mijn geval is het onderdeel van de behandeling bij een paardenkliniek. De meeste wedstrijdruiters hebben vooral ijzers in de zomermaanden om er kalkoenen onder te kunnen zetten en halen ze er in de winter af omdat ze dan op zand starten en bij gladheid en sneeuw ze de paarden gewoon buiten kunnen laten.

Ik heb ook voor mijn pony eerder op medische indicatie speciaal beslag met zooltjes en siliconen geadviseerd gekregen en mijn pony, die zelfs op stevige zandpaden zere voeten had, liep ineens alsof hij Nike-Airs had, ook op het asfalt! De reden dat ik hem er weer af heb moeten halen is omdat hij er hoefscheuren van kreeg, waar hij met blote voeten nooit last van had. Nu ben ik heel erg beperkt in hoeveel en waar ik hem buiten kan rijden. Echt heel jammer, en hij heeft weer vaker zere voeten. Maar met ijzers gaf nog grotere problemen, dus dan kies je het minst erge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:18

Vorig jaar bleek al snel dat de voorziene paddock het niet aankon, dus hebben ze tijdens de zomermaanden drainage + extra zand voorzien. En nu blijkt het weer niet echt te werken. Op sommige plaatsen komt de onderlaag al terug naar boven en zijn er gaten van 15cm of meer diepte! de mini's willen zelfs niet eens meer de paddock inlopen, ze verstijven aan de poort en ook de hengst begint dit te doen. Het zijn geen mietjes die om het minste staken, dus dat zegt toch al wat...

@Def: Jij begrijpt wel dat het een uitzondering is, maar wie begrijpt dat nog? In principe is mijn eigen weide in betere staat dan de paddock maar ik moet ook denken aan volgend jaar. Ik gun ze liever gras vanaf april tot augustus/september (vanaf dan moet ik meestal bijvoeren) dan het hele jaar door in een zandbak sloffen en moeten teren op hooi. Niet alleen kost dat mij een flinke hoop geld extra, ik gun ze gewoon graag hun groene goud.

krijg ook best wat kritiek omdat ik zowel voor de mini's (kruisingen met shet) en mijn tinker als warmbloed een ongevoerd regendek heb. Moeten ze maar tegen kunnen zegt iedereen. Goed, kan zijn maar er is niks beschutting, ook niet tegen harde wind. Dan liever even naar buiten met regendek dan een stel kerels die me sip staat aan te staren omdat er geen schuiloptie is.

Over ijzers: enkel mijn hengst staat sinds kort voor het eerst op ijzers. Ik ga 1 à 2x/week naar buiten en door het slijten van zijn hoeven liep hij gevoelig op kiezelpaden. Aangezien het ofwel asfalt is (met best wat verkeer) of veldbanen met kiezels heb ik voor ijzers gekozen omdat ik dan nog gewoon lekker kilometers buiten kan maken. Anders zit ik beperkt met bakwerk tot zijn hoeven weer aangegroeid zijn en daar zou knollemans zelf kierewiet van worden. Hij heeft echt nood aan die buitenritten om het hoofd fris te houden. Dan maar ijzers er onder en aan die behoefte voldoen. wanneer blijkt dat hij weer zonder kan gaan ze er zo weer af, want ik verkies ook blootsvoets.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:01

Ik sta nu redelijk perfect O:)

Groepje van vier, twee schuilstallen, goede (altijd) droge paddock en daaraan nog weer land. Het weiland heeft nu droge en natte plekken, maar er is ook nu nog genoeg te grazen.
Toch fijn dat ze gewoon kunnen kiezen om binnen te staan als het regent, maar dan ook weer gelijk naar buiten kunnen rennen als het droog wordt.
Ook nog in het bos en met een prima bak. Geen licht alleen in de bak, maar werk toch flexibel, dus ik rijd wel lekker overdag :)

Ik zou eigenlijk echt niet meer anders willen staan, moet er niet aan denken om m'n paard verplicht buiten te zetten overdag, terwijl het regent.. en dan wordt het s'avonds droog en dan moeten ze weer naar binnen. Vaak op zo'n pensionstal toch in een treurig paddockje, zonder schuilstal, zonder eten. Je ziet toch dat paarden die niet 24/7 met elkaar leven, een stuk minder tolerant tegenover elkaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:09

Als het om eten gaat zijn ze hier altijd even hard voor elkaar hoor, 24/7 in het land met volop gras of niet. Kan ook omdat het allemaal mannen zijn, liefde gaat door de maag :Y)
Niet iedereen heeft de luxe om overdag te rijden en als het regent zoals afgelopen week kan ik ook niet rijden op de weide. Omheining moet volgend jaar nog verder vernieuwd worden (weer paar 1000€ kosten), ik wil meer bestrating voor de stallen of op zijn minst rubber tegels, eventueel nieuwe schuilstallen zetten, een groot hok plaatsen om onverpakt hooi te kunnen bewaren... Door al die kosten én ook beperkt in gras leg ik voorlopig liever geen bak aan.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:11

Mijn paard staat van 10 tot 6 buiten ongeveer. Soms iets langer, soms iets korter.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:55

Eventjes over modder, wij wonen heel moerassig dus ook bij ons is het bij de minste regen een blubberzooi wat hebben wij hier aan gedaan: een pad van ong 3m (in de hoeken iets groter zodat je slaap/rolplekken hebt) rondom onze wei afgemaakt, op dit pad mogen de paarden dag en nacht continue op dit is inderdaad op de duur een en al modder maar dat deert onze arme paardjes niet hoor, ze hebben 2 ruime stallen die altijd open staan waar ze in kunnen met daarvoor nog een ruim stuk asvalt dus droog kunnen ze altijd staan. Ze kunnen lopen zoveel ze willen (en dat doen ze ook modder of geen modder) Mijn tinker met haar gigantische sokken ziet er wel niet uit als hier door banjert maar wat is dat zicht als ze ermee gelukkig is.. Het middelste deel gewone wei mogen ze in de winter enkel op met mooi weer en laag fructaanlevel. En elke lente/zomer groeit er op dat pad weer gras ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:13

mijn paarden staan nu tot ong. maart van smorgens tot savonds buiten, de maanden er tussen staan ze gewoon dag en nacht op de wei (vanaf volgende winter als de nachten meevallen gaan ze snachts ook gewoon buiten)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:28

365 - 24/7

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:39

Mijn paarden staan 24/7- 365 dagen per jaar buiten. Ze hebben een weide met stallen die altijd open staan zodat ze zelf kunnen kiezen of ze naar binnen willen. Een ruim gedeelte voor de stallen is betegeld zodat ze niet in de modder hoeven als ze dat niet willen. Het frapante is dat ze er zelf voor kiezen om in de natte stukken te gaan staan. Van de 4 hebben er 3 paarden ijzers voor. Geen enkel probleem in de winter.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:54

Wat fijn om te zien dat een behoorlijk percentage de paarden vier uur of meer buiten heeft staan.

Ik sta op een hit actief, dus 24/7. In de zomer ook weidegang.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:55

24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:02

Ik ben gezegend met het feit dat ik in het noorden van het land woon en mijn paard gestald heb bij een pension waar die lekker met vriendjes buiten kan staan van 09:00 tot 16:00 soms wat langer soms wat korter...in de winter ook gewoon lekker buiten :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-12 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:05

Heb ze 24/7 buiten staan. Vorig jaar van dec tot feb alleen 's nachts binnen (waren toen geschoren en begonnen er al her en der rotjes afgestoken te worden). Met 1 paard rij ik Z1 dressuur en B springen en andere L1. Als ik op zondag wedstrijd heb hou ik ze wel zaterdagavond binnen, zodat ze uitgerust zijn. Normaal gaan ze namelijk in de ochtend gestrekt in de bak liggen :P Hebben een wei van ongeveer 2 hec tot hun beschikking en kunnen altijd de stal in (waar groot pak hooi ligt). Tevens heb ik altijd een hooinet in de wei hangen. Merk dat ze daar toch wel behoefte aan hebben, zowel zomer als winter. Niet omdat er te weinig gras zou staan maar denk meer voor de structuur.

Ook al zijn het "sportpaarden" er gaat niks boven 24/7 weidegang!!!

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:35

Of mensen het nou goedkeuren of niet, interesseert me geen bal! Ik weet dat ik goed voor mijn paarden zorg, ondanks dat ze nu niet aan de 4 uur per dag komen!

Ze zijn tot op heden zelden ziek of kreupel, zelden een met koliek of mok! Ze krijgen veel ruwvoer van hoge kwaliteit en staan in grote boxen.

Als straks het meeste stro weer weg is, heb ik weer een paddock binnen waar ze een poos los in kunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:13

En weer wilden ze niet :+
Geef ze groot gelijk, we staan hier op kleigrond en het is een bagger-glijbaan.
Vanmiddag als het droog is mogen ze nog even een paar uurtjes verplicht buiten spelen.
Overigens staan ze niet in een box maar wel lekker in een uitloop in de frisse lucht dus ze kunnen alleen niet in de prut.
Ik denk dat iedereen binnen zijn/haar mogelijkheden het beste wil voor z'n paard of pony en in veel gevallen is 'op de wei' in deze omstandigheden geen optie. Ik heb alleen ervaring met kleigrond maar zeker met een paard is dat echt geen optie.
Die shets kunnen wel naar buiten maar als ik nu mijn paard buiten zou zetten op de wei breekt ie alle 4 zijn benen en heb ik ook geen weiland meer over.
Vind het wel leuk om te lezen hoe iedereen dit voor zichzelf oplost.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:24

Onze paarden staan altijd van 7 tot 7 in de paddock en bij droog weer nog een aantal uurtjes per week op de wei..we hebben een schuilstal in de paddock en een hooiruif..de paddock zelf houden we goed door hem om het jaar te laten diepwoelen,mest eruit halen en af en toe te slepen.Wij zitten dus wel op zandgrond maar volgens mij kom je met wat onderhoud dus al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:25

Gelukkig heb ik een droge paddock, want ook bij mij is het ontzettend modderig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:36

Ja, fijn dat het op andere bodems wel kan. Ik kijk altijdjaloers als ik zie hoe goed de wei van de buren op de andere hoek blijft, en de weides nog iets verderop. Die kunnen de hele winter gewoon gebruikt worden. Ook als het gras al kort is.. Maar hier is het echt andere grond. Harde bodem waar water op ligt, dat maakt me niet uit. Maar diepe modder vind ik echt niet kunnen. En een gewoon pad, zonder aanpassingen veranderd in onbegaanbare moerassige soep. Kan me niet voorstellen dat als het zo erg wordt mensen dat nog doen.

Het vrouwtje waar ik heb leren rijden deed dat wel. Maar dan alleen overdag. Die pony's liepen tot hun voorknieen in de drek. Er uit halen kon alleen met hoge rijlaarzen. Gewone laarzen liepen over of bleven hangen. Staarten 1 grote klont modder en wintervachten allemaal keiharde aan elkaar gekleide modderkluiten onder de buik. Daar kwam regelmatig de dierenbescherming langs vanwege klachten. Totdat ze het zat waren en ze een droge zandpaddock aan moest leggen en pony's moest minderen omdat ze anders in beslag werden genomen. Die pony's werden verder kwa eten, drinken, hoefsmid en dierenarts prima verzorgd, maar hun uitloop en de stallen waren niet zo denderend. In de zomer groeide daar ook echt geen gras meer terug op die zwarte stukken.

Ik zie dat bij een andeere pensionstal ook. Die heeft op zich goede grond, maar sinds de paarden het hele jaar buiten lopen en er te veel paarden zijn om om te weiden en stukken rust te geven onstaat ook daar een flink zwart stuk voor in de wei en groeit er nog weinig gras. Het hele jaar staat er een baal kuil en het is een veredelde graspaddock geworden in plaats van de verzorgde wrides van vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:40

Ja ik ook, bij ons staat er water en tegenover ond dus nooit, zelfs met harde regen staan ze er nog op.....draineren is enige oplossing, pad waar ze overheen moeten elke dag, dat is nagenoeg onbegaanbaar, daar laat ik ze los, zodat ze zelf hun weg kunnen vinden....samen is het best gevaarlijk met wegzakken, vastzitten en bija onderuit gaan....wat haat ik het dan op de klei! Maar op het zand was het maar een paar weken echt groeizaam weer en op de klei heel jaar rond, 3 weken geleden bemest, nu al weer op totaal kale wei een cm of 6 erop.......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-12 08:42, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:41

Ik zeg niet dat die paarden dan maar binnen moeten blijven, de rest van de bodem is daar prima, maar al die modder is niet leuk en het is niet zo dat dat stuk weer lekker bij groeit in de zomer omdat het dan geen rust krijgt. Met weinig of slechte grond kun je dan in mijn ogen beter zandpaddocks aanleggen.