Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balloonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:24

Bij weer zoals dat de afgelopen steeds is (regen, wind en kou) staan bij ons alle paarden te wachten tot ze weer naar binnen mogen. Vinden er helemaal niks aan om dan buiten te staan. Vooral onze 2 KWPN merries zijn watjes.

Bij mooi weer staan alle paarden gewoon dag en nacht buiten. Dan zijn ze ook moeilijker te pakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:31

Mja dat gelukkig en tevreden is ook maar relatief , de mensen die wat kritischer zijn geworden zoals ik , dachten ook dat hun paardje gelukkig en tevreden was toen die nog minder prettig gehuisvest was....en nu je het anders doet zie je pas dat het dier echt veel lekkerder in zijn vel zit :o

Waarom staat voor jou buiten staan gelijk aan verzuipen in de regen :?

Als dat zo is op een stal dan deugt namelijk gewoon de huisvesting niet :)

Een paard dat 20 uur per dag op stal staat heeft het niet echt goed , maar een paard dat op een klöte-stukje staat te verpieteren in de regen heeft het ook niet goed.

Wanneer het niet haalbaar is voor een stalling om de paarden te voorzien in een minimale uitloopmogelijkheid , dan is die plek gewoon niet geschikt om paarden te houden.

Heeft niks met utopia te maken maar juist alles met realiteitszin. De accommodatie pas je aan aan de dieren die er staan. Kun je dat niet dan is die plek gewoon niet geschikt , en zet je er niet alsnog paarden neer , als je een beetje hart voor je dieren hebt. Maar dat doen we nu dus wel omdat we niet kritisch genoeg zijn en maar vinden dat de paarden zich maar aan moeten passen.

En wat is een eindeloos grote uitloop ?

Dat ik een strookje van 2 x 4 meter te belachelijk vind om een "uitloop" te noemen (simpelweg omdat het dat ook niet IS) , houdt niet in dat elk paard meteen een 20 x 40 rijbaan voor zijn stal moet hebben :P

Maar als je ze zo veel op stal hebt staan en als je dan per-sé een hele verzameling paarden bij elkaar wilt hebben , gun ze dan in ieder geval een uitloopje waar ze nog een beetje in rond kunnen stappen.

Mensen denken wel na over hoe veel stallen ze op het perceel kwijt kunnen , welke ruimte bakken en kantine e.d. nodig hebben , maar "vergeten" voor het gemak maar om ook wat ruimte voor de paarden in te calculeren , dat is gewoon belachelijk :)

De denkwijze is jarenlang bij veel stallen geweest dat een stal genoeg is voor een paard. Als je bvb. 2 binnenbakken neer kunt zetten , dan kun je ook een fijne buitenspeelplaats maken met een schuilgelegenheid waardoor de paarden niet hoeven te staan verzuipen of hoeven te staan verpieteren in hun hok als het regent....

Eerst ergens geen rekening mee houden en vervolgens zeggen dat je geen mogelijkheden hebt is gewoon flauw.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:38

Inderdaad denk ik dat het in principe het fijnst is voor een paard om een fijn weiland te hebben om de benen te strekken met soortgenoten maar ook met een warm stalletje op zijn tijd.
Sorry maar het weer in Nederland vind ik eigenlijk te slecht om een paard 24/7 het hele jaar daar in buiten te hebben staan. Is misschien goed te doen voor de hardere paardenrassen zoals Fjorden, IJslanders, stevige ponies etc, maar veel warmbloedige paarden vinden het echt niet fijn om altijd maar in de regen en de wind met hun voeten in de nattigheid te moeten staan.
Ook als je intensief rijdt met een paard of wedstrijden kan je je niet veroorloven dat je paard zich blesseert snachts of zo.
Een schuilstal is ook niet hetzelfde als een gewone stal...en zeker niet net zo warm en voor sommige paarden niet prettig omdat ze met meerdere paarden erin moeten staan.
Combinatie van weide en stal is ideaal. Overdag lekker op de wei en snachts lekker warm op stal.
Ik zou niet slapen hoor als mijn paard ergens ver van mijn huis in een "ideale" wei stond terwijl het buiten keihard waait en regent en ik lekker in mijn warme bedje lig.

pmarena

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:44

Buiten staan HOEFT ook helemaal niet gelijk te staan aan in de nattigheid te staan , mensen moeten echt eens van dat rare beeld af hoor :n

Als je paard in een goed ingerichte wei met schuilmogelijkheden staat waardoor het dier zelf kan kiezen of hij lekker binnen of lekker buiten staat , dan hoef je geen enkele zorg te hebben.

Als je lekker slaapt als het rotweer is en je beestje staat op stal , dan neem ik aan dat je ook een heel vervelend gevoel hebt als het heerlijk weer is en hij staat maar te wachten totdat die deur eindelijk eens open gaat :P

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:01

pmarena schreef:
Buiten staan HOEFT ook helemaal niet gelijk te staan aan in de nattigheid te staan , mensen moeten echt eens van dat rare beeld af hoor :n

Als je paard in een goed ingerichte wei met schuilmogelijkheden staat waardoor het dier zelf kan kiezen of hij lekker binnen of lekker buiten staat , dan hoef je geen enkele zorg te hebben.

Als je lekker slaapt als het rotweer is en je beestje staat op stal , dan neem ik aan dat je ook een heel vervelend gevoel hebt als het heerlijk weer is en hij staat maar te wachten totdat die deur eindelijk eens open gaat :P

jij bent best drammerig :j
je hebt ook gelijk maar dit kan alleen als jezelf een wei met schuilstal hebt
en dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd
en pensionstallen beginnen daar gewoon niet , kost teveel ruimte en inkomsten.

als ik het goed heb ,stond jij vroeger bij Scheer en hij had dat ook niet :n

ik vind zelf dat mijn paard super staat,zeker als ik terug kijk naar de vorige stallen waar ik gestaan heb.

en wat jij verteld zou ik ook wel willen voor mijn paard

en vroeger hebben de pony`s die wij hadden dat wel, maar dat was op zandgrond en konden altijd buiten
we hadden niet eens dichte stallen
en dat was op het eiland,die ruimte is hier gewoon niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:40

Je moet helaas wel een beetje drammen als tegenwicht voor de mensen die maar zo makkelijk ophokken goedpraten :P

Zeggen dat weidegang maar niks is terwijl je zelf een waardeloze wei uitkiest , dat is nogal makkelijk zeg.

Als je paard niet op een fijne manier buiten kan staan , wat is dan een betere oplossing : een plek zoeken waar die wèl fijn buiten kan staan...of gewoon maar domweg je schouders ophalen en het dier op stal zetten ?

Bij Scheer hebben paarden het prima hoor , maar het kan altijd beter en daar heb ik ook altijd naar gezocht , je moet er wel wat voor over hebben. OF je haalt je schouders op en zet het beestje maar op stal , zoals zoveel mensen doen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:50

maar ook de wei heb je niet altijd voor het uitzoeken
ik sta perfect qwa stal en paddock ,maar de wei is van de buurman en dat is veengrond
we mochten er nu 2 dagen niet op omdat ze wegzakken tot de kogel
als het nu droog blijft mogen ze morgen weer.
gelukkig heeft ze zelf een klein weitje achter de kassen waar ze paar uur op gestaan hebben anders was het paddock en stal geweest.
helaas kan je niet alles hebben
en dan kies ik voor deze stal ,grote open frisse boxen en paddock,goed voer fijne voerbeurten
gelukkig de zomermnd staan ze buiten [ ook niet s`nachts ]

maar wij kunnen het wel makkelijk vertellen maar het is er gewoon niet.

ga maar eens bij de stallen in deze omgeving vertellen wat je hebben wil.........ze lachen je uit ben ik bang

het is alleen te realiseren als je een eigen plekkie hebt waar een stalletje op mag staan,dan kan je een zandplek maken en een stenen strook of wat dan ook
als ik bij stal Flicka ga kijken barst ik bijna in tranen uit ,stands en kleine hokjes,dan denk ik toch echt; zo slecht doe ik het niet voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:54

mirgino het is gewoon roeien met de riemen die je hebt soms :j
ik heb ook een flinke speurtocht gehad. en als ik in de randstad was gebleven had ik ook nooit zo'n plek kunnen vinden als nu :n

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:56

ik sluit me bij ninajojo aan.onze paarden en pony's staan dan ook 24/7 buiten met een ruime inloop stal.dan kunnen ze kiezen wanneer ze buiten in de regen willen staan of niet,of als de zon hard schijnt ze lekker koel kunnen staan.dus dat bepalen ze lekker zelf.
ninajojo schreef:
Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:58

Mirgino :

Bij Flicka staan ze toch vaak op de wei aan de overkant dacht ik ? :)

Vind ik Manege Tinte vele malen erger , veels te veel paarden op een veels te klein stukje...maar ik begreep dat ze nu de wei aan de overkant van de weg konden gaan gebruiken dus wie weet krijgt een aantal paarden dan toch nog een leven daar := Het fraaie is ook als ik zo'n opmerking plaats dat ik dan meteen allemaal dreig en scheldmails krijg van mensen die zo blind zijn dat ze denken dat hun paard het daar geweldig heeft in z'n isoleercel :=

Het kan mij geen fluit schelen wat stallen zeggen of aanbieden , dat staat voor mij echt los van wat er nodig is.... daarom heeft Rena ook nooit bij een "echte" stal gestaan maar heb ik altijd gezocht naar plekjes bij mensen thuis waar het wèl verantwoord is om een paard te houden :)

De hele sfeer waarin stallen het voor het zeggen hebben daar zouden we gewoon vanaf moeten.

Een stal kan wel zeggen dat iets goed is , maar daar hoef je het niet mee eens te zijn en er is al helemaal niemand die je verplicht om daar een paard neer te zetten....

Maarreh.....jouw plekje is dan toch heel acceptabel als ik dat zo hoor ? :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:00

ik kwam vroeger bij Bertus op Zevenkamp, die had zo`n 400 paarden gestald staan
een vriendin had een paard in de lease ,deze stond in een stand
en verder waren er heel veel containers en deze stonden als een doolhof aan elkaar
ik kreeg het spaans benauwd als ik daar liep
en geen daglicht voor veel paarden en ze stonden altijd binnen alleen om te rijden kwamen ze eruit
dat was echt een bedrijf,ging om de centen en niet om het welzijn van de paarden
ook de grote paarden van 170cm of hoger stonden in een container van 250 x 300 en vaak nog een zadelkast erin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:01

Verschrikkelijk :n

Onbegrijpelijk ook dat mensen dan gewoon niet willen zien hoe akelig zo'n plek is en er vaak nog heel erg enthousiast over zijn , want "het is zo gezellig daar !!" wat je vaak hoort :=

De naam zegt me overigens niks :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:03

bij Flicka staan ze in de wintermnd binnen.
de zus van mijn vriendin heeft op Tinte gestaan en daar kon je voor 100 euro extra p/m de wei erbij huren
wel zelf in en uit zetten
en ik sta prima zeker weten ,maar een loopstal blijft toch het ideaal!
zoals mijn vader het vroeger had ,lekker altijd buiten en het eten droog.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:05

kinel schreef:
ken iemand die heeft een paard die moet `snachts op stal anders is hij devolgende dag totaal uitgeput. dit is nl. al eens uitgetest.

Zo heb ik er ook eentje ; van 8.00 tot 13.00 buiten ; en als je dan een buitenrit maakt, is ze echt dodelijk vermoeid, terwijl ze anders niet te houden is !

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:05

pmarena schreef:

Onbegrijpelijk ook dat mensen dan gewoon niet willen zien hoe akelig zo'n plek is en er vaak nog heel erg enthousiast over zijn , want "het is zo gezellig daar !!" wat je vaak hoort :=

manege de Zevenkamp is er ook niet meer ,er staan nu huizen
hij zit nu op de Hoofdweg bij Nieuwerkerk,nu heeft hij een super stek, maar heeft de eerste jaren daar in de kas gezeten met de boxen zo onder het glas
ik ben daar geweest toen het erg heet was en de paarden stonden flink te zweten binnen
nu is het een super moderne stal,en hij heeft veel land nu.

tja gezellig was het zeker, na het rijden aan de bar!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:06

ik denk dat het vaak onwetendheid is van mensen.kijk hoeveel kinderen rijden niet op een manege waar de paardjes dus ook niet buiten komen,ze weten vaak niet beter.ik vind dit erg jammer en er zou veel meer gedaan moeten worden betreft het welzijn van paarden en pony's op vele maneges zodat kinderen al leren dat paardjes naar buiten moeten en contakt moeten hebben met vriendjes
pmarena schreef:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:17

mirgino schreef:
bij Flicka staan ze in de wintermnd binnen.
de zus van mijn vriendin heeft op Tinte gestaan en daar kon je voor 100 euro extra p/m de wei erbij huren
wel zelf in en uit zetten
en ik sta prima zeker weten ,maar een loopstal blijft toch het ideaal!
zoals mijn vader het vroeger had ,lekker altijd buiten en het eten droog.

Mja , de wei op Tinte was nou sowieso niet echt veel soeps natuurlijk.....veels te weinig land voor zoveel paarden.
Toen ik Rena net had heeft ze bij Grootjans aan de overkant gestaan , en daar werden ook wat stukjes wei verhuurd aan mensen die op de manege een paard hadden staan maar het dier wel af en toe een paar uurtjes weidegang gunden , op de manege was dat niks....

Je had dan grofweg 3 groepen mensen daar : de onwetenden die het geen bal interesseerde dat een paard niet de hele dag opgehokt hoort te staan , de mensen die wel aanvoelden dat het niet okee was maar hun schouders ophaalden want tja "ze hadden immers geen keus" en dan de mensen wiens paarden daar bij ons lekker even kwamen luchten en heerlijk stonden te grazen en te genieten in het zonnetje , terwijl de andere paarden maar de hele dag tegen de achterkant van het hok van hun overbuurman aan moesten kijken :n

De manegeponies stonden vroeger ook nog lekker op de wei maar sinds de wildgroei van extra stallen kregen die dieren een hokje binnen waar ze niet in konden draaien zonder dat de wanden bol gingen staan , en kwamen ze er eigenlijk alleen nog maar uit om hun lesjes te draaien...wat een kütleven voor zo'n diertje :(:)

Als de pensionhouders / manegehouders zelf de noodzaak niet zien om er iets aan te doen en de klanten zijn ook niet pienter genoeg om er niet aan mee te werken , dan moet er maar regelgeving van hogerhand komen maar het zal mij benieuwe of dat een beetje van de grond komt want de belangen van degenen die geld verdienen aan dergelijke paardenkwelling zijn erg groot :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 09-09-11 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:19

pmarena, ik vind jou echt een beetje verblind door een bepaald stug idee dat je jezelf voorhoudt en ook nog eens bij anderen wilt doordrukken. Of drammen zoals je het zelf noemt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:20

pmerana,nogmaals ik wíl mijn paarden niet op de wei hebben in de winter,ik haal ze zowiezo voor de nachten naar binnen,dat ivm eczeempaarden en een oud paard die zich niet meer redt op een wei.

plus dat ík het fijner vind,en ja wat het paard er verder van vind daar zal ie maar mee moeten leven heel simpel gezegd,net zoals dat mijn vogels moeten leven in een voor hun gemaakte voliere ( wat natuurlijk altijd nog groter en beter kan) en mijn honden het zullen moeten doen met de ruimte en uitlaattijd die ik ze geef.

daar neem ik dieren voor,en dat is mijn zorg die ik aan hun verplicht ben,ik ben niet overtuigd dat een paard zich altijd 100% gelukkig voelt als ie in een wei moet staan,een paard voelt zich gelukkig met structuur ,vastigheid en vooral genoeg te eten..

dat is punt 1,en ik heb vaste stallen en daarachteraan een rijbak,daar mogen ze in loslopen in de winter ( en met bevroren grond mogen ze ook in de wei),en als het regent zit er geen dak op de bak dus daarom moeten de paarden hier verplicht in de regen en wind staan als ik ze met dat weer naar buiten gooi,dat is toch niet heel moeilijk te visualiseren??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:21

Lovely schreef:
pmarena, ik vind jou echt een beetje verblind door een bepaald stug idee dat je jezelf voorhoudt en ook nog eens bij anderen wilt doordrukken. Of drammen zoals je het zelf noemt.

Ik ben inderdaad verblind door het idee dat een paard de hele dag ophokken of op een natte wei zetten of een andere slechte situatie ècht niet kan , en wil anderen daar ook graag van overtuigen ja , dat klopt :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:33

hele dag op stal is niet goed maar een natte wei is ook niet goed.wat wil jij dan iets dat heel moeilijk te realiseren is in nl geloof ik.mijn paarden staan 24/7 buiten met een loopstal,maar in de winter staan ze nu eenmaal in de blubber buiten doe je zo weinig aan.MIJN PAARDEN HEBBEN NERGENS LAST VAN NOG NOOIT EEN MET MOK OF EEN ANDERE AANDOENING DIE HIER EVENTUEEL DOOR ZOU KUNNEN KOMEN.MIJN PAARDJES ZIJN BLIJ KUNNEN SCHUILEN WANNEER HUN DAT WILLEN ETEN WANNEER ZE ZIN HEBBEN,MAAR EEN NATTE WEI IN DE WINTER DAT HEB JE NU EENMAAAL OF JE MOET ZE OP STAL ZETTEN MAAR DAT VIND JE DAN OOK WEER NIKS. sorry had mijn caps lock aan. ik ben er voor om beestjes zo natuurlijk mogelijk te houden maar dit kan ik niet zonder dat e s'winters een blubber wei hebben
pmarena schreef:
Lovely schreef:

Ik ben inderdaad verblind door het idee dat een paard de hele dag ophokken of op een natte wei zetten of een andere slechte situatie ècht niet kan , en wil anderen daar ook graag van overtuigen ja , dat klopt :j

NewChapter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:35

Ik heb zelf een pony, op mijn oude stal ging hij sochtends naar buiten en savonds naar binnnen. Helaas ging mijn stal plat en moest ik naar een andere stal. Na lang zoeken sta ik nu op een stal waar mijn pony 2x in de week door kleine kindjes wordt gereden. Ik zelf natuurlijk elke dag kom voor beweging en in de zomermaanden mogen ze 3 uur in de wei. Meestal ging hij dan sochtends in de wei en als ik kwam dan was hij er nog 2a3 uur uit zijn stal. Als ik de verhalen lees op dit forum merk ik dat veel mensen niet reageren die ongeveer in dezelfde situatie zitten zoals mij. Ik ben er elke dag, krijgt elke dag te eten, krijgt elke dag zijn beweging, staat in een ruime stal waarbij hij altijd contact heeft met mede stalgenootjes.

Ik snap heus wel dat hoe meer beweging hoe beter het is maar ik vind het jammer dat het allemaal zo verwijtend overkomt. Ik heb in omstreken gekeken voor meer buitengelegenheden maar dan kwam ik of op een stukje stenen met een klein schuilstalletje ergens tussen de huizen of op een grote weide waar geen schuilmogelijkheden zijn. Bedenk dan wel dat in de winter het gras kapot wordt getrapt en er daardoor in de zomer toch ook minder goed gras aanwezig is. Bij ons gaan ze ongeveer in juni het land op, 3 uurtjes per dag tot midden oktober. Hier is geen schuilplaats en als het veel regent moeten ze er tijdelijk vanaf zodat ze de grond niet kapot trappen. Ik vind dit persoonlijk een goede reden want als mijn pony tot zijn kogel in de modder moet lopen 3 uur of in de snikhetende zon met horzels zonder schuilstal vind ik ook niet echt een goed idee.

Ik hoop dat ik hiermee mensen stimuleer ook hun zegje te doen ookal hebben ze niet de mogelijkheden zoals een weiland of een schuilstal. Bij zoveel stallen waar ik ben wezen kijken staan er paarden in stallen, waar zijn die mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:29

pmarena schreef:
Lovely schreef:

De fout die je maakt is dat jij besluit wat voor een paard van een ander het beste is. Zoals je zelf al aangeeft vind je het belangrijk om voor andermans paarden 'op te komen', maar je ziet over het hoofd dat je hulp en je mening helemaal niet worden gevraagd. Bemoei je gewoon met je eigen beesten en geef die het leven dat jij als ideaal hebt bestempeld, maar laat anderen gewoon met rust. Het is namelijk niet aan jou om te bepalen of iemand (die je helemaal niet kent) goed of slecht voor zijn/haar paard zorgt en het is nogal brutaal om jezelf die rol toe te dichten.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 03:50

Wammie schreef:
Ik heb zelf een pony, op mijn oude stal ging hij sochtends naar buiten en savonds naar binnnen. Helaas ging mijn stal plat en moest ik naar een andere stal. Na lang zoeken sta ik nu op een stal waar mijn pony 2x in de week door kleine kindjes wordt gereden. Ik zelf natuurlijk elke dag kom voor beweging en in de zomermaanden mogen ze 3 uur in de wei. Meestal ging hij dan sochtends in de wei en als ik kwam dan was hij er nog 2a3 uur uit zijn stal. Als ik de verhalen lees op dit forum merk ik dat veel mensen niet reageren die ongeveer in dezelfde situatie zitten zoals mij. Ik ben er elke dag, krijgt elke dag te eten, krijgt elke dag zijn beweging, staat in een ruime stal waarbij hij altijd contact heeft met mede stalgenootjes.

Ik snap heus wel dat hoe meer beweging hoe beter het is maar ik vind het jammer dat het allemaal zo verwijtend overkomt. Ik heb in omstreken gekeken voor meer buitengelegenheden maar dan kwam ik of op een stukje stenen met een klein schuilstalletje ergens tussen de huizen of op een grote weide waar geen schuilmogelijkheden zijn. Bedenk dan wel dat in de winter het gras kapot wordt getrapt en er daardoor in de zomer toch ook minder goed gras aanwezig is. Bij ons gaan ze ongeveer in juni het land op, 3 uurtjes per dag tot midden oktober. Hier is geen schuilplaats en als het veel regent moeten ze er tijdelijk vanaf zodat ze de grond niet kapot trappen. Ik vind dit persoonlijk een goede reden want als mijn pony tot zijn kogel in de modder moet lopen 3 uur of in de snikhetende zon met horzels zonder schuilstal vind ik ook niet echt een goed idee.

Ik hoop dat ik hiermee mensen stimuleer ook hun zegje te doen ookal hebben ze niet de mogelijkheden zoals een weiland of een schuilstal. Bij zoveel stallen waar ik ben wezen kijken staan er paarden in stallen, waar zijn die mensen?

Ik meld me hoor,heb mede daarom dit topic gestart.
Ik sta op dit moment midden in denhaag met mn paardjes.
Geen weidegang aanwezig.
Wandel dus elke dag met mijn paardjes,en bos en strand is op loopafstand(als hun conditie dat weer toelaat).
Tevens de mogelijk ze los te gooien in 2 ruime buitenbakken.
Voorheen stonden ze op het land met schuilstal 24 uur per dag buiten.
En geloof het of niet,ze waren echt niet gelukkig daarmee.
Door omstandigheden,heb ik ze dus op deze stal geplaatst.
En ze zijn happy op deze manier.
Het meest perfecte lijkt me als ze overdag buiten lopen,en in de nacht op stal.
Maar helaas heb ik die mogelijkheid niet.
Maar zielige stalpaardjes zijn het zeker niet...24 uur per dag buiten in alle weersomstandigheden vinden ze namelijk niets.
Dan zijn ze op deze manier gelukkiger als 24 uur rond buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:37

Lovely schreef:
pmarena schreef:

De fout die je maakt is dat jij besluit wat voor een paard van een ander het beste is. Zoals je zelf al aangeeft vind je het belangrijk om voor andermans paarden 'op te komen', maar je ziet over het hoofd dat je hulp en je mening helemaal niet worden gevraagd. Bemoei je gewoon met je eigen beesten en geef die het leven dat jij als ideaal hebt bestempeld, maar laat anderen gewoon met rust. Het is namelijk niet aan jou om te bepalen of iemand (die je helemaal niet kent) goed of slecht voor zijn/haar paard zorgt en het is nogal brutaal om jezelf die rol toe te dichten.

Tja , mensen die slecht met andere mensen , kinderen of dieren om gaan die staan over het algemeen NOOIT te wachten op andermans bemoeienis maar blijven iemands leven vergallen. Ik ben toch maar wat blij dat er dan andere mensen zijn die zich er TOCH tegenaan bemoeien en op komen voor diegene die het zelf niet kan , in de hoop dat er ergens een schakeltje om gaat uiteindelijk.

Lijkt me een hele foute benadering om dat af te schaffen. Als dat nooit had gemogen hadden we hier nu ook Duits gesproken :P

Volgens mij is het hier ook een forum voor , niet om met elkaar mee te praten maar om elkaar iets mee te geven om eens kritisch over na te denken.

Ik sla echt niet door in mijn opvattingen , voor mijn eigen dieren ben ik veel veeleisender qua huisvesting dan voor andermans dieren , maar als je het al te veel gevraagd vind om voor je paard een plekje te regelen waar ze fijn binnen èn fijn buiten kunnen staan en veel vrije beweging en iets van een sociaal leven hebben naast het werk dat ze voor jou doen , waarom begin je dan aan een paard vraag ik me af. Koop dan een crossfiets of ga turnen o.i.d. om je sportdroom mee na te leven maar val dat dier er niet mee lastig als je hem naast het werk voor jou geen eigen leven gunt. Het is EERST paard en daarnaast dan eventueel nog iemands sportartikel.