Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:57

Niet. Is een te klein stuk om te laten persen. Het wiersen moeten we ook nog met de hand doen, we zijn wel op zoek naar een wierser, maar nog niet gevonden. Als het stuk groter zou zijn, zou je het wel gewoon kunnen laten persen, maar dus niet met een paard ervoor.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:00

Je kunt altijd nog mooi voordroog maken en inruilen tegen hooi! Dit is een super tijd om te hooien. Liever goed in het pak dan nat in de baal....(met alle risico's van dien). Verzin ik ter plekke. Maar het weer ziet er (igg hier in Arnhem) toch goed uit voor nog een paar dagen. Duim, duim, duim dus. Bij mij staat het nog...ik durfde het vorige week nog niet aan.... En nu is de voorspelling beter. Niets zo veranderlijk dan het weer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:04

Vanaf woensdag gaat het hier volgens weer.nl regenen en dat houdt dan zeker een week aan. Wil eigenlijk niet ruilen, want het hooi is van erg goede kwaliteit. Bovendien van eigen land, dan weet ik zeker dat er niets geks tussen zit. En als wij geen hooi hebben, hebben ze dat hier nergens, want iedereen zit met hetzelfde probleem. Dus denk dat hier weinig hooi te koop is, alleen maar kuil.

We wachten het wel af, maar ik vind het zo zonde als mijn hele erf vol komt te staan met grote balen kuil, terwijl ik binnen voor hooi zeeen van ruimte heb. (Tractor kan de draai niet maken ivm gebinten om kuilbalen binnen te zetten)

vuurneon

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:18

Bij ons is er gemaaid.... Zucht, het regent nu vreselijk... was bijna droog! :s Hopelijk dat het nog even 2 dagen kan drogen!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:13

bij ons is het 2-3 weken geleden pas gedaan...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:32

Bij ons gaat het hooi (zal meer voordroog zijn) morgen aan het begin van de avond het plastic in. Hopelijk droogt het vandaag en morgenoverdag nog een goed eind. het had voor het mooi nog wel wat langer droog mogen blijven. Vanaf morgenavond komt er weer een behoorlijk natte periode aan.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:01

De loonwerker heeft het morgen zo druk dat ze het vandaag komen inpakken, gelukkig is het wel goed droog. Morgenochtend kon ook nog, maar ze voorspellen vannacht mist en dauw dus dan is het morgenochtend niet droog. Op naar de 3e snee!!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:11

Vandaag heeft ons andere paard mogen schudden (ze doen eigenlijk alleen de winterwei). Afgelopen vrijdag is er hier gemaaid. Omdat ze nog steeds niet zijn komen schudden (grrrrr), mocht Rembrand vandaag ook een stukje zomerwei doen.

Schudden in de winterwei:
Afbeelding

Toen naar de zomerwei, vriendjes vonden het maar raar:
Afbeelding

Er ligt hier veeeeeel meer gras:
Afbeelding

Na een buitenritje, 2000m2 winterwei en 5000m2 zomerwei wordt paardje moe:
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:13

Geweldige foto's zeg! :D Wel handig, paard krijgt een goede workout en scheelt in de kosten :D

Ik ga ervan uit dat er bij ons ook geschud is vandaag :j T is nu goed weer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:14

Joh, nogmaals: wat een hartstikke leuke foto's (blijven plaatsen hoor)! Dat wordt wel heel speciaal voer!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:17

zucht ik zou ook zo graag die werktuigen willen hebben! waanzinnig om te zien!

Vriendje is hier bijna niet te zien, die is de hele dag bezig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:25

Was eigenlijk benieuwd: hoe lang doe je erover om zo met het paard het gras te schudden? :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:28

Het schudden is veel lichter dan het maaien gelukkig. Hij deed over het stuk zomerwei van een halve ha ongeveer een half uur. De winterwei was hij veel sneller mee klaar, maar daar lag ook veel minder (dit hebben we puur gemaaid om het maaien en schudden te kunnen oefenen).

Maar de overige 3 ha mag de tractor doen. Anders heb ik geen dressuurpaard meer :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:35

Heeft zo'n schudder nog een aparte naam? Lijkt me ook wel wat zo je weilandje bewerken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:40

snel zeg! :D Valt mij reuze mee, dacht dat je er veel langer over zou doen :j
Heeft wel charme vind ik :j

Ik heb alweer een opstapel vraag: hoe zat het ook alweer, kun je hooi pakken beter strak opstapelen over meer verdelen over de ruimte ivm drogen? Want op de een of andere manier vergeet ik dat altijd haha :=

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:44

En nu maar duimen,dat iedereen zijn hooi op tijd binnen heeft,want ze geven flink regen op.
Hooi,gewoon droog van het land,stapelden wij vroeger gewoon strak op ,wel zorgen dat alles stabiel staat.
Ons land grenst aan het water en soms zat er wel eens wat nat hooi bij,deze balen liet ik appart drogen.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:49

Toevoeging,
Nu laat ik ons droge hooi lekker in plastick wikkelen en tot nu toe supermooi hooi gehad,we zijn gestopt met het laten persen van kleine baaltjes,dit scheelt enorm in het gesjouw,zo'n 100 kg baal pel je zo af.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:29

Bij ons heeft bijna iedereen in de buurt allang gehooid!! Het is ook al juli!!
Groetjes Carmen

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:32

laddie schreef:
En nu maar duimen,dat iedereen zijn hooi op tijd binnen heeft,want ze geven flink regen op.
Hooi,gewoon droog van het land,stapelden wij vroeger gewoon strak op ,wel zorgen dat alles stabiel staat.
Ons land grenst aan het water en soms zat er wel eens wat nat hooi bij,deze balen liet ik appart drogen.

Nou inderdaad duimen hier! De loonwerker komt bij ons tussen 6 en half 7... precies wanneer de regen komt waarschijnlijk. Ik hoop dus dat ze wat inlopen ipv uitlopen :j

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:37

Jippie, zojuist 200 kleine pakjes (2e snee) droog binnen gehaald!!!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 15:55

Wij hebben onze 2e snee ook droog binnen, 6 ton hooi in plastic gewikkeld, anders konden we het niet kwijt :D

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:41

Gelukkig,wat een heerlijk gevoel altijd.Alles weer lekker "veilig "binnen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:58

Hier ook alles op tijd in het plastic, en bij de buren ook op tijd droog in de schuur (kleine baaltjes) *\o/*

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:03

Wij hebben vandaag ook alles droog binnen (kleine pakjes) :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:25

Wij hebben alles ook "binnen". Het is helaas wel kuil geworden in grote balen, maar goed, het is wel heel mooi spul. De balen liggen nog wel op het land, als het goed is worden ze morgen thuis gebracht en dan moeten we nog even zien hoe we ze op de deel krijgen ipv buiten te laten liggen.

We hadden trouwens 20 balen op ca 3 ha (daar stond het ongeveer tot op mijn dijen zo hoog) en 1 baal van 0,5 ha (daar waren de paarden net een maand af, dus stond nog niet zo erg hoog). Ik heb geen idee of dat veel of weinig is.