[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:29

ik ben een beetje aan het kijken voor een slowfeeder voor in zijn stal. Ik wil geen net want dat vind ik toch een beetje gevaarlijk en het moet ook niet al te veel ruimte innemen. Nu zat ik aan deze te denken: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox , had al even in het topic gezocht. Maar de gaten in het rek leken me best wel groot (wat ook al genoemd werd) maar misschien kan mijn vader daar wel iets handigs voor maken. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben of eventueel een andere aanrader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:48

die is best leuk...weet alleen niet hoeveel hooi er in kan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:50

Heb nog steeds geen roosters (geen reactie meer gehad op de vraag wanneer ik ze kon komen ophalen en heb even geen zin om er achteraan te lopen) }:0 Ik zit nu te denken of ik toch niet beter kan investeren in netten .. Roosters zijn zo log, en zwaar, en volgens mij red je het met een net ook wel voor een tijd.. niet?

Ik zit nu te kijken op http://www.huck.be/
Volgens mij hebben er een aantal netten van http://www.huck.nl ? Zijn we daar tevreden over?
Welke netten nemen jullie dan? Welke dikte? 3 mm? 4mm? (zit een behoorlijk prijsverschil in..)

Help? :Y)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:45

Anoniem schreef:

Ik heb zelf voor mijn paard een slowfeeder van Hartog. We hadden er al eerder een en die is toen kapot gegaan bij de schroefjes en we hebben netjes een nieuwe gekregen van de garantie.
Ik denk dat er zo'n 3 grote plakken hooi inpassen, als je het goed verdeeld over de bak. Ook een beetje afhankelijk van de grote van de plakken hooi.
Ben er erg tevreden over en het brok, de muesli en de lucerne gooien we gewoon op het hooi.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:54

wat vinden jullie hiervan? Dit kan mijn oom wel voor me maken

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:16

Ik vind 'm er mooi uitzien!
Kan niet zo meteen mogelijk nadelen ontdekken, lijkt me een prima ding :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:20

Ziet er goed uit zeg. Zou alleen wel oppassen met knabbelen aan het hout.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:25

Ash_ schreef:
Ziet er goed uit zeg. Zou alleen wel oppassen met knabbelen aan het hout.

Waar ik gelijk aan dacht: hoeken zien er scherp uit, ook even mee oppassen. Geloof dat je ook van die bolle hoekstukjes kunt kopen voor tafels ed (met kleine kinderen). Wie weet een idee voor er op?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:58

Zijn er mensen die een frame (van hout oid) hebben gemaakt en daar een net in hebben gespannen voor in een hooibak? Hebben jullie een soort van werkbeschrijving en hoe bevalt het?

En zijn er ook nog mensen die een net hebben gehad en nu een rooster hebben (of andersom) en wat vinden jullie fijner werken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:01

Ik vind hem mooi , maar wel erg lomp in een stal... de meeste stallen zijn toch al niet zo ruim :=

Aan de buitenkant ook redelijk scherpe hoeken , en die randjes aan de deksel waar ze met hun hoofd langs gaan mogen wel heel erg goed afgerond worden.

En inderdaad het knagen dat ze aan het hout kunnen gaan doen.

Leuk ding , maar ik hou het wel bij onze brede / platte / fijnmazige netten , veel praktischer en veiliger :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:17

Die 'scherpe' hoeken hadden wij ook aan de bak zitten, passen ze wel voor op, paarden zijn niet achterlijk en weten heel goed hoe scherp een hoek kan zijn.
Bovendien kan je ze zelf die hoeken wel wat afronden, gewoon de schuurmachine erop zetten en zorgen dat je niet te ver doorschuurt!

Ik ben nog op zoek naar een mooi frame voor in mn palletbox, nu zag ik van bedaf stallenbouw dat ze die tegenwoordig ook bouwen, maar ben bang dat die wel aardig aan de prijs zullen zijn :=

Ik heb mn netten in de hoeken vastgebonden met zeiltouw en daar scheurt niks en wordt er ook niet slecht van gelukkig. Bij het gedeelte waar ik twee karabijnhaken heb zitten wordt het wel slecht, ik wil nog proberen om tape om het touw te doen op die plaatsen, dan krijg je hem ook makkelijker door de haak heen denk ik.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:27

Ik heb Bedaf toevallig net een mailtje gestuurd, en die roosters zijn inderdaad aardig aan de prijs.

Ik ben ook op zoek naar een frame, maar weet nog niet helemaal wat ik wil. Ik ga zo mijn nieuwe palletboxen ophalen. Heb nu van die kuubskisten staan waar appels in hebben gezeten, maar die zijn toch wel een beetje aan het overlijden :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:31

Britt: een paard is niet achterlijk , maar in een stal met weinig ruimte en een paard dan ineens een enorm behoefte heeft om om te draaien doordat er iets raars gebeurt buiten ofzo...dan hebben ze ineens die hoek te pakken :=

Die hier zouden er goed voor zijn hoor , beesten zijn niet achterlijk , maar wel gruwelijk lomp :P

Buiten zou ik het geen probleem vinden , dan hebben ze alle ruimte :)
Maar in de gemiddelde stal....kan een paard zelf net draaien...

Overigens zou ik hem buiten weer niet willen omdat het hout is , maargoed daar gaat het niet over :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:51

Nee, in een stal zou ik dat idd niet doen :n
Wij hadden zo'n houten bak gewoon buiten staan, als je het juiste hout gebruikt en/of hem goed behandeld, moet dat best kunnen lijkt me?

_Kiki_ wat kostte ze?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:58

35,- per stuk

Ik heb nu dus ook houten boxen staan, maar kies nu bewust voor plastic, een van de paarden hapt (door voernijd) nogal in de zijkant, en nu komen er allemaal splinters los.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:01

Damelza schreef:
ik ben een beetje aan het kijken voor een slowfeeder voor in zijn stal. Ik wil geen net want dat vind ik toch een beetje gevaarlijk en het moet ook niet al te veel ruimte innemen. Nu zat ik aan deze te denken: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox , had al even in het topic gezocht. Maar de gaten in het rek leken me best wel groot (wat ook al genoemd werd) maar misschien kan mijn vader daar wel iets handigs voor maken. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben of eventueel een andere aanrader?

Ik heb zo'n bak gehad voor mijn paard, omdat ze door haar hooi heen liep. Het rooster heeft vrijwel geen slowfeeder effect, plus dat mijn (en ook een ander paard wat ik ken) het rooster zo om kon draaien, en dus tegen de zijkant zette.(dus ipv erop, ernaast) In de bak kon ik meestal zo rond de 4/5 plakken kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:10

kimberly1995 schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb zelf voor mijn paard een slowfeeder van Hartog. We hadden er al eerder een en die is toen kapot gegaan bij de schroefjes en we hebben netjes een nieuwe gekregen van de garantie.
Ik denk dat er zo'n 3 grote plakken hooi inpassen, als je het goed verdeeld over de bak. Ook een beetje afhankelijk van de grote van de plakken hooi.
Ben er erg tevreden over en het brok, de muesli en de lucerne gooien we gewoon op het hooi.

brok krijgt je paard en toch nooit uit,met die spijlen?
als het naar onderen zakt??

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:33

Na ongeveer een maand hebben mijn paarden de little bit hooitassen kapot gemaakt. Ze zijn aan de zijkanten gescheurd. Erg jammer. Mijn moeder heeft nu de zijkanten versterkt met denimstof. Ik denk dat ze nu wel heel blijven!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:42

Bij mij zijn de hooitassen van little bit,ook ongeveer na een maand in gebruik, nog steeds helemaal heel.
Overdag staan de paarden buiten en 's nachts op stal krijgen ze eerst een berg hooi op de grond en de gevulde tassen hangen in de box.
De ergste trek/honger is dan gestild en de paarden zijn niet zo ongeduldig met de tassen.

Overdag in het land gebruiken we zo'n grote palletbak met een rooster erop.
Maar ook daar eerst wat bergjes hooi hier en daar.

O ja, de klikobak als slowfeeder is under construction.
Had er met de ronde gatenboor gaten in gemaakt maar die blijken te klein te zijn.
Vandaag de gaten groter proberen te maken en wat meer erbij in maken.
Laatst bijgewerkt door Pien28 op 25-02-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:47

wij doen dat ook, eerst een plukje hooi geven, dan de tassen ophangen, zodat ze niet ongeduldig zijn. Ze krijgen zo goed als onbeperkt hooi in die tassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:11

ik vind de opening aan de bovenkant van die tassen zo groot...blijven ze daar nooit in hangen/haken?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:11

Die bind ik dicht.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:52

Ik begin nooit meer aan die little bit tassen. Mijne waren na 1,5 maand helemaal stuk op de naden. ( Die lieten los)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:48

Ben er erg tevreden over en het brok, de muesli en de lucerne gooien we gewoon op het hooi.[/quote]

brok krijgt je paard en toch nooit uit,met die spijlen?
als het naar onderen zakt??[/quote]

Als het op het hooi ligt krijgt hij het er wel uit hoor, het hooi is helemaal 'aangestampt' dus veel zal er niet tussen vallen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:51

Mistralleke schreef:
Damelza schreef:

Ik heb zo'n bak gehad voor mijn paard, omdat ze door haar hooi heen liep. Het rooster heeft vrijwel geen slowfeeder effect, plus dat mijn (en ook een ander paard wat ik ken) het rooster zo om kon draaien, en dus tegen de zijkant zette.(dus ipv erop, ernaast) In de bak kon ik meestal zo rond de 4/5 plakken kwijt.

Heb ik geen last van met mijn paard. En voor mijn paard heeft het wel een effect, hij krijgt er telkens maar kleine plukjes uit. Dat rooster omdraaien, in een lege bak misschien? Maar niet in een volle. Ik ken ook een paard wat er mee gaat spelen, maar mijn paard doet dat niet. Ik denk dus dat dit soort voermethodes bij bepaalde paarden kunnen helpen, maar voor sommige paarden niet genoeg zijn.