hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonwat

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:03

Het liefst ziet iedereen denk zijn pony òf paard de gehele dag buiten, maar dit is niet altijd mogelijk. Zeker niet bij de grotere stallen of in drukke plaatsen. Hier gaan ze van 09.00 t/m 18.00 naar buiten, wel met gehele dag onbeperkt ruwvoer.

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:29

Het beste is volgens mij gewoon 24/7.
Mijn verzorgpony staat 24/7 buiten en hij is kerngezond, is echt nooit ziek.
Je pony/paard gaat dan alleen wel een dikke vacht aanmaken dat is wel een nadeel.

urbypris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:28

ik vind dat mijn draver van 9 tot 6 in de winter buiten mag spelen :P en ons welshje het liefst elke dag dit is in de winter
in de zomer staan ze dag en nacht buiten

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:27

Ik wilde eerst ook altijd 24/7 dus we hadden een in en uitloopstal. Hier kom ik dan dus
ook even op terug. Want ik heb nu boxen en ik vind het zeer prettig om ze nu ''snachts binnen te hebben.
Met het vriezen vind ik het niet fijn harde grond enz. ook weet je dat ze lekker veilig zijn en je kan lekker slapen.
Overdag heb ik ze gewoon buiten. Het allermooist vind ik dat ik ze dan nu binnen heb met onweer want dat vond ik doodeng
als ze met de inloopstal en dus weer buiten stonden.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:21

Zo vaak en lang mogelijk.
Maar ik heb mn pony in de winter snachts alleen wel op stal
staan, maar het ligt er ook maar net aan wat voor paard je hebt he :P
Als je van die oudjes hebt, moet je swinters ook gewoon op stal zetten :P
of een deken erbij op, maar ik gebruik geen deken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:36

Aangezien paarden van nature ook niet in een hok gaan staan gewoon 24/7 buiten.
Helaas is dat meestal niet haalbaar in nederland.

gewoonwat schreef:
Het liefst ziet iedereen denk zijn pony òf paard de gehele dag buiten, maar dit is niet altijd mogelijk. Zeker niet bij de grotere stallen of in drukke plaatsen. Hier gaan ze van 09.00 t/m 18.00 naar buiten, wel met gehele dag onbeperkt ruwvoer.

Maar op zo'n stal zou ik zeker niet klagen.

EsLoveHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:21

Ik heb nog geen paardje, maar wel een vraagje... :o
Wanneer mag je paard niet buiten staan, als het hard waait of regent kunnen ze toch gewoon een regendeken op??? :o
Wanneer mag hij dan absoluut niet naar buiten :o

xxx

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:32

het liefst elke dag natuurlijk
als je een paard zelf laat kiezen weet ik zeker
dat ie liefer buiten staat dan binne
wij hebben ook een open stal
nou chardon ligt met zn reetje lekker buit in het zand
alleen met hele harde regen of met voeren komt ie zn stalletje opzoeken

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:35

EsLoveHorses schreef:
Wanneer mag je paard niet buiten staan, als het hard waait of regent kunnen ze toch gewoon een regendeken op??? :o

xxx

ehm je paard mag altijd buiten staan maar hij moet een plek hebben die beschut is
dus een open stal voldoet en daar mag geen regen en wind door naar binnen komen
en met echt slecht weer hard vriezen, storm, onweer, keiharde regen zou ik ze wel helemaal naar binne halen

als je paard heel ziek is zou ik hem niet naar buiten doen, en hoogdrachtige paarden staan volgens mij ook vaak binnen (weet ik niet zeker)

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:37

Het liefst 24/7 met een buitenstal.
Helaas denken de mensen bij mij op stal er heel anders over...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:45

uh, ik heb voor mijzelf de stelregel dat het veilig moet zijn. Afgelopen winter met meerdere keren een laag ijs op bak en paddock en bestrating, heb ik ze een aantal keren op stal laten staan tot ik het ijs weg had en ze veilig op de bestrating konden lopen richting deels bestraatte paddock met schuilstal. (in onsgeval was dat dus 1,5 uur later dan normaal, heb het niet over dag op stal

Ik heb ze er ook wel weg moeten halen 's avonds om ze binnen te zetten en dat was soms echt gevaarlijk als je zag hoe ze glibberden. Dan deden ze ook geen stap meer. dan moest ik eerst strooien en flink "wrijven" zodat het ijslaagje weg was, en dan konden ze op stal. Dat voelde ook veel beter. Daar hadden ze stroeve bodem en konden ze lekker zacht liggen in het strooisel.
Bijkomend voordeel was dat je individueel kon voeren, dus 2 op dieet, en 1 onbeperkt.

Voor mijn eigen paarden ga ik dus voor minimaal 12 uur per dag buiten en met redelijk weer en redelijke bodem, 24 uur per dag. Moet ik nog wel een oplossing hebben voor de verschillende voerbehoeftes :P

In het algemeen vind ik dat een paard minimaal een dagdeel per dag naar buiten moet, liever de hele dag (van 'sochtends tot einde middag/'s avonds. Maar dan wel met water, ruwvoer (of gras) en schuilmogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 23-02-11 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pieces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:49

Minimaal een paar uurtjes per dag.
Daarnaast beweging onder het zadel/longe etc.

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:19

24/7, liefst met schuilstal.
Maar goed, ik snap ook wel dat dit niet altijd mogelijk is, en tenminste een uur of 8 per dag buiten is al heel wat in NL en dat vind ik zeker ook redelijk.
Verder natuurlijk met min. 1 ander paard en als het paard dan op stal moet, wel onbeperkt ruwvoer. :)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 02:29

Veel mensen zeggen 24/7, daar ben ik het NIET mee eens. Niet alle paarden willen dat. Ik heb ze ook elke dag buiten maar om 19.00u staan ze hinnikent bij het hek.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 02:35

@topic: ligt aan de situatie.
Ten eerste het weer, in de winter hebben ze minder wei nodig
Ten tweede aan het paard, ik heb mn shet bijna altijd buiten, maar een geschoren sportpaard zet je binnen
Ten derde de,stal, als je ruime lichte stallen hebt waar je paard kan liggen, draaien etc is er minder wei nodig dan als je een kleine donkere stal hebt...
Onze paarden gaan meestal elke dag naar buiten, behalve met regen. Ze gaan om 12 naar buiten, 4/5 naar binnen. Met hittegolf overdagbinnen, 'snachts als het afgekoeld is lekker buiten....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 02:58

ik zie ook liefst 24/7 met schuilgelegenheid...als mensen ze dit niet kunnen bieden dan liefst minimaal een halve dag buiten...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 04:49

zo veel mogelijk.

lb_limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:34

Niet alleen bij regen maar ook bij een temperatuur onder de 10 graden adviseren wij een regendeken op te doen.
Zodat het paard beschermd is tegen kou en regen.

EsLoveHorses schreef:

xxx

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:08

SaraViavia schreef:
@topic: ligt aan de situatie.
Ten tweede aan het paard, ik heb mn shet bijna altijd buiten, maar een geschoren sportpaard zet je binnen

Ben ik toch benieuwd waarom volgens jou een geschoren sportpaard binnen hoort??

Onze (5) pony's (2 bijna paard dan :') ) staan 24/7 buiten. Pony die ik rijdt is ook geschoren, loopt ook in de sport. Maar die hoef je niet binnen te zetten hoor, die springt dan over de deur heen.
Dan staat er nog 1 die een vriendin van mij in 't M1 start (staat nu alleen met blessure) en haar dochter die redelijk intensief gereden wordt en veel springt/crosst.
Paarden komen heel netjes en gezond de winter door en doen het goed in de sport.
Imo hoort een paard gewoon buiten. Daarentegen staat wel dat je goed naar de temperaturen kijkt vanwege de dekens.

Eerder had ik mijn eigen pony en die had ik ook 24/7 buiten staan. Was ook altijd kerngezond en nooit gezeur ermee. Die is verkocht en bij dat adresje stonden ze dusdanig veel op stal dat hij dus was begonnen met luchtzuigen.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:13

's Winters komt die van mij niet al te vaak naar buiten. Ze staat met goed weer zo'n 4 uur buiten ja! Maar met slecht weer maar een uurtje of 1/2. Ik baal er zelf ook van maar de situatie is niet anders. Ik ben tot kwart voor 6 uur van huis en kom om half 7 zo bij de paarden aan. Ze gaat dan meestal een half uurtje nog naar buiten en dan ga ik nog even lekker rijden/longeren. Overdag gooit mijn tante haar naar buiten als het weer een beetje te doen is.
's Zomers loopt ze daarintegen 24/7 buiten. Ze staat dan op een wei van 3 hectare met 3 andere paarden. Dus ik vind dat ik het goed doe al baal ik soms ook dat ze zo weinig buiten komt 's winters.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:18

Bij ons komen de paarden 4 uren per dag buiten , elke dag
in de stal periode nov t/m maart
hoe weer ook is
de volwassen paarden vanaf 3 jaar hebben allemaal waterdicht winterdeken op 200 grams

april t/m oktober loopt alles buiten in weidegang, 24 uur per dag
hoe het weer ook is
paarden hebben dan geen dekens op

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:57

Ik heb ´s zomers met langdurig veel regen, en kouder weer-wind, wel een regendeken op. Mijn KWPN merrie was het nooit gewend om in weer en windbuiten te staan, dus die had het het 1e jaar bij droog koud weer met wat wind al koud. Nu 3 jaar later gaat het gelukkig al veel beter en alleen met veel regen en fris weer.

Mijn oude pony red het ook niet meer zonder regendeken met langdurige regen. Vooral ´s avonds en ´s nachts krijgt hij het dan erg koud. terwijl hij vroeger in weer en wind met natgeregende eczeemdeken nergens last van had. Hij krijgt in die gevallen dus ook een regendeken op.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:02

Ik zou het liefst mijn paard 12u per dag buiten hebben staan.
Overdag op de wei en 's nachts lekker veilig op stal.
Helaas is dit (nog) niet mogelijk, misschien later.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:34

lb_limburg schreef:
Niet alleen bij regen maar ook bij een temperatuur onder de 10 graden adviseren wij een regendeken op te doen.
Zodat het paard beschermd is tegen kou en regen.

EsLoveHorses schreef:

xxx

haha sorry maar dit is dikke bullsh*t. Maar ik snap het wel, hoe objectief kan je zijn als je paardendekens verkoopt :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:40

Paarden hebben geen dekens nodig. En naar mijn idee zouden ze gewoon altijd buiten moeten staan, met soortgenoten.