Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:58

jesito schreef:
Dus als er een ziek (neem hoefbevangen) paard bij jouw staat zou je dat niet willen omdat het niet leuk is.
Mensen die aanpassingen willen voor hun paard willen daar vaak wel wat over bespreken wat prijs betreft.
tuurlijk is het fijn als de mensen gewoon mee doen met hoe het gaat op stal, maar soms is dat niet mogelijk, dat komt omdat het dieren zijn.
Niet alles loopt zoals je het graag zou zien.

Ik vind best dat een pensionhouder sellectief mag zijn zeker op een kleine stal.

Als iemand komt met een hoefbevangen paard en vraagt of dat kan, zg ik nee.
Als iemand hier staat en het paard raakt hoefbevangen, dan proberen we een oplossing te zoeken.
Maar zou het paard daardoor de rest van de jaren alleen moeten staan en de hele dag speciaal en apart voer moeten hebben, dan is het hier niet geschikt omdat de paarden het grootste deel van het jaar als groep leven.
Ik heb niet zulke goede ervaringen met een paard achter laten en de rest de wei in. Dus als het voor de rest van het leven is, en ik heb hier niet toevallig nog zo'n paard wat ook de hele dag in de paddock moet, dan kunnen ze beter een ander soort stalling zzoeken waar er meer paarden alleen op het zand kunnen/mogen staan.

Mijn ideaal voor mijn paarden is 24/7/365 kunnen kiezen wat ze willen.
De weidegang moet ik helaas beperken vanwege bodemgesteldheid en dat ze dan veel te dik worden. Die concessies doe ik al.
Mensen die hun paard het hele jaar voornamelijk op stal willen hebben staan met maar een dagdeel buiten, of paarden alleen maar op een paddock, dat past niet in mijn gevoel van zo vrij mogelijk...

Ik heb ook wel overwogen om straks gewoon 2 boxen te verhuren en dat diegene dan zelf maar moet bekijken hoe en wat, maar ik ben bang dat ik me daar te betrokken bij voel, en het is hier toch mijn huis en mijn erf...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-10-10 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:01

bij ons op de manege (ja manege) is het 400$ per maand.
met wei, lessen, stalling alles word voor je gedaan.

over 1 jaar ongeveer komt de nieuwe manege er die ze hebben laten bouwen,
dan is het 500$ per maand
voor alles

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:08

joyce B schreef:
jesito schreef:
Dus als er een ziek (neem hoefbevangen) paard bij jouw staat zou je dat niet willen omdat het niet leuk is.
Mensen die aanpassingen willen voor hun paard willen daar vaak wel wat over bespreken wat prijs betreft.
tuurlijk is het fijn als de mensen gewoon mee doen met hoe het gaat op stal, maar soms is dat niet mogelijk, dat komt omdat het dieren zijn.
Niet alles loopt zoals je het graag zou zien.

Ik vind best dat een pensionhouder sellectief mag zijn zeker op een kleine stal.

Als iemand komt met een hoefbevangen paard en vraagt of dat kan, zg ik nee.
Als iemand hier staat en het paard raakt hoefbevangen, dan proberen we een oplossing te zoeken.
Maar zou het paard daardoor de rest van de jaren alleen moeten staan en de hele dag speciaal en apart voer moeten hebben, dan is het hier niet geschikt omdat de paarden het grootste deel van het jaar als groep leven.
Ik heb niet zulke goede ervaringen met een paard achter laten en de rest de wei in. Dus als het voor de rest van het leven is, en ik heb hier niet toevallig nog zo'n paard wat ook de hele dag in de paddock moet, dan kunnen ze beter een ander soort stalling zzoeken waar er meer paarden alleen op het zand kunnen/mogen staan.

Mijn ideaal voor mijn paarden is 24/7/365 kunnen kiezen wat ze willen.
De weidegang moet ik helaas beperken vanwege bodemgesteldheid en dat ze dan veel te dik worden. Die concessies doe ik al.
Mensen die hun paard het hele jaar voornamelijk op stal willen hebben staan met maar een dagdeel buiten, of paarden alleen maar op een paddock, dat past niet in mijn gevoel van zo vrij mogelijk...

Ik heb ook wel overwogen om straks gewoon 2 boxen te verhuren en dat diegene dan zelf maar moet bekijken hoe en wat, maar ik ben bang dat ik me daar te betrokken bij voel, en het is hier toch mijn huis en mijn erf...

Oke, ik sna je standpunt wel.
En zoals je het nu uitlegd ook wel rieel, als je in de ogen van een paard kijkt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:55

Wendy schreef:
Dus ik vraag me af of je die prijzen wel zo absurd moet vinden en of jij, met je paarden aan huis, wel echt zoveel goedkoper uit bent.

Ikke wel hoor! ;-) Je koopt een stukkie grond + bouwvergunning voor stallen en je huissie 500 meter verderop et voila, rap weilandje afbetalen opdat ie hypotheekvrij is en je paarden staan voor €25 - €50,-- per maand per paard , excl. dierenartskosten.
Ondertussen neemt je onroerend goed (= afbetaalde weilandje) in waarde toe, overwaarde is altijd prettig op je eigen onroerend goed.... dus daar verdien ik nog een cent aan (op papier).
Wie niet rijk is, moet slim zijn.

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:10

het is eigenlijk belachelijk wat de mensen allemaal vragen voor de stal per maand. vooral maneges 300 euro per maand...belachelijk duur...

paarden is dan wel een dure sport maar het hoeft helemaal niet duur te zijn.

ik betaal in de winter 150 euro. als het weer het toe laat gaat ze gewoon iedere dag naar buiten. wormenkuur zit bij de prijs in. en in de zomer 80 euro per maand. en dan mest ik zelf, en als ik niet kan wordt het gedaan voor me. ik heb enkelt geen bakverlichting, dat is enkelt het nadeel. maar voor de rest ben ik zeer tevreden! en het is idd zo waar je staat met je paard. mijn shetlander staat in den-oever en daar de stallen zijn ook veel hoger dan hier waar ik woon. (enkhuizen/grootebroek) dat is trouwens ook zo met de dierenarts kosten. voor de jaarlijkse prik betaalde ik dit jaar 25 euro voor mn pnoy (staat in venhuizen) en mijn shetlander in den-oever gewoon 50 euro...dat is ook niet normaal...maar ach..

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:41

Rosanna1990 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. In deze regio vallen de prijzen erg mee, maar ik ken mensen uit het westen die €500,- per maand betalen. Absurd gewoon. Ik heb het geluk dat ik alles bij huis heb, want als ik moest gaan stallen was het voor mij ook snel gedaan.

In Amsterdam heb je ook van die toren hoge prijzen... Maar dan moet ik er wel bij zeggen, dan heb je ook echt alles erbij in.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:43

scoxxx schreef:
Wendy schreef:
Dus ik vraag me af of je die prijzen wel zo absurd moet vinden en of jij, met je paarden aan huis, wel echt zoveel goedkoper uit bent.

Ikke wel hoor! ;-) Je koopt een stukkie grond + bouwvergunning voor stallen en je huissie 500 meter verderop et voila, rap weilandje afbetalen opdat ie hypotheekvrij is en je paarden staan voor €25 - €50,-- per maand per paard , excl. dierenartskosten.
Ondertussen neemt je onroerend goed (= afbetaalde weilandje) in waarde toe, overwaarde is altijd prettig op je eigen onroerend goed.... dus daar verdien ik nog een cent aan (op papier).

Mag ik vragen in welk gedeelte van het land jij woont :D waar ik woon heb je niet de luxe om een stukje land te kopen alles wordt vol gegooid! :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:00

de enige reden dat mensen zo goedkoop kunnen staan is omdat sommige stalhouders/boeren/particulieren niet alles doorberekenen en zelf hun eigen meerkosten voor lief nemen, of omdat ze hun kosten op iets anders af kunnen schrijven, of omdat ze hun grond/gebouwen als afbetaald hebben...

Mensen die hier beweren dat paarden aan huis in dezelfde regio, goedkoper is dan in pension, hebben echt niet alle kosten op een rijtje gezet...
Als jij een stuk grond koopt vlak bij je huis voor 20.000 euro (0,5 tot 1ha), met bouwvergunningen bij huis, (want voor bouwgrond liggen de prijzen veel hoger dan agrarische grond, dus vergeet maar dat je dan 20.000/40.000 euro per ha betaald) en bouw van zeg 3 stallen (5000 euro lijkt me dan reëel)

Zit je op 25.000 euro.
Of je leent het, dan betaal je 4% rente en moet je aflossen.
Stel je los het snel af, in 5 jaar? Dan betaal je 5000,- per jaar aan aflossing, en daarnaast
het 1e jaar zo'n 1000 euro aan rente: totaal: 6000 euro, is 500 euro per maand
het 2e jaar zo'n 800 euro aan rente: totaal: 5800, is 483 euro per maand
het 3e jaar zo'n 600 euro aan rente: totaal: 5600 euro, is 467 euro per maand
het 4e jaar zo'n 400 euro aan rente: totaal :5400 euro, is 450 euro per maand
het 5e jaar zo'n 200 euro aan rente: totaal: 5200 euro, is 433 euro per maand

En dan komen daar nog kosten overheen voor omheining, onderhoud aan de wei, en ruwvoer en strooisel voor je paarden en afdracht waterschap, evt. gemeentelijke belastingen. Eventueel nog investering voor een bak en/of paddock, wat regelmatig opgeknapt moet worden als het vaak gebruikt wordt...

Na afbetalen blijven deze kosten nog over, en als je geen goedkope adresjes hebt om je hooi en strooisel vandaan te halen, dan zit je met je eigen plekje in de wintermaanden nog op minimaal zo'n 60 tot 100 euro per maand aan kosten.
En dan is het inderdaad van jezelf, maar of je het makkelijk zult verkopen, is de vraag, want dan moet er maar net iemand in de buurt zitten die jouw losse stukje grond wil hebben.
Zit het aan het huis vast dan verkoopt het beter samen met het huis. Of je met overwaarde kunt verkopen is maar net afhankelijk van hoeveel je zelf hebt geïnvesteerd in je huis (of grond) En nu ze steeds zitten te emmeren over afschaffing van de hypotheekrente is dat helemaal iets waar je liever niet te veel op moet speculeren. En dat programma "uitstel van executie" laat ook de andere kant van de medaille zien...

Bij het kopen van een huis met ruimte voor paarden in de achtertuin liggen deze kosten nog vele malen hoger...

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:43

ik woon in zuid-westen en betaal voor 24/7 weidegang en schuilgelegenheid 25!!
en wordt gevoerd ect.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:51

dan betaal je alleen voor het voer, en dan is het voer ook nog goedkoop verkregen...

Vroeger kende ik ook wel mensen die stukjes weidegrond hadden bij huis en waar je 1 of meer pony's gratis mocht weiden als grasmaaiers.
En een kennisje mocht ook haar shetland pony wel ergens op een ongebruikt stukje weide laten grazen. Die plekjes zullen er nu ook eht wel zijn.
Of bijvoorbeeld in ruil voor het verzorgen en/of trainen van hun eigen dier(en)

Lowara

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:53

ik heb zelf geen land,maar m'n ouders wel.
en ook alle faciliteiten aanwezig waar ik gebruik van mag maken zonder kosten.
denk dat in veel landbouw regio's, veel mensen dit principe hebben ( hier wel in ieder geval)
dat men de paarden gratis tot goedkoop bij kennissen mogen neerzetten, of dat als je uit huis gaat, de boel mag blijven staan.
zo blijven de kosten zeer beperkt, zelfs als je zoals ik de kosten op je neemt van bv de omheiningen, trailer, extra weide huren etc.
heb in het verleden regelmatig pension dieren spotgoedkoop hier gehad, en kan zelf ook her en der voor een schijntje staan mocht ik dit willen.

weet 100% zeker dat locatie en faciliteiten de grootste prijzenremmers/stijgers zijn binnen dit onderwerp :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:57

esmolove schreef:
ik woon in zuid-westen en betaal voor 24/7 weidegang en schuilgelegenheid 25!!
en wordt gevoerd ect.

Daar moet je heel blij mee wezen want thuis stallen zal veel duurder zijn dus dan heb je het goed voor elkaar zo!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:51

scoxxx schreef:
Wendy schreef:

Dan moet je wel een stuk grond met een bouwvergunning voor stallen kunnen vinden, en dan ook nog dicht bij huis he? :')
Grapjas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:44

Lowara schreef:
ik heb zelf geen land,maar m'n ouders wel.
en ook alle faciliteiten aanwezig waar ik gebruik van mag maken zonder kosten.
denk dat in veel landbouw regio's, veel mensen dit principe hebben ( hier wel in ieder geval)
dat men de paarden gratis tot goedkoop bij kennissen mogen neerzetten, of dat als je uit huis gaat, de boel mag blijven staan.
zo blijven de kosten zeer beperkt, zelfs als je zoals ik de kosten op je neemt van bv de omheiningen, trailer, extra weide huren etc.
heb in het verleden regelmatig pension dieren spotgoedkoop hier gehad, en kan zelf ook her en der voor een schijntje staan mocht ik dit willen.

weet 100% zeker dat locatie en faciliteiten de grootste prijzenremmers/stijgers zijn binnen dit onderwerp :j

Denk dat je daar gelijk in hebt.
Maar het is wel belangrijk dat mensen beseffen dat je er dus staat omdat die mensen die het aanbieden er niet (veel) op hoeven te verdienen en dat ze er geen inkomen uit hoeven te halen.
Als er dan zo'n topic wordt geopend en men afgeeft op professionele pensionstallen met veel faciliteiten op dure locaties, die er ook hun personeel van moeten betalen en een eigen inkomen uit moeten kunnen halen, dan is dat gewoon niet eerlijk en niet reëel.
En dat mensen er allebei naast blijven werken, zegt niet iets over dat ze dan maar goedkoper kunnen zijn, het zegt iets over hoeveel geld er in de maand uitgaat, dat ze beiden full-time werken om ook nog een normaal tot goed leven kunnen hebben...

Als je het zelf allemaal moest bouwen en betalen kon dat echt niet uit.

Als je nu zo'n vrienden/kennissen plekje hebt, dan is het goed te weten dat die mensen voordat ze het plekje hadden ook flink hebben moeten investeren om zo te kunnen wonen en die stallen en die wei aan huis te hebben, en dat ze ook vaak nog onderhoudskosten hebben.

Ik zie wat er in gaat om van een niet-paarden plekje, een paardplekje te maken.
Als je iets koopt wat al af is, dan scheelt dat heel veel in investeringen en hoeft niet veel te schelen in aankoopprijs. Dan kun je ook al goedkoper stalling aanbieden.
Maar iedereen die vanaf niets iets opbouwt en pension aanbiedt met als doel de kosten en investeringen terug te verdienen, die kan zijn stallen niet voor een habbekrats aanbieden, en ook nog gratis al het werk doen.
Zo lang mensen dat beseffen, beseffen ze hoe blij ze kunnen zijn met een betaalbaar plekje en wordt er minder afgegeven op de enorm veel hogere prijzen van stallen die wel veel moesten investeren en die er wel wat aan over willen houden.

Zouden jullie een huis met veel grond kopen, tienduizenden (tot honderdduizenden) investeren om paarden van anderen te kunnen stallen en dan voor voer en strooisel prijs met nog een een paar tientjes per maand per paard over om al je extra vaste lasten, kosten en investeringen, van terug te betalen, en ook geen vergoeding te krijgen voor de uren die je er in steekt?

Sorry, ik niet... voor ons zijn de paarden een dure en tijdrovende hobby, een hobby waar mijn man niets mee heeft. Er zijn ook heel veel mensen die wel plek hebben, maar er bewust niet voor kiezen hun leegstaande stallen te verhuren...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:02

Ik vind het wel duur, maar ik sta wel op een fijne stal:
Ik betaal 265 euro per maand en krijg daarvoor:
- (uiteraard) water & voer & hooi & stro (wordt dus gedaan) en gratis gebruik van alle faciliteiten
- wekelijks een schone stal (kan het zelf eventueel vaker doen)
- paard gaat dagelijks op de wei (de wei waar de pensionpaarden instaan is niet van de manege zelf, dus wij betalen de boer 30 euro pm), alleen in het weekend hoef ik het zelf te doen
- Als ik er niet ben hoef ik maar te bellen en hij gaat als extra nog even in de molen als ik dat nodig vind
- het enten gebeurt collectief, dus is goedkoper. Daarnaast worden de paarden door de vee-arts 2 keer per jaar gecontroleerd op wormen, dus dat is nog eens extra controle naast je wormkuren...
- Ik mag 1 keer in de week gratis in de groepsles, de privelessen zijn voor de pensionklanten een stuk goedkoper, evenals de springles
- Als mijn paard ziek is of iets heeft en ik kan niet de hele dag bij hem zijn wegens werk, wordt hij écht heel goed in de gaten gehouden.
- Als het koud dreigt te worden, je bent er niet en de deken hangt over de beugel aan de stal, dan doen ze m even voor je erop en meer van dat soort kleine dingen.

Ik vind de sfeer er heerlijk, paarden hebben fijne stallen waar ze contact met elkaar kunnen hebben en mijn paard staat aan de bak, dus heeft (als hij toch een dag op stal staat) genoeg te kijken. Er is altijd ergens plek om te rijden en ik kan regelmatig nog wel eens extra in een les meerijden als er mensen afgebeld hebben, dus wat dat betreft vind ik het ideaal daar... Daar heb ik dan best wel 265 euro in de maand voor over...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:00

joyce B schreef:
de enige reden dat mensen zo goedkoop kunnen staan is omdat sommige stalhouders/boeren/particulieren niet alles doorberekenen en zelf hun eigen meerkosten voor lief nemen, of omdat ze hun kosten op iets anders af kunnen schrijven, of omdat ze hun grond/gebouwen als afbetaald hebben...

Mensen die hier beweren dat paarden aan huis in dezelfde regio, goedkoper is dan in pension, hebben echt niet alle kosten op een rijtje gezet...
Als jij een stuk grond koopt vlak bij je huis voor 20.000 euro (0,5 tot 1ha), met bouwvergunningen bij huis, (want voor bouwgrond liggen de prijzen veel hoger dan agrarische grond, dus vergeet maar dat je dan 20.000/40.000 euro per ha betaald) en bouw van zeg 3 stallen (5000 euro lijkt me dan reëel)

Zit je op 25.000 euro.
Of je leent het, dan betaal je 4% rente en moet je aflossen.
Stel je los het snel af, in 5 jaar? Dan betaal je 5000,- per jaar aan aflossing, en daarnaast
het 1e jaar zo'n 1000 euro aan rente: totaal: 6000 euro, is 500 euro per maand
het 2e jaar zo'n 800 euro aan rente: totaal: 5800, is 483 euro per maand
het 3e jaar zo'n 600 euro aan rente: totaal: 5600 euro, is 467 euro per maand
het 4e jaar zo'n 400 euro aan rente: totaal :5400 euro, is 450 euro per maand
het 5e jaar zo'n 200 euro aan rente: totaal: 5200 euro, is 433 euro per maand

En dan komen daar nog kosten overheen voor omheining, onderhoud aan de wei, en ruwvoer en strooisel voor je paarden en afdracht waterschap, evt. gemeentelijke belastingen. Eventueel nog investering voor een bak en/of paddock, wat regelmatig opgeknapt moet worden als het vaak gebruikt wordt...

Na afbetalen blijven deze kosten nog over, en als je geen goedkope adresjes hebt om je hooi en strooisel vandaan te halen, dan zit je met je eigen plekje in de wintermaanden nog op minimaal zo'n 60 tot 100 euro per maand aan kosten.
En dan is het inderdaad van jezelf, maar of je het makkelijk zult verkopen, is de vraag, want dan moet er maar net iemand in de buurt zitten die jouw losse stukje grond wil hebben.
Zit het aan het huis vast dan verkoopt het beter samen met het huis. Of je met overwaarde kunt verkopen is maar net afhankelijk van hoeveel je zelf hebt geïnvesteerd in je huis (of grond) En nu ze steeds zitten te emmeren over afschaffing van de hypotheekrente is dat helemaal iets waar je liever niet te veel op moet speculeren. En dat programma "uitstel van executie" laat ook de andere kant van de medaille zien...

Bij het kopen van een huis met ruimte voor paarden in de achtertuin liggen deze kosten nog vele malen hoger...

Ik ga natuurlijk niet mijn financieele zaken uitgebreid op internet uitleggen.
Maar jouw berekening geldt in ieder geval niet voor mijn situatie!
En ja prijs per paard compleet omgerekend (met alle lasten en doorberekeningen van belastingen,onderhoud etc.,etc. meegerekend) €50,-- per maand maximaal (exclusief dierenarts), hetgeen neerkomt op €450,-- per maand voor 9 stuks paard.

Indien je dus een agragisch stukje grond koopt, kan je wel degelijk goedkoop je paarden stallen, zeker als je bijvoorbeeld de winst van een ander verkocht onroerend goed gebruikt om het weiland hypotheekvrij te krijgen.

En nee, ik speculeer niet op overwaarde's van onroerend goed: daar baal ik over het algemeen alleen maar van omdat de gemeentelijke belastingen dan ook verhogen.
En nee ik speculeer ook niet op de rente-teruggaaf van de Belastingdienst: dat is gewoon ieder jaar een leuk extraatje ;-)

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat ik in het programma "uitstel van executie" beland hoor, heel lief van je dat je je zorgen maakt ;-) .... familie heeft gewoon slim "geïnvesteerd", met minimale kosten per maand.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:17

Hier in Amsterdam zijn de lappen agrarische grond niet te krijgen voor 50 euro per maand, maar dat terzijde. Ik wil bijvoorbeeld ook een fatsoenlijke rijbaan, als je die zelf moet aanleggen, ben je ook een klein kapitaal kwijt, wat ook wel op meer dan 50 per maand neer zal komen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:20

PattyOosten schreef:
Hier in Amsterdam zijn de lappen agrarische grond niet te krijgen voor 50 euro per maand, maar dat terzijde. Ik wil bijvoorbeeld ook een fatsoenlijke rijbaan, als je die zelf moet aanleggen, ben je ook een klein kapitaal kwijt, wat ook wel op meer dan 50 per maand neer zal komen.

Wel goed lezen he ;-)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:21

Ik betaal 270 per maand, hij staat in een stal met een luikje naar buiten, ze komen elke dag van 8 tot 12 op de wei, tenzij het heel slecht is...mij hoor je niet klagen!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:24

Celiien schreef:
Ja ik merk het .. stallen waar je 400,- per maand betaald en dan moet je nog extra per dag gaan betalen willen ze je paard buiten/binnen zetten... helemaal gestoord
gelukkig sta ik op een goedkope stalling(zeker voor het west), alles wordt voor me gedaan(mesten,voeren,binnen/buitenzetten) en ik betaal 'maar' 190.- ....

Dat vind ik echt goedkoop, voor in t westen!

Ik kwam laatst op een site bij een stal dat was 310 per maand.. Oke, dan wordt er ook gemest zou je denken. Maar nee, voor die prijs moest je zelf ook nog mesten :+
Dat vind ik absurd..

z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

:= Zelfs een uurtje los? Nou nou.. Zo lang is dat niet hoor.
Ik vind dat echt overdreven veel geld, snap niet hoe sommige stallen dat durven te vragen.. :o

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:25

Ik betaal 400 euro daar zit vlas en molen bij in.. en binnen/buiten zetten en mesten etc.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:27

scoxxx schreef:
PattyOosten schreef:

Wel goed lezen he ;-)

Ik doe mijn best :D Maar ik kan mijn paard onmogelijk voor 50 euro per maand stallen met het wensenpakket dat ik heb. Of ik moet een lap grond in Groningen kopen en er iedere dag met de helikopter naar toe gaan :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:32

PattyOosten schreef:
Ik doe mijn best :D Maar ik kan mijn paard onmogelijk voor 50 euro per maand stallen met het wensenpakket dat ik heb. Of ik moet een lap grond in Groningen kopen en er iedere dag met de helikopter naar toe gaan :D

Haha, das ook een optie ja

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:34

Mijn nicht betaalt in Den Haag per maand ruim € 500,= inkl. 3x i.p.v. 2 x hooi per dag, trailer parkeren, paard in de stapmolen zetten.
Geen weidegang. Wel mogelijkheid om te paard via via naar het strand te komen.
O ja, je mag ook niet longeren in de binnenbak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:48

scoxxx schreef:
Indien je dus een agragisch stukje grond koopt, kan je wel degelijk goedkoop je paarden stallen, zeker als je bijvoorbeeld de winst van een ander verkocht onroerend goed gebruikt om het weiland hypotheekvrij te krijgen.

En nee, ik speculeer niet op overwaarde's van onroerend goed: daar baal ik over het algemeen alleen maar van omdat de gemeentelijke belastingen dan ook verhogen.
En nee ik speculeer ook niet op de rente-teruggaaf van de Belastingdienst: dat is gewoon ieder jaar een leuk extraatje ;-)

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat ik in het programma "uitstel van executie" beland hoor, heel lief van je dat je je zorgen maakt ;-) .... familie heeft gewoon slim "geïnvesteerd", met minimale kosten per maand.

hmmm. zo persoonlijk hoef je het niet op te vatten :P
Bijna iedereen snapt wel dat je vaak 2 inkomens nodig hebt, en vaak nog een flinke spaarpot, om je te kunnen veroorloven een plekje te kopen met ruimte voor paarden aan huis. Als er dan 1 inkomen wegvalt, bijv. er komt een scheiding, of 1 van beiden wordt ziek/overlijdt, of moet voor ziek kind zorgen, dan ontstaan er vaak problemen bij zo'n tophypotheek. Moet er snel verkocht worden, of zet de bank alles stop, heb je ook nog kans met een enorme restschuld achter te blijven. Je huis met winst verkopen is geen garantie. Kijk naar wat er in Amerika is gebeurd! En de hele crisis die daar uit voort kwam!
In Nederland zit er ook veel lucht in de huizenprijzen. Zo'n goed rendement als in het verleden, kun je nu niet meer van uit gaan. Zag laatst een berekening van iemand die daar over ging.
Zeker als de hypotheekrenteaftrek op de schop gaat kan dat zelfs voor prijsdalingen zorgen...

Kijk, wat je verdient met winst op het ene en stopt in het andere, daar kun je rendement over krijgen of niet. (geld maakt geld)
Als je investeert in iets wat geld oplevert, dan wordt je er beter van. Als je investeert in iets wat alleen maar geld kost, dan verlies je er op. Daarom kun je daar wel plezier van hebben, je weet dat hobby geld kost... Er zijn maar weinigen die werkelijk geld kunnen verdienen met hun hobby of sport...

En dat geld van jezelf heb je toch ook echt eerst moeten verdienen, of geërfd, of gewonnen :P
Iemand die zijn paard in pension heeft staan hoeft nergens in te investeren. Die huurt wat er staat en betaald voor het gebruik van de kapitalen aan faciliteiten. Geen risico's, geen vastzetten van liquide middelen onroerende, en roerende! goederen, die anders rendement hadden opgebracht, geen hypotheek met bijbehorende hypotheekrente, geen loonkosten/mensen in dienst.
En daar betaal je bij een bedrijf gewoon voor...

Ik heb al eerder geschreven dat wanneer je de juiste mensen kent, en de juiste financiele positie en kruiwagens (o.a. familie), dat het echt wel goedkoper kan.
Maar voor iemand die het zelf allemaal moet doen, is het niet makkelijk.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-10-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt