Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:09

wat nou als je een hengst hebt en ouders die absoluut geen tweede shetlander erbij willen hebben? Dan heb je toch weinig keus.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:48

Dan had je geen pony moeten nemen. Da's vrij simpel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:46

Thirty schreef:
Dan had je geen pony moeten nemen. Da's vrij simpel.

_/-\o_

Of je laat de hengst castreren, ook een optie :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:08

dat kost ons te veel, hij moet dan een operatie van 400 euro ondergaan omdat ie een klophengst is. Zijn ballen zitten in zijn liezen. En het is NIET zielig, mijn pony heeft een beter leven dan de twee pony's van de buren en die hebben wel elkaars gezelschap en hij kan altijd met hen neuzen.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:11

Mijn Pony staat ook alleen nou ja alleen ook weer niet.
Naast zijn weiland lopen schapen.
De schapen kunnen niet bij hem omdat hij ze wegjaagt xD.
En een schetlander willen mijn ouders niet kopen.
Dus ik vind het NIET zielig!!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:14

jeej, iemand die het met me eens is, mijnes heeft tenminste nog andere shetten naast zich.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:16

ik vind het niet zielig als er maar wel iets omheen staat, dus schapen of geiten of zo. ik zelf heb wel een shet voor mijn paard en die zijn samen kie gek op elkaar.
Fennadev: een klop hengst waar bij de bal in de liezen licht zou ik altijd laten castereren. deze hengsten zijn vaak veel meer hengst, doordat die bal warmer is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:24

hij kan daardoor dus niet normaal gecastreerd worden en de dierenarts zei dat het 400 euro kost om hem zo te laten castreren. Maar hij gedraagt zich niet heel erg als een klophengst alleen als de merrie's hengstig zijn, heeft hij het op zijn heupen. En met dingen afstraffen straft hij soms terug, omdat hij het bijten nooit afgeleerd heeft.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:27

Thirty schreef:
mensen, geiten, kippen of schapen kunnen echt nooit gezelschap van een paard vervangen. Of denk jij dat jij het zo gezellig zou hebben 24/7 met een aap of papegaai en nooit een ander mens zien?
Je pony kan dat gerust nog leren, maar die meot je niet meteen de groep in willen donderen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:29

mijn buurman heeft geeft geitjes en die staan altijd bij mijn paard en dat vind hij wel echt gezellig hoor jaagt ze niet weg of zo

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:31

Mijn shet staat nu al voor langere tijd alleen. In eerste instantie omdat hij moest genezen van een blessure, vervolgens omdat hij luizen kreeg en nu omdat hij net gecastreerd is. Ik merk dat hij er weinig moeite mee heeft omdat hij even niets anders gewend is. Maar zodra hij bij de rest van de paarden staat is ie meteen levendiger en zichtbaar gelukkiger. Toch denk ik dat als je paard nooit anders gewend is en inderdaad wel andere dieren om zich heen heeft dat sommige paarden dit goed aankunnen. Een paard op een boerderij bij mij in de buurt had een tijd op een manege gestaan, maar moest weg omdat hij niet met andere paarden overweg kon. Nu staat hij al een lange tijd alleen en gaat het ontzettend goed met hem.
Een pony die alleen staat vind ik dus niet meteen zielig.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:31

Koop een schaap, geit bedenk een klein dier. Tadaa, je paard heeft een maatje. Je kan ook een shetje kopen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:37

waarom altijd een shetje? Alsof shetjes makkelijker zijn dan gewone paarden?
Oke, ze zijn kleiner, maar ze mogen niet te lang op de wei, anders worden ze te dik.
Ze moeten ook getraind worden, want anders worden het vervelende shetjes en gaan ze rare dingen doen en worden ze te dik.
Ook hebben ze eten nodig en hooi.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:40

Fennadev schreef:
waarom altijd een shetje? Alsof shetjes makkelijker zijn dan gewone paarden?
Oke, ze zijn kleiner, maar ze mogen niet te lang op de wei, anders worden ze te dik.
Ze moeten ook getraind worden, want anders worden het vervelende shetjes en gaan ze rare dingen doen en worden ze te dik.
Ook hebben ze eten nodig en hooi.

neem dat maar snel terug, mijn shet is bijna niet dik te krijgen wordt niet getraint.
ze hebben hooi nodig maar ik zou er wel een paar bij willen kopen maar hebt geen paar duizend euro liggen voor een paard.
wormekur en zo doet mijn shet met mijn paard mee, en hoefsmit is niet zo duur omdat hij niet zo lang bezig is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:43

mijn shet en die van de buren hebben die aanleg wel en ze zijn altijd koppig en nieuwsgierig.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:45

dat zijn er 3 wow. hoeveel shetten zijn er op de wereld??
je kunt beter zeggen de meeste shetten, want niet allemaal

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:46

oke, geef je gelijk, zal mijn waffel wel houden, heb er helemaal geen verstand van.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:46

Mijn paard stond ook ''alleen'' wel andere dieren om haar heen maar alleen in de wei.Ik heb er een pony bijgehad ging goed hoor totdat ik de pony eruit haalde om bijv terijden.Grote paniek rennen grote geulen in de wei.Toen in een grote groep,maar volgens mij kon ze tellen er ging er 1 weg weer grote paniek.Toen ging mijn pony dood van ouderdom ze was erbij en ze was helemaal niet inpaniek meer.Toen een veulentje gefokt heel leuk en gezellig totdat die oud genoeg was om terijden.Weer paniek en het gevolg een peesblessure einde wedstrijd carriere.Veulen verkocht en weer alleen en geen paniek meer nog heel wat fijne jaren samen gehad.Dus ik vind een paard kan wel alleen staan als ze maar voldoende aandacht krijgt en niet ergens wegstopt staat waar niets of niemand komt.Nu ben ik dus opzoek naar een nieuw paard maar 1 eis dat die alleen met kunnen staan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:47

Citaat:
Artikel 5
Sociaal contact
1. Veulens worden in groepen gehouden.
2. Als paarden in groepen worden gehouden zijn er voor de paarden voldoende
mogelijkheden om zich terug te kunnen trekken.
3. Paarden hebben zicht-, hoor- en reukcontact en de mogelijkheid tot fysiek contact
met tenminste 1 ander paard, tenzij dit met het oog op de gezondheid en/of het
welzijn van het paard niet wenselijk is.

http://www.eigenpaard.nl/paard-en-welzijn.aspx

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:50

mijn pony voldoet aan dat artikel :) , hij kan neuzen met andere paarden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:23

phoe ik had mijn merrie ( fjord ) ook altijd alleen staan ( vanaf ik haar kocht daarvoor stond ze ook alleen ) ik was ook altijd van mening dat ze gelukkig was, heb haar een paar keer een maatje geprobeerd te geven en dat is totaal mislukt en niet goed gegaan.

Nu heb ik sinds 2e paasdag nog een fjord erbij een ruin en dat wil echt super!
ben helemaal van mening veranderd en schaam me zelfs dat ik mijn paardje zolang alleen heb laten staan.
Echt een wereld van verschil! en het niet alleen kunnen laten staan als je gaat rijden moet je wel kunnen aanleren hoor kost alleen wat tijd ;)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:16

Fennadev schreef:
mijn pony voldoet aan dat artikel :) , hij kan neuzen met andere paarden.

fysiek contact is niet neuzen maar krabbelen aan hals en kont dat kan hij niet.
er is sprake om een zgn paardenwet in te treden dan is iedere paardenbezitter verplicht een certificaat te behalen zodat je ook ECHT weet hoe je met een paard dient om te gaan want een heel groot deel heeft daar de ballen verstand van wua voer ed te veel of te weinig verkeerd voer etc

dan is het ook verplicht om je paard met minimaal 1 ander paard op wei te zetten en verboden alleen te staan, je bent dan strafbaar als je dat doet in veel landen is dit al zo.
alleen met medische reden mag je pard alleen of als je echt kunt bewijzen dat je paard niet met anderen kan wat eigenlijk onmogelijk is er is altijd wel een match.
en uitzondering als je 2e paard is overleden dit kun je uiteraard ook altijd bewijzen je bent da niet verplicht direct een nieuw paard aan te schaffen maar wel binnen afzienbare tijd.
ik ben zelfs van mening dat een shet niet echt een goed maaje is voor een groter paard tuurlijk ze kunnen het goed vinden en kunnen best friends zijn echter is er voor het grote paar een heel groot nadeel de shet zal nooit zijn rug of kont kunnen krabbelen ik het daarom als bijpaardje een van ongeveer gelijke hoogte gekozen is wel zo prettig.

daarnaast staat in dit besluit gelukkig ook je mag absoluut geen prikkeldraad meer om de wei maar paardveilige afrastering.
veel mensen zullen dan een nieuwe duurdere draad om de wei moeten zetten maar goed.

dan komen er natuurlijk discussies over ja maar dat is te duur daar heb ik t geld niet voor, tja als je t geld niet hebt moet je geen paard nemen wij hebben ook 3 kids 5 honden en 2 paarden en zijn allesbehalve rijk. maar een ding is zeker onze dieren hebben van alles genoeg.
een grote wei voldoende hooi en in de wintermaanden goed gebalanceerd voer erbij en onbeperkt hooi.
zelfs bij weidegang hebben ze meestal nog hooi ter beschikking want zelfs met volop gras vinden ze dat nog lekker.
een paard eet ook liever laag gras erger me vaak dood aan hier staat toevallig een in de buurt een sjetje wat ogenschijnlijk veeeeel gras heeft wat 2x hoger is dan hijzelf maar het niet eet want de weide wordt nooit afgemest daar waar hij eet staat niks meer en iets anders krijgt ie niet DB doet er niets aan want hij heeft eten zeggen ze dat t dier mager en onderkomen is doet er niet toe want ze hij heeft n schuilstal pff

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:21

dan voldoet ie maar niet, mag er geen tweede pony bij en kan het zelf niet betalen en trouwens wat moet ik met nog een pony?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:22

SecretLIN schreef:
phoe ik had mijn merrie ( fjord ) ook altijd alleen staan ( vanaf ik haar kocht daarvoor stond ze ook alleen ) ik was ook altijd van mening dat ze gelukkig was, heb haar een paar keer een maatje geprobeerd te geven en dat is totaal mislukt en niet goed gegaan.

Nu heb ik sinds 2e paasdag nog een fjord erbij een ruin en dat wil echt super!
ben helemaal van mening veranderd en schaam me zelfs dat ik mijn paardje zolang alleen heb laten staan.
Echt een wereld van verschil! en het niet alleen kunnen laten staan als je gaat rijden moet je wel kunnen aanleren hoor kost alleen wat tijd ;)

helemaal mee eens, had ik met mijn tinker ook omdat mijn man het niet wilde later een oude afgedankte haf erbij gekocht als gezelschap
onze haf stierf vorrig jaar heb toen de dag erna gelijk een nieuw maatje gezocht via hier.
hij was doodongelukkig maar na 1,5 week bloeide hij helemaal op met zijn nieuwe vriendinnetje zijn beste maatjes.
tuurlijk je moet niet verwachten dat elk paard matcht vaak is het andere geslacht een match hoeft niet
maar echt probeer t en je wil nooit anders t is en blijft n kuddedier

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:23

Ik weet niet of je het geld heb om er een paard bij te nemen,
Anders een geitje ofzo? of ezeltje?