Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:15

Goh, ik zal nogeens een topic openen :roll:

Best knap dat het écht niet meer gaat over de beginpost. Alhoewel knap... het is Bokt, had ik kunnen weten :+

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:18

Mayo schreef:
Ik zat eens wat rond te struinen op internet en kwam tegen dat paarden bij sommige stallen in de zomerperiode maar 2 of 3 uur op de wei mogen. Dit wel ivm te weinig weide beschikbaar en dus voor behoud van de weide. Maar toch kreeg ik hier een dubbel gevoel bij. Mijn paard staat in de zomerperiode 24/7 buiten.

Wat is voor jou het minimaal aantal uren dat je paard de weide op 'moet' van jou in de zomerperiode? Zou je op te weinig weide-uren een stal niet uitkiezen?

Ben benieuwd naar jullie meningen :)

:D , oke hier komt ie:

Mijn paard moet minimaal 2 1/2 elke dag naar buiten kunnen (alleen), zomer en winter. (liefst meer natuurlijk ;) )
Ik zou inderdaad rekening houden met aantal weide-uren, bij het uitkiezen van een pensionstal.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:25

Mayo schreef:

Best knap dat het écht niet meer gaat over de beginpost. Alhoewel knap... het is Bokt, had ik kunnen weten :+

Discussiëren is gewoon leuk, en waarschijnlijk wist jij ook wel dat er vaak een hoop poeha rondom paarden welzijn is :+

:):) Wat kunnen mensen toch boos worden om zoiets simpels.

Zoals Joyce B al zegt. Er is vaak weinig personeel in grote paardenstallen en het is dan ook wel begrijpelijk dat er voor wordt gekozen om de paarden er mooi uit te laten zien en goed(ook niet altijd) te trainen. Het losgooi/weide aspect is dan in de ogen van de mens minder belangrijk.Terwijl dat voor een paard juist een van de belangrijkste dingen is. Ik lees elke reactie in dit topic en probeer zoveel mogelijk te lezen hier over maar wat me toch opvalt is dat mensen smoesjes hebben.

'Mijn paard trapt iedereen de wei uit' 'Hij wordt te snel dik' ' Dan is er kans op blessures' 'Er is geen land'

Vindt ik eigenlijk niet kunnen dit soort reactie's :n Want voor bijna elk is makkelijk een oplossing te vinden. Maar mensen doen liever gemakkelijk en proberen niet naar iets beters te streven. Het is zoiets raars een stal. Wij mensen leven eigenlijk maar ongeveer 14 uur per dag, de rest slapen wij. De meeste paardenhouders realiseren zich niet dat een paard niet op die manier de dag door brengen. Paarden rusten gedurende de dag en daadwerkelijk slapen doen ze een stuk minder dan ons. Een paard staat zich dus vaak de hele nacht te vervelen. Ook op dressuur/spring stallen kunnen de paarden het grootste gedeelte van het jaar gewoon snachts en overdag buiten. Maak daar dan gebruik van.
Zoals ik al eerder zij kan ik bijna niet geloven dat paarden op 'dat soort' stallen wel optimaal presteren..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:35

Die van mij staat nu weer 3 uur op de wei en dan nog een x rijden en een x stappen of losgooien volgend jaar kan hij weer langer, maar ik zou hem 's nachts nooit buiten doen... mij te eng.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:44

Flugeltje, dat ligt er aan hoe je paard erbij staat buiten. ;)
Bij ons komt geen mens in de buurt namelijk. Ze staan te ver van de 'bewoonde wereld' om het zo maar te zeggen. Er kunnen geen auto's bij, hooguit over het erf, maar dan moeten ze me een partij moeite doen, bovendien zou dat direct gezien of gehoord worden door zowel de honden als de bewoners.

Maar ik zou zelf wel moeite hebben met een weiland waar jan en alleman kunnen komen. Godzijdank heb ik dat probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:46

Mayo schreef:

Je kunt ook gewoon meedoen met de discussie die er (logischerwijs) ontstaan is, ipv tussendoor telkens even laten weten dat jij toch echt de TS bent.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:51

Twiggy2008 schreef:
Flugeltje, dat ligt er aan hoe je paard erbij staat buiten. ;)
Bij ons komt geen mens in de buurt namelijk. Ze staan te ver van de 'bewoonde wereld' om het zo maar te zeggen. Er kunnen geen auto's bij, hooguit over het erf, maar dan moeten ze me een partij moeite doen, bovendien zou dat direct gezien of gehoord worden door zowel de honden als de bewoners.

Maar ik zou zelf wel moeite hebben met een weiland waar jan en alleman kunnen komen. Godzijdank heb ik dat probleem niet.

Precies... die man mij staat een sloot verwijderd naast een provincialeweg...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:07

@MVS :)

personeel moet betaald worden............ uit de opbrengsten van de stal :)

dus dat betekend dat jan doedelzak die zn paard daar heeft staan of zijn paard daar brengt......... wel zn poenlap moet trekken, en laat dat nou net het hekele punt zijn :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:59

Ninx schreef:
vibabu schreef:
Nee, JIJ vindt dat 2 a 3 uur fout is.... er is geen wet beschreven die zegt dat dit fout IS.
Ik vind namelijk belangrijk dat een paard wat een paar uurtjes buiten staat (in een goed weiland, een goede paddock e.d.), goede voeding krijgt, contact met andere paarden heeft, leuk en afwisselend werk krijgt, aandacht krijgt en ga zo maar door.

2 a 3 uur is fout.. dat leidt geen twijfel.
Alle andere zaken die jij noemt lijken mij vanzelfsprekend, jammer dat het dan niet vanzelfsprekend is dat een paard iets langer dan 2 a 3 uur zou mogen genieten van die paddock/ weide/ andere paarden...

Een paard dat wel wat meer buiten staat leidt niet automatisch een triest en verwaarloosd leven hoor ;) :D

ik zeg toch ook niet dat dat wel zo is? ;)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:03

@kiwiko

Das waar en heel erg jammer. Niet een stal gaat de prijs omhoog doen voor het welzijn van de paarden want zo verliezen ze hun klanten terwijl dat eigenlijk wel zou moeten. Maar ikzelf zou wel meer geld neer willen leggen als mijn paard daar dan gewoon goed wordt behandeld, verzorgd en veel wordt buitengezet. En ook ik heb geen vetpot ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:43

JoviBan schreef:
Mayo schreef:

Je kunt ook gewoon meedoen met de discussie die er (logischerwijs) ontstaan is, ipv tussendoor telkens even laten weten dat jij toch echt de TS bent.

Misschien moeten ze jouw eerst uitleggen wat discussieren is, dat is namelijk wat anders dan constant je eigen mening aan een ander opdringen!
Kan me goed voorstellen als je een topic opent en elke keer weer dezelfde verhalen moet lezen van dezelfde mensen dit je strot uitkomt.
Zou weleens leuk zijn als andere mensen ook eens de kans krijgen om hun verhaal te doen, maarja wie heeft er nu zin om beledigd en voor alles en nog wat te worden uitgemaakt............. jammer hoor!!!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:50

Van mij mag je je mening geven hoor. Bij discussie hoort ook dat mensen vaak blijven vasthouden aan hun eigen standpunt en proberen de ander daarvan te overtuigen :+ Ben je niet tevreden hoe 'wij' discussiëren..

dan zeg ik welkom doe je verhaal, het topic loopt niet meer zo hard als eerder dus tijd zat :)

bedoel ik overegens echt niet sarcastisch hoor, ben juist benieuwd wat een 'nieuw' iemand hier van vindt
en bovendien heeft ook niet iedereen hier heeft gesmeten met woorden als dierenbeul en etc.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:51

bij onze sportpaarden heb ik ze `1 uur per dag ong 4 uur in de week . met bescherming

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:54

Mayo schreef:

dan zou je het forum moeten zien waar ik moderator ben :P

ontopic:
24/7en winter.
ze gaat alleen naar binnen met echt extreem weer of als verminderde weerstand erom vraagt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:00

mvs schreef:
Van mij mag je je mening geven hoor. Bij discussie hoort ook dat mensen vaak blijven vasthouden aan hun eigen standpunt en proberen de ander daarvan te overtuigen :+ Ben je niet tevreden hoe 'wij' discussiëren..

dan zeg ik welkom doe je verhaal, het topic loopt niet meer zo hard als eerder dus tijd zat :)

bedoel ik overegens echt niet sarcastisch hoor, ben juist benieuwd wat een 'nieuw' iemand hier van vindt
en bovendien heeft ook niet iedereen hier heeft gesmeten met woorden als dierenbeul en etc.

Heb mijn verhaal al lang gedaan hoor :D Maarja kan me voorstellen dat dat aan je voorbij is gegaan als je zo in jezelf opgaat ;)
Bedoel het niet sarcastisch hoor, maar gewoon precies zo als ik het schrijf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:06

Paperboy schreef:
[Misschien moeten ze jouw eerst uitleggen wat discussieren is, dat is namelijk wat anders dan constant je eigen mening aan een ander opdringen!
Kan me goed voorstellen als je een topic opent en elke keer weer dezelfde verhalen moet lezen van dezelfde mensen dit je strot uitkomt.
Zou weleens leuk zijn als andere mensen ook eens de kans krijgen om hun verhaal te doen, maarja wie heeft er nu zin om beledigd en voor alles en nog wat te worden uitgemaakt............. jammer hoor!!!!

Jij hebt een leuke manier van discussieren zeg. :+

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:11

JoviBan schreef:
Paperboy schreef:
[Misschien moeten ze jouw eerst uitleggen wat discussieren is, dat is namelijk wat anders dan constant je eigen mening aan een ander opdringen!

Jij hebt een leuke manier van discussieren zeg. :+

Is geen discussie meer een constatering!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:20

Paperboy, iedereen die een account heeft op bokt kan meedoen aan deze discussie, hoor. ;)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:48

Mijne hebben meer een maximum, omdat ze anders hoefbevangen worden ;(
Maar ze hebben wel een stukje waar ze altijd buiten mogen, daar staat geen gras ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:04

Mooi onderschrift trouwens Twiggy :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:11

idd mooi onderschrift

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:13

KiWiKo schreef:
idd mooi onderschrift

Ja leuk en zo treffend!!!!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:18

Mijne staat in de zomer zo'n 12 uur per dag buiten, vind 2 uurtjes eigenlijk echt te weinig. Als ik zie hoe blij mijn paard nu is in tegenstelling tot op de vorige stal waar ze alleen buiten kwam als ik haar buiten kon zetten en binnen halen. Ook vind ik het niks als ze de hele winter binnen staan..die van mij gaat nu dan ook gewoon naar buiten totdat het donker wordt en blijft alleen binnen staan als het weer echt slecht is.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:23

dit moet men paard tot paard zien ik zelf heb 4 paarden waarvan er 1 absolut niet in de wei gaat , dit uit veiligeheidsredenen , ons tweede paard gaat max 2 uur op een gras weide en de rest van de dag in de loop wei ( bijna geen gras ) ons derde paard idem en ons vierde gaat nu de opfok in voor drie jaar en die gaat zomer en winter de wei in

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:06

Bedankt dat jullie mijn onderschrift mooi vinden :) . Maar vooral met dank aan Ghandi, hoor. Het is een citaat van hem...... ;)